Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ταλαντούχοι νέοι συναντούν τους δασκάλους τους

Η βιολίστρια Ελίσα Λι Κολιόνεν, ο τσελίστας Τσέις Παρκ και η πιανίστρια Τζάνις Καρίσα

Photo: Σταύρος Παπάζογλου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ταλαντούχοι νέοι συναντούν τους δασκάλους τους

  • A-
  • A+

Εχουμε επανειλημμένα επισημάνει πόσο δυσοίωνο για την ανάπτυξη μιας υγιούς αθηναϊκής μουσικής ζωής είναι το γεγονός ότι, για ποικίλους πρακτικούς λόγους σε συνδυασμό με τις επιλογές των ίδιων των Ελλήνων μουσικών, οι εκδηλώσεις με έργα βασικού ρεπερτορίου κλασικής μουσικής δωματίου για σύνολα –κουαρτέτα εγχόρδων, τρίο, κουαρτέτα και κουιντέτα με διάφορα όργανα κ.λπ.– έχουν συρρικνωθεί σε σημείο αφανισμού.

Για τον στεγνό από εκδηλώσεις μήνα Σεπτέμβριο το κενό αυτό ήρθαν να συμπληρώσουν οι «Νύχτες κλασικής μουσικής στη Γεννάδειο» που εφέτος διοργανώθηκαν για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά (18-21/9/2019). Ο τετραμερής κύκλος συναυλιών φιλοξενήθηκε και πάλι στη μεσαίου μεγέθους, θαυμάσιας ακουστικής Αίθουσα «Κότσεν» της Γενναδείου Βιβλιοθήκης της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.

Η διοργάνωση είναι πάγια προσφορά του αμερικανικού Ινστιτούτου Μουσικής Κέρτις και υλοποιείται με σύμπραξη του Γερμανοελληνικού Πολιτιστικού Κοινωφελούς Ιδρύματος «Σβαρτς» και του θεσμού «Το Ινστιτούτο Κέρτις σε διεθνή περιοδεία», που υποστηρίζεται από την πολυεκατομμυριούχο βαρόνη Νίνα φον Μάλτζαν. Η σύμπραξη δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη διεθνή κινητικότητα των μουσικών (αποφοίτων, υποτρόφων, επαγγελματιών), οι οποίοι επιλέγονται με αυταπόδεκτα αυστηρά αξιοκρατικά κριτήρια.

Οπως και τις προηγούμενες χρονιές, στις εκτελέσεις ταλαντούχοι απόφοιτοι της σχολής συνέπραξαν με έμπειρους διδασκάλους. Στις 18/9 η Ινδονήσια πιανίστρια Τζάνις Καρίσα ερμήνευσε συνθέσεις των Μότσαρτ, Λιστ, Μέντελσον και Μπραμς. Στις 19/9 η Αμερικανίδα υψίφωνος Ελίζαμπεθ Ράιτερ και ο Γερμανός βαρύτονος Ντένις Κλεμένσκι, συνοδευόμενοι από τον βετεράνο καθηγητή πιάνου Μίκαελ Ελίαζεν τραγούδησαν άριες από όπερες των Μότσαρτ, Πουτσίνι, Κόρνγκολντ, Λέχαρ και Ντονιτσέτι και τραγούδια των Σούμπερτ και Βάιλ.

Στις 20/9 το πρόγραμμα περιλάμβανε έργα μουσικής δωματίου για διάφορους συνδυασμούς οργάνων. Η βραδιά ξεκίνησε με την ταλαντούχα Τζάνις Καρίσα και τον τσελίστα Τσέις Παρκ, οι οποίοι ερμήνευσαν τις «Παραλλαγές σε ένα θέμα από τον Μαγικό Αυλό» του Μπετόβεν. Οι δυο μουσικοί πρόσφεραν μιαν άριστα επεξεργασμένη ανάγνωση αφήνοντας πάντα επαρκή χώρο ο ένας στον άλλο, υπογραμμίζοντας την δεδομένη στιλιστική αναφορά στον Μότσαρτ.

Στην εκτέλεση πρόσδωσαν ήπιο, εμφανώς λυρικό χαρακτήρα, παίζοντας με ευγένεια και κομψότητα, με συντονισμένα χαμηλόφωνο, απαλό –αλλά ουδέποτε άνευρο– ήχο, με αψεγάδιαστο συγχρονισμό, και, όπου ήταν απαραίτητο, διαπλάθοντας ορμητική φραστική.

Ακολούθησε μια ανθολογία σύντομων κομματιών ποικίλου χαρακτήρα, με ιδιαίτερες απαιτήσεις δεξιοτεχνίας και έκφρασης, που είχαν στόχο να αναδείξουν τις δεξιότητες των ερμηνευτών. Το τραγούδι «Beau soir» του Ντεμπισί στη μεταγραφή για σόλο βιολί από τον βιολιστή Γιάσα Χάιφετς και το «Κομμάτι σε μορφή Χαμπανέρας» του Ραβέλ για βιολί και πιάνο, ερμήνευσε η βιολίστρια Ελίσα Λι Κολιόνεν με μαλακό, εύπλαστο, ορθοτονικά αψεγάδιαστο ήχο, διαπλάθοντας αισθησιακά ευλύγιστη φραστική.

Τη μελαγχολική «Ελεγεία» του Φορέ και το αργό μέρος από τη «Σονάτα για τσέλο» του Σοπέν ερμήνευσε ονειρικά, με διακριτικά μελωμένο ήχο ο Τσέις Παρκ συνοδευόμενος από την Τζάνις Καρίσα. Αντίθετα την ευρηματικά παιχνιδιάρικη αλλά και συναρπαστικής δεξιοτεχνίας «Πασακάλια» του Χέντελ, που δόθηκε στη δημοφιλή μεταγραφή του Χάλβορσεν για βιολί και τσέλο, έπαιξαν οι Ελίσα Λι Κολιόνεν και Τσέις Παρκ συντονισμένα, με πεντακάθαρη άρθρωση, αιχμηρά τονισμένη φραστική και γρήγορες εναλλαγές ταχυτήτων.

Η βραδιά ολοκληρώθηκε με το τεχνικά και ερμηνευτικά απαιτητικότατο «Τρίο αρ. 2» για βιολί, τσέλο και πιάνο του Μέντελσον. Η εκτέλεση της πεμπτουσιακά ρομαντικής αυτής σύνθεσης υπήρξε ένα πυροτεχνηματικής λάμψης «tour de force» εκ μέρους των τριών μουσικών και ένα 20λεπτο καθαρής μουσικής απόλαυσης για το φιλόμουσο ακροατήριο! Συμπράττοντας αρμονικά σε φανερή ερμηνευτική σύγκλιση, Κολιόνεν, Πάρκ και Καρίσα αντιμετώπισαν τη νευρώδους παλμού μουσική του Μέντελσον με αθλητική ορμή.

Ταυτόχρονα διέπλασαν αβίαστα, με κομψότητα, ευγένεια και θαυμαστή ελαφράδα το αέναο ξετύλιγμα της χειμαρρώδους μελωδικής φραστικής επάνω από το αεικίνητο ρυθμικό/μηχανιστικό υπόβαθρο. Επαιξαν με ακρίβεια, αφήνοντας διακριτικά επαρκή χώρο για τις κατά τόπους σολιστικές εξάρσεις, ενώ, παρά τις εύπλαστες αυξομειώσεις των ταχυτήτων, διατήρησαν με μεγάλη δεξιότητα αδιάλειπτη συνοχή του μουσικού ειρμού.

Συναρπαστικά υψηλών θερμοκρασιών υπήρξαν οι κατά τόπους και οι τελικές κορυφώσεις. Απ’ αρχής μέχρι τέλους στην εκτέλεση κυριάρχησε ένας ιδανικά ισορροπημένος συνδυασμός ευγένειας στην έκφραση, συγκινησιακής αμεσότητας και τεχνικής επάρκειας.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναγεννημένοι «Τετρακτύς»
Την τελευταία εικοσαετία έχουμε δει και έχουμε ακούσει αρκετά εγχώριας σύνθεσης κουαρτέτα εγχόρδων, κανένα όμως δεν διατήρησε επί μακρόν μόνιμη, τακτική παρουσία με την έννοια ότι κατόρθωσε να προσφέρει ετήσια...
Αναγεννημένοι «Τετρακτύς»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μπάουχαους και μουσική
Με αφορμή την εκατονταετία από την ίδρυση της Σχολής του Μπάουχαους στη Βαϊμάρη, η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και η Κρατική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Στουτγάρδης συνδιοργάνωσαν ένα ενδιαφέρον...
Μπάουχαους και μουσική
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Βλαντίμιρ Ασκενάζυ διευθύνει την ΚΟΑ
Τακτικές τείνουν να γίνουν οι ετήσιες μετακλήσεις του Βλαντίμιρ Ασκενάζυ από την ΚΟΑ. Πρόσφατα ο διάσημος Ρώσος -από το 1972 ισλανδικής υπηκοότητας- αρχιμουσικός διηύθυνε το αθηναϊκό σύνολο στο Μέγαρο Μουσικής...
Ο Βλαντίμιρ Ασκενάζυ διευθύνει την ΚΟΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σιμόν Μποκανέγκρα» με ένταση και πάθος
Παρότι όχι μία από τις δημοφιλέστερες όπερες του Βέρντι, ο «Σιμόν Μποκανέγκρα» (1857) έχει παρουσιαστεί αρκετές φορές από την ΕΛΣ, πάντα με κριτήριο την ύπαρξη Ελληνα πρωταγωνιστή ικανού να φέρει επάξια τον...
«Σιμόν Μποκανέγκρα» με ένταση και πάθος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας