Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Europeana» αφιερωμένη στη νέα γενιά
Ανδρέας Σιμόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Europeana» αφιερωμένη στη νέα γενιά

  • A-
  • A+
Εχοντας ως βάση 150 καταγεγραμμένες αφηγήσεις ασυνόδευτων προσφυγόπουλων, η Ραφίκα Σαουίς δημιούργησε μια παράσταση για τις ελπίδες και τα όνειρα αυτών των μικρών σύγχρονων Οδυσσέων, που διέσχισαν αφιλόξενες περιοχές για να διεκδικήσουν μια ζωή μακριά από τη φρίκη του πολέμου.

Μια παιδική χαρά στο κέντρο μιας τυπικής πόλης του δυτικού κόσμου. Ενήλικες και έφηβοι από διαφορετικές κοινότητες συναντιούνται με έναν σούπερ ήρωα. Καθένας τους θα μοιραστεί από σκηνής τα εφηβικά όνειρα, θα αποκαλύψει την ομορφιά, την τρυφερότητα και τις ανησυχίες του. Στο τέλος, από αυτό το σουρεαλιστικό συναπάντημα θα δημιουργηθεί το περίγραμμα ενός σκοτεινού παράδεισου, στον οποίο οι έφηβοι είναι ελεύθεροι να χαρτογραφήσουν μια νέα εποχή.

«Europeana» έχει τίτλο η μουσικοθεατρική παράσταση σε σκηνοθεσία της Ραφίκας Σαουίς, που θα παρουσιαστεί στις 26, 27 και 28 Σεπτεμβρίου στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, με τη συμμετοχή συνολικά 60 νεαρών ατόμων από διαφορετικές κοινότητες και χώρες.

Μια πρόταση που περιγράφει τις προσδοκίες των νέων ανθρώπων να εξερευνήσουν μια «αχαρτογράφητη Εδέμ» μέσα στο πρωτότυπο, ηλεκτρονικό μουσικό τοπίο του Σταύρου Γασπαράτου, τις εικαστικές εικόνες του Μιχάλη Αργυρού και τη συμμετοχή παιδιών μεταναστών από τις μονάδες υποδοχής.

Η Ραφίκα Σαουίς ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια μια έρευνα, επισκεπτόμενη τις μονάδες πρώτης υποδοχής για ανήλικους ασυνόδευτους πρόσφυγες. Επισκέφτηκε κέντρα σε ολόκληρη τη λεκάνη της Μεσογείου και συγκέντρωσε 150 συνεντεύξεις από έφηβους που περιγράφουν πως φαντάζονται τον εαυτό τους στο μέλλον, τα όνειρά τους. Από το 2018 δημιούργησε σταδιακά μια πλατφόρμα εφήβων από κοινότητες με διαφορετική κοινωνική και εθνική προέλευση και σκοπό, μέσα από τον διάλογο, να προτείνει νέες δομές συνεργασίας.

«Το 2015, άρχισα μια έρευνα για τα δικαιώματα των παιδιών μεταναστών. Αρχισα να μελετώ την κατάσταση κι επισκέφτηκα όσες δομές σε Ελλάδα (Λέσβο, Σάμο κ.λπ.) και εξωτερικό (Κροατία, Σερβία) μπορούσα να έχω πρόσβαση. Ηθελα να δω κατά πόσον αυτά τα παιδιά, κυρίως ασυνόδευτα -που τα τελευταία στοιχεία αναφέρουν πως πέρυσι ήταν 30.000-, γνώριζαν τα δικαιώματά τους. Ηθελα να εξιχνιάσω αν ενημερώνονται, αν μπορούν να ζουν μόνα και υπό ποιες συνθήκες, αλλά και αν γνωρίζουν πώς θα προστατευτούν», λέει η σκηνοθέτις της παράστασης Ραφίκα Σαουίς.

Η ίδια δεν ένιωσε ούτε στιγμή πως το κομμάτι των δικαιωμάτων μπορεί να έρχεται σε δεύτερη μοίρα, όταν η επιβίωση δεν έχει καν εξασφαλιστεί. «Προφανώς και όταν κινδυνεύει η ζωή σου, όταν δεν υπάρχει εικόνα για το αύριο ή δεν υπάρχει τίποτα να φας, πολλοί θα πουν ότι τα δικαιώματα των παιδιών είναι δευτερεύουσας σημασίας.

Οταν όμως κοιτάξεις αυτούς τους ανατριχιαστικούς αριθμούς ασυνόδευτων παιδιών, συνειδητοποιείς πως η γνώση ισούται με την πιθανότητα του καθενός να ζήσει. Ενα παιδί που ολομόναχο ταξιδεύει για να φτάσει στην Ευρώπη, έχει δικαίωμα στο φαγητό αλλά πρέπει να έχει δικαίωμα στο παιχνίδι, στη μάθηση, στην υγεία, στην ενημέρωση που αφορά πώς να αλλάζει κράτος και πώς να περνά τα σύνορα», συμπληρώνει.

Οι παραπάνω καταγραφές, με συνεκτικό ιστό το θεατρικό έργο του Ερρίκου Ιψεν «Ο Μικρός Εγιολφ» -όπου ο κεντρικός χαρακτήρας είναι ένα παιδί που προσπάθησε αποτυχημένα να γίνει αποδεκτό από τους εγωκεντρικούς γονείς του και εντέλει χάθηκε στο βυθό μιας λίμνης-, οριοθετούν ένα πρωτότυπο «μυθολόγημα», αφιερωμένο στη νέα γενιά. «Τα περισσότερα παιδιά φυλάσσονταν σε κέντρο φιλοξενίας που προηγουμένως είχαν λειτουργήσει ως φυλακές.

Ετσι, το πρώτο που αποφάσισα να κάνω είναι να τους δώσω την ευκαιρία να αισθανθούν ότι επιβάλλουν στον χώρο την παρουσία τους. Πήραν στα χέρια τους μπογιές, έγραψαν αυτό που αισθάνονται, δημιούργησαν τεράστιες τοιχογραφίες, εξέφρασαν με τα χέρια τους αυτά που δεν μπορούσαν να εκμυστηρευθούν σε κανέναν. Το αποτέλεσμα ήταν από τη μια να αλλάξει η αίσθηση ότι είναι κρατούμενοι και από την άλλη να γίνει μια συγκινητική καταγραφή μνήμης, σαν ένας συγκλονιστικός καμβάς διαμαρτυρίας», λέει η ίδια για τον τρόπο που δούλεψαν.

Αυτή η κατάθεση χρησιμοποιεί σύγχρονη γλώσσα, που ακροβατεί ανάμεσα στον ρεαλισμό και το παράδοξο. Διαπραγματεύεται, δε, με την αυθάδεια και την αδιακρισία που χαρακτηρίζει το εφηβικό σύμπαν, ζητήματα όπως το σεξ, η βία και οι διακρίσεις. «Το ερώτημα που έθεσα στο τραπέζι για να αρχίσουν να ξετυλίγονται οι ιστορίες είναι “πώς φαντάζονται αυτά τα παιδιά το μέλλον τους”. Είναι εντυπωσιακό ότι δεν είχαν πάψει να ονειρεύονται.

Και ούτε μια στιγμή δεν είχαν εγκαταλείψει το όνειρό τους για καλύτερη ζωή. Σκεφτείτε πως πολλά από τα ανήλικα έχουν επωμιστεί τη σωτηρία των γονιών τους. Ταξιδεύουν ολομόναχοι προς την Ευρώπη, διότι ο νόμος ορίζει ότι, αν το ανήλικο φτάσει στον προορισμό του, καταγραφεί και γίνει δεκτό σε μια χώρα, τότε αυτή υποχρεούται να προσφέρει άσυλο στους γονείς τους. Αρα οι μικροί αυτοί ήρωες ταξιδεύουν μόνοι, με απώτερο σκοπό και όνειρο την οικογενειακή επανένωση».


INFO: Συμμετέχουν η χορωδία «Con Anima», το φυτώριο της ΚΣΟΤ έφηβοι από την ΜΚΟ Αρσις, και νέοι που πήραν μέρος στα εργαστήρια υλοποίησης του έργου. Ωρα έναρξης: 20.30. Τιμές εισιτηρίων: από €8 -€15.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Στην όπερα είμαι αουτσάιντερ»
Φανί Αρντάν: Σκηνοθετεί πρώτη φορά όπερα στην Αθήνα την αυτοκαταστροφική «Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ» και με την ευκαιρία αυτή μας μιλά για τα δικά της πάθη, την τόλμη στην τέχνη, την απόγνωση στον έρωτα.
«Στην όπερα είμαι αουτσάιντερ»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σπάνιος και ποιητικός Χατζιδάκις
Τρία σπουδαία έργα του Μάνου Χατζιδάκι αποκαλύπτονται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο πλαίσιο του Κύκλου Μάνος Χατζιδάκις. Τα «Τραγούδια της αμαρτίας»θα ερμηνεύσουν ο Π. Κιμιωνής...
Σπάνιος και ποιητικός Χατζιδάκις
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τρεις σταρ του χορού στην Αθήνα
Ενα έργο εμπνευσμένο από εικόνες του Γκουαντάναμο που φτιάχτηκε για να προβληματιστούμε σχετικά με τις συνθήκες κράτησης των ανθρώπων. Ενα κορυφαίο χορευτικό συγκρότημα σε τρεις αριστουργηματικές χορογραφίες...
Τρεις σταρ του χορού στην Αθήνα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η μικρή κίτρινη ετικέτα με τους θησαυρούς της κλασικής
Η αρχαιότερη και πλέον έγκυρη δισκογραφική εταιρεία στο είδος της γιορτάζει με ένα φιλόδοξο πρόγραμμα εκδηλώσεων, όπως η σύμπραξη των ιερών τεράτων Ανε Σοφί Μούτερ και Σέιζι Οζάουα ή του Μαξ Ρίχτερ με τη...
Η μικρή κίτρινη ετικέτα με τους θησαυρούς της κλασικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Eνας σκοτεινός κουρσάρος στη Λυρική
Η πιο πολιτική όπερα του Ιταλού συνθέτη ανοίγει το 2019 για την ΕΛΣ σε μια εντυπωσιακή παραγωγή της Βασιλικής Οπερας του Λονδίνου. Στο πόντιουμ για την αποψινή πρεμιέρα θα βρίσκεται μία από τις λίγες γυναίκες...
Eνας σκοτεινός κουρσάρος στη Λυρική
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τα πάντα για τον κορυφαίο Ελληνα συνθέτη
Οι τέσσερις φορείς που συστεγάζονται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ξανασυστήνουν τον δημιουργό μέσα από μια σειρά επετειακών εκδηλώσεων, που περιλαμβάνουν από συναυλίες, συνέδρια, εκπαιδευτικά προγράμματα μέχρι...
Τα πάντα για τον κορυφαίο Ελληνα συνθέτη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας