Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ποια θάλασσα σε ταξιδεύει τώρα...
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ποια θάλασσα σε ταξιδεύει τώρα...

  • A-
  • A+
Σαράντα χρόνια στο προσκήνιο είτε με τους «Τερμίτες» είτε μόνος, ο Λαυρέντης γέμισε το ελληνικό τραγούδι με υπέροχη αθωότητα και συναίσθημα, μίλησε με λόγια απλά για τα πιο σημαντικά. «Θέλω αυτά που αισθάνομαι να τα μετατρέπω σε δημιουργία» μας έλεγε πριν από μερικά χρόνια ο τραγουδοποιός που, εντελώς απενοχοποιημένα, υπήρξε ο εκφραστής των πιο τρυφερών αντρικών μπλουζ.

Ευγενής, βελούδινος και κοφτερός, δίκαιος και χειμαρρώδης, επαναστάτης και ψύχραιμος μαζί, γλυκός και άνετος, πληθωρικός αλλά και μαζεμένος, φωνακλάς και σιωπηλός μαζί, ατίθασος και ανυπάκουος. O Λαυρέντης που αγαπούσε τρελά τους Beatles και τον Παναθηναϊκό, που ήταν αμετανόητος ροκάς και ανήσυχος, που έγραψε τα ωραιότερα τραγούδια για τα δύο «κορίτσια» του, τη γυναίκα του Ελένη που του άλλαξε τη ζωή και τη μεγάλη αδυναμία της ζωής του, την κόρη του Μαρία-Κλάρα για την οποία έγραψε τις πιο γλυκές μελωδίες (όπως το «Μάτια δίχως λογική» σε στίχους του Ισαάκ Σούση).

Ασχημο το χθεσινό ξημέρωμα. Αφόρητο για τους δικούς του ανθρώπους. Στο αγαπημένο του μέρος, τον Πτελεό Βόλου, λίγο πιο μακριά από εκεί όπου γεννήθηκε, ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας προδόθηκε από την καρδιά του. Ξημερώματα Δευτέρας, ο 63χρονος τραγουδοποιός πέθανε από καρδιακή ανακοπή.

Λαυρέντης Μαχαιρίτσας 1956 -2019

Σύμφωνα με πληροφορίες όταν μεταφέρθηκε στο Νοσοκομείου Βόλου με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ (έπειτα από κλήση της κόρης του) ήταν ήδη νεκρός. Η καρδιά του τον είχε προειδοποιήσει, από χρόνια είχε υποβληθεί σε bypass, αλλά εκείνος με τη γνώριμη χαριτωμένη ελαφράδα του ήθελε να ζει ανεπηρέαστος από καμπανάκια.

Mόλις την περασμένη Παρασκευή είχε κάνει στον Βόλο την τελευταία του εμφάνιση μαζί με τον συνοδοιπόρο του για φέτος το καλοκαίρι Νίκο Πορτοκάλογλου. Ενώ, απόψε τους περιμέναμε να ανέβουν και πάλι μαζί στη σκηνή του Ηρωδείου για μια συναυλία για την Ενωση «Μαζί για το παιδί» (η οποία ακυρώνεται). «Η οικογένεια του λατρεμένου και χιλιοτραγουδισμένου Λαυρέντη Μαχαιρίτσα ανακοινώνει με οδύνη την απώλειά του. Οι εκδηλώσεις αγάπης και συμπαράστασης μας συγκινούν. Ο ίδιος θα επιθυμούσε διακριτικότητα και απλότητα», έγραψαν οι δικοί του άνθρωποι στον λογαριασμό του στο facebook.

Με τους «Τερμίτες»

Κατά τα ψέματα, τριάντα χρόνια τώρα, από το 1989 που ξεκίνησε η προσωπική του σταδιοδρομία ως συνθέτη και ερμηνευτή ο Λαυρέντης ήταν ο τραγουδοποιός με τον οποίο ταυτίσαμε τις νεανικές μας αναμνήσεις, εκείνος που γέμισε το ελληνικό τραγούδι με τη χαμένη του τρυφερότητα, που μας συντρόφευε στα δύσκολα, που συνεργάστηκε με όλους χωρίς ποτέ να παραπονεθεί κανείς, που μίλησε με λόγια απλά για τα πιο σημαντικά και δεν μπουρδουκλώθηκε σε νοήματα, που πίστεψε στους πιο ευαίσθητους, θλιμμένους, αλλά και οργισμένους στίχους, που γνώριζε τόνους μουσικής και ήξερε πού ακριβώς να κατευθύνει το συναίσθημα, που απάλυνε με τις μελωδίες του αποχωρισμούς και μικρούς συναισθηματικούς θανάτους, που εντελώς απενοχοποιημένα υπήρξε ο εκφραστής των πιο τρυφερών αντρικών μπλουζ.

Με τον Γιώργο Νταλάρα ταυτίστηκε η σόλο καριέρα του

Περιέγραψε τον «Μικρό Τιτανικό» των νιάτων μας, τις συντριβές μας στον «Νότο», τις μέρες του στον στρατό μέσα από το «Διδυμότειχο Blues». Εβαλε στο μαγνητόφωνο τραγούδια που γουστάρει, ζήτησε ευκαιρία για τον Παράδεισο, μελοποίησε την «Αγάπη που χάθηκε στη σκόνη», λατρεύτηκε από τα πιτσιρίκια για έναν γάτο «Τούρκο στο Παρίσι», παραδέχτηκε ότι «Πεθαίνω για σένα», μας παρακίνησε, με τη γνώριμη αθωότητά του, «Κλάψε γιατί όταν κλαις μικροδείχνεις», έβαλε νότες στην πιο σπουδαία φράση: «Πόσο σε θέλω».

Με τον φετινό συνοδοιπόρο του Νίκο Πορτοκάλογλου

Ο Λαυρέντης είχε συνεργαστεί δισκογραφικά αλλά και στη σκηνή σχεδόν με τους πάντες: από τον Διονύση Σαββόπουλο, τη Μαρία Φαραντούρη, τον Γιώργο Νταλάρα, τον Δημήτρη Μητροπάνο, τη Χαρούλα Αλεξίου, τον Μπάμπη Στόκα, τη Δήμητρα Γαλάνη, τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, την Ελευθερία Αρβανιτάκη, τους Πυξ Λαξ, τον Γιάννη Κότσιρα, τον -επί χρόνια έτερό του ήμισυ- Διονύση Τσακνή, τον Μίλτο Πασχαλίδη, τον Γιάννη Ζουγανέλη, την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τόσους ακόμα. Δεν ήταν περίεργο που χθες, αφού ξεπεράστηκε το αρχικό σοκ της είδησης, ένα ψηφιδωτό αναμνήσεων (από φίλους συναδέλφους και κόσμο από το φανατικό του κοινό) απλώθηκε παντού.

Γεννημένος στον Βόλο, το 1956, ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας σπούδασε Μουσική στο Ελληνικό Ωδείο. Επειτα βρέθηκε σε απόσταση αναπνοής από το όνειρο καθώς η πρώτη του δουλειά ήταν στις αποθήκες δισκογραφικής εταιρείας στην οποία αργότερα θα κυκλοφορήσει με τους «P.L.J. Band» το πρώτο του δισκάκι 45 στροφών με τίτλο «Gaspar» (1978) και αγγλικό στίχο.

Λίγα χρόνια μετά κυκλοφορεί ο δεύτερος δίσκος τους και το συγκρότημα μετονομάζεται σε «Τερμίτες», που παραπέμπει ξεκάθαρα στους λατρεμένους του Beatles (σκαθάρια). Το 1984 κυκλοφορεί ο δίσκος «Αμαρτωλή Μαρία» με τη συμμετοχή του Γιώργου Νταλάρα, ενώ το 1986 δίνουν την αξέχαστη συναυλία στον Λυκαβηττό όπου εκτός από τον Νταλάρα συμμετέχουν ο Σάκης Μπουλάς και ο Αντώνης Βαρδής. Δύο χρόνια μετά με τον δίσκο «Περιμένοντας τη βροχή» οι «Τερμίτες» διαλύονται.

Η μεγάλη επιτυχία του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα ήρθε το 1991 με το «Διδυμότειχο Blues», το τραγούδι που ερμήνευσε με τον Γιώργο Νταλάρα. «Ολη μου η ζωή άλλαξε μετά το ‘‘Διδυμότειχο’’. Μέχρι τότε είχα πρόβλημα. Δούλευε η γυναίκα μου που ήταν αγιογράφος, από τότε ζούσαμε μαζί και με συντηρούσε», είχε πει σε συνέντευξή του για την εποχή που καθόρισε την πορεία του. Εκτοτε ο ένας δίσκος ερχόταν μετά τον άλλο («Ρίξε κόκκινο στη νύχτα»-1993, «Παυσίλυπον»-1997, «Ετσι δραπετεύω από τις παρέες»-1999, «Το διάλειμμα κρατάει δυο ζωές»-2001, «Τόσα χρόνια μια ανάσα»-2007), οι συνεργασίες υπήρξαν ατελείωτες, τα τραγούδια έβγαιναν το ένα καλύτερο από το άλλο. Ποτέ, όμως, δεν ξέχασε τις κοινωνικές του ανησυχίες.

«Μπορείς να μην είσαι πολιτικοποιημένος αυτή την περίοδο; Δεν γίνεται. Από τη μια βλέπω πως μεγαλώνοντας θέλω περισσότερο να γράφω γι’ αυτά που αφορούν τον κόσμο. Από την άλλη, όταν έχεις την πολυτέλεια να μπορείς να πεις αυτά που θες, θα ήταν απρέπεια να μην το κάνεις. Ο κόσμος είναι έτοιμος να σκάσει κι εγώ θα κάνω την πάπια; Οχι μόνο πρέπει, αλλά το χρωστάς και στους γύρω σου. Δεν θέλω να βγω με τα πολυβόλα στον δρόμο, ούτε και να κάτσω σαν χαζός να ακούω τι μου λένε. Θέλω αυτά που αισθάνομαι να τα μετατρέπω σε δημιουργία», μου έλεγε τον Νοέμβριο του 2010 σε μια συνέντευξη για την «Ελευθεροτυπία».

Ηταν κοντά στα γενέθλιά του η συνάντησή μας, η Ελλάδα βουτούσε βαθιά στην κρίση, κι εκείνος που στους ανθρώπους συγχωρούσε πάντα «τη μεγάλη αγάπη ή την απόγνωση» επέμενε πως ο έρωτας είναι το γιατρικό σε κάθε περιπέτεια. «Νομίζω πως ακόμα κι ένας αποτυχημένος έρωτας είναι το μόνο πράγμα που μπορεί να σε ισορροπήσει. Είναι ικανός να σε κρατήσει σε εγρήγορση και να σου δημιουργήσει την αίσθηση ότι αξίζει να ζεις και να το παλεύεις. Ασε που αν σε έναν δίσκο ακούς μόνο τραγούδια ‘‘διαμαρτυρίας’’, τότε είναι βέβαιο ότι θα καταλήξεις στον ψυχίατρο. Και στα άλμπουμ ο έρωτας λειτουργεί σαν γιατρικό». Και για τις ξαφνικές, άδικες απώλειες σαν αυτήν που μας επιφύλαξες χθες, πού να βρούμε γιατρικό, Λαυρέντη;

ΛΑΥΡΕΝΤΗΣ ΜΑΧΑΙΡΙΤΣΑΣ 1956 -2019

Οι καλλιτέχνες τον αποχαιρετούν

◢ Νίκος Πορτοκάλογλου

Ψέματα, ψέματα, πες μου πως είναι ψέμα, ένα αστείο χαζό, ένα όνειρο. Ψέματα, ψέματα, πες μου πως είναι ψέμα, ένα αστείο χαζό, εγώ χωρίς εσένα...

◢ Διονύσης Τσακνής

Για ποια απώλεια θα έπρεπε να μιλήσω; Για την απώλεια ενός συγγενή, ενός συναδέλφου, ενός υπερταλαντούχου μουσικού; Και πώς να μιλήσω όταν ο κόμπος σφίγγει τον λαιμό, κοιτάζω τη γλυκιά του Ελένη, το λατρεμένο μου βαφτιστήρι, τη Μαρία-Κλάρα, και η μόνη φωνή που μπορώ να αρθρώσω, είναι να απευθυνθώ σε εκείνες μήπως και μπορέσω να είμαι χρήσιμος, από τα πιο απλά μέχρι τα πιο μεγάλα. Κι από την άλλη, σκέφτομαι πόσο δυνατός ή ικανός μπορώ να είμαι για να φανώ αντάξιος του καθήκοντος. Δεν είναι ώρα για αποτίμηση του έργου του. Αυτό, έτσι κι αλλιώς, θα γλυκαίνει στο διηνεκές τα αυτιά μας.

◢ Νατάσσα Μποφίλιου

Λιώναμε τους δίσκους του, ανταλλάσσαμε αυτοσχέδιες συλλογές, γεμίζαμε με τους στίχους τα θρανία μας, φτιάχναμε μπάντες για να παίξουμε τα τραγούδια του. Ο Λαυρέντης θα είναι δεμένος πάντα με υπέροχα χρόνια, με πρώτα φιλιά, με μικρούς τιτανικούς.

Ενας σπουδαίος δημιουργός κι ένα κομμάτι της ψυχής μας έφυγε... Σήμερα μιλάμε κι ό,τι μας έρχεται στο μυαλό να πούμε είναι η αγάπη που χάθηκε στη σκόνη. Αντίο Λαυρέντη.

◢ Τάνια Τσανακλίδου

Κάλο ταξίδι, Λάρυ μου, και πες του Σακαμπούλα τον αγαπώ και τον κλαίω ακόμα. Εκεί στον Αδη που ανέτειλες αξημέρωτα Δευτέρας σε περιμένουν αγαπημένοι από καιρό φευγάτοι να στήσετε γιορτή με μουσικές εξαίσιες.

◢ Ελευθερία Αρβανιτάκη

Τεράστιο σοκ! Τι να πω... Λαυρέντη μου έφυγες και αφήνεις πίσω σου ένα μεγάλο κενό και ως δημιουργός και ως φίλος. Η συγκίνησή μου είναι μεγάλη, είδα πριν λίγο αποσπάσματα από τη συνεργασία μας στο VOX το 2002 και θυμήθηκα πάλι την ευθύτητά σου, την αγάπη σου για τη μουσική και τη γενναιοδωρία των αισθημάτων σου. Από σήμερα είμαστε όλοι πιο φτωχοί. Θα σε έχω πάντα στην καρδιά μου...

◢ Γιάννης Κότσιρας

Ανήκω στην «περίεργη» κατηγορία ανθρώπων που όταν χάνουν έναν δικό τους άνθρωπο δεν μπορούν να μιλάνε πολύ, να κάνουν δηλώσεις κτλ. Με συγχωρείτε πολύ γι’ αυτό. Κουράγιο στην Ελένη, τη Μαρία- Κλάρα, τον Σωκράτη και σε όλη του την οικογένεια. Και φυσικά στον Κωνσταντίνο, τον Γιώργο, τη Σοφία, τον Ακη, τον Φίλιππο, τον Στηβ. Συλλυπητήρια σε όλους μας.

◢ Κωστής Μαραβέγιας

Δύσκολη μέρα. Με καρδιά βαριά φεύγουμε για συναυλίες και οι μόνες μελωδίες που μου έρχονται στο μυαλό είναι οι μακρινές, οι ποτισμένες με τη φωνή του Λαυρέντη.

ΔΗΜ.ΚΑΝ.

Ο «πράσινος» Λαυρέντης

Tαξίδεψε στη γειτονιά των αγγέλων. Ομως η αγνή αγάπη του για τον αθλητισμό και τον Παναθηναϊκό θα ζει για πάντα, όπως και τα διαχρονικά τραγούδια του. 
Απεχθανόταν τη βία και λάτρευε το «τριφύλλι», αν και ο πατέρας του ήταν φίλος του Ολυμπιακού. «Από τη στιγμή που ήμουν Νίκη Βόλου δεν θα μπορούσα να γίνω ποτέ Ολυμπιακός.

Τους έβλεπα και έβγαζα σπυριά», είχε εξιστορήσει, συμπληρώνοντας: «Αν πάψει να υπάρχει Παναθηναϊκός θα πάψει να υπάρχει με μαθηματική ακρίβεια και ο Ολυμπιακός. Και τότε τι θα κάνουμε τις Κυριακές μας; Για μένα Κυριακή ίσον ποδόσφαιρο. Αθλητικά στην τηλεόραση. Ετσι έμαθα από μικρός». Για την ξαφνική απώλεια του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα εξέδωσαν συλλυπητήριες ανακοινώσεις ο Ερασιτέχνης, η ΠΑΕ και η ΚΑΕ Παναθηναϊκός.

Κ.Μ.

ΕΚΑΒ και ΠΟΕΔΗΝ για το συμβάν

Τις τραγικές ελλείψεις σε πληρώματα ασθενοφόρων στα Κέντρα Υγείας αλλά και στους σταθμούς του ΕΚΑΒ σε πολλές περιοχές της χώρας, που αποκαλύπτονται αυτή τη φορά με την απώλεια του αγαπημένου τραγουδοποιού Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, καταδεικνύει σε μια σκληρή ανακοίνωση η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Δημόσιων Νοσοκομείων (ΠΟΕΔΗΝ).

«Δεν μπορούμε να θεωρούμε ότι κάναμε το χρέος μας σαν Εθνικό Σύστημα Υγείας όταν έχουμε κλήση στις 4.27 τα ξημερώματα, άφιξη στο σημείο μετά 45 λεπτά για ένα επείγον καρδιολογικό περιστατικό», τονίζει μιλώντας στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ Μιχάλης Γιαννάκος. Η απόσταση 70 χιλιομέτρων, με μεγάλο μέρος της διαδρομής να είναι επαρχιακός δρόμος, που κλήθηκε να καλύψει το ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ για να παραλάβει το επείγον καρδιολογικό περιστατικό, δεν αφήνει πολλά περιθώρια παρέμβασης, σημειώνει η Ομοσπονδία.

Από την πλευρά του το ΕΚΑΒ σε ανακοίνωσή του αποσαφηνίζει ότι χρειάστηκαν 53 λεπτά για να φτάσει η Κινητή Μονάδα με Ιατρό (ΚΙΜ) στο σημείο: δέχτηκε κλήση στις 04.27 τα ξημερώματα και αφίχθη στο σημείο στις 05.10, οπότε η γιατρός της Μονάδας διαπίστωσε τον θάνατο του τραγουδοποιού και μάλιστα διαπίστωσε ότι παρουσίαζε υποστάσεις στο κάτω μέρος του σώματός του.

Απαντώντας δε στην ΠΟΕΔΗΝ σημειώνει πως «όσοι ανεύθυνα καταλογίζουν ευθύνες, υπονοώντας ότι ο τραγουδοποιός μπορεί να ζούσε εάν είχε πάει στο σημείο το ασθενοφόρο του Κέντρου Υγείας Αλμυρού, οφείλουν να γνωρίζουν πως σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να περιμένουν την ιατροδικαστική έκθεση και να επιδεικνύουν σεβασμό στη μνήμη του νεκρού και στον πόνο των οικείων του».

Ντάνι Βέργου


• Αύριο Τετάρτη στις 15.30, στο Κοιμητήριο Ζωγράφου θα πραγματοποιηθεί η κηδεία του. Η οικογένειά του ζητά αντί στεφάνων να υπάρξει χρηματική δωρεά στην πρωτοβουλία «Μαζί για το παιδί».

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σίγησε η βελούδινη φωνή
Ο Γιώργος Ζαμπέτας που της είχε μεγάλη αδυναμία την αποκαλούσε «Μπεμπέκα-βελούδο». Ο Στέλιος Καζαντζίδης τη θεωρούσε από τις πιο ξεχωριστές. Οι θαμώνες των κέντρων της δεκαετίας του ’60 είναι αδύνατον να...
Σίγησε η βελούδινη φωνή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πεντακόσια τραγούδια, χιλιάδες συναισθήματα
Σπουδαίος συνθέτης και σπάνιος άνθρωπος, ο Γιάννης Σπανός πέθανε χθες σε ηλικία 85 ετών. Ευγενικά και μελωδικά κάθισε επί έξι δεκαετίες στο πιάνο του και περιέγραψε με τον πιο τρυφερό τρόπο την απουσία, τη...
Πεντακόσια τραγούδια, χιλιάδες συναισθήματα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Από τον Σισιλιάνο στον Οφενμπαχ
Σήμερα η γνωριμία και η απόλαυση της μουσικής κατανέμονται παγκοσμίως τελείως άνισα ανάμεσα σε σπάνιες, ακριβές, ζωντανές ακροάσεις και σε πληθώρα κατασκευασμένων δισκογραφικών προϊόντων. Εμείς, χάρη στη...
Από τον Σισιλιάνο στον Οφενμπαχ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσικό ταξίδι με «Πολύχρωμες ζακέτες»
Σήμερα η ερμηνεύτρια Πολυξένη Καράκογλου είναι έτοιμη για το επόμενο βήμα: απόψε το βράδυ (21.00) παρουσιάζει τα τραγούδια της στην αυλή του Μουσείου Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών στην Πλάκα (Θόλου 5).
Μουσικό ταξίδι με «Πολύχρωμες ζακέτες»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γυναικεία υπόθεση!
Αν αυτός δεν ήταν ο θρίαμβος του χιπ χοπ και των γυναικών, τότε τι ήταν; Τα 61α Μουσικά Βραβεία Γκράμι απονεμήθηκαν το βράδυ της Κυριακής και από την ώρα που άρχισαν να ανακοινώνονται οι νικητές, πολύ γρήγορα...
Γυναικεία υπόθεση!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Eνας σκοτεινός κουρσάρος στη Λυρική
Η πιο πολιτική όπερα του Ιταλού συνθέτη ανοίγει το 2019 για την ΕΛΣ σε μια εντυπωσιακή παραγωγή της Βασιλικής Οπερας του Λονδίνου. Στο πόντιουμ για την αποψινή πρεμιέρα θα βρίσκεται μία από τις λίγες γυναίκες...
Eνας σκοτεινός κουρσάρος στη Λυρική

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας