Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κινέζοι μοναχοί-πολεμιστές χορεύουν με πνεύμα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κινέζοι μοναχοί-πολεμιστές χορεύουν με πνεύμα

  • A-
  • A+

Το «Sutra» είναι ένα από τα πιο διάσημα και αναγνωρισμένης καλλιτεχνικής αξίας έργα σύγχρονου χορού των τελευταίων χρόνων -που δεν έχει και λίγα αριστουργήματα βγάλει. Με τις υπογραφές του Βελγο-Μαροκινού σταρ του χορού Σίντι Λάρμπι Τσερκάουι και του Βρετανού γλύπτη Αντονι Γκόρμλεϊ, αυτού που φέτος, χάρη στο ΝΕΟΝ, έστησε 29 γλυπτές ανθρώπινες μορφές στον αρχαιολογικό χώρο της Δήλου (μέχρι τέλος Οκτωβρίου).

Κι έχει πίσω του μια μεγάλη καριέρα κι άλλη τόση μπροστά του. Διότι ανέβηκε για πρώτη φορά το 2008 στο Sadler’s Wells του Λονδίνου, την ίδια άλλωστε χρονιά το θαυμάσαμε κι εμείς στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής, αλλά έκτοτε μπαινοβγαίνει στο ρεπερτόριο της θρυλικής λονδρέζικης χορευτικής σκηνής και περιοδεύει ανά τον κόσμο (83 πόλεις σε 33 χώρες, από τη Νέα Ζηλανδία και τη Σιγκαπούρη μέχρι τις ΗΠΑ και το Μεξικό). Το έχουν δει μέχρι στιγμής πάνω από 250 χιλιάδες θεατές και τώρα θα προστεθούν πολλοί Ελληνες ακόμα, αφού στη φετινή, νέα παγκόσμια περιοδεία του ξανάρχεται στην Αθήνα.

«Sutra» του Σίντι Λάρμπι Τσερκάουι στο ΚΠΙΣΝ

Το «Sutra», ανανεωμένο, ξαναδουλεμένο, πιο πυκνό, μόλις μία ώρα διάρκεια, και με τον ίδιο τον 43χρονο Τσερκάουι να ανεβαίνει ξανά στη σκηνή για να χορέψει, παρουσιάζεται σήμερα και αύριο στις 9 μ.μ., στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ).

Ο Σίντι Λάρμπι Τσερκάουι, γεννημένος στην Αμβέρσα από Μαροκινό πατέρα και Βελγίδα μητέρα, αφού χάρη στο διαζύγιο των γονιών του απελευθερώθηκε, όπως ο ίδιος έχει πει, από τις ισλαμικές απαγορεύσεις, εκτοξεύτηκε στο χορευτικό στερέωμα του Βελγίου και του κόσμου όλου. Πρώτα ως χορευτής και μετά ως χορογράφος, χωρίς να έχει τίποτα να ζηλέψει από τα άλλα, τόσα πολλά βελγικά αστέρια, τον Αλαν Πλατέλ, την Αν Τερέζα ντε Κεερσμάκερ. Στην Ελλάδα πρωτοέφερε δουλειά του στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας (Myth, 2007), όπου και επανήλθε το 2011 με το «Babel». Είναι φανερό από τους τίτλους των δύο αυτών κορυφαίων έργων του ότι ο Τσερκάουι, αν και δεν είναι καθ’ ομολογία του πιστός, παθιάζεται με οτιδήποτε έχει σχέση με την πίστη, την πνευματικότητα, τη σχέση του ανθρώπου με το θείο. Κι αυτό ακριβώς κάνει και με το «Sutra», στο οποίο καθόλου τυχαίο δεν είναι ότι «χορεύουν» 19 σαολίν πολεμιστές-μοναχοί από την Κίνα. Διότι σ’ αυτό το εκπληκτικό θέαμα δυναμισμού και σωματικότητας, με τους μοναχούς να χειρίζονται σπαθιά και λόγχες, να περιστρέφονται και να κάνουν τούμπες με αξιοθαύμαστη επιδεξιότητα, ο δημιουργός του εξερευνά στην πραγματικότητα το πώς οι μοναχοί σαολίν, με τις θαυμαστές επιδόσεις στις πολεμικές τέχνες, δεν ξεχωρίζουν τη σωματική δύναμη από το πνεύμα. Και φυσικά στο «Sutra» συμμετέχουν γνήσιοι σαολίν.

Ο Τσερκάουι πήγε στην Κίνα, στον ναό όπου γεννήθηκε ο βουδισμός Ζεν πριν από 1.500 χρόνια, για να μελετήσει τη φιλοσοφία πίσω από την παράδοση των σαολίν και να την εμπλουτίσει με το δικό του χορευτικό λεξιλόγιο. Οι μοναχοί ευχαρίστως συνεργάστηκαν μαζί του και άρχισαν το ταξίδι τους στον κόσμο, ενώ το μοναστήρι δεν έπαψε στη διάρκεια των χρόνων να προμηθεύει στον Τσερκάουι νέους «χορευτές» ώστε η ομάδα να ανανεώνεται.

Υπάρχει όμως κι ακόμα ένας πρωταγωνιστής στο «Sutra», για πολλούς μάλιστα κλέβει και την παράσταση. Κι ας έχει φτιάξει μόνο 21 απλά ξύλινα κιβώτια σε μέγεθος ανθρώπου, που γίνονται όμως η καρδιά του θεάματος. Ο βραβευμένος με Τέρνερ (1994) Αντονι Γκόρμλεϊ, ο σκηνογράφος της παράστασης, που συνεργάστηκε με τον Τσερκάουι και στο «Babel», δημιουργεί εδώ το κατάλληλο, ευέλικτο περιβάλλον πάνω στο οποίο οι μοναχοί ταξιδεύουν και φτιάχνουν, μετακινώντας τα, μαγευτικούς κόσμους.

Τα ξύλινα κουτιά δεν χρησιμεύουν μόνο σαν στηρίγματα για τους χορευτές, αλλά σαν «λέγκο» με τα οποία μπορούν να φτιάξουν τα πάντα, από περίεργες κατασκευές μέχρι κρεβάτια, λουτρά και φέρετρα. Η παράσταση ξεκινά με έναν μοναχό κι ένα αγοράκι στην άκρη της σκηνής. Ο πρώτος, χρησιμοποιώντας μικρά ξύλινα τουβλάκια, διδάσκει τον μικροκαμωμένο μαθητή του αυτά που σε μεγάλο μέγεθος (και με τον ίδιο τον μικρό να παίρνει γρήγορα μέρος) γίνονται στη σκηνή δίπλα τους. Μεγάλο ρόλο παίζει και η πρωτότυπη μουσική του Πολωνού Σίμον Μπρτζόσκα.


info: Η εκδήλωση πραγματοποιείται με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Εισιτήρια: 5 και 10 ευρώ.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Φυλακισμένος στον ίδιο του τον εαυτό
Μεθαύριο Τετάρτη, 21 Μαρτίου, κλείνει τα 93 του χρόνια. «Ολοι μού ζητάνε να μιλήσω για τη ζωή μου και οι εφημερίδες ετοιμάζουν αφιερώματα», σχολιάζει εκνευρισμένος. Εχει άλλη, καλύτερη δουλειά να κάνει ο Πίτερ...
Φυλακισμένος στον ίδιο του τον εαυτό
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η βία στους Παλαιστίνιους είναι μέρος του σώματός μου
Ο Ισραηλινός χορογράφος και χορευτής παρουσιάζει στη Στέγη το διεθνώς αναγνωρισμένο σόλο «Archive». Πίσω του, σε μια οθόνη, προβάλλονται ντοκουμέντα παραβιάσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων στις κατεχόμενες περιοχές.
Η βία στους Παλαιστίνιους είναι μέρος του σώματός μου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο σύγχρονος χορός συνάντησε τον πεντοζάλη
Τεράστια επιτυχία του Ράσελ Μάλιφαντ, του χορογράφου της Σιλβί Γκιλέμ, που ύστερα από πρόταση της δικής μας Γεωργίας Ηλιοπούλου, εμπνεύστηκε από τους παραδοσιακούς μας χορούς πάνω σε πρωτότυπη μουσική του...
Ο σύγχρονος χορός συνάντησε τον πεντοζάλη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Νέοι χορευτές στην εκτίναξη
Η Βίκυ Μαραγκοπούλου, διευθύντρια της ΚΣΟΤ, είναι περήφανη για τη δουλειά που γίνεται στο μοναδικό κρατικό σχολείο σύγχρονου χορού της χώρας. Μας μιλά για την παράσταση «Growing!» με χορογραφίες καταξιωμένων...
Νέοι χορευτές στην εκτίναξη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Restart με γέλιο και συγκίνηση
Η Λίντα Καπετανέα, η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του θεσμού, διαλέγοντας ανοιχτά, γοητευτικά, ψυχαγωγικά θεάματα όλων των τάσεων, χωρίς όρια και ταμπού, γέμισε το Μέγαρο. Αλλά και έφερε τον χορό έξω, στην...
Restart με γέλιο και συγκίνηση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Θέλω να πάρουν οι θεατές δύναμη και κουράγιο»
Λίντα Καπετανέα, η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, σημαντική χορεύτρια και χορογράφος η ίδια, έχει τη χαρά να βλέπει τη διοργάνωση να ξεκινάει με ορμή και επιτυχία.
«Θέλω να πάρουν οι θεατές δύναμη και κουράγιο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας