Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ογδοντάχρονη με ενέργεια και πολύ μέλλον

Ο Γιωργος Κουμεντάκης με τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς, που ετοιμάζει πρότζεκτ για τη Μαρία Κάλλας

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ογδοντάχρονη με ενέργεια και πολύ μέλλον

  • A-
  • A+
Το ρεπερτόριο της Λυρικής για τη σεζόν 2019-20: Ο Γιώργος Κουμεντάκης εξασφάλισε κορυφαία ονόματα σε ένα πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα, από τον Ολιβιέ Πι, τον Γκρέιαμ Βικ και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι μέχρι τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς και τον Γιώργο Λάνθιμο

Η Εθνική Λυρική Σκηνή, τα δύο τελευταία χρόνια, από τον Μάρτιο του 2017 που μετακόμισε στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, είναι μόνιμη πηγή χαράς και απόλαυσης για τους θεατές (τις 400.000 έφτασαν!). Ετσι, ακόμα και η απλή ανακοίνωση του προγράμματος της επόμενης σεζόν από τον καλλιτεχνικό διευθυντή της, Γιώργο Κουμεντάκη, δηλαδή μια σειρά από παραστάσεις - συναυλίες - μπαλέτα και άλλες εκδηλώσεις, μπορεί να γίνει αιτία ενός σπάνιου τα τελευταία χρόνια συναισθήματος στη χώρα μας: υπερηφάνειας, εμπιστοσύνης, ανυπομονησίας.

Ολα αυτά χθες το πρωί, στη μεγάλη αίθουσα του Ρέντσο Πιάνο, με την πρώτη δημόσια (και ένθερμη) παρουσία της νέας υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, αλλά και της Μαρέβας Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη, που η εταιρεία ρούχων της, Zeus + Dione, σχεδιάζει και χορηγεί μια ολόκληρη κολεξιόν για την ΕΛΣ (κοστούμια ταξιθετών και παιδικής χορωδίας). Σημάδια και τα δύο ότι η νέα κυβέρνηση στηρίζει ανεπιφύλακτα τον Κουμεντάκη και το έργο του. Αν βάλουμε μαζί και τη νέα δωρεά των 20 εκατομμυρίων ευρώ από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, με αποκλειστικό αποδέκτη τις διεθνείς συμπαραγωγές της Λυρικής και την προβολή του έργου της εκτός Ελλάδας, η σεζόν 2019-20 ξεκινάει με πολλούς άσους στο μανίκι της. Ενας λόγος παραπάνω, που τον Μάρτιο του 2020 ο οργανισμός κλείνει τα 80 του χρόνια και θα τα γιορτάσει δεόντως.

Μικρού μήκους ταινία με συνοδεία μουσικής ετοιμάζει ο Γιώργος Λάνθιμος για τη Λυρική

Εξι φιλόδοξες διεθνείς παραγωγές, ρεπερτορίου και εντελώς νέες, διαθέτει η σεζόν: την εναρκτήρια παράσταση με την «Υπνοβάτιδα» του Μπελίνι από την Κρατική Οπερα της Βιέννης, στη θρυλική σκηνοθεσία του Μάρκο Αρτούρο Μαρέλι (παραγωγή 2000/01), με μαέστρο τον Φιλίπ Ογκέν, Φιλοξενούμενο Καλλιτέχνη της σεζόν. Τις ολοκαίνουργιες παραγωγές του «Ντον Κάρλο» του Βέρντι σε σκηνοθεσία του διάσημου Γκρέιαμ Βικ, με τον Μπράιαν Ιμελ στον ομώνυμο ρόλο και του «Βότσεκ» του Αλμπαν Μπεργκ, για πρώτη φορά στην ΕΛΣ, σε σκηνοθεσία του κορυφαίου Γάλλου Ολιβιέ Πι, διευθυντή του φεστιβάλ της Αβινιόν, διεύθυνση ορχήστρας του Βασίλη Χριστόπουλου και με τον Τάση Χριστογιαννόπουλο στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Μια ακόμα ιστορική παράσταση του 2003, τον «Βέρθερο» του Μασνέ, από την Εθνική Οπερα του Παρισιού, σε σκηνοθεσία του σπουδαίου κινηματογραφικού δημιουργού Μπενουά Ζακό, με μαέστρο τον Λουκά Καρυτινό και την κορυφαία μεσόφωνο Ανίτα Ρατσβελισβίλι να δοκιμάζεται για πρώτη φορά στον ρόλο της Σαρλότ.

Το φιλόδοξο οπερατικό πρότζεκτ της Μαρίνα Αμπράμοβιτς «Οι επτά θάνατοι της Μαρίας Κάλλας», σύμπραξη της Λυρικής με Κρατική Οπερα της Βαυαρίας, Γερμανική Οπερα Βερολίνου, Μουσικό Μάη της Φλωρεντίας και Εθνική Οπερα του Παρισιού, στο οποίο η θρυλική περφόρμερ σε εφτά μικρού μήκους ταινίες και στη συνέχεια με σάρκα και οστά στη σκηνή θα αναβιώσει οπερατικούς, αλλά και τον πραγματικό θάνατο της ντίβας.

Και, τέλος, την «επιστροφή» του Γιώργου Λάνθιμου στην πατρίδα του, για να συμμετάσχει στο πρόγραμμα «The Artist on the Composer», συνεργασία της ΕΛΣ με τον οργανισμό ΝΕΟΝ, με μια νέα ταινία μικρού μήκους, που θα προβληθεί συνοδεία μουσικών συνόλων.

«Νυχτερίδα» του Στράους, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη, επετειακή παράσταση για τα 80ά γενέθλια της ΕΛΣ

Δύο οι παραγγελίες της ΕΛΣ για την επόμενη σεζόν. Οι όπερες «Πάπισσα Ιωάννα» του Γιώργου Βασιλαντωνάκη, σε λιμπρέτο Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά, και «Μέσα Χώρα» του Αγγελου Τριανταφύλλου, σε λιμπρέτο Γιάννη Αστερή, σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου και με τη συμμετοχή ακόμα και 65χρονων ερασιτεχνών τραγουδιστών, αφού θέμα της είναι ο θάνατος των ηλικιωμένων από μοναξιά.

Τα 80 κεράκια της η Λυρική θα τα σβήσει παρουσιάζοντας στη γνωστή, επιτυχημένη σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη τη «Νυχτερίδα» του Στράους, το έργο με το οποίο ξεκίνησε τη ζωή της στις 5 Μαρτίου του 1940, ως μέρος τότε του Εθνικού Θεάτρου.

Τέλος, στο Ηρώδειο, του χρόνου τον Ιούνιο, σε μια συγκινητική συγκυρία θα ανεβεί ο «Ριγολέτος» με τον Δημήτρη Πλατανιά, σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου, που με αυτόν τον τρόπο θα πάρει τη σκυτάλη από τον πατέρα της Σπύρο και τον παππού της Αντίοχο, καθένας από τους οποίους είχε σκηνοθετήσει και διευθύνει δύο φορές την όπερα του Βέρντι.

Το Μπαλέτο της Λυρικής, σε νέα δημιουργική περίοδο υπό τον Κωνσταντίνο Ρήγο, έχει τρεις παραγωγές. Στο «Χορός με τη σκιά μου» ο διευθυντής του μπαλέτου θα χορογραφήσει τέσσερα από τα πιο σημαντικά έργα του Μάνου Χατζιδάκι («Ο κύκλος του CNS, Ο καπετάν Μιχάλης, Το καταραμένο φίδι, Το χαμόγελο της Τζοκόντας), ενώ θα επαναληφθεί και η επιτυχημένη «Λίμνη των κύκνων» του. Μεγάλη πρόκληση για το μπαλέτο, που απέκτησε οχτώ νέους χορευτές, είναι ο «Δον Κιχώτης» στην κλασική χορογραφία του Πετιπά.

Το πρόγραμμα της σεζόν 2019-20 έχει ακόμα πολλά ωραία (συναυλίες, ταινίες κ.λπ.). Σύντομα θα ανακοινώσει και τα δικά του σχέδια για την Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής ο καλλιτεχνικός της διευθυντής Αλέξανδρος Ευκλείδης.

ΘΕΑΤΡΟ
Βαλς και βαλκανική σαλάτα
Ο Βίκτωρ Αρδίττης ανεβάζει στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής τη σχεδόν άγνωστη οπερέτα «Η πριγκίπισσα της Σάσσωνος», του συνθέτη του Ολυμπιακού Υμνου Σπυρίδωνος Σαμάρα, γραμμένο στη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου...
Βαλς και βαλκανική σαλάτα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σπάνιος και ποιητικός Χατζιδάκις
Τρία σπουδαία έργα του Μάνου Χατζιδάκι αποκαλύπτονται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο πλαίσιο του Κύκλου Μάνος Χατζιδάκις. Τα «Τραγούδια της αμαρτίας»θα ερμηνεύσουν ο Π. Κιμιωνής...
Σπάνιος και ποιητικός Χατζιδάκις
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πανελλήνια πρώτη για τις «Βάκχες» του Ξενάκη
Στην τριακονταετία 1965-1993, ο Ιάνης Ξενάκης συνέθεσε τέσσερα κομμάτια μουσικού θεάτρου για χορωδία και ορχήστρα βασισμένα στους αρχαίους τραγικούς. Τελευταίο ήσαν οι ευριπίδειες «Βάκχες», παραγγελία του...
Πανελλήνια πρώτη για τις «Βάκχες» του Ξενάκη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Παπαϊωάννου «διάδοχος» της Πίνα Μπάους
Εφτασε η μέρα που περιμέναμε. Μια ιστορική στιγμή για μας, τους Ελληνες, αλλά και για τον κόσμο του χορού γενικά. Το Σάββατο το θέατρο της Πίνα Μπάους, το περίφημο Χοροθέατρο του Βούπερταλ, παρουσιάζει σε...
Ο Παπαϊωάννου «διάδοχος» της Πίνα Μπάους
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια σοπράνο πλέκει τον ιστό της πάνω από τη Λυρική
Και ξαφνικά η Αθήνα που αγαπάει την όπερα και τη Λυρική Σκηνή και συχνάζει στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, πρόσθεσε μια ακόμα λατρεία στους τόσους και τόσες που αποθεώνει. Τη Χριστίνα Πουλίτση,...
Μια σοπράνο πλέκει τον ιστό της πάνω από τη Λυρική
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Οι νέοι του Γιοχάνεσμπουργκ χορεύουν την εξέγερσή τους»
Η ανερχόμενη Νοτιοαφρικανή χορογράφος παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας μια πολύ ελεύθερη, πολιτική διασκευή τού «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Αυτός παλεύει με τη σεξουαλικότητά του. Αυτή είναι δυνατή και...
«Οι νέοι του Γιοχάνεσμπουργκ χορεύουν την εξέγερσή τους»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας