Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Λουτσιάνο για πάντα

Λουτσιάνο Παβαρότι

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Λουτσιάνο για πάντα

  • A-
  • A+
Το ντοκιμαντέρ του Ρον Χάουαρντ και δύο κυκλοφορίες δίσκων θυμίζουν πως ο πληθωρικός τενόρος από τη Μόντενα, που σύστησε την όπερα στο κοινό των σταδίων, παραμένει, 12 χρόνια από τον θάνατό του, αξεπέραστος.

Πληθωρικός, ανεπανάληπτος, προληπτικός, χαρούμενος, απόλυτος σούπερ σταρ, ονομαστός για τη δεξιοτεχνία του στους υψηλότερους φθόγγους της έκτασης του τενόρου. Ο πιο συγκλονιστικός Ιταλός τενόρος, ο τραγουδιστής με την πιο υπέροχη φωνή που πέρασε από τα λυρικά θέατρα τον 20ό αιώνα κι εκείνος που πρώτος απ' όλους σύστησε την όπερα στο κοινό των σταδίων.

Ο Λουτσιάνο Παβαρότι φαίνεται πως δεν θα ξεπεραστεί ποτέ. Οχι μόνο γιατί το καλλιτεχνικό του εκτόπισμα παραμένει αξεπέραστο αλλά κυρίως γιατί η αγάπη του κόσμου δεν λέει να κοπάσει. Μετά το ντοκιμαντέρ που ετοίμασε ο βραβευμένος με Οσκαρ σκηνοθέτης Ρον Χάουαρντ για τη ζωή και το έργο του, δύο σημαντικές κυκλοφορίες έρχονται να θυμίσουν το λαμπρό πέρασμά του από την όπερα και τις ζωές μας.

Το  σάουντρακ της ταινίας «Pavarotti» τριπλή συλλογή

Η μία είναι το επίσημο σάουντρακ της ταινίας που έχει τίτλο «Pavarotti: Music From The Motion Picture» και η δεύτερη, η τριπλή συλλογή με τις μεγαλύτερες και γνωστές επιτυχίες «Pavarotti: The Greatest Hits».

Το σάουντρακ είναι γεμάτο από τις κορυφαίες στιγμές του καλλιτέχνη, με άριες όπως οι «Nessun Dorma» από την «Τουραντότ», «La donna è mobile» και «Questa o quella» από τον «Ριγκολέτο», «Celeste Aida» από την «Αΐντα», «E lucevan le stelle» από την «Τόσκα», «Vesti la giubba» από τους «Παλιάτσους», «Donna non vidi mai» από τη «Mανόν Λεσκό».

Εχει επίσης ιταλικά τραγούδια που τρελαινόταν να ερμηνεύει στις παρέες του, συνεργασίες με τους πιο αγαπημένους φίλους όπως οι U2, Μπράιαν Ινο, Passengers, συμπράξεις με τους «αδερφούς» του, Πλάσιντο Ντομίνγκο και Χοσέ Καρέρας (στα άλμπουμ θα βρείτε το «O sole mio» σε μια live εκδοχή από το κοντσέρτο των Τριών Τενόρων στη Ρώμη το 1990) αλλά και τα «Ave Maria, dolce Maria», «Miserere» (με τους Zucchero και Αντρέα Μποτσέλι) κ.ά. Οσο για την τριπλή συλλογή, εκεί, συγκεντρώνονται 67 μουσικά έργα, μεταξύ των οποίων ηχογραφήσεις που παλαιότερα είχαν κυκλοφορήσει στις συλλογές του «Opera Arias», «Italian Songs & Sacred Arias» και «Great Duets».

Είναι προφανές πως αυτό που πυροδότησε όλη την κουβέντα γύρω από το φαινόμενο Παβαρότι είναι το ντοκιμαντέρ του Χάουαρντ που έρχεται δώδεκα χρόνια μετά τον θάνατό του (πέθανε τον Σεπτέμβριο του 2007 από καρκίνο του παγκρέατος σε ηλικία 71 ετών) και καταγράφει το σύμπαν του μεγαλύτερου οπερατικού τραγουδιστή των τελευταίων δεκαετιών.

Από το πώς ο γιος ενός φτωχού αρτοποιού από τη Μόντενα έφτασε να τραγουδά στα κορυφαία λυρικά θέατρα του πλανήτη, την επιμονή του στη φιλανθρωπία και την ακατάστατη προσωπική του ζωή μέχρι τις έριδες που πυροδότησε, τις κορυφαίες του συνεργασίες, τους αστέρες συνεργάτες του, τη δημιουργία του ανεπανάληπτου τρίο Τρεις Τενόροι και το πώς κέρδισε το προσωνύμιο «βασιλιάς των υψηλών ντο».

«Τι σας εξέπληξε περισσότερο για τη ζωή του Παβαρότι», ρωτήθηκε πρόσφατα από το περιοδικό Rolling Stone ο σκηνοθέτης Ρον Χάουαρντ. «Το πόσο χαρούμενος ήταν και πόσο αντικομφορμιστής υπήρξε σε όλους τους τομείς της ζωής του, είτε είχε να κάνει με τις προσωπικές, συναισθηματικές του σχέσεις, είτε την επιλογή του να τραγουδήσει ντουέτα με ποπ σταρ, είτε τον τρόπο που προσπαθούσε να συμβάλει στην ευαισθητοποίηση του κόσμου της όπερας προκειμένου να συγκεντρώσει χρήματα για φιλανθρωπίες.

Αυτό ήταν ένα κομμάτι που του προκαλούσε πολλή θλίψη. Συχνά, ήξερε ότι επρόκειτο να επικριθεί αλλά εμπλεκόταν σε ό,τι πίστευε ότι υπηρετεί έναν βαθύτερο σκοπό. Μάλιστα στη συνέντευξη που του έκανα μαζί με τη δεύτερη σύζυγό του -περίπου έναν χρόνο πριν πεθάνει- μίλησε για το πόσο τον πονούσαν οι επικρίσεις. Αυτό το κουράγιο νομίζω είναι σημαντικό να του αναγνωριστεί».

To ντοκιμαντέρ που δίχασε τους κριτικούς στο εξωτερικό και εισέπραξε αρκετές αρνητικές κριτικές μπορεί να αποθεώνει τη συνεισφορά του στην τέχνη αλλά σκαλίζει και πληγές της πολυτάραχης ζωής του, όπως τις πολλαπλές ακυρώσεις των τελευταίων ετών, τις περιπέτειες φοροδιαφυγής και κυρίως την πικρή μεταθανάτια, οικογενειακή διαμάχη για το μοίρασμα της τεράστιας κληρονομιάς.

Να κάτι ακόμα που έπρεπε να προσπεράσει ο Χάουαρντ. «Υπάρχει μεγάλη ένταση μεταξύ των πρώην συζύγων και των μελών της οικογένειας», παραδέχτηκε στην ίδια συνέντευξη. «Ηταν πολύ δύσκολο να επιστρέψουν και να μιλήσουν για όλα αυτά και ακόμα πιο σκληρό να δουν την ταινία. Η συμμετοχή τους είναι κάτι με ενέπνευσε. Μοιάζει σχεδόν με μάθημα συγχώρεσης.

Δεν ξεχνούν, αλλά πραγματικά συμπορεύονται με τρόπο αξιοθαύμαστο. Κάποια πρώτα βήματα τα έκαναν όσο ήταν ακόμα ζωντανός. Για παράδειγμα λίγο πριν κλείσει τα μάτια του μαζεύτηκαν όλοι πάνω από το κρεβάτι (μαζί πρώην ερωμένες που δεν παντρεύτηκαν ποτέ) για να τον δουν μία φορά ακόμα. Η πρώτη σύζυγός του, μάλιστα, όσο αναστατωμένη κι αν ήταν προσπάθησε να είναι αυτή που θα του μαγειρέψει για τελευταία φορά. Δεν μπορείς να μείνεις ασυγκίνητος σε τέτοιες μαρτυρίες»...

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ιδρύεται, επιτέλους, Ακαδημία Νέων Μουσικών
Μπορεί να μην έχει βρει λύση για όλα της τα προβλήματα, όμως η πρώτη ορχήστρα της χώρας εγκαταστάθηκε στο Μέγαρο Μουσικής, έχει έτοιμες τρεις συναυλίες στο Ηρώδειο, επανακάμπτει σύντομα δισκογραφικά και...
Ιδρύεται, επιτέλους, Ακαδημία Νέων Μουσικών
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πεντακόσια τραγούδια, χιλιάδες συναισθήματα
Σπουδαίος συνθέτης και σπάνιος άνθρωπος, ο Γιάννης Σπανός πέθανε χθες σε ηλικία 85 ετών. Ευγενικά και μελωδικά κάθισε επί έξι δεκαετίες στο πιάνο του και περιέγραψε με τον πιο τρυφερό τρόπο την απουσία, τη...
Πεντακόσια τραγούδια, χιλιάδες συναισθήματα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσικές για μορφές ηρωικές
Κάνοντας ειδική μνεία στους ήρωες της Επανάστασης, της κλασικής μουσικής, της σύγχρονης δημιουργίας αλλά και της καθημερινότητάς μας, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Στέφανος Τσιαλής,...
Μουσικές για μορφές ηρωικές
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια όπερα γεμάτη οράματα και θάματα
Σε έναν αλληγορικό σκηνικό χώρο, με σπασμένα αγάλματα, στοίβες χαρτιών και ερειπίων, πρόσωπα της ελληνικής ιστορίας και πλάσματα της φαντασίας του Στρατηγού Μακρυγιάννη ζωντανεύουν χάρη στη νέα όπερα που...
Μια όπερα γεμάτη οράματα και θάματα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα Σκαλκώτα μέσω... Αμερικής
Αμεση συνέχεια είχαν οι εκδηλώσεις για την επέτειο Σκαλκώτα (1904-1949), που ξεκίνησαν στις 10/1/2019 με συναυλία της ΚΟΑ. Στις 14/1/2019, στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος», ο Νίκος Τσούχλος διηύθυνε τη...
Αφιέρωμα Σκαλκώτα μέσω... Αμερικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οπερα σε ιψενικό φόντο
Ο διακεκριμένος συνθέτης και πιανίστας Γιώργος Δούσης καταπιάνεται με τη σκοτεινή θεατρική ηρωίδα γράφοντας ένα ολοκαίνουργιο έργο, άμεσο, λιτό, μελωδικό. «Μπήκα πολύ βαθιά στο κείμενο κι ήρθα πολύ κοντά στην...
Οπερα σε ιψενικό φόντο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας