Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Ο Μπαχ έζησε από τον θάνατο»

«Mitten wir im Leben sind mit dem Tod umfangen» (Εν τω μέσω της ζωής, βρισκόμαστε στον θάνατο)

© Anne Van Aerschot 
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Ο Μπαχ έζησε από τον θάνατο»

  • A-
  • A+
Η κορυφαία προσωπικότητα του ευρωπαϊκού χορού έρχεται για πρώτη φορά στο Ηρώδειο και παρουσιάζει απόψε έναν σπάνιο διάλογο ανάμεσα στα σώματα των χορευτών και τις αριστουργηματικές σουίτες για τσέλο του Μπαχ.

Υπό την επήρεια ακόμα του Γιο Γιο Μα το αθηναϊκό κοινό ετοιμάζεται να υποδεχτεί μια άλλη μεγάλη προσωπικότητα των τεχνών που αποφάσισε να συνδιαλεγεί με τις 6 σουίτες για τσέλο του Μπαχ. Απόψε το βράδυ η κορυφαία δημιουργός του σύγχρονου χορού και παλιά γνώριμη του Φεστιβάλ, η Αν Τερέζα ντε Κεερσμάκερ, παίρνει τη σκυτάλη από τον Αμερικανό τσελίστα και παρουσιάζει στο Ηρώδειο μαζί με τέσσερις χορευτές της ομάδας της, Rosas, τη δική της πρόταση πάνω στα αριστουργήματα του Μπαχ.

Αν κρίνουμε από τις κριτικές που μιλούν για ένα «ιδανικό πάντρεμα ανάμεσα στον Μπαχ και τους Rosas» και «υπέρτατη στιγμή χάρης και ομορφιάς», τότε μας περιμένει μια συγκλονιστική παράσταση. Ο δε τίτλος του έργου παραπέμπει στη φράση «Mitten wir im Leben sind mit dem Tod umfangen» («Εν τω μέσω της ζωής, βρισκόμαστε στον θάνατο»), μετάφραση ενός λατινικού ψαλμού από τον Λούθηρο, ο οποίος έχει χαραχτεί στον τάφο της Πίνα Μπάους.

Αν Τερέζα ντε Κεερσμάκερ

Anne Van Aerschot

Μαζί της στη σκηνή του Ηρωδείου ο σπουδαίος Γάλλος τσελίστας Ζαν-Γκιγέν Κεράς, που φημίζεται για τη μουσική του ευελιξία –«παίζει όπως αναπνέει», λένε γι’ αυτόν οι κριτικοί– και έχει συνεργαστεί από την αρχή της καριέρας του με σημαντικά σχήματα, διατηρώντας σταθερή συνεργασία με τις Freiburg Baroqueorchester και Akademie für Alte Musik Berlin, όπως και με το Carnegie Hall στη Νέα Υόρκη.

Η Βελγίδα δημιουργός ίδρυσε την ομάδα Rosas το 1983 και το 1995 τη φημισμένη σχολή PARTS (Performing Arts Research and Training Studios) στις Βρυξέλλες ξεχωρίζοντας διεθνώς για το ιδιαίτερο χορογραφικό της στίγμα. Εχει τιμηθεί με Bessie Award (1987), Grand Prix de la Danse de Montréal (2012), Grand Prix de la Danse de Montréal (2012), Χρυσό Λέοντα στην Μπιενάλε της Βενετίας για το σύνολο του έργου της (2014), με τα Διάσημα του Τάγματος των Τεχνών και των Γραμμάτων στη Γαλλία (2008) κ.ά.

Οι σουίτες για τσέλο του Μπαχ θεωρούνται ορόσημο στην ιστορία της δυτικής μουσικής. Το πνεύμα αλλά και τα αρχιτεκτονικά τους στοιχεία, η ρυθμική ζωτικότητα και η μελωδική πολυπλοκότητά τους συνεχίζουν να προκαλούν θαυμασμό σε κοινό και κυρίως μουσικούς που θέλουν να αναμετρηθούν μαζί τους. Η σχέση της διάσημης χορογράφου με τον συνθέτη και η γοητεία που της ασκεί διαχρονικά ήταν ήδη εμφανείς σε αρκετές προηγούμενες δημιουργίες της. Αυτή τη φορά δεν χρησιμοποιεί απλώς τις μουσικές του αλλά επιχειρεί να αποτυπώσει τη χορογραφική εκδοχή των συνθέσεων και να καταγράψει την ουσία της μουσικής του γλώσσας.

«Συνήθως με βασανίζει η εύρεση τίτλων για τις χορογραφίες μου. Δεν είμαι τρομερά καλή σ' αυτό. Σε αυτή τη δουλειά αποφάσισα να επιλέξω τη φράση του Λούθηρου, όχι μόνο γιατί είναι μία από τις καντάτες του Μπαχ αλλά κυρίως γιατί τη διάβασα πάνω στην επιτύμβια στήλη της Πίνα Μπάους, η οποία παρεμπιπτόντως είναι θαμμένη σε μια όμορφη τοποθεσία στην άκρη ενός δάσους λίγο έξω από το Γκλάντμπεκ. Εκεί το είδα γραμμένο για πρώτη φορά. Αλλωστε η δουλειά της συχνά μιλούσε για το σημείο εκείνο που διασταυρώνεται η ζωή με τον θάνατο, σου άφηνε μια αίσθηση ζωής και μελαγχολίας. Δείτε πόσο έντονη είναι για παράδειγμα η αίσθηση του θανάτου στο “Καφέ Μίλερ”», λέει η Κεερσμάκερ για τον τίτλο που χάρισε στη χορογραφία της αλλά και την αδιαμφισβήτητη επιρροή της μεγάλης Πίνα Μπάους στην τέχνη της.

Οσο για τα βαθιά συναισθήματα που της γεννούν οι συνθέσεις του Μπαχ, σχολιάζει: «Οι άνθρωποι μπορεί να διαφέρουν εσωτερικά, όμως υπάρχει ένα πράγμα που τους ενώνει: το γεγονός της θνησιμότητας. Το γνωρίζουμε, μας καθορίζει, μας οριοθετεί, μας δίνει μια αντίληψη για την ύπαρξή μας, την οποία τα ζώα στερούνται. Πιστεύω ότι ο Μπαχ ήταν o μόνος ικανός να αποτυπώσει αυτό που καθορίζει την ανθρώπινη ύπαρξη: τον διχασμό ανάμεσα στο λίγο και το άπειρο... Αλλά μήπως και τον Μπαχ δεν τον περιέβαλλε συνεχώς ο θάνατος; Εχασε τους γονείς του όταν ήταν εννέα ετών. Από τα είκοσι παιδιά που έφερε στον κόσμο η γυναίκα του τα δέκα πέθαναν. Πιθανότατα έγραψε τις σουίτες αμέσως μετά τον θάνατο της πρώτης συζύγου του. Εγραφε επίσης διαρκώς μουσική για κηδείες. Μάλιστα υπάρχει μια επιστολή του στην οποία παραπονιέται ότι ο αέρας είναι υπερβολικά υγιής και ότι δεν πεθαίνουν αρκετοί άνθρωποι, έτσι ώστε να εισπράττει περισσότερα. Εζησε από τον θάνατο».

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Στην όπερα είμαι αουτσάιντερ»
Φανί Αρντάν: Σκηνοθετεί πρώτη φορά όπερα στην Αθήνα την αυτοκαταστροφική «Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ» και με την ευκαιρία αυτή μας μιλά για τα δικά της πάθη, την τόλμη στην τέχνη, την απόγνωση στον έρωτα.
«Στην όπερα είμαι αουτσάιντερ»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οπερα σε ιψενικό φόντο
Ο διακεκριμένος συνθέτης και πιανίστας Γιώργος Δούσης καταπιάνεται με τη σκοτεινή θεατρική ηρωίδα γράφοντας ένα ολοκαίνουργιο έργο, άμεσο, λιτό, μελωδικό. «Μπήκα πολύ βαθιά στο κείμενο κι ήρθα πολύ κοντά στην...
Οπερα σε ιψενικό φόντο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η μικρή κίτρινη ετικέτα με τους θησαυρούς της κλασικής
Η αρχαιότερη και πλέον έγκυρη δισκογραφική εταιρεία στο είδος της γιορτάζει με ένα φιλόδοξο πρόγραμμα εκδηλώσεων, όπως η σύμπραξη των ιερών τεράτων Ανε Σοφί Μούτερ και Σέιζι Οζάουα ή του Μαξ Ρίχτερ με τη...
Η μικρή κίτρινη ετικέτα με τους θησαυρούς της κλασικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η δυναμική Τσέχα «Γενούφα» πρώτη φορά στην Αθήνα
Η αριστουργηματική όπερα του Λέος Γιάνατσεκ ανεβαίνει με λαμπρό καστ και η σπουδαία υψίφωνος Ζαμπίνε Χογκρέφε εξηγεί γιατί η ιστορία της θα μπορούσε να συμβεί σήμερα, σε κλειστές και συντηρητικές κοινωνίες
Η δυναμική Τσέχα «Γενούφα» πρώτη φορά στην Αθήνα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Αγαπώ τον Πουτσίνι, ονειρεύομαι τον Οθέλο»
Δύο σημαντικοί καλλιτέχνες που θα μας απασχολήσουν πολύ τα επόμενα χρόνια συμπράττουν με την Καμεράτα-Ορχήστρα Φίλων της Μουσικής και παρουσιάζουν στο Ηρώδειο μια μοναδική βραδιά με έργα Βέρντι, Μπιζέ,...
«Αγαπώ τον Πουτσίνι, ονειρεύομαι τον Οθέλο»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με Αρντάν, Κανονέρο και Λα Φούρα ντελς Μπάους
Ανατρέποντας τις μέχρι σήμερα παραδόσεις ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ Γιώργος Κουμεντάκης δεν πραγματοποίησε συνέντευξη Τύπου, αλλά έστειλε με μέιλ το πρόγραμμα της επόμενης καλλιτεχνικής περιόδου...
Με Αρντάν, Κανονέρο και Λα Φούρα ντελς Μπάους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας