Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Aνευ ορίων δεξιοτεχνία και λυρισμός

Η Ουάνγκ συνοδευόμενη από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λουξεμβούργου υπό τον Γκουστάβο Χιμένο

© Θωμάς Δασκαλάκης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Aνευ ορίων δεξιοτεχνία και λυρισμός

  • A-
  • A+

Με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λουξεμβούργου που συνόδευσε μία από τις κορυφαίες πιανίστριες του παρόντος, την Κινέζα Γιούτζα Ουάνγκ, ξεκίνησαν οι συναυλίες κλασικής μουσικής στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών (17/6/2019).

Το Ηρώδειο, παραδοσιακός τόπος φιλοξενίας συναυλιών κλασικής για τον θεσμό, ήταν κατάμεστο από ένα ποικίλης σύνθεσης κοινό, αποτελούμενο από Ελληνες αλλά και πολλούς ξένους. Προφανώς η ξενόγλωσση διαφήμιση των συγκεκριμένων εκδηλώσεων έφερε τους γλυκούς της καρπούς!

Σφηνωμένη ανάμεσα στη συναυλία των βετεράνων ροκάδων Τζέθρο Ταλ και στην εμφάνιση του Γιώργου Νταλάρα, η συναυλία άφησε γενικώς καλές εντυπώσεις, ανεβάζοντας θερμοκρασία κυρίως χάρη στη διπλή -μουσική αλλά και ενδυματολογική!- πολλαπλά εντυπωσιακή εμφάνιση της λαμπερής πιανίστριας.

Η Κινέζα πιανίστρια 
Γιούτζα Ουάνγκ στο Ηρώδειο

Η συναυλία υπό τον Γκουστάβο Χιμένο, ξεκίνησε με τη συμφωνική φαντασία/εισαγωγή «Η τρικυμία» του Τσαϊκόφσκι, ένα σπάνια παιζόμενο έργο, εμπνευσμένο από τον Σέξπιρ όπως και άλλα του ίδιου συνθέτη. Πρόκειται για μια τυπικά ρομαντική παρτιτούρα, στην οποία αποδίδονται με ιδιαίτερα ατμοσφαιρική μουσική η θάλασσα, ο έρωτας της Μιράντας και του Φερντινάντο και βέβαια ο Κάλιμπραν.

Η ισορροπημένη ερμηνεία που διέπλασε ο Ισπανός αρχιμουσικός διέθετε ακρίβεια, άριστο συγχρονισμό, αψεγάδιαστη ορθοτονία, ωραίο, α λα Σιμπέλιους αιθέριο ήχο, σαφή διάρθρωση και πολύ καλές σολιστικές συνεισφορές από τα χάλκινα -ονειρικές οι εναρκτήριες φανφάρες!- και ξύλινα πνευστά. Ωστόσο από το ακρόαμα έλειψαν το αναμενόμενο βάρος, ο συμπαγής ήχος, η αιχμηρότητα και η υστερική δριμύτητα που χαρακτηρίζουν τις παρτιτούρες του Τσαϊκόφσκι όταν παίζονται από ρωσικά σύνολα.

Ακολούθησε η δημοφιλής «Γαλάζια ραψωδία» του Γκέρσουιν, κομμάτι απολύτως εμβληματικό της συνάντησης της λαϊκής τζαζ με τον κόσμο της κλασικής μουσικής στον αμερικανικό μεσοπόλεμο. Με το που εμφανίστηκε η Ουάνγκ σείστηκε το Ηρώδειο στο χειροκρότημα.

Μουσικός στην απόλυτη ακμή των δυνάμεών της η 32χρονη πιανίστρια έχει σαφώς διαπλασμένο, σύγχρονο ερμηνευτικό στίγμα στο οποίο δεσπόζουν η αθλητική, άνευ ορίων δεξιοτεχνία αλλά και -όταν, όσο και όπου- χρειάζεται βαθύς λυρισμός. Εχοντας πρόθυμους συνοδοιπόρους τους Λουξεμβουργιανούς μουσικούς υπό τον νεανικό αρχιμουσικό τους, πρόσφερε μια σβέλτη, δυναμική, συνειδητά τραχιά ερμηνεία που έσφυζε από ενέργεια, παλλόταν από νεύρο και ανταποκρινόταν ακαριαία στις ιδιοσυγκρασιακές μεταπτώσεις. Ωστόσο η ανάγνωσή της κρατήθηκε συνειδητά σε απόσταση από τους συνήθεις «χαϊδευτικούς», τζαζίστικους, αισθησιακούς μανιερισμούς άλλων.

Το δεύτερο μισό της συναυλίας ξεκίνησε με το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.2» του Σοστακόβιτς. Η μηχανιστική, μελωδικά άμεση γραφή του κοντσέρτου αποδείχτηκε πεδίον δόξης λαμπρόν για την Ουάνγκ, η οποία το ερμήνευσε με περισσή αιχμηρότητα και ωστική ορμή, υπογραμμίζοντας δυναμικά στα δύο ακραία μέρη το δεσπόζον εμβατηριακό στοιχείο με τον υποδόρια σκωπτικό χαρακτήρα, τους εξ αποστάσεως ρωσικούς φολκλοριστικούς πηδηχτούς ρυθμούς, φορτίζοντας με ακραίες ταχύτητες -αλλά δίχως παραμικρή απώλεια ακρίβειας!- τις υστερικές κορυφώσεις. Ταυτόχρονα απέδωσε μαγευτικά τη μελωμένα λυρική, βηματιστή μελωδία του αργού μέρους.

Ομως η απόλαυση δεν τέλειωσε με τις καταληκτικές νότες του εμβληματικά σοβιετικού κοντσέρτου! Ανταποκρινόμενη με αντίστοιχο ενθουσιασμό στο επίμονο, ενθουσιώδες χειροκρότημα του ακροατηρίου, η Κινέζα πιανίστρια πρόσφερε τρία εκτός προγράμματος κομμάτια, κάτι που, όπως αποδεικνύει ένα γρήγορο ψάξιμο στο youtube, συνηθίζει να κάνει σε αρκετές εμφανίσεις της.

Ετσι απολαύσαμε ως επιδόρπιο τη λυρική «Μαργαρίτα στο ροδάνι» του Σούμπερτ στη μεταγραφή του Λιστ, τον μελαγχολικό «Χορό των μακαρίων πνευμάτων» από την όπερα «Ορφέας και Ευρυδίκη» του Γκλουκ και τις αθλητικά δεξιοτεχνικές «Παραλλαγές Κάρμεν» του Χόροβιτζ. Η περίσσεια ταλέντου δεν κρύβεται! Ας προσθέσουμε εδώ πόσο σημαντικό παραμένει πάντα το να δίνονται στο ελληνικό φιλόμουσο κοινό ευκαιρίες να ακούει ζωντανά τέτοιους ταλαντούχους, διεθνείς πιανίστες, η παρουσία των οποίων επιβεβαιώνει εκτιμήσεις που διαμορφώνονται από την εξ ορισμού λιποβαρή ακρόαση σε CD ή στο youtube!

Η βραδιά ολοκληρώθηκε με τη σουίτα από το μπαλέτο «Το πουλί της φωτιάς» του Στραβίνσκι, έργο ανεξάντλητα δημοφιλές, διάσημο για την ευρηματικά πλούσια ενορχήστρωσή του. Μουσικοί και αρχιμουσικός έπαιξαν την πολύχρωμη παρτιτούρα του Ρώσου δημιουργού με ακρίβεια και άριστα εστιασμένο ήχο, αποδίδοντας μια ωραία, στρωτή ανάγνωση που ολοκληρώθηκε λαμπερά.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Θρίαμβος του Καβάκου στο Ηρώδειο
Καθαρός θρίαμβος υπήρξε η συναυλία που έδωσε η Συμφωνική Ορχήστρα της Βιέννης υπό τον βιολιστή/αρχιμουσικό Λεωνίδα Καβάκο στο κατάμεστο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών (22/6/2019).
Θρίαμβος του Καβάκου στο Ηρώδειο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Οι συναυλίες μού κάνουν καλό, μέχρι και ο γιατρός μου το είπε»
Καθώς ετοιμάζεται για το Ηρώδειο στις 29 Ιουνίου, μοιράζεται τις συγκινητικές στιγμές που έχει ζήσει τον τελευταίο καιρό: από το αποθεωτικό 14λεπτο χειροκρότημα στο Μέγαρο μέχρι τα τατουάζ με στίχους του...
«Οι συναυλίες μού κάνουν καλό, μέχρι και ο γιατρός μου το είπε»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με τα φτερά της Ελένης Καραΐνδρου
Πάνε τριάντα ένα χρόνια από τότε, αλλά κανείς, ούτε η Ελένη Καραΐνδρου ούτε οι χιλιάδες Αθηναίοι που κατέκλυσαν το Ηρώδειο, δεν μπορούν να ξεχάσουν τη μοναδική εκείνη βραδιά του 1988, της πρώτης της συναυλίας...
Με τα φτερά της Ελένης Καραΐνδρου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
Στο πλαίσιο του αφιερωματικού κύκλου στον Αλφρεντ Σνίτκε (1934-1998), οι δύο μουσικοί επέλεξαν να παρουσιάσουν συνθέσεις του πολύ ιδιαίτερου Σοβιετικού συνθέτη δίπλα σε συνθέσεις του επίσης Σοβιετικού Σεργκέι...
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
Η Εθνική Ορχήστρα της Ρωσίας (ΕΟΡ) είναι το πρώτο μη κρατικό συμφωνικό σύνολο στη ρωσική ιστορία. Ιδρύθηκε από τον πιανίστα/αρχιμουσικό Μιχαήλ Πλετνιόφ στις παραμονές της διάλυσης της ΕΣΣΔ, το 1990, και σήμερα...
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας