Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Μάλιφαντ χορογραφεί πεντοζάλη

The Thread 

Dimitris Mamaloukos
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Μάλιφαντ χορογραφεί πεντοζάλη

  • A-
  • A+
Το νήμα που ενώνει τους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς με τη σύγχρονη κίνηση αναζήτησαν στη συνεργασία τους ο Βρετανός χορογράφος με τον κορυφαίο συνθέτη Βαγγέλη Παπαθανασίου και τη σχεδιάστρια μόδας Μαίρη Κατράντζου. Μετά το Sadler’s Wells, η παράσταση έρχεται στο αργολικό θέατρο.

Ο διεθνής Τύπος τούς αποθέωσε. Το κοινό σε Αγγλία και Ιταλία ξετρελάθηκε. Ηρθε η στιγμή για το «The Thread» να παρουσιαστεί και εντός έδρας. Δύο Ελληνες, διαφορετικής γενιάς, με σπάνια πορεία στο εξωτερικό, ένωσαν τις δυνάμεις τους με έναν σταρ του χορού και το αποτέλεσμα είναι μια διεθνής παραγωγή με τίτλο «The Thread». Η παράσταση που σκηνοθέτησε και χορογράφησε ο Ράσελ Μάλιφαντ, με μουσική του κορυφαίου Βαγγέλη Παπαθανασίου, κοστούμια της σχεδιάστριας μόδας Μαίρης Κατράντζου και φωτισμούς του Μάικλ Χαλς, μπορεί να διέπρεψε στο σπουδαίο Sadler’s Wells του Λονδίνου, αλλά η πηγή της δημιουργίας του είναι στην Ελλάδα και σε αυτήν επιστρέφει το Σάββατο 24 Αυγούστου που θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (τον Νοέμβριο το περιμένουμε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών).

«The Thread» στην Επίδαυρο

Εδώ και τρία χρόνια, μια έξοχη ομάδα συναντιέται σε διάφορες πόλεις της Ευρώπης και χτίζει βήμα βήμα μια παράσταση που επιχειρεί να συνδέσει τους παραδοσιακούς ελληνικούς χορούς με τη σύγχρονη κίνηση. Οι κινήσεις μοντέρνες, δυναμικές, ερμηνευμένες από 18 χορευτές (12 σύγχρονου και 6 παραδοσιακού χορού) πατούν πάνω σε ελληνικούς χορούς (από κρητικό πεντοζάλη μέχρι ποντιακή σέρρα και σερραϊκό ναστρίτζινι) κι ενσαρκώνουν κάθε ιδέα του σύμπαντος του Μάλιφαντ. Η μουσική καθηλωτική, αποτυπώνει το γνώριμο συνθετικό στίγμα του Ελληνα συνθέτη κι ερμηνεύεται από διακεκριμένους σολίστ παραδοσιακών μουσικών οργάνων (γκάιντες, λύρες, νταούλια κ.λπ.).

Και τα κοστούμια αέρινα και χρωματιστά, εμπνευσμένα από αρχαία μινωικά αγγεία, στέλνουν τη σκέψη κατευθείαν στην ουσία της δημιουργίας. Η παράσταση ονομάστηκε «The Thread» από τον μίτο της Αριάδνης. Είναι το νήμα που ενώνει, το νήμα που μπορεί να κατανοήσει ό,τι με πρώτη ματιά φαίνεται ασύνδετο, το νήμα που μπορεί να μας ταξιδέψει σε κόσμους ασύμβατους φαινομενικά, φωτίζοντας υπόγειες συγγένειες που οι άνθρωποι διστάζουν να αποδεχτούν.

«Σας χαιρετώ όλους όσοι είστε εκεί, δυστυχώς εγώ δεν είμαι στην Ελλάδα. Αποφάσισα να πάρω μέρος σε αυτήν την προσπάθεια, διότι κατ' αρχάς από μικρό με ενδιέφερε η παραδοσιακή μας μουσική, αυτή η πιο αρχέγονη, η πιο καθάρια, που έρχεται μέσα από χιλιάδες χρόνια, από τότε που ο άνθρωπος άρχισε να δημιουργεί. Αλλωστε, ασχολούμαστε με τη μουσική και τον χορό, δύο προσεγγίσεις ανθρώπινες, από τις πρώτες που επινόησε ο άνθρωπος για να εκφραστεί.

Η μουσική είναι αυτό που κατευθύνει και οδηγεί την ύπαρξη», είπε ο Βαγγέλης Παπαθανασίου με το που εμφανίστηκε στην οθόνη, χθες, στο Μέγαρο. «Δουλεύοντας σε αυτό το πρότζεκτ, ήταν σαν να κάναμε μια ανασκαφή. Χρειάζεται να κάνεις πού και πού τέτοιου είδους ανασκαφές. Εχουμε συνηθίσει να ανακαλύπτουμε αντικείμενα, αλλά καμιά φορά η αναζήτηση είναι χρήσιμη για την ίδια μας την ύπαρξη. Εχει πάντα εξαιρετικό ενδιαφέρον να βλέπει κανείς πώς ξεκίνησαν μερικά πράγματα, πώς διατηρήθηκαν μέσα στον χρόνο και πόσο σύγχρονη και μοντέρνα είναι ακόμα η παράδοση. Εγώ αυτό που αναζητώ στη μουσική είναι να ταυτίζεται με όσο το δυνατόν πιο βαθιά αισθήματα προσωπικά, ανθρώπινα, λειτουργικά».

Από τη δημιουργική τριάδα, το «παρών» στη συνέντευξη Τύπου της Αθήνας έδωσε ο Ράσελ Μάλιφαντ. «Εχω κι εγώ μια σχετική ιστορία με τον παραδοσιακό χορό, καθώς επί 20 χρόνια ταυτίστηκα με το κλασικό μπαλέτο. Επειτα πέρασα στο σωματικό θέατρο και τον σύγχρονο χορό. Ορισμένες κινήσεις στις παραδοσιακές φόρμες είναι εντυπωσιακά όμοιες με εκείνες που επηρέασαν την πρακτική μου εδώ και χρόνια και άλλες έχουν μια εντελώς διαφορετική αυστηρότητα και λειτουργία στη θεμελίωσή τους -θεωρώ ότι είναι πλούτος η αναζήτηση και η διερεύνηση μιας κινησιολογίας που προέρχεται από τη συνάντηση αυτών των χορών με τις τόσο διαφορετικές ρίζες», είπε και πρόσθεσε:

«Ετσι, όταν μου προτάθηκε η δημιουργία μιας παράστασης βασισμένης στον παραδοσιακό ελληνικό χορό, ένιωσα ότι ήταν μια ιδέα που με ενδιέφερε πολύ να εξερευνήσω. Για μένα όλα είναι θέμα κίνησης, αυτή είναι που συνδέει τον χρόνο με τον χώρο, την έκφραση και τον ρυθμό. Προτιμώ να δουλεύω πάνω σε πρότζεκτ που συνδυάζουν όλα αυτά τα ετερόκλητα στοιχεία από το να περιορίζομαι από συγκεκριμένες κατηγορίες. Οσο για τους χορευτές, δεν γνώριζα Ελληνες, αλλά επέλεξα μέσω workshops και στο τέλος καταλήξαμε σε μια τρομερή ομάδα. Ο Βαγγέλης, άλλωστε, έχει γράψει ιστορία κι έχει φτιάξει έναν ολόκληρο δικό του κόσμο μέσα από δουλειές γεμάτες παράδοση κι έτσι κατά κάποιο τρόπο μάς έδωσε τις κατευθύνσεις».

Απολύτως εναρμονισμένη με το όλο σκεπτικό της παράστασης και η Μαίρη Κατράντζου -κινήθηκε άλλωστε σε ένα περιβάλλον που της είναι εξαιρετικά οικείο- επιμένει πως «τα κοστούμια έχουν αναφορά στην ελληνική παράδοση, φιλτραρισμένη μέσω ενός σύγχρονου φακού, και είναι συμπληρωματικά της μουσικής του Βαγγέλη Παπαθανασίου και της δουλειάς του Ράσελ πάνω στο σώμα και την κίνηση».


Info: Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, Σάββατο 24 Αυγούστου στις 21.00. Πληροφορίες: 210 7258510. Τιμές εισιτηρίων: από 15 έως 80 ευρώ. Συμπαραγωγή Λάβρυς - Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο σύγχρονος χορός συνάντησε τον πεντοζάλη
Τεράστια επιτυχία του Ράσελ Μάλιφαντ, του χορογράφου της Σιλβί Γκιλέμ, που ύστερα από πρόταση της δικής μας Γεωργίας Ηλιοπούλου, εμπνεύστηκε από τους παραδοσιακούς μας χορούς πάνω σε πρωτότυπη μουσική του...
Ο σύγχρονος χορός συνάντησε τον πεντοζάλη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Eνα ζωντανό κολάζ σωμάτων
Πώς συγχρωτίζεται η κίνηση του σώματος με την ποπ κουλτούρα και τον αθλητισμό; Πώς όλα αυτά απεικονίζονται στο διαδίκτυο, δημιουργώντας μια αλληλουχία πορτρέτων που ακροβατούν μεταξύ οικείου κι ανοικείου;
Eνα ζωντανό κολάζ σωμάτων
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ηταν επικίνδυνο, αλλά η καρδιά μου δεν μπορούσε να πει οχι»
«Since she», πανελλήνια, sold out, πρεμιέρα στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και ο διεθνής χορογράφος, Δημήτρης Παπαϊωάννου, μάς εξήγησε πώς και γιατί αποδέχτηκε τη μεγάλη πρόκληση να συνεργαστεί με το εξαιρετικό...
«Ηταν επικίνδυνο, αλλά η καρδιά μου δεν μπορούσε να πει οχι»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η «Ωραία Κοιμωμένη» είναι η νέα γενιά που φέρνει την αλλαγή
Ο κόσμος του παραμυθιού, της φύσης και της φαντασίας. Κινήσεις που αποτυπώνουν τις τέσσερις εποχές του χρόνου και άρα τον κύκλο της ζωής: τη γέννηση, τον έρωτα, τον θάνατο. Με μία διαφορετική ανάγνωση μιας από...
Η «Ωραία Κοιμωμένη» είναι η νέα γενιά που φέρνει την αλλαγή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Από τη χωματερή στη σκηνή
Πώς ένας ρακοσυλλέκτης ανακάλυψε στα σκουπίδια τη χαμένη παρτιτούρα του Παύλου Καρρέρ; Και πώς έγινε όπερα ο θρυλικός έρωτας της κυρα-Φροσύνης με τον Μουχτάρ Πασά; Η Ζωή Χατζηαντωνίου, σκηνοθέτις και...
Από τη χωματερή στη σκηνή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τέλος από τη Μετροπόλιταν ο Ντομίνγκο
Μετά το Ντάλας το χτύπημα για τον Πλάθιντο Ντομίνγκο ήρθε από τον «ναό» της Μετροπόλιταν. Προχθές Τρίτη και υπό το βάρος των κατηγοριών για σεξουαλική παρενόχληση η νεοϋορκέζικη όπερα, με μια ανακοίνωση που...
Τέλος από τη Μετροπόλιταν ο Ντομίνγκο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας