Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μπάουχαους και μουσική

Ο Απόστολος Παληός και η Μυρσίνη Μαργαρίτη

 © Ανδρέας Γιακουμακάτος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μπάουχαους και μουσική

  • A-
  • A+

Με αφορμή την εκατονταετία από την ίδρυση της Σχολής του Μπάουχαους στη Βαϊμάρη, η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και η Κρατική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Στουτγάρδης συνδιοργάνωσαν ένα ενδιαφέρον διεθνές συνέδριο με τίτλο «Το Μπάουχαους και η Ελλάδα˙ Η νέα ιδέα της σύνθεσης στις Τέχνες και στην Αρχιτεκτονική» (Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς, 30/5 έως 1/6/2019). Στο τριήμερο συνέδριο συμμετείχαν περισσότεροι από 70 Ελληνες και ξένοι επιστήμονες και ερευνητές.

Στο τέλος κάθε μέρας δόθηκαν τρεις συναυλίες που αναπαρήγαγαν μερικώς τα προγράμματα συναυλιών που είχαν διοργανωθεί στη Βαϊμάρη, στο πλαίσιο της μεγάλης έκθεσης της Σχολής Μπάουχαους το 1923. Οι τρεις συναυλίες λειτούργησαν υποδειγματικά ως βιωματικός συσχετισμός της μουσικής με το ιδεολογικο-αισθητικό πλαίσιο του μοντερνιστικού αρχιτεκτονικού κινήματος. Παρακολουθήσαμε την πρώτη συναυλία αποκομίζοντας πολύ καλές εντυπώσεις (30/5/2019).

Στην αρχή ο πιανίστας Απόστολος Παληός έπαιξε τη σύνθεση «Πρελούδιο και Σπουδή με αρπισμούς» (1923) του Μπουζόνι. Εργο γειωμένο στην ύστερη ρομαντική παράδοση, που ηχεί σαν Λιστ σε μεταγραφή Ντεμπισί, αποδόθηκε με ακρίβεια και σαφήνεια, ισορροπώντας αριστοτεχνικά την σε αποδρομή μεγαλόστομη ρομαντική ρητορική με τη μετατόπιση του ενδιαφέροντος στο αποδομητικό ηδονικό παιχνίδισμα των αρπισμών. Ακολούθως ο ίδιος συνόδευσε την ακμαία υψίφωνο Μυρσίνη Μαργαρίτη σε έντεκα από τα συνολικώς 15 τραγούδια του κύκλου τραγουδιών «Η ζωή της Μαρίας» (1923) του Χίντεμιτ.

Βασισμένη σε ποιήματα του Ρίλκε που αναφέρονται στη ζωή της Παναγίας, η μελοποίηση από τον κατ’ εξοχήν μουσικό εκπρόσωπο της «Νέας πραγματικότητας» είναι απλή και άμεση, σε μεταβατική γλώσσα μεταξύ ενός (εφαπτομενικά) εξπρεσιονιστικού «Sprechgesang» και νεοκλασικισμού, ενώ όμοια ανεπιτήδευτη είναι και η πιανιστική συνοδεία. Πιανίστας και υψίφωνος απέδωσαν τα τραγούδια με προσήλωση, ακρίβεια και σεμνότητα, κρατώντας σταθερά αποστάσεις από την πληθωρική συναισθηματική εκφραστικότητα που είναι ταιριαστή στην όπερα.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γιατί μας ενδιαφέρει ακόμη και σήμερα ο Μπετόβεν
Οσοι δεν είναι πιστοί θιασώτες της κλασικής μουσικής, σίγουρα αναγνωρίζουν την «Ωδή στη χαρά« ως ύμνο του Συμβουλίου της Ευρώπης αλλά και στις άπειρες διασκευές της από «Το κουρδιστό πορτοκάλι» του Κιούμπρικ...
Γιατί μας ενδιαφέρει ακόμη και σήμερα ο Μπετόβεν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Για να μην ξεχνάμε ολότελα τον Βάγκνερ!
Ο αποκλεισμός του Βάγκνερ από την ελληνική μουσική ζωή συνιστά κατάντημα, που οφείλεται κυρίως σε λαϊκιστικό πολιτικό/ιδεολογικό αντιγερμανικό «κόλλημα» και λιγότερο στις ιδιαίτερες τεχνικές και εκφραστικές...
Για να μην ξεχνάμε ολότελα τον Βάγκνερ!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Λευκή Καρποδίνη παίζει Μπετόβεν
Στα πιανιστικά έργα του Μπετόβεν ήταν αποκλειστικά αφιερωμένο το ωραίο ρεσιτάλ που έδωσε η Λευκή Καρποδίνη στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ιδρύματος Θεοχαράκη (30.1.2020).
Η Λευκή Καρποδίνη παίζει Μπετόβεν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα στον Σοπέν
Πρώτο μέρος εκτενούς αφιερώματος στο Σοπέν ήταν το ρεσιτάλ πιάνου που έδωσε στην αίθουσα συναυλιών του Ιδρύματος Θεοχαράκη ο Ισραηλινός πιανίστας Ματάν Φισόφ (Matan Fishov) στις 12 του Οκτωβρίου 2019. Η...
Αφιέρωμα στον Σοπέν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ταλαντούχοι νέοι συναντούν τους δασκάλους τους
Για τον στεγνό από εκδηλώσεις μήνα Σεπτέμβριο το κενό αυτό ήρθαν να συμπληρώσουν οι «Νύχτες κλασικής μουσικής στη Γεννάδειο» που εφέτος διοργανώθηκαν για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά (18-21/9/2019).
Ταλαντούχοι νέοι συναντούν τους δασκάλους τους
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μπετόβεν, η βασίλισσα Αμαλία και οι ναζί
Τα πορτρέτα του Μπετόβεν, αναπαραγμένα μέχρι κατάχρησης σε δημοσιεύσεις, εξώφυλλα δίσκων, αφίσες, παιδικά βιβλία, κόμικς κ.λπ., είναι σήμερα προσβάσιμα με ένα κλικ στην Wikipedia, ελεύθερα δικαιωμάτων.
Ο Μπετόβεν, η βασίλισσα Αμαλία και οι ναζί

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας