Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μπάουχαους και μουσική

Ο Απόστολος Παληός και η Μυρσίνη Μαργαρίτη

 © Ανδρέας Γιακουμακάτος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μπάουχαους και μουσική

  • A-
  • A+

Με αφορμή την εκατονταετία από την ίδρυση της Σχολής του Μπάουχαους στη Βαϊμάρη, η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και η Κρατική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Στουτγάρδης συνδιοργάνωσαν ένα ενδιαφέρον διεθνές συνέδριο με τίτλο «Το Μπάουχαους και η Ελλάδα˙ Η νέα ιδέα της σύνθεσης στις Τέχνες και στην Αρχιτεκτονική» (Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς, 30/5 έως 1/6/2019). Στο τριήμερο συνέδριο συμμετείχαν περισσότεροι από 70 Ελληνες και ξένοι επιστήμονες και ερευνητές.

Στο τέλος κάθε μέρας δόθηκαν τρεις συναυλίες που αναπαρήγαγαν μερικώς τα προγράμματα συναυλιών που είχαν διοργανωθεί στη Βαϊμάρη, στο πλαίσιο της μεγάλης έκθεσης της Σχολής Μπάουχαους το 1923. Οι τρεις συναυλίες λειτούργησαν υποδειγματικά ως βιωματικός συσχετισμός της μουσικής με το ιδεολογικο-αισθητικό πλαίσιο του μοντερνιστικού αρχιτεκτονικού κινήματος. Παρακολουθήσαμε την πρώτη συναυλία αποκομίζοντας πολύ καλές εντυπώσεις (30/5/2019).

Στην αρχή ο πιανίστας Απόστολος Παληός έπαιξε τη σύνθεση «Πρελούδιο και Σπουδή με αρπισμούς» (1923) του Μπουζόνι. Εργο γειωμένο στην ύστερη ρομαντική παράδοση, που ηχεί σαν Λιστ σε μεταγραφή Ντεμπισί, αποδόθηκε με ακρίβεια και σαφήνεια, ισορροπώντας αριστοτεχνικά την σε αποδρομή μεγαλόστομη ρομαντική ρητορική με τη μετατόπιση του ενδιαφέροντος στο αποδομητικό ηδονικό παιχνίδισμα των αρπισμών. Ακολούθως ο ίδιος συνόδευσε την ακμαία υψίφωνο Μυρσίνη Μαργαρίτη σε έντεκα από τα συνολικώς 15 τραγούδια του κύκλου τραγουδιών «Η ζωή της Μαρίας» (1923) του Χίντεμιτ.

Βασισμένη σε ποιήματα του Ρίλκε που αναφέρονται στη ζωή της Παναγίας, η μελοποίηση από τον κατ’ εξοχήν μουσικό εκπρόσωπο της «Νέας πραγματικότητας» είναι απλή και άμεση, σε μεταβατική γλώσσα μεταξύ ενός (εφαπτομενικά) εξπρεσιονιστικού «Sprechgesang» και νεοκλασικισμού, ενώ όμοια ανεπιτήδευτη είναι και η πιανιστική συνοδεία. Πιανίστας και υψίφωνος απέδωσαν τα τραγούδια με προσήλωση, ακρίβεια και σεμνότητα, κρατώντας σταθερά αποστάσεις από την πληθωρική συναισθηματική εκφραστικότητα που είναι ταιριαστή στην όπερα.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα στον Σοπέν
Πρώτο μέρος εκτενούς αφιερώματος στο Σοπέν ήταν το ρεσιτάλ πιάνου που έδωσε στην αίθουσα συναυλιών του Ιδρύματος Θεοχαράκη ο Ισραηλινός πιανίστας Ματάν Φισόφ (Matan Fishov) στις 12 του Οκτωβρίου 2019. Η...
Αφιέρωμα στον Σοπέν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ταλαντούχοι νέοι συναντούν τους δασκάλους τους
Για τον στεγνό από εκδηλώσεις μήνα Σεπτέμβριο το κενό αυτό ήρθαν να συμπληρώσουν οι «Νύχτες κλασικής μουσικής στη Γεννάδειο» που εφέτος διοργανώθηκαν για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά (18-21/9/2019).
Ταλαντούχοι νέοι συναντούν τους δασκάλους τους
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Εθνική μουσική και πολιτιστική επιβίωση
Πριν από 70 χρόνια ο πρόωρος θάνατός του Νίκου Σκαλκώτα (1904-1949) σίγουρα στέρησε την ελληνική μουσική από ένα διαφορετικό μέλλον. Η φετινή επέτειος φέρνει πλούσια σοδειά νέων εκδόσεων οι οποίες καθιστούν...
Εθνική μουσική και πολιτιστική επιβίωση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Καθαρός θρίαμβος ο νέος «Ντον Κάρλο»
Ακέραιος θρίαμβος σε κάθε επίπεδο υπήρξε η πρεμιέρα του βερντιανού «Ντον Κάρλο» στην πεντάπρακτη εκδοχή της Μόντενα από την ΕΛΣ (8/12/2019). Η αψεγάδιαστα υλοποιημένη, διεθνών προδιαγραφών παραγωγή...
Καθαρός θρίαμβος ο νέος «Ντον Κάρλο»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική μυσταγωγία με πολιτικό πρόσημο
Οι συναυλίες που διευθύνει ο πολύς Θεόδωρος Κουρεντζής στην Αθήνα είναι καλλιτεχνικά γεγονότα, η απήχηση των οποίων ξεκινά και καταλήγει όχι μόνον εκτός του φυσιολογικού κύκλου των συνειδητών φίλων της...
Μουσική μυσταγωγία με πολιτικό πρόσημο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
London Calling... 40 χρόνια μετά
Φωτογραφίες, κοστούμια, σημειώσεις, προσωπικά αντικείμενα, ανέκδοτο υλικό και άφθονη μουσική αναβιώνουν την ιστορία του θρυλικού άλμπουμ και του πανκ ροκ συγκροτήματος Clash που καθόρισε τον ήχο μιας γενιάς
London Calling... 40 χρόνια μετά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας