Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Βλαντίμιρ Ασκενάζυ διευθύνει την ΚΟΑ

Ο Βλαντιμίρ Ασκενάζυ διευθύνει την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής

© Μαρία Γραμματικού
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Βλαντίμιρ Ασκενάζυ διευθύνει την ΚΟΑ

  • A-
  • A+

Τακτικές τείνουν να γίνουν οι ετήσιες μετακλήσεις του Βλαντίμιρ Ασκενάζυ από την ΚΟΑ. Πρόσφατα ο διάσημος Ρώσος -από το 1972 ισλανδικής υπηκοότητας- αρχιμουσικός διηύθυνε το αθηναϊκό σύνολο στο Μέγαρο Μουσικής (7/6/2019). Η πολυδιαφημισμένη συναυλία προσέλκυσε αναμενόμενα μεγάλο, ευρύ κοινό που έσπευσε να ακούσει και να δει τον διάσημο αρχιμουσικό/πιανίστα. Το πρόγραμμα περιλάμβανε Συμφωνίες των Μπετόβεν και Τσαϊκόφσκι. Ούτε πρωτότυπο ούτε ιδιαίτερα ενδιαφέρον, αλλά ούτε κι αδιάφορο, κέρδισε όμως τις εντυπώσεις χάρη στη μοναδικά συναρπαστική ερμηνεία του δεύτερου έργου.

Πρώτη ακούστηκε η «Συμφωνία αρ.8» του Μπετόβεν, έργο χαρακτηριστικό του ώριμου κλασικισμού, τυπικό της γραφής του συνθέτη. Η εκτέλεση διέθετε μεν ατιθάσευτη νεανική ζωντάνια και ορμή, καθώς επίσης το εκ των ων ουκ άνευ τραχύ, υποδόριο χιούμορ, ωστόσο η συνολική διάπλαση του συμφωνικού ήχου έπασχε φανερά από ατελή γενικό συντονισμό, ειδικά δε στα έγχορδα.

Διαμετρικά διαφορετική ήταν η απόδοση της χιλιοπαιγμένης «Συμφωνίας αρ.5» του Τσαϊκόφσκι, την οποία προφανώς τόσο ο ίδιος όσο και οι μουσικοί της ΚΟΑ γνωρίζουν πολύ καλά. Ο 81χρονος Ασκενάζυ άντλησε από τους Ελληνες μουσικούς ήχο και παίξιμο που θύμισαν -δεν υπερβάλλω!- τη ζωντανή παρουσία μεγάλων σοβιετικών/ρωσικών συμφωνικών συνόλων του παρελθόντος: πολύ μεγάλο, οξύ συνολικό ήχο, σφιχτά εστιασμένο, αιχμηρά αρθρωμένο παίξιμο εγχόρδων, λαμπερά, στριγκά χάλκινα, ρωμαλέο εμβατηριακό ωστικό παλμό. Αρχικά το όλο έμοιαζε να πάσχει από ανεξέλεγκτες δυναμικές, ωστόσο γρήγορα φάνηκε ότι, παράλληλα προς τη θυελλώδη ορμή, υπήρχε μια καλοζυγιασμένα κλιμακωμένη οργάνωση των εντάσεων.

Συλλαμβάνοντας σε βάθος τη «γλυκόπικρη» μουσική δραματουργία του Σλάβου συνθέτη, ο αρχιμουσικός διέπλασε με συναρπαστική αμεσότητα τα δύο ακραία μέρη: σε κάθε επανεμφάνιση το κυρίαρχο, συνεχώς αναδυόμενο εμβατηριακό μοτίβο προσλάμβανε διαφορετικές αποχρώσεις, αλλάζοντας διαθέσεις και βάρος, οι κορυφώσεις χτίζονταν με επιταχυνόμενα αθροιζόμενη ένταση, τα ξεσπάσματα πρόβαλλαν σαν αναπόδραστες σπαρακτικές στιγμές οργανωμένου χάους με αιχμηρά διατυπωμένη εσωτερική στρωμάτωση δράσης˙ κι όμως, παρά τις χειμαρρώδεις εντάσεις και την ανήμερη ορμή, το καθαρά συμφωνικό συντακτικό της γραφής παρέμενε σαφές, ευανάγνωστο -μέγα κατόρθωμα!- και απαραμόρφωτο.

Στο βαθύτατα λυρικό Andante cantabile απολαύσαμε τόσο το βελούδινο σόλο του κόρνου όσο και το ρευστό, λυγμικό παίξιμο των εγχόρδων. Το Allegro moderato (Valse) διέθετε την ελαφράδα μουσικής για μπαλέτο.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γιορτάζοντας τον Μπετόβεν με νέες εκδόσεις
Μία νέα ηχογράφηση από τη συνεργασία του Κρίστιαν Μπεζόιντενχουτ με την Ορχήστρα Μπαρόκ του Φράιμπουργκ υπό τον Πάμπλο Χέρας-Κασάντο για δύο έργα του τιμώμενου φέτος Μπετόβεν.
Γιορτάζοντας τον Μπετόβεν με νέες εκδόσεις
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η τελευταία φορά που είδαμε τη Λεόνσκαγια
Κυριολεκτικά στο «παρά πέντε» της επέλασης του κορονοϊού προφτάσαμε να παρακολουθήσουμε την πιο τελευταία αθηναϊκή εμφάνιση της διάσημης Ρωσίδας πιανίστριας Ελίζαμπετ Λεόνσκαγια.
Η τελευταία φορά που είδαμε τη Λεόνσκαγια
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σκοτεινός μουσικός ρεμβασμός για τη Φον Μπίνγκεν
Μια καλαίσθητη, ενδιαφέρουσα πρόταση μουσικού θεάτρου παρακολουθήσαμε στις 4/3/2020 στην αίθουσα «Νίκος Σκαλκώτας» του Μεγάρου Μουσικής. Υπό τον λατινικό τίτλο «Splendissima gemma / Recomposing Hildegard», το...
Σκοτεινός μουσικός ρεμβασμός για τη Φον Μπίνγκεν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Για να μην ξεχνάμε ολότελα τον Βάγκνερ!
Ο αποκλεισμός του Βάγκνερ από την ελληνική μουσική ζωή συνιστά κατάντημα, που οφείλεται κυρίως σε λαϊκιστικό πολιτικό/ιδεολογικό αντιγερμανικό «κόλλημα» και λιγότερο στις ιδιαίτερες τεχνικές και εκφραστικές...
Για να μην ξεχνάμε ολότελα τον Βάγκνερ!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μπετόβεν που συγκινεί όσο ποτέ από τον Χένγκελμπροκ
Το φωνητικό και ενόργανο Σύνολο Μπαλτάζαρ Νόιμαν υπό τον Τόμας Χένγκελμπροκ είχαμε ξανακούσει στο Μέγαρο Μουσικής πέρυσι στο «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ και πρόπερσι στα «Κατά Ιωάννην Πάθη» του Μπαχ αποκομίζοντας...
Μπετόβεν που συγκινεί όσο ποτέ από τον Χένγκελμπροκ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας