Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Βλαντίμιρ Ασκενάζυ διευθύνει την ΚΟΑ

Ο Βλαντιμίρ Ασκενάζυ διευθύνει την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής

© Μαρία Γραμματικού
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Βλαντίμιρ Ασκενάζυ διευθύνει την ΚΟΑ

  • A-
  • A+

Τακτικές τείνουν να γίνουν οι ετήσιες μετακλήσεις του Βλαντίμιρ Ασκενάζυ από την ΚΟΑ. Πρόσφατα ο διάσημος Ρώσος -από το 1972 ισλανδικής υπηκοότητας- αρχιμουσικός διηύθυνε το αθηναϊκό σύνολο στο Μέγαρο Μουσικής (7/6/2019). Η πολυδιαφημισμένη συναυλία προσέλκυσε αναμενόμενα μεγάλο, ευρύ κοινό που έσπευσε να ακούσει και να δει τον διάσημο αρχιμουσικό/πιανίστα. Το πρόγραμμα περιλάμβανε Συμφωνίες των Μπετόβεν και Τσαϊκόφσκι. Ούτε πρωτότυπο ούτε ιδιαίτερα ενδιαφέρον, αλλά ούτε κι αδιάφορο, κέρδισε όμως τις εντυπώσεις χάρη στη μοναδικά συναρπαστική ερμηνεία του δεύτερου έργου.

Πρώτη ακούστηκε η «Συμφωνία αρ.8» του Μπετόβεν, έργο χαρακτηριστικό του ώριμου κλασικισμού, τυπικό της γραφής του συνθέτη. Η εκτέλεση διέθετε μεν ατιθάσευτη νεανική ζωντάνια και ορμή, καθώς επίσης το εκ των ων ουκ άνευ τραχύ, υποδόριο χιούμορ, ωστόσο η συνολική διάπλαση του συμφωνικού ήχου έπασχε φανερά από ατελή γενικό συντονισμό, ειδικά δε στα έγχορδα.

Διαμετρικά διαφορετική ήταν η απόδοση της χιλιοπαιγμένης «Συμφωνίας αρ.5» του Τσαϊκόφσκι, την οποία προφανώς τόσο ο ίδιος όσο και οι μουσικοί της ΚΟΑ γνωρίζουν πολύ καλά. Ο 81χρονος Ασκενάζυ άντλησε από τους Ελληνες μουσικούς ήχο και παίξιμο που θύμισαν -δεν υπερβάλλω!- τη ζωντανή παρουσία μεγάλων σοβιετικών/ρωσικών συμφωνικών συνόλων του παρελθόντος: πολύ μεγάλο, οξύ συνολικό ήχο, σφιχτά εστιασμένο, αιχμηρά αρθρωμένο παίξιμο εγχόρδων, λαμπερά, στριγκά χάλκινα, ρωμαλέο εμβατηριακό ωστικό παλμό. Αρχικά το όλο έμοιαζε να πάσχει από ανεξέλεγκτες δυναμικές, ωστόσο γρήγορα φάνηκε ότι, παράλληλα προς τη θυελλώδη ορμή, υπήρχε μια καλοζυγιασμένα κλιμακωμένη οργάνωση των εντάσεων.

Συλλαμβάνοντας σε βάθος τη «γλυκόπικρη» μουσική δραματουργία του Σλάβου συνθέτη, ο αρχιμουσικός διέπλασε με συναρπαστική αμεσότητα τα δύο ακραία μέρη: σε κάθε επανεμφάνιση το κυρίαρχο, συνεχώς αναδυόμενο εμβατηριακό μοτίβο προσλάμβανε διαφορετικές αποχρώσεις, αλλάζοντας διαθέσεις και βάρος, οι κορυφώσεις χτίζονταν με επιταχυνόμενα αθροιζόμενη ένταση, τα ξεσπάσματα πρόβαλλαν σαν αναπόδραστες σπαρακτικές στιγμές οργανωμένου χάους με αιχμηρά διατυπωμένη εσωτερική στρωμάτωση δράσης˙ κι όμως, παρά τις χειμαρρώδεις εντάσεις και την ανήμερη ορμή, το καθαρά συμφωνικό συντακτικό της γραφής παρέμενε σαφές, ευανάγνωστο -μέγα κατόρθωμα!- και απαραμόρφωτο.

Στο βαθύτατα λυρικό Andante cantabile απολαύσαμε τόσο το βελούδινο σόλο του κόρνου όσο και το ρευστό, λυγμικό παίξιμο των εγχόρδων. Το Allegro moderato (Valse) διέθετε την ελαφράδα μουσικής για μπαλέτο.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η ΚΟΑ παίζει έργα Γιάννη Χρήστου
Η μαζική, θερμή ανταπόκριση των Ελλήνων φιλόμουσων σε συναυλίες με έργα Σκαλκώτα, Χρήστου και Ξενάκη οφείλεται και συντηρείται από ανθεκτικούς μύθους, τροφοδοτούμενους από απλοϊκά, ρηχά εθνοκεντρικά...
Η ΚΟΑ παίζει έργα Γιάννη Χρήστου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική μυσταγωγία με πολιτικό πρόσημο
Οι συναυλίες που διευθύνει ο πολύς Θεόδωρος Κουρεντζής στην Αθήνα είναι καλλιτεχνικά γεγονότα, η απήχηση των οποίων ξεκινά και καταλήγει όχι μόνον εκτός του φυσιολογικού κύκλου των συνειδητών φίλων της...
Μουσική μυσταγωγία με πολιτικό πρόσημο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ταλαντούχοι νέοι συναντούν τους δασκάλους τους
Για τον στεγνό από εκδηλώσεις μήνα Σεπτέμβριο το κενό αυτό ήρθαν να συμπληρώσουν οι «Νύχτες κλασικής μουσικής στη Γεννάδειο» που εφέτος διοργανώθηκαν για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά (18-21/9/2019).
Ταλαντούχοι νέοι συναντούν τους δασκάλους τους
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Συναρπαστική Ανε-Ζοφί Μούτερ
Απολύτως συναρπαστική ήταν η εμφάνιση της κορυφαίας Γερμανίδας βιολίστριας Ανε-Ζοφί Μούτερ στο κατάμεστο Μέγαρο Μουσικής (20/5/2019). Τη συνόδεψε η Ορχήστρα Δωματίου Βιένα-Μπερλίν, παίζοντας δίχως αρχιμουσικό.
Συναρπαστική Ανε-Ζοφί Μούτερ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η εαρινή ισημερία της ΚΟΑ
Μια πάρα πολύ ωραία συναυλία, με συμμετοχή δύο εξαιρετικών μουσικών, έδωσε η ΚΟΑ στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής επάνω στην εαρινή ισημερία (21/3/2019).
Η εαρινή ισημερία της ΚΟΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας