Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Η ευφυΐα του συναισθήματος»…
Eurokinissi

«Η ευφυΐα του συναισθήματος»…

  • A-
  • A+
Έφθασε και φέτος η επέτειος θανάτου του Μάνου Χατζιδάκι, αλλιώς η κατανόηση της ανεπάρκειας απέναντι του…Τι μας είχε πεί η Αρλέτα-και-για το έργο του;

Ω, αλήθεια τι άκομψα που νιώθεις ενώ αποφασίζεις, με αφορμή την άφιξη και φέτος της επετείου θανάτου του Μάνου Χατζιδάκι, να γράψεις γι αυτόν με τιμητικό τρόπο…

Εν γνώση σου πως τα σημερινά εικοσάχρονα και λίγο μεγαλύτερα παιδιά δεν γνώρισαν την αξία του έργου του την στιγμή της δημιουργίας, αντιλαμβάνεσαι πως οφείλεις να είσαι κατατοπιστικός…

Η δυσκολία είναι πως νιώθεις τόσο μικρός μπροστά στην αξία του έργου, μουσικού, ποιητικού, παρεμβατικού σε πολλά επίπεδα προς ενίσχυση της αισθητικής μας για δεκάδες χρόνια, ανεπαρκής μπροστά του ώστε νιώθεις αδέξιες ακόμη και τις λέξεις-έννοιες που γνωρίζεις πως δεν αστοχούν όταν αναφέρονται στο μεγάλο δημιουργό…

Στον πνευματικό άνθρωπο που γεννήθηκε στην Ξάνθη, Οκτώβριο (23/10) του 1925 και πέθανε Ιούνιο όπως τώρα (15/6) του 1994…

Μα, δεν αρκούν, ο Μάνος είναι (και όχι ήταν!) ανεξάντλητος! Γνωρίζεις, όμως, και ησυχάζεις πως στου νέους του σήμερα θα μιλήσουν γι αυτόν τα έργα του!

Μεταξύ άλλων το πολυδιάστατα επεξεργασμένο, εξευγενισμένο τραγούδι του που ανέδειξε την ποίηση και αναδείχθηκε από αυτήν!

Γνωρίζεις πως θα συνεπάρει, λοιπόν, τους νεότερους η συναισθηματική πληρότητα από τον «Μεγάλο Ερωτικό», το κύμα περηφάνιας γι αυτό που αληθινά-πρέπει να- είμαστε ως έλληνες από τους «Ορνιθες» και ο μακρύς κατάλογος των ερεθισμάτων με την ίδια ιδιότητα της σαγήνης που ασκεί η ιδιότυπη μουσική του δεν έχει τέλος…

Μόλις αναφέραμε δυο χαρακτηριστικά έργα του-παραδείγματα και έρχονται απ την καρδιά στην σκέψη αναρίθμητα άλλα!

Και έτσι θα παραμείνει η ιδιότητα της μουσικής του επειδή η αξία του έργου του ,επιχείρημα είναι πως ήδη αυτό συμβαίνει, θα παραμείνει αναλλοίωτη σε βάθος χρόνου και στο μέλλον!

Η συνέντευξη που είχε δώσει στον υπογράφοντα η Αρλέτα, δέκα χρόνια μετά τον θάνατο του (2004) για την εφημερίδα «Sportime», είχε βασικό τίτλο την πλέον καίρια διατύπωση που έχουμε λάβει για το έργο του… Και τότε η επίσης εμπνευσμένη, παρουσία της μας είχε διευκρινίσει πως ο ίδιος χαρακτηρισμός «δεν αφορά μόνο την σπανιότητα της αξίας του έργου του αλλά συνολικά την παρουσία του…».

-Δηλαδή Αρλέτα;

«Το έργο του, συνολικά η παρουσία του Χατζιδάκι ήταν, είναι και θα παραμείνει «η ευφυΐα του συναισθήματος»! Με αρωγό της την συνείδηση καταγωγής που διέθετε ο ίδιος…».

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μπετόβεν, η βασίλισσα Αμαλία και οι ναζί
Τα πορτρέτα του Μπετόβεν, αναπαραγμένα μέχρι κατάχρησης σε δημοσιεύσεις, εξώφυλλα δίσκων, αφίσες, παιδικά βιβλία, κόμικς κ.λπ., είναι σήμερα προσβάσιμα με ένα κλικ στην Wikipedia, ελεύθερα δικαιωμάτων.
Ο Μπετόβεν, η βασίλισσα Αμαλία και οι ναζί
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσικές εικόνες της σιωπής των αστικών τοπίων
Επί ένα δίμηνο, εκεί όπου πριν κυριαρχούσαν ο αδιάκοπος χείμαρρος των αυτοκινήτων και η βιαστική ροή ανθρώπων, αντικρίζαμε ήσυχες λεωφόρους και έρημα πεζοδρόμια σαν να ’ταν Δεκαπενταύγουστος.
Μουσικές εικόνες της σιωπής των αστικών τοπίων
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η άνοδος και η πτώση ενός Ρώσου ολιγάρχη
Ο συνθέτης της βραβευμένης όπερας «Χοντορκόφσκι», Περικλής Λιακάκης, εξηγεί πώς έντυσε με μουσική ένα γνωστό πολιτικό θρίλερ της Ρωσίας, τη σύγκρουση ανάμεσα σε δύο ισχυρούς άνδρες, τον Μιχαήλ Χοντορκόφσκι και...
Η άνοδος και η πτώση ενός Ρώσου ολιγάρχη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Παραμύθια μετά μουσικής στη Στέγη
Τα νέα παραμύθια παρουσιάστηκαν σε ημισκηνοθετημένη μορφή, με φόντο το εικαστικό παιχνίδισμα από κρεμαστά κινητά σκηνικά του Πάρι Μέξη (κύκλοι, τρίγωνα με πλακάτα χρώματα) και τους υποβλητικούς φωτισμούς του...
Παραμύθια μετά μουσικής στη Στέγη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Λευκή Καρποδίνη παίζει Μπετόβεν
Στα πιανιστικά έργα του Μπετόβεν ήταν αποκλειστικά αφιερωμένο το ωραίο ρεσιτάλ που έδωσε η Λευκή Καρποδίνη στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ιδρύματος Θεοχαράκη (30.1.2020).
Η Λευκή Καρποδίνη παίζει Μπετόβεν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι
Μοναδικά απολαυστική ήταν η συναυλία που έδωσαν στο κατάμεστο Μέγαρο Μουσικής τα έγχορδα της Ακαδημίας του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών, στο πλαίσιο τρέχουσας ευρωπαϊκής περιοδείας σε Γερμανία, Ολλανδία, Ελλάδα,...
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας