Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τρεις συναρπαστικοί σολίστες στο Ωδείο Αθηνών

Ωδείο Αθηνών. Οι Ανδρέας Παπανικολάου, Τίτος Γουβέλης και Άγγελος Λιακάκης ερμηνεύουν τρίο των Σούμαν και Ραβέλ 

ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΒΩΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τρεις συναρπαστικοί σολίστες στο Ωδείο Αθηνών

  • A-
  • A+
Ανδρέας Παπανικολάου - Αγγελος Λιακάκης

Αληθινά –αλλ’ όχι απρόσμενα!– συναρπαστική ήταν η πρόσφατη βραδιά μουσικής δωματίου στην αίθουσα «Αρης Γαρουφαλής» του Ωδείου Αθηνών (27/5/2019). Δύο μείζονες συνθέσεις από την εργογραφία του τρίο με πιάνο ερμήνευσαν τρεις ακμαίοι, ενεργοί σολίστες: ο βιολιστής Ανδρέας Παπανικολάου, ο τσελίστας Αγγελος Λιακάκης και ο πιανίστας Τίτος Γουβέλης.

Αφ’ ενός την τεράστια έκταση του ρεπερτορίου που ερμηνεύει –κοντσέρτα και μουσική δωματίου, από Μπετόβεν έως «κλασικούς» του μοντερνισμού του 20ού αιώνα– και, αφ’ ετέρου με την τεχνική ποιότητα και την υψηλή μουσικότητα των εκτελέσεων που έχει προσφέρει, ο τελευταίος έχει αναδειχθεί ως ο αδιαφιλονίκητα κορυφαίος Ελληνας πιανίστας του παρόντος.

Δυστυχώς, παρ’ ότι αποκομίσαμε πάρα πολύ καλές εντυπώσεις, η ακουστική της πρόσφατα ανακαινισμένης αίθουσας «Αρης Γαρουφαλής» εξακολουθεί να είναι εμφανώς προβληματική. Κακή γεωμετρία της οροφής και απουσία ελεγχόμενης ηχοαπορρόφησης των μεσαίων και χαμηλών συχνοτήτων θόλωναν τον ήχο του πιάνου και κατέπνιγαν το τσέλο, αφήνοντας το βιολί να κυριαρχεί.

Η βραδιά ξεκίνησε με το «Τρίο αρ.1» (1847) του Σούμαν. Παίζοντας σε πλήρη τεχνικό συντονισμό και με απόλυτη εκφραστική σύμπνοια, οι τρεις μουσικοί πρόσφεραν μια πεμπτουσιακά ρομαντική ερμηνεία, που τίμησε την (κρυπτο)συμφωνική διάσταση της γραφής: ορμητική, αβίαστη, συγκινησιακά άμεση, δοσμένη με ωραίο, κυματιστό ωστικό παλμό και ρωμαλέες κορυφώσεις. Μανιώδης, ανάλαφρος καταδιωκτικός καλπασμός στο β’ μέρος, φορτισμένο μελωδικό παίξιμο από το τσέλο στο αργό γ’ μέρος, σφριγηλή, βηματιστή μελωδική αφήγηση και ερεθιστικές εναλλαγές σελίδων επιθετικής δράσης και λυρικού αναστοχασμού στο φινάλε στοιχειοθέτησαν μιαν εκτέλεση που συγκράτησε την πρόσληψη σε διαρκή εγρήγορση!

Ακολούθησε το «Τρίο» (1914) του Ραβέλ, έργο με τελείως διαφορετική γραφή, διαποτισμένη από βαθιά μελαγχολία, που, ταυτόχρονα, εντρυφά στο εξωτικό και στο παιχνίδισμα των εναλλαγών, ενώ, ταυτόχρονα, εκμεταλλεύεται με εμπνευσμένο τρόπο και δυνατό μοντερνιστικό αισθητήριο τις ιδιαιτερότητες κάθε οργάνου: ηχόχρωμα, χροιά, άρθρωση.

Πιάνοντας κυριολεκτικά τον ταύρο απ’ τα κέρατα, οι τρεις μουσικοί χάρισαν μια συναρπαστικά υψηλής θερμοκρασίας, σαγηνευτικά εύπλαστη, εκφραστικά πλούσια εκτέλεση: απέδωσαν ιδανικά τις λικνιστικές, νοσταλγικές παραγράφους με τις τζαζίστικες αναφορές, έπαιξαν σβέλτα και αιχμηρά τα πιτσικάτι στο περίφημο «Παντούμ», πρόβαλαν λαμπερά τις καλειδοσκοπικές εκρήξεις ηχοχρωμάτων στο φινάλε!

Σκαλκώτας και πάλι...

Τελειωμό μοιάζει να μην έχει η όχι και τόσο εύστοχα οργανωμένη σειρά συναυλιών της ΚΟΑ με τον στόχο την ανάδειξη της σχέσης του Σκαλκώτα με τους συγχρόνους του συνθέτες του ευρωπαϊκού μουσικού μοντερνισμού του Μεσοπολέμου. Συχνά ο συνδυασμός και οι αντιπαραθέσεις έργων προβάλλουν απλώς παράδοξα, ενώ οι αποσιωπήσεις... βοούν: έχει δοθεί υπερβάλλουσα έμφαση στο γερμανοαυστριακό περιβάλλον αλλ’ απουσιάζουν πλήρως συνθέτες που έχουν κινηθεί σε παράλληλες διαδρομές, όπως π.χ. ο Μπάρτοκ.

Ο Γιόαβ Τάλμι διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στην «Συμφωνία αρ.2» του Μπραμς

ΜΑΡΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΥ

Στις 17/5/2019 η βραδιά υπό τον τακτικά μετακαλούμενο Ισραηλινό αρχιμουσικό Γιόαβ Τάλμι περιέλαβε έργα Σένμπεργκ, Βέμπερ και Μπραμς, εστιάζοντας μάλλον στην εξελικτική διαδρομή του κεντροευρωπαϊκού ρομαντισμού παρά σ’ οποιαδήποτε σχέση με τον Σκαλκώτα. Η συναυλία προσέλκυσε αναμενόμενα περιορισμένο κοινό και άφησε άνισες εντυπώσεις.

Πρώτα ακούστηκαν τα «Πέντε κομμάτια για ορχήστρα» του Σένμπεργκ στην αναθεωρημένη εκδοχή του 1949. Βασισμένη στην υψηλή μουσική αντίληψη του έμπειρου Τάλμι, αλλά και στη φανερά τεταμένη προσοχή των μουσικών, η φροντισμένη εκτέλεση υποστήριξε πολύ καλά τις ιδιαιτερότητες της γραφής: πλούτος και λεπτομέρεια ενορχήστρωσης, συντομία, έντονα κατακερματισμένη δομή, συνεχείς εναλλαγές, φορτισμένη εξπρεσιονιστική έκφραση. Ακολούθησε το μάλλον σπάνια παρουσιαζόμενο «Κομμάτι κοντσέρτου» του Βέμπερ με σολίστα τον υπερδραστήριο, κάποτε πολυβραβευμένο Αϊναρ Στέεν Νέκλεμπεργκ.

Προφανώς όχι πια στην ακμή του, ο ευφυής αλλά σήμερα 75χρονος Νορβηγός πιανίστας πρόσφερε μια καλοδομημένη, υφολογικά εύστοχη ανάγνωση η οποία, όμως, υπονομεύτηκε φανερά από επανειλημμένα μικροολισθήματα και, κυρίως, από την αίσθηση ότι ο σολίστας... κυνηγούμε τον αρχιμουσικό ασθμαίνοντας. Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη «Συμφωνία αρ.2» του Μπραμς, έργο μέχρις εξαντλήσεως πολυπαιγμένο.

Ωστόσο ο έμπειρος Τάλμι κέρδισε το στοίχημα χτίζοντας μιαν ερμηνεία μοναδικής αμεσότητας και εξωστρεφούς δυναμισμού, με εύπλαστη, σφριγηλή μελωδική φραστική βασισμένη στο καλοσυντονισμένο παίξιμο των εγχόρδων, με αμεσότητα συγκίνησης και αρρενωπό συναίσθημα, με -εξαιρώντας το όμποε- ωραίες σολιστικές συνεισφορές και οργασμικές κορυφώσεις!

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Θρίαμβος του Καβάκου στο Ηρώδειο
Καθαρός θρίαμβος υπήρξε η συναυλία που έδωσε η Συμφωνική Ορχήστρα της Βιέννης υπό τον βιολιστή/αρχιμουσικό Λεωνίδα Καβάκο στο κατάμεστο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών (22/6/2019).
Θρίαμβος του Καβάκου στο Ηρώδειο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Συναρπαστική Ανε-Ζοφί Μούτερ
Απολύτως συναρπαστική ήταν η εμφάνιση της κορυφαίας Γερμανίδας βιολίστριας Ανε-Ζοφί Μούτερ στο κατάμεστο Μέγαρο Μουσικής (20/5/2019). Τη συνόδεψε η Ορχήστρα Δωματίου Βιένα-Μπερλίν, παίζοντας δίχως αρχιμουσικό.
Συναρπαστική Ανε-Ζοφί Μούτερ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Kαυτή «Σατανερί» του Μεσοπολέμου
Τρεις ξεχασμένες ελληνικές οπερέτες περιλαμβάνουν οι φετινές «Ημέρες Μουσικού Θεάτρου» που προτείνει η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ. Πρώτη από αυτές ήταν η περίφημη «Σατανερί» σε μουσική και κείμενο Θεόφραστου...
Kαυτή «Σατανερί» του Μεσοπολέμου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Σκαλκώτας πέρα από τους «36 ελληνικούς χορούς»
Ποιος ήταν ο πρωτοποριακός, πρόωρα χαμένος και παραγνωρισμένος συνθέτης, τον οποίο ο μέγας Ντάνιελ Μπάρενμποϊμ χαρακτηρίζει «μείζονα αντιπρόσωπο του ευρωπαϊκού πολιτισμού».
Ο Σκαλκώτας πέρα από τους «36 ελληνικούς χορούς»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα Σκαλκώτα μέσω... Αμερικής
Αμεση συνέχεια είχαν οι εκδηλώσεις για την επέτειο Σκαλκώτα (1904-1949), που ξεκίνησαν στις 10/1/2019 με συναυλία της ΚΟΑ. Στις 14/1/2019, στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος», ο Νίκος Τσούχλος διηύθυνε τη...
Αφιέρωμα Σκαλκώτα μέσω... Αμερικής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας