Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Eπιθετικά μοντέρνα «Νόρμα»

«Νόρμα» σε σκηνοθεσία των Φούρα ντελς Μπάους

© Δ. Σακαλάκης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Eπιθετικά μοντέρνα «Νόρμα»

  • A-
  • A+

Σάλο προκάλεσε προκαταβολικά στον χώρο των ηλεκτρονικών μέσων κοινωνικής δικτύωσης η νέα «Νόρμα» της ΕΛΣ, σε σκηνοθεσία Κάρλους Παντρίσα της διάσημης κολεκτίβας Λα Φούρα ντελς Μπάους. Η πρεμιέρα στο κατάμεστο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών καταχειροκροτήθηκε (5/6/2019).

Προηγουμένως, προωθητικό video που αναρτήθηκε στο Facebook της ΕΛΣ τροφοδότησε κύμα αρνητικών σχολίων και ενστάσεων με καταφανώς συντηρητικό στίγμα, που διατείνονταν ότι η νέα σκηνοθεσία καταστρέφει το έργο, προσβάλλει την όπερα κ.ο.κ. Μάλιστα, ανήμερα της πρεμιέρας, αυτά αναδημοσιεύτηκαν σε κείμενο που αναρτήθηκε σε ιστότοπο ευρείας ανάγνωσης.

Πρεμιέρα της ΕΛΣ στο  Ηρώδειο

Ασχετα εάν η μονομερώς αρνητική αντίδραση ήταν πράγματι απολύτως αυθόρμητη –στο ανεξέλεγκτο αυτό πεδίο της ανώνυμης, «δημοκρατικής» χάβρας του διαδικτύου ποτέ δεν το γνωρίζεις- τα σχόλια αυτά είναι μάλλον αναμενόμενα όταν ο πολιτισμός των παραστατικών τεχνών τείνει να εξισωθεί μονομερώς με διασκέδαση, καθιστώντας τα βαρύτερα, εξω-αισθητικά συμφραζόμενα των έργων αδιάφορα, απόμακρα, δυσδιάκριτα...

Εμπνεόμενος από την τρέχουσα, θερμή επικαιρότητα της οξυνόμενης περιβαλλοντικής κρίσης και, βεβαίως, λειτουργώντας με προδιαγραφές υπερθεάματος ευρείας απήχησης, ο Παντρίσα έκανε ό,τι γίνεται συχνά και δικαιολογημένα σε χώρες όπου στα πασίγνωστα έργα οι παραδοσιακές σκηνοθεσίες έχουν εξαντλήσει τον επικοινωνιακό δυναμισμό τους: μετέφερε την ψευδοϊστορική δράση από την υπό ρωμαϊκή κατοχή Γαλατία των Ρομάνι/Μπελίνι σε ένα εφευρημένο ψευδομυθικό, δυστοπικό μέλλον, όπου ο πολιτισμός έχει καταρρεύσει και η ανθρωπότητα πνίγεται στα σκουπίδια, δηλητηριασμένη από το πλαστικό που κατακλύζει τη Γη και πλήττει τη γονιμότητα.

Αυτό μετατόπισε μερικώς την έμφαση από τον ιστορικό αξιακό πυρήνα του έργου -το δυσεπίλυτο δίλημμα «πίστη στην Πατρίδα ή στον Ερωτα»- στο σύγχρονο πεδίο της περιβαλλοντικής κρίσης.

Με αισθητική τυπικά σύγχρονου, ζοφερού κόμικ, ο Παντρίσα αξιοποίησε ολόκληρο το οπλοστάσιο των σκηνικών τεχνασμάτων της ομάδας –φωτισμούς, βιντεοπροβολές, ακροβατικά, μηχανές, φωτεινά κοστούμια, ακτιβιστικές παρεμβάσεις- και διέπλασε ένα πλούσιο, συχνά ονειρικό υπερθέαμα με πολλαπλές ενδιαφέρουσες αναφορές/παραπομπές σε αισθητικές/τάσεις της υποκουλτούρας, πολιτικές, περιβαλλοντικά θέματα κ.λπ.

Μια σκηνοθεσία όχι λιγότερο επιθετικά μοντέρνα απ’ ό,τι κάποιες επιτυχημένων παραγωγών της ΕΛΣ και ασυζητητί πιο ενδιαφέρουσα απ’ ό,τι κάποιες άλλες άτολμα συντηρητικές, «πιστές στο πρωτότυπο»...

Μουσικά η παράσταση ήταν πολύ καλή χάρη στη δυνατή, ισορροπημένη διανομή και στην καλή απόδοση των συνόλων της ΕΛΣ υπό τη δυναμική, σφιχτή, προσεκτική διεύθυνση του Γιώργου Μπαλατσινού. Πιθανότατα διέθετε το πιο στιβαρό κουαρτέτο πρωταγωνιστών που έχει ακούσει η Αθήνα τις τελευταίες δεκαετίες στη «Νόρμα»: την Αμερικανίδα υψίφωνο Κάρμεν Τζανατάζιο (Νόρμα), τον Πολωνό τενόρο Αρνολντ Ρουτκόφσκι (Πολιόνε), τη Ρουμάνα υψίφωνο της ΕΛΣ Τσέλια Κοστέα (Ανταλτζίζα) και τον Αμερικανό βαθύφωνο Ρέιμοντ Ατσέτο (Οροβέζο).

Οι μεγάλες, πλούσιες, ηχηρές, σαφώς διακριτές φωνές τους γέμισαν άνετα το ρωμαϊκό αμφιθέατρο, αναμετρήθηκαν αβίαστα με την ορχήστρα και πρόσφεραν μεστό, προσεγμένο –αλλά δίχως ιδιαίτερες επιδόσεις στις στιλιστικά δεξιοτεχνικές σελίδες- τραγούδι. Εξαιρετική ήταν η άρθρωση των τεσσάρων πρωταγωνιστών. Σε πλήρη ανάπτυξη, η Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΛΣ απέδωσαν τη μουσική του Μπελίνι συντονισμένα, με προσήλωση και με ακρίβεια, με συμπαγή, ρωμαλέο ήχο.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η φλογερή Ρατσβελισβίλι επισκίασε τα πάντα
Θρίαμβος υπήρξε η αναβίωση της προπέρσινης παραγωγής της «Κάρμεν» από την ΕΛΣ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών με πρωταγωνίστρια την Ανίτα Ρατσβελισβίλι (27/7/2018). Στο κατάμεστο Ηρώδειο, η 33χρονη Γεωργιανή...
Η φλογερή Ρατσβελισβίλι επισκίασε τα πάντα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Λυρικές τραγουδίστριες εν δράσει...
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών η ορχήστρα οργάνων εποχής «Pomo d’ oro» εμφανίστηκε στο Ηρώδειο, συνοδεύοντας λυρικές τραγουδίστριες σε αποσπάσματα από όπερες. Το σύνολο ιδρύθηκε το 2013 με διευθυντή τον Ρώσο...
Λυρικές τραγουδίστριες εν δράσει...
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ναμπούκο» της φασιστικής ύβρεως
Νέα παραγωγή του βερντιανού «Ναμπούκο» με (υπερβολικά) προέχουσες συμμετοχές ξένων συντελεστών ήταν η εναρκτήρια παραγωγή της ΕΛΣ στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Η παράσταση στο κατάμεστο Ηρώδειο άφησε γενικώς...
«Ναμπούκο» της φασιστικής ύβρεως
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η αθάνατη γοητεία της «Μπατερφλάι»
Αναβίωση της παραγωγής της «Μαντάμα Μπατερφλάι» του 2013, σε σκηνοθεσία Ούγκο ντε Ανα, πρότεινε η Εθνική Λυρική Σκηνή ως πρώτη από τις δύο συμμετοχές της στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Την εναρκτήρια παράσταση...
Η αθάνατη γοητεία της «Μπατερφλάι»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σπουδαίος ο πατέρας, μέτριος ο γιος
Την 1η Αυγούστου η ΚΟΑ επανήλθε στο Ηρώδειο για μία ακόμη συναυλία, αυτή τη φορά υπό τη διεύθυνση του διάσημου Βλαντιμίρ Ασκενάζι, αφήνοντας λίγο άνισες μεν, αλλά γενικώς καλές εντυπώσεις. Η συναυλία ξεκίνησε...
Σπουδαίος ο πατέρας, μέτριος ο γιος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Oταν ο πιανίστας θέλει, αλλά δεν μπορεί
Αντιληπτή ήταν η προσπάθεια συντονισμού του Γαλλοκαναδού σολίστ Αλέν Λεφέβρ με τον αρχιμουσικό Στέφανο Τσιαλή στο «Κοντσέρτο αρ. 2» του Ραχμάνινοφ. Ευτυχώς η βραδιά ξεκίνησε με μια θετική έκπληξη, το νέο έργο...
Oταν ο πιανίστας θέλει, αλλά δεν μπορεί

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας