Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Eνα ζωντανό κολάζ σωμάτων

«Unauthorised», της Ιριδας Καραγιάν 

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Eνα ζωντανό κολάζ σωμάτων

  • A-
  • A+

Πώς συγχρωτίζεται η κίνηση του σώματος με την ποπ κουλτούρα και τον αθλητισμό; Πώς όλα αυτά απεικονίζονται στο διαδίκτυο, δημιουργώντας μια αλληλουχία πορτρέτων που ακροβατούν μεταξύ οικείου κι ανοικείου; Πώς δένουν σε μια παράσταση χορού τα βίντεο κλιπ και τα βιντεάκια από το YouTube με πρωταγωνιστές τον Μοχάμεντ Αλι και Τζον ΜακΕνρό; Εχοντας επιστρέψει από πεντάμηνη παραμονή στη Νέα Υόρκη (ως υπότροφος του Ιδρύματος Fulbright) όπου είχε την ευκαιρία να επικεντρωθεί στην έρευνά της και να ζήσει σε μια πόλη με έντονα ερεθίσματα, η Ιρις Καραγιάν ετοίμασε μια ολοκαίνουργια δουλειά με την οποία εξετάζει τις σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ σώματος, αφήγησης, μνήμης και εικόνας.

Ιρις Καραγιάν: Στη Αθήνα με νέα χορογραφία

Eνα ζωντανό κολάζ σωμάτων, εικόνων και αφηγήσεων με τίτλο «Unauthorised» που παρουσιάζεται από αύριο (31 Μαΐου) καθώς και 1-4, 6-8 Ιουνίου στο κέντρο της Αθήνας, σε έναν ειδικά διαμορφωμένο χώρο προσαρμοσμένο στις ανάγκες της συγκεκριμένης παράστασης (Επικούρου 26 & Κορίνης 4). Συνεχώς δραστήρια η Ελληνίδα χορογράφος -που από το 2013 συνεργάζεται με τα εκπαιδευτικά προγράμματα της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση- έχει παρουσιάσει δουλειές της σε εγχώρια και διεθνή φεστιβάλ, διακρίθηκε με το 1ο βραβείο χορογραφίας Jarmila Jeřábková Αward (New Europe Festival) το 2010, ενώ το έργο της «Mothers» (2012) επελέγη από το διεθνές δίκτυο Aerowaves (2013) και το Dancenet Sweden (2014).

«Αυτό που συνήθως με κινητοποιεί κάθε φορά είναι η συνέχεια της προηγούμενης δουλειάς. Τα τελευταία χρόνια το ερευνητικό μου ενδιαφέρον εξελίσσεται με τις εφαρμογές και χορογραφικές πρακτικές των έργων. Δουλεύω με στρατηγικές οικειοποίησης και αντιγραφής υλικών από το διαδίκτυο και μελετάω μεταξύ άλλων την κίνηση του σώματος, την αναπαράσταση και αφήγηση που δημιουργείται», λέει η Ι. Καραγιάν για τον τρόπο που δουλεύει. «Τα υλικά που συλλέγω είναι βίντεο από έργα χορού, φωτογραφίες, ενώ στο “Unauthorised” προστέθηκαν μουσικά βίντεο κλιπ και βίντεο από αθλητικά γεγονότα που αποτυπώνουν και παρουσιάζουν το σώμα σε κίνηση. Επεξεργάζομαι την κίνηση, τη σωματικότητα, την πρόθεση, τη φόρμα και δουλεύω αφαιρετικά, αλλάζω τα νοήματα και τις προθέσεις, παίζω με τις εντάσεις και τους χρόνους.

»Στο “Unauthorised” ήθελα να δουλέψω με υλικά και αναφορές από την ποπ κουλτούρα και τον αθλητισμό. Επίσης, με την ιδέα του κολάζ και την εναλλαγή εικόνων, κινήσεων και δράσεων. Η σύνθεση του έργου έχει χτιστεί πάνω σε αυτή την ιδέα και αναμιγνύει υλικά με θέμα το σώμα και τη σωματικότητα. Εξετάζω από κοντά το σώμα και τη κίνηση: πώς τη διαβάζουμε, τι αφήγηση δημιουργεί, πώς και πότε αλλάζει το νόημα, πώς ξαναβλέπουμε κάτι διαφορετικά. Με συναρπάζει η κίνηση των αθλητών και ο χορός στα βίντεο κλιπ. Η πρόθεση της κίνησης, η καθαρότητα και η υλικότητά της».

Τα βίντεο που έχει επιλέξει τι ακριβώς απεικονίζουν; Και με ποιον τρόπο συνδέονται με την παράσταση; «Είναι βίντεο κλιπ της Beyoncé, του Τζάστιν Τίμπερλεϊκ, του Childish Gambino και αποσπάσματα από αγώνες του μποξέρ Μοχάμεντ Αλι και του τενίστα Τζον ΜακΕνρό. Αυτό που θα δείτε βέβαια στην παράσταση είναι η επεξεργασία που έχει γίνει με τους χορευτές (Γιώργο Κοτσιφάκη, Γιάννη Τσιγκρή και Ιωάννα Παρασκευοπούλου) αλλά και διαφορετικές προσεγγίσεις και μεταλλάξεις των υλικών. Είναι μια διαδοχή πορτρέτων, σύνθεσης και μπλεξίματος των υλικών». Τελικά πώς καταλαβαίνει κανείς πως μια παράσταση έχει πάρει μια σαφή μορφή κι είναι έτοιμη για να παρουσιαστεί στο κοινό;

«Συνήθως ορίζεται ο χρόνος παρουσίασής της και όλη η παραγωγή χτίζεται πάνω σε αυτό. Ερχεται η στιγμή που ανοίγεται στο κοινό και αυτό λειτουργεί με πολλούς τρόπους και σαν ένας καθρέφτης που κινητοποιεί».


INFO: Διεύθυνση: Επικούρου 26 & Κορίνης 4, Αθήνα. Ωρα έναρξης: 21.00. Περιορισμένος αριθμός θέσεων. Τιμή εισιτηρίου: 10 ευρώ. Προπώληση εισιτήριων: 210 8938111

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μάλιφαντ χορογραφεί πεντοζάλη
Το νήμα που ενώνει τους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς με τη σύγχρονη κίνηση αναζήτησαν στη συνεργασία τους ο Βρετανός χορογράφος με τον κορυφαίο συνθέτη Βαγγέλη Παπαθανασίου και τη σχεδιάστρια μόδας Μαίρη...
Ο Μάλιφαντ χορογραφεί πεντοζάλη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ηταν επικίνδυνο, αλλά η καρδιά μου δεν μπορούσε να πει οχι»
«Since she», πανελλήνια, sold out, πρεμιέρα στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και ο διεθνής χορογράφος, Δημήτρης Παπαϊωάννου, μάς εξήγησε πώς και γιατί αποδέχτηκε τη μεγάλη πρόκληση να συνεργαστεί με το εξαιρετικό...
«Ηταν επικίνδυνο, αλλά η καρδιά μου δεν μπορούσε να πει οχι»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η «Ωραία Κοιμωμένη» είναι η νέα γενιά που φέρνει την αλλαγή
Ο κόσμος του παραμυθιού, της φύσης και της φαντασίας. Κινήσεις που αποτυπώνουν τις τέσσερις εποχές του χρόνου και άρα τον κύκλο της ζωής: τη γέννηση, τον έρωτα, τον θάνατο. Με μία διαφορετική ανάγνωση μιας από...
Η «Ωραία Κοιμωμένη» είναι η νέα γενιά που φέρνει την αλλαγή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Από τη χωματερή στη σκηνή
Πώς ένας ρακοσυλλέκτης ανακάλυψε στα σκουπίδια τη χαμένη παρτιτούρα του Παύλου Καρρέρ; Και πώς έγινε όπερα ο θρυλικός έρωτας της κυρα-Φροσύνης με τον Μουχτάρ Πασά; Η Ζωή Χατζηαντωνίου, σκηνοθέτις και...
Από τη χωματερή στη σκηνή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αριάν Μνουσκίν και Μαγκί Μαρέν υπέρ Γιώργου Λούκου
Δύο κορυφαίες προσωπικότητες της γαλλικής τέχνης, η σκηνοθέτις Αριάν Μνουσκίν του «Θεάτρου του Ηλιου» και η χορογράφος Μαγκί Μαρέν, με κείμενο που έγραψαν ζητούν από τη Διοίκηση του Μπαλέτου της Οπερας της...
Αριάν Μνουσκίν και Μαγκί Μαρέν υπέρ Γιώργου Λούκου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας