Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μια Νόρμα από το μέλλον

Η υψίφωνος Κάρμεν Τζανατάζιο

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια Νόρμα από το μέλλον

  • A-
  • A+
Βιντεοπροβολές, ακροβάτες, φωτισμένα κοστούμια, τεχνητά δάση από ανακυκλωμένα υλικά, αναφορές στην καταστροφή του περιβάλλοντος και μια εμβληματική ηρωίδα σε βαθύ διχασμό συνθέτουν τη νέα εντυπωσιακή παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Τι ακριβώς μπορεί να συμβεί όταν μια όπερα απολύτως και πολλαπλά ταυτισμένη τόσο με την Ελλάδα όσο και με τη Μαρία Κάλλας πέφτει στα χέρια μίας από τις πιο ανατρεπτικές καλλιτεχνικές κολεκτίβες της Ευρώπης;

Οσα ξέρουμε μέχρι σήμερα για την παραγωγή που ετοιμάζουν οι Λα Φούρα ντελς Μπάους απλώς επιβεβαιώνουν τις αρχικές υποψίες: οι εκκεντρικοί Βαρκελωνέζοι πατούν σε ένα μύθο γεμάτο συμβολισμούς και παρουσιάζουν μια φουτουριστική παράσταση (οι ίδιοι την αποκαλούν εμπειρία 360 μοιρών), με φωτισμένα κοστούμια, οθόνες όπου θα προβάλλονται βίντεο, ακροβάτες, περιβαλλοντικές ανησυχίες και σκηνικό στο οποίο θα δεσπόζει ένα πελώριο δέντρο φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά.

Η εμβληματική ηρωίδα του οπερατικού ρεπερτορίου, η «Νόρμα» του Μπελίνι, επιστρέφει από την Εθνική Λυρική Σκηνή στο Ηρώδειο στις 5, 7, 9 και 11 Ιουνίου (στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών), σε μια νέα εντυπωσιακή παραγωγή σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Μπαλατσινού, σκηνοθεσία του Κάρλους Παντρίσα των Λα Φούρα ντελς Μπάους και με μια σπουδαία Ιταλίδα υψίφωνο, την Κάρμεν Τζανατάζιο, στον απαιτητικό ρόλο του τίτλου.

Λα Φούρα ντελς Μπάους ανοίγει το Ηρώδειο

Κανείς δεν μπορεί να παραβλέψει πως η «Νόρμα» υπήρξε από τις πρώτες όπερες που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία στην πρωτεύουσα του νεοσύστατου ελληνικού κράτους ήδη το 1840, ενώ, στην ιστορία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής έχει αποδοθεί από σημαντικές Ελληνίδες ερμηνεύτριες όπως η Μαρία Κάλλας (κορυφαία Νόρμα του περασμένου αιώνα), που ερμήνευσε τον ρόλο το 1960 στο Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, αλλά και η Ελενα Σουλιώτη το 1968 στο Ηρώδειο.

«Για την παραγωγή έχει δημιουργηθεί ένα βίντεο που θα προβληθεί πάνω στην αρχαία πρόσοψη του Ηρωδείου. Μια αντίστιξη μεταξύ παρελθόντος και μέλλοντος. Ως στοιχείο κορύφωσης θα χρησιμοποιείται ένα μαύρο φως, σύμβολο της φυσικής καταστροφής με την οποία βρίσκεται αντιμέτωπη η ανθρωπότητα, το οποίο αφήνει ένα χνάρι από ραδιενεργό χρώμα. Τεχνητά δάση, τοίχοι από ολογράμματα και διαφύλαξη της χλωρίδας θα είναι ορισμένα από τα θέματα που θα χαρίσουν οπτική απόλαυση μετατρέποντας το βίντεο σε ένα σενάριο που ενισχύει τη σκηνική αίσθηση».

Σχέδιο του Κάρλους Παντρίσσα για τη «Νόρμα» στο Ηρώδειο

Ηρωίδα με εκφραστικές και δραματικές ακρότητες, η Νόρμα (τραγωδία σε δύο πράξεις, σε ποιητικό κείμενο του Φελίτσε Ρομάνι), είναι πρωθιέρεια των Δρυϊδών και έχει αποκτήσει κρυφά δύο παιδιά από τον Ρωμαίο ανθύπατο Πολιόνε. Αυτός ενδιαφέρεται πλέον για τη νεότερη ιέρεια Ανταλτζίζα, την οποία σκοπεύει να παντρευτεί στη Ρώμη. Οταν οι Γαλάτες αιχμαλωτίζουν τον ανθύπατο, η Νόρμα αποκαλύπτει δημόσια την ενοχή της. Ο Πολιόνε συγκινείται από το μεγαλείο της. Μαζί οδηγούνται στην πυρά.

«Η σκηνική εκδοχή της λυρικής τραγωδίας "Νόρμα" ή "H παιδοκτονία" από τους Λα Φούρα ντελς Μπάους διαμορφώνεται γύρω από μια τελετουργία εμπνευσμένη από το έργο του Νίτσε "H γέννηση της τραγωδίας"» σημειώνει ο Κάρλους Παντρίσα. «Ενα τσακισμένο δέντρο, ένας βωμός, ένας βράχος κι ένα τελετουργικό ποτό. Αέρας, φωτιά, γη, πόλεμοι, προδοσία, κουράγιο, ανεξήγητα συναισθήματα και αισθησιασμός. Η πρόθεση είναι να δημιουργηθεί ένα ειλικρινές εγχείρημα συμφιλίωσης της αυθεντικής αλχημείας της εποχής μας με την πιο σκοτεινή πλευρά του συνεχούς αδειάσματος της ψυχής μας. Κατά κάποιον τρόπο, στη σύγχρονη κοινωνία, ακόμα και αν τα παιδιά μας είναι ένα κομμάτι του εαυτού μας, τα αφήνουμε σε ένα μη βιώσιμο κόσμο. Η παράσταση θα πραγματοποιηθεί στο Ηρώδειο, έναν εντυπωσιακό χώρο, με το κοινό να κάθεται μπροστά δημιουργώντας μια σύνθεση εμβυθιστικής εμπειρίας 360 μοιρών».

Αλλωστε αυτός ο τρόπος που καταργούν κάθε απόσταση με το κοινό υπήρξε από τη στιγμή που ιδρύθηκαν (το 1979) στοιχείο της καλλιτεχνικής ταυτότητας των La Fura dels Baus. Σαράντα χρόνια τώρα έχουν ασχοληθεί με κάθε μορφή των παραστατικών τεχνών: θέατρο δρόμου, ψηφιακό θέατρο, τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Βαρκελώνης και όπερα. Οσο για την ατελείωτη λίστα των συνεργασιών τους μέχρι να προστεθεί σε αυτήν η Εθνική Λυρική Σκηνή μας, είχαν προηγηθεί η Οπερα του Παρισιού, η Βασιλική Οπερα Λονδίνου, το Τεάτρο Ρεάλ Μαδρίτης, το Ζάλτσμπουργκ, η Βερόνα, οι Βρυξέλλες, η Λιόν, η Ρώμη, η Φρανκφούρτη, το Σίδνεϊ, το Μόναχο, το Χιούστον κ.ά.


info: Ωδείο Ηρώδου Αττικού 5, 7, 9, 11 Ιουνίου στις 21.00. Στη δεύτερη διανομή τη Νόρμα ερμηνεύει η ανερχόμενη Αμερικανίδα Μάρτζορι Οουενς. Μαζί τους οι καταξιωμένοι Αρνολντ Ρουτκόφσκι, Ρέιμοντ Ατσέτο, Τάσος Αποστόλου, Τσέλια Κοστέα, Ελενα Κασσιάν κ.ά. Κοστούμια: Αϊτσίμπερ Σανς / Λα Φούρα ντελς Μπάους. Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ. Με ελληνικούς-αγγλικούς υπέρτιτλους. Εισιτήρια: 15-100 ευρώ. Τηλ.: 210-8938112.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενας πανκ βιολιστής στο Ηρώδειο
Το παιδάκι στο οποίο ο Γεχούντι Μενουχίν διέκρινε ένα σπάνιο σολιστικό ταλέντο είναι σήμερα ένας ασυμβίβαστος, σπουδαίος μουσικός, γνωστός για τα κατορθώματά του πάνω και κάτω από τη σκηνή. Είναι ο...
Ενας πανκ βιολιστής στο Ηρώδειο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενας «Englishman» στην Αθήνα
Δύο βραδιές όπου το ροκ παρελθόν του Στινγκ, τα μεγάλα σουξέ της δεκαετίας του '80 και του '90 συναντούν επί σκηνής τις τελευταίες του μουσικές αναζητήσεις που έχουν εξωτικό χρώμα και τζαμαϊκανές αναφορές.
Ενας «Englishman» στην Αθήνα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Xάνουμε το αρχείο Μάνου Χατζιδάκι;
«Ελλάς η χώρα των ονείρων», «Κύκλος με την κιμωλία», «Παραμύθι χωρίς όνομα», «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε», «Οδός Ονείρων». Εργα που ακούμε πρώτη φορά σε συναυλία, συνθέσεις που γράφτηκαν για να ντύσουν εικόνες,...
Xάνουμε το αρχείο Μάνου Χατζιδάκι;
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Sold out για τον συνθέτη της «Αμελί»
​Για τους περισσότερους από εμάς ο Γιαν Τιερσέν θα είναι πάντα ο συνθέτης της «Αμελί», αλλά εκείνος θα επιμένει να αφήνει πίσω του τη μεγάλη του κινηματογραφική επιτυχία. Ο Γάλλος συνθέτης, ένα από τα πρώτα...
Sold out για τον συνθέτη της «Αμελί»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια φωνή, όλη η μουσική του κόσμου
Για κάποιους η Buika είναι η «Κόρη της Φωτιάς», για άλλους η μούσα του Αλμοδόβαρ, η σύγχρονη βασίλισσα του φλαμένκο -με ρίζες από την Ισημερινή Γουινέα- η γυναίκα που στη φωνή της συγκεντρώνει όλη τη μουσική...
Μια φωνή, όλη η μουσική του κόσμου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας