Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Μήδεια» σε μελόδραμα

Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μάρκελλος Χρυσικόπουλος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Μήδεια» σε μελόδραμα

  • A-
  • A+

Δωρικοί συμφωνικοί ήχοι του 18ου αιώνα στολίζουν ένα σπάνιο θεατρικό κείμενο. Ενας κλασικός αρχαιοελληνικός μύθος μπλέκει με το ιδιαίτερο μουσικό ιδίωμα του Γκέοργκ Μπέντα που σημάδεψε την κλασική περίοδο. Το σπουδαίο κείμενο της «Μήδειας» μετατρέπεται σε ένα ρηξικέλευθο –για την εποχή του– είδος μουσικού δράματος, για το οποίο ο Μότσαρτ, σε ηλικία 22 ετών, έγραφε στον πατέρα του: «Τίποτα δεν με έχει ξαφνιάσει τόσο! Το κείμενο δεν τραγουδιέται, αλλά απαγγέλλεται και περιστασιακά ο λόγος ακούγεται παράλληλα με τη μουσική, κάτι που δημιουργεί ένα καταπληκτικό αποτέλεσμα!».

Οι μουσικοί της Καμεράτας-Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής σε όργανα εποχής πλαισιώνουν την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, μια από τις σπουδαιότερες σύγχρονες θεατρικές ερμηνεύτριες, και μαζί παρουσιάζουν την ερχόμενη Τετάρτη 8 Μαΐου δύο εμβληματικά έργα: το μονόπρακτο μελόδραμα «Μήδεια» του Τσέχου συνθέτη Γκέοργκ Μπέντα (τη μετάφραση υπογράφει ο Γιάννης Καλλιφατίδης) και το τελευταίο συμφωνικό έργο του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, την αριστουργηματική Συμφωνία αρ. 41 («του Διός»), κορωνίδα της ορχηστρικής δημιουργίας του Αυστριακού μουσουργού.

Καμεράτα και Καραμπέτη στο Μέγαρο Μουσικής 

Στο πόντιουμ, ο τσεμπαλίστας και διεθνώς αναγνωρισμένος μαέστρος Μάρκελλος Χρυσικόπουλος, ένας από τους πρωτοπόρους της σύγχρονης ιστορικής ερμηνευτικής στην Ελλάδα, γνωστός για τις γεμάτες φρεσκάδα, πρωτότυπες και δραματικές προσεγγίσεις του. Τακτικός συνεργάτης των μουσικών της Καμεράτας, την έχει διευθύνει σε εμβληματικά έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου εντός και εκτός Ελλάδος.

Σύγχρονος του Μότσαρτ, ο Γκέοργκ Μπέντα (1722-1795) υπήρξε από τους πρωτεργάτες του κλασικού στιλ, με εκτενή εργογραφία και μουσικό ύφος που συχνά θυμίζει τον Μπετόβεν. Με τη «Μήδεια» διαμορφώνει, τον 18ο αιώνα, ένα ρηξικέλευθο είδος μουσικού δράματος, το μελόδραμα. Γεμάτος ενθουσιασμό, ο νεαρός Βόλφγκανγκ Αμαντέους περιγράφει στον πατέρα του τι ένιωσε όταν παρακολούθησε το έργο στο Μάνχαϊμ: «Ηταν η μεγαλύτερη ευχαρίστηση: δύο παραστάσεις της «Μήδειας» του Μπέντα. Εχει συνθέσει άλλο ένα “μελόδραμα”, την «Αριάδνη στη Νάξο», και τα δύο πραγματικά αξιοθαύμαστα. Αγαπώ τόσο πολύ αυτά τα δύο έργα που τα έχω πάντα μαζί μου. Ο Μπέντα είναι ένας από τους πιο αγαπημένους μου σύνθετες!».

Οσο για το δικό του έργο που θα ακουστεί στη βραδιά (τη Συμφωνία αρ. 41 σε ντο μείζονα) ο Μότσαρτ το ολοκλήρωσε στις 10 Αυγούστου 1788, εξ ου και χαρακτηρίστηκε το σπουδαιότερο συμφωνικό έργο πριν από τη Γαλλική Επανάσταση. Πρόκειται για την τελευταία συμφωνία του συνθέτη και είναι πολύ πιθανό να μην παίχτηκε ποτέ όσο ο Μότσαρτ ήταν στη ζωή (πέθανε, βλέπετε, τρία χρόνια μετά, το 1791). Η Συμφωνία «του Διός», έργο ασύλληπτης τεχνικής, είναι ένα από τα πιο λαμπερά και αισιόδοξα έργα του και χαρακτηρίζεται από μια ιδιαίτερα εορταστική διάθεση.


Info: Τετάρτη 8 Μαΐου στις 20.30, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκη. Τιμές εισιτηρίων: 9 € έως 35 €. Τηλ.: 210 7282333, www.megaron.gr 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ο κόσμος έχασε την πίστη του στα κόμματα κι η εποχή γεννάει άλλους ήρωες»
Η ταλαντούχα σκηνοθέτρια Κατερίνα Ευαγγελάτου μεταφέρει στη σκηνή τη δολοφονία του βουλευτή της ΕΔΑ, Γρηγόρη Λαμπράκη. Κάνει δηλαδή όπερα το «Ζ» του Βασίλη Βασιλικού, σε λιμπρέτο Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και...
«Ο κόσμος έχασε την πίστη του στα κόμματα κι η εποχή γεννάει άλλους ήρωες»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Από τη χωματερή στη σκηνή
Πώς ένας ρακοσυλλέκτης ανακάλυψε στα σκουπίδια τη χαμένη παρτιτούρα του Παύλου Καρρέρ; Και πώς έγινε όπερα ο θρυλικός έρωτας της κυρα-Φροσύνης με τον Μουχτάρ Πασά; Η Ζωή Χατζηαντωνίου, σκηνοθέτις και...
Από τη χωματερή στη σκηνή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Ρούφους και η Κάλλας του στο Ηρώδειο
Ο μουσικός-ντίβα Ρούφους Γουέινραϊτ. Ο κινηματογραφιστής και εικαστικός Φραντσέσκο Βετζόλι, γνωστός για τα έργα βίντεο που σατιρίζουν τη διασημότητα. Η φωτογράφος-χαμαιλέων Σίντι Σέρμαν. Τρεις σημαντικοί...
Ο Ρούφους και η Κάλλας του στο Ηρώδειο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ποιητική διάθεση και ποπ ήχος
Tραγούδια γραμμένα σε ήπιους τόνους, τίτλοι περίεργοι που μιλούν για γνώριμες συνήθειες και καθημερινά αντικείμενα, στίχοι που λένε ιστορίες για σχέσεις δίχως αύριο, για ανθρώπους με ελαττώματα, μελωδίες...
Ποιητική διάθεση και ποπ ήχος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πέθανε ο συνθέτης του «Χάλι Γκάλι»
Eγραψε τη μουσική για το «Τιμόνι» αλλά και το ξεσηκωτικό «Χάλι Γκάλι» που χόρευε η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην ταινία «Η Σοφερίνα». Προέτρεψε τη Μαρινέλλα να πάρει μέρος σε Φεστιβάλ Τραγουδιού στο Ρίο της...
Πέθανε ο συνθέτης του «Χάλι Γκάλι»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κάρμεν σύγχρονη και αλμοδοβαρική
Στην Ισπανία τού σήμερα με την αισθητική του Πέδρο Αλμοδόβαρ. Με τις πιο γνωστές μουσικές του οπερατικού ρεπερτορίου. Η Οπερα της Βαλίτσας, μία από τις πλέον δημοφιλείς δράσεις του θεάτρου, ξεκίνησε ήδη το...
Κάρμεν σύγχρονη και αλμοδοβαρική

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας