Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Βέρντι πολλών ντεσιμπέλ από τον Κουρεντζή
ΧΑΡΗΣ ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Βέρντι πολλών ντεσιμπέλ από τον Κουρεντζή

  • A-
  • A+

Στις 16/4/2019 το ορχηστρικό και χορωδιακό σύνολο musicAeterna της Οπερας του Περμ υπό τον Θεόδωρο Κουρεντζή παρουσίασε στο Μέγαρο Μουσικής το «Ρέκβιεμ» του Βέρντι. Μέρος εκτεταμένης ευρωπαϊκής περιοδείας, η αθηναϊκή εμφάνισή τους προκάλεσε συναγερμό στο εγχώριο κοινό που έσπευσε να δει τον συμπατριώτη Ελληνα αρχιμουσικό να θαυματουργεί στο πόντιουμ.

Συμμετείχαν τέσσερις μονωδοί: η Ρωσίδα υψίφωνος Ζαρίνα Αμπάεβα, η Γαλλοαρμένισσα μεσόφωνος Βαρντουί Αμπραχαμιάν, ο Ουκρανός τενόρος Ντμίτρι Ποπόφ και ο Κουβεϊτογερμανός βαθύφωνος Ταρέκ Νάζμι. Η εκτέλεση στην ασφυκτικά γεμάτη αίθουσα ενθουσίασε μέχρι παραληρήματος το αθηναϊκό κοινό στο οποίο ξεχώριζαν ουκ ολίγοι επώνυμοι από τους χώρους της πολιτικής και της μουσικής. Με κάποιες εύλογες επιφυλάξεις οι μουσικές εντυπώσεις ήσαν πολύ καλές.

Οι συναυλίες του Κουρεντζή συνιστούν πάντα και σκηνοθετημένο θέαμα· αναμενόμενα η συγκεκριμένη δεν αποτέλεσε εξαίρεση: ορχήστρα και χορωδία έφεραν μαύρα καλογερίστικα ράσα, έπαιξαν όρθιοι, πριν από την έναρξη και μετά το τέλος επιβλήθηκε εξεζητημένα παρατεταμένη σιωπή, στην εκκωφαντικής έντασης «Ημέρα οργής» οι χορωδοί τραγούδησαν κάνοντας χωνί τα χέρια στο στόμα κ.ο.κ. Ασόβαρα, αμφιλεγόμενης αισθητικής, αναμφιβόλως αχρείαστα θεατ(ρινίστ)ικα καμώματα.

Εχοντας στις διαταγές του σύνολα ακμαίων μουσικών, σε άκρα πειθαρχία και εγρήγορση και με πραγματικά ζηλευτής ποιότητας ήχο, ο Κουρεντζής αντιμετώπισε την ώριμη, πληθωρικά εκφραστική –εκφραστικότερη δεν γίνεται!- ρομαντική μουσική του Βέρντι, ως εάν αυτή να χρειαζόταν υπογραμμίσεις και υπερτονισμούς για να λειτουργήσει συγκινησιακά.

Διηύθυνε υπερβολικά αργά έως υπερβολικά γρήγορα, διεύρυνε τις δυναμικές από οριακώς χαμηλόφωνα έως στριγκά και εκκωφαντικά, πρόβαλλε υπερβολικά λεπτομέρειες, υπογράμμιζε εκφραστικές εξάρσεις στο τραγούδι και την ορχήστρα, επιδόθηκε σε μοναδικής τραχύτητας κορυφώσεις. Αναπόδραστα, το ακρόαμα υπήρξε σαγηνευτικά έως εκμαυλιστικά συναρπαστικό: τεχνικά άψογο, επιδεικτικά τελειοθηρικό, εκστατικά λυρικό, εξεζητημένα αισθαντικό, θηριωδώς άγριο.

Μοιραία, όχι λίγοι θα αισθάνθηκαν τη συγκίνησή τους να εκβιάζεται εκτός θέματος. Πολύ καλοί ήσαν οι τέσσερις μονωδοί: με αιθέριες υψηλές νότες και επαρκέστατες δυναμικές η υψίφωνος, με εξαιρετικά ωραία, μεστή φωνή και φροντισμένο, περιπαθές τραγούδι η μεσόφωνος, (υπερβολικά) στεντόρειος ο τενόρος, αισθαντικά μεστός, με ευγενές τραγούδι ο βαθύφωνος.

Το τρίο El Greco

Στις 12/4/2019, στην κατάμεστη αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος», ο σύλλογος «Οι φίλοι της μουσικής» διοργάνωσε μιαν ωραία βραδιά μουσικής δωματίου με το ελληνικό τρίο με πιάνο «El Greco». Στο νεοπαγές σύνολο, που ιδρύθηκε το 2016, συμπράττουν ο βιολιστής Φαίδων Μηλιάδης, ο τσελίστας Αλέξης Καραϊσκάκης-Νάστος και ο πιανίστας Θοδωρής Ιωσηφίδης. Η συναυλία υπό τον τίτλο «Οι δυο Σχολές της Βιέννης: έργα Χάιντν, Σούμπερτ, Σκαλκώτα» ενθουσίασε αλλ’ άφησε λίγο άνισες εντυπώσεις.

ΜΑΝΟΣ ΜΑΝΙΟΣ

Εξ αρχής κατέστη πασιφανές ότι επρόκειτο για τρεις ταλαντούχους, ακμαίους μουσικούς δεινούς ερμηνευτές, ικανούς να αναμετρηθούν τεχνικά και εκφραστικά με τις πιο δύσκολες παρτιτούρες. Ωστόσο διέφεραν έντονα όσον αφορά την ιδιοσυγκρασία και την αντίληψη των μουσικών μεγεθών: πιανίστας και βιολιστής έπαιξαν ρωμαλέα, άγρια, με ανήμερο σφρίγος, δυνατά, ενώ -δίχως αυτό να συνεπάγεται ότι ήταν υποτονικός- ο τσελίστας συνεισέφερε ένα παίξιμο μαλακό, ευαίσθητο, με περισσότερες φωτοσκιάσεις, διαποτισμένο από πιο ευγενή μουσικότητα.

Οι υψηλές επιδόσεις και των τριών –ταχύτητα, αψεγάδιαστη ορθοτονία, ακρίβεια άρθρωσης, τεχνικός συντονισμός- προσέδωσαν στο ακρόαμα συνοχή, ένταση, περισσή ζωντάνια. Το κλασικό «τρίο, αρ.39, Τσιγγάνικο» του Χάιντν ξεκίνησε απαλά, με στιλιζαρισμένη κομψότητα, μελωδική γλυκύτητα και ελαφράδα για να προσλάβει στο καταληκτικό «Ουγγαρέζικο ροντό» ένταση και τραχύτητα αλά-«Θύελλα κι ορμή».

Αντίθετα στις «Οκτώ παραλλαγές πάνω σ’ ένα ελληνικό θέμα» (1938) του Σκαλκώτα, το υπερτονισμένα δυναμικό, αλα-Μπάρτοκ σφυροκοπηματικό παίξιμο του πιανίστα και το βίαιο, τραχύ, γωνιώδους φραστικής, επιτηδευμένα αγχωτικό παίξιμο του βιολιού υποστήριξαν ιδανικά την ασυμβίβαστα μοντερνιστική γραφή με τον χαρακτηριστικά αντιεθνικοσχολικό χειρισμό της παραδοσιακοφανούς μελωδίας.

Συναρπαστικά, με χαλιναγωγημένη υστερία ήχησαν οι καταληκτικές παραλλαγές. Οι ίδιες εκφραστικές ποιότητες υπηρέτησαν διαφορετικά το «Τρίο, έργο 100» του Σούμπερτ. Εδώ το ρωμαλέο, εξωστρεφές παίξιμο του βιολιού και του πιάνου, σε αντιπαράθεση προς το πιο λυρικό, εσωστρεφές παίξιμο του τσελίστα διεύρυναν εντυπωσιακά το εκφραστικό φάσμα της εκτέλεσης προσδίδοντας στη μουσική δραματουργία του Σούμπερτ μια απρόσμενα τεταμένη, -ας πούμε- πιο επική ρομαντική διάσταση.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Το ακορντεόν πάει Μέγαρο
Πρωταγωνιστής της βραδιάς ήταν ο διεθνώς διάσημος Γάλλος ακορντεονίστας Ρισάρ Γκαλιανό, που έπαιξε συνοδευόμενος από την ΚΟΑ υπό τον έμπειρο Θεσσαλονικιό αρχιμουσικό Βλαδίμηρο Συμεωνίδη.
Το ακορντεόν πάει Μέγαρο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μπετόβεν με κινέζικο άγγιγμα
Στις 26/5/2017, στο Μέγαρο Μουσικής, ο Στέφανος Τσιαλής διηύθυνε την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών σε έργα Μπετόβεν και Ρίχαρντ Στράους. Η συναυλία είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, κυρίως για το πρώτο μέρος, όπου η...
Μπετόβεν με κινέζικο άγγιγμα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με ορμή από τη Ρωσία
Το ελληνικό συγκρότημα «Kyklos» έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής μια συναυλία εστιασμένη στη ρωσική μουσική. Στον απόηχο του έτους Ελλάδας-Ρωσίας που μόλις ολοκληρώθηκε, το πρόγραμμα περιελάμβανε έργα από τη ρωσική...
Με ορμή από τη Ρωσία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μάρεϊ Περάχια παίζει και διευθύνει Μπετόβεν
Μια ενδιαφέρουσα συναυλία με έργα Μπετόβεν, αφιερωμένη στη μνήμη του σερ Νέβιλ Μάρινερ, έδωσε η Ορχήστρα του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών στο Μέγαρο Μουσικής (4/12/2016). Στον διπλό ρόλο του σολίστα και του...
Ο Μάρεϊ Περάχια παίζει και διευθύνει Μπετόβεν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Η ανθρώπινη φωνή» του Πουλένκ
Εργο ιδιαίτερης μουσικοθεατρικής ταυτότητας, με αισθητική «vintage» βαθιά ριζωμένη σε χωροχρονικά συμφραζόμενα, φέρει την ανεξίτηλη σφραγίδα της αισθητικής σύγκλισης γούστων ανάμεσα στον συνθέτη, τον συγγραφέα...
«Η ανθρώπινη φωνή» του Πουλένκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ανευρη έναρξη της σεζόν
Ενδιαφέρον πρόγραμμα πρότεινε η ΚΟΑ υπό τον Στέφανο Τσιαλή στην πρώτη συναυλία της καινούργιας καλλιτεχνικής περιόδου στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (7/10/2016). Δυστυχώς άφησε καταφανώς αλλά και...
Ανευρη έναρξη της σεζόν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας