Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Από τις ταινίες του Μπέλα Ταρ στα έπη του Ακραμ Καν

Le Galactik Ensemble «Optraken»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Από τις ταινίες του Μπέλα Ταρ στα έπη του Ακραμ Καν

  • A-
  • A+
Δεύτερη χρονιά για τη Λίντα Καπετανέα στο τιμόνι του, και ο θεσμός, ζωντανός και πλούσιος, σβήνει 25 κεράκια με σταρ και νέο αίμα, ελληνικό και ξένο.

Τρεις σταρ διαθέτει στο οπλοστάσιό της η Λίντα Καπετανέα για τη δεύτερη διοργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που διευθύνει. Και ο ένας από αυτούς, ο πιο αναπάντεχος, προέρχεται από τον χώρο του κινηματογράφου, ο Ούγγρος Μπέλα Ταρ. Ταιριάζει, όμως, η επιλογή του με το κεντρικό θέμα της διοργάνωσης, που δεν είναι άλλο από τον «χρόνο» -σβήνει το φεστιβάλ 25 κεράκια και νιώθει την ανάγκη να το υπογραμμίσει. Οπως εξήγησε χθες και η Λίντα Καπετανέα, ο Ταρ είναι «από τους λίγους καλλιτέχνες στον κόσμο που μπορεί να μας μιλήσει για τη σχέση του καλλιτέχνη με τον χρόνο».

Ο σκηνοθέτης, που έχει αποτραβηχτεί από το σινεμά και έχει δηλώσει πως μετά το «Αλογο του Τορίνο» (2011) δεν θα ξαναγυρίσει άλλη ταινία, κάθε άλλο παρά εξαφανισμένος είναι. Διδάσκει, πηγαίνει σε φεστιβάλ, γυρνάει μικρού μήκους ταινίες, κάνει σχέδια για θέατρο. Ετσι δέχτηκε με χαρά την πρόταση να έρθει στην Καλαμάτα για μια ανοιχτή συζήτηση με το κοινό στο Μέγαρο Χορού, ενώ θα προβληθούν και δύο από τις αριστουργηματικές ταινίες του, οι «Αρμονίες του Werkmeister» και «Το Αλογο του Τορίνο».

25ο Διεθνές Φεστιβάλ
Χορού Καλαμάτας (19-28 Ιουλίου)

Οι άλλοι δύο σταρ του 25ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας (19-28 Ιουλίου) είναι ο Αγγλος χορογράφος και χορευτής Ακραμ Καν με ρίζες από το Μπανγκλαντές, που βραβεύτηκε πρόσφατα με Ολίβιε για το έργο του «Χenos» (συμπαραγωγή με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση), και ο ουγγρικής καταγωγής αλλά πολιτογραφημένος εδώ και πολλά χρόνια Γάλλος, Γιόζεφ Νατζ. Ο Ακραμ Καν, που από την Καλαμάτα ξεκίνησε τη μακρόχρονη σχέση του με το ελληνικό κοινό, στη δεύτερη εμφάνισή του στο φεστιβάλ θα φέρει το έργο του «Until the Lions» (2016), εμπνευσμένο από το έπος Μαχαμπαράτα.

Μπέλα Ταρ

Τρεις χορευτές και τέσσερις μουσικοί επί σκηνής διηγούνται την ιστορία της πριγκίπισσας Αμπα, που τη μέρα του γάμου της την απάγουν και την ατιμάζουν, ευκαιρία για τον χορογράφο να εξερευνήσει την έννοια και τη σωματική έκφραση του φύλου, την επίδραση του χρόνου πάνω στο σώμα και τη μετάβαση από τη δύναμη στην αντοχή. Ενώ ο Γιόζεφ Νατζ, που συμμετείχε και πέρυσι στο Φεστιβάλ Καλαμάτας, θα ανεβεί (και) ο ίδιος στη σκηνή του Μεγάρου Χορού για ένα πρωτοποριακό πρότζεκτ, τη «Mnemosyne», μικτό έργο (εγκατάσταση, δρώμενο και έκθεση) διάρκειας 20 λεπτών, που θα παρουσιάζεται τέσσερις φορές τη μέρα μπροστά σε 25 μόνο θεατές.

Από 'κεί και πέρα το φεστιβάλ, που διαθέτει συνολικά 23 παραγωγές, συστήνει για πρώτη φορά στο κοινό ονομαστά ή ανερχόμενα ξένα σχήματα και ονόματα. Ξεκινάει με την περιοδεύουσα ανά τον κόσμο παράσταση «The Roots» του Γάλλου χορογράφου Καντέρ Ατού με την ομάδα χιπ χοπ Cie Accrorap. Η Τζόι Αλπουέρτο Ρίτερ από τις Φιλιππίνες, για χρόνια χορεύτρια του Ακραμ Καν, παρουσιάζει το έργο της «Babae» και την περσόνα μιας μάγισσας που έχει δημιουργήσει. Οι Βέλγοι kabinet k μιλούν στο «Invisible» για κάθαρση και ελπίδα απευθυνόμενοι σε ηλικίες άνω των 8 ετών. Οι Galactik Ensemble από τη Γαλλία προσκαλούν το κοινό σε «ακροβατικές καταστάσεις» που έχουν πολύ χιούμορ. Ο επίσης Γάλλος Λινκ Μπερτομιέ, χορευτής «αδιανόητων σωματικών δυνατοτήτων», θα παρουσιάσει το έργο «Vendetta».

Ακραμ Καν

Τρία ελληνικά σχήματα συμμετέχουν, κάτι που θεωρείται πολύ τιμητικό. Η ομάδα «κι ομΩς κινείται» της Χριστίνας Σουγιουλτζή και του Camilo Betancor, που εμπνέεται από το «Μάστερ και Μαργαρίτα» του Μπουλγκάκοφ. Η Κατερίνα Ανδρέου με το «BSTRD» (Μπάσταρντ), μια παραγωγή της Στέγης, που περιοδεύει στο εξωτερικό. Και το χορογραφικό δίδυμο arisandmartha (Αρης Παπαδόπουλος και Μάρθα Πασακοπούλου) με το «Lucy. tutorial for a ritual», που θα κάνει λίγο νωρίτερα την πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ Αθηνών.

Πέρυσι, η Λίντα Καπετανέα αναβάθμισε τις υπαίθριες (δωρεάν) παραστάσεις, τις τοποθέτησε σε μεγάλη, μόνιμη ξύλινη σκηνή στην κεντρική πλατεία της Καλαμάτας και πέτυχε διάνα, ο κόσμος συνέρρεε, παρ' όλο που δίνονταν με το φως (και τη ζέστη) του καλοκαιρινού απογεύματος. Φέτος, όμως, οι δώδεκα παραστάσεις πηγαίνουν αργότερα (βραδάκι στις 9 μ.μ.), ενώ θα βιντεοσκοπούνται και θα προβάλλονται την επόμενη μέρα στο Costa Navarino.

Πανηγυρική ήταν η χθεσινή παρουσίαση του προγράμματος του φεστιβάλ στο αμφιθέατρο του υπουργείου Πολιτισμού. Εκτός από τη Μυρσίνη Ζορμπά παραβρέθηκε ο Καλαματιανός υπουργός Εσωτερικών Αλέξης Χαρίτσης, που στήριξε πολύ τον θεσμό από την εποχή του στο υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης -εξασφαλίζοντάς του οικονομική στήριξη 1,2 εκατ. ευρώ σε βάθος τριετίας (2018-2020). Κανένας, ούτε ο δήμαρχος Παναγιώτης Νίκας, δεν ξέχασε να αναφερθεί στη μεγάλη προσφορά της πρώην καλλιτεχνικής διευθύντριας του θεσμού Βίκυς Μαραγκοπούλου. Ενώ η συνέχεια και επιτυχία του συμβολιζόταν με τον καλύτερο τρόπο από τον Σταύρο Μπένο, δημιουργό του φεστιβάλ, που καθόταν ανάμεσα σε δημοσιογράφους και λοιπό κόσμο.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ωδή στο χιπ χοπ, μάγισσες και θρύλοι
Με επιτυχία και σημαντικές στιγμές ξεκίνησε το 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, με μεγάλα θεάματα στην Κεντρική Σκηνή του Μεγάρου Χορού, τολμηρές προτάσεις στο Στούντιο και δωρεάν διασκέδαση για όλους...
Ωδή στο χιπ χοπ, μάγισσες και θρύλοι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια Καταλανή χορεύει την απώλεια
25ο Διεθνές Φεστιβάλ Καλαμάτας Χορού Καλαμάτας: Η Λάλι Αϊγουαδέ με το «iU an Mi» (Εσύ κι Εγώ) μιλά για την αντίδραση του ανθρώπου στον θάνατο. Κάθε ανθρώπου. Γιατί η Βαρκελωνέζα πιστεύει ότι ο χορός ενώνει...
Μια Καταλανή χορεύει την απώλεια
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Θέλω να πάρουν οι θεατές δύναμη και κουράγιο»
Λίντα Καπετανέα, η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, σημαντική χορεύτρια και χορογράφος η ίδια, έχει τη χαρά να βλέπει τη διοργάνωση να ξεκινάει με ορμή και επιτυχία.
«Θέλω να πάρουν οι θεατές δύναμη και κουράγιο»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Για να επιζήσω έμαθα να επινοώ έναν παράλληλο τρόπο ζωής»
Ο χορογράφος, Γιόζεφ Νατζ, έρχεται για πέμπτη φορά στη χώρα μας για να παρουσιάσει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το φρέσκο έργο του, «Penzum». Θέμα του η μεταμόρφωση. Φοράει μάσκα και γυναικεία ρούχα και παίζει...
«Για να επιζήσω έμαθα να επινοώ έναν παράλληλο τρόπο ζωής»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με την αδρεναλίνη στα όρια
Η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια, η καταξιωμένη χορογράφος και χορεύτρια Λίντα Καπετανέα, ετοίμασε ήδη ένα πλούσιο πρόγραμμα με έντονο διεθνή χαρακτήρα και τουλάχιστον δύο σταρ - τον Γιόζεφ Νατζ και τον Βιμ...
Με την αδρεναλίνη στα όρια
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Οι νέοι του Γιοχάνεσμπουργκ χορεύουν την εξέγερσή τους»
Η ανερχόμενη Νοτιοαφρικανή χορογράφος παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας μια πολύ ελεύθερη, πολιτική διασκευή τού «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Αυτός παλεύει με τη σεξουαλικότητά του. Αυτή είναι δυνατή και...
«Οι νέοι του Γιοχάνεσμπουργκ χορεύουν την εξέγερσή τους»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας