Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μια όπερα γεμάτη οράματα και θάματα

Ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος και δίπλα ο πρωταγωνιστής Ζαχαρίας Καρούνης στον ρόλο του Μακρυγιάννη

 

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μια όπερα γεμάτη οράματα και θάματα

  • A-
  • A+
Σε έναν αλληγορικό σκηνικό χώρο, με σπασμένα αγάλματα, στοίβες χαρτιών και ερειπίων, πρόσωπα της ελληνικής ιστορίας και πλάσματα της φαντασίας του Στρατηγού Μακρυγιάννη ζωντανεύουν χάρη στη νέα όπερα που συνέθεσε ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος, σε λιμπρέτο Αλέκου Λούντζη και σκηνοθεσία Μαρίας Γυπαράκη.

Ενας ήρωας από το παρελθόν που αναμετριέται ξανά με την Ιστορία και τις τεκτονικές αλλαγές του καιρού του. Ενα δρώμενο σύγχρονης μουσικής που συναντά πολύτιμες μαρτυρίες. Μια νέα όπερα με πρωταγωνιστές πρόσωπα υπαρκτά αλλά και φανταστικά, όπως η γυναίκα του Στρατηγού, η μυστηριακή Ονειροκρίτρια, ο Οθωνας και ο Ιωάννης ο Βαπτιστής. Πράγματα που ξέρουμε και άγνωστες ιστορίες αναδύονται μέσα από ένα υποβλητικό μουσικό σύμπαν, αξεδιάλυτα δεμένο με έναν κόσμο ονείρων, οραμάτων και απόκοσμων εμπειριών.

Σε έναν αλληγορικό σκηνικό χώρο, με σπασμένα αγάλματα, στοίβες χαρτιών και ερειπίων, τα πρόσωπα, τα πράγματα και τα πλάσματα της φαντασίας του Μακρυγιάννη διαμορφώνουν και σημαδεύουν την εξομολόγηση του Στρατηγού προς το ακροατήριο που μέχρι τέλους διεκδικεί. «Οράματα και θάματα Στρατηγού Μακρυγιάννη» έχει τίτλο η νέα πρωτότυπη όπερα που συνέθεσε ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος, σε λιμπρέτο του συγγραφέα Αλέκου Λούντζη, και παρουσιάζεται για τρεις μόνο παραστάσεις (αύριο, μεθαύριο και την Κυριακή) στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Η πλοκή και το λιμπρέτο της όπερας «Οράματα και θάματα Στρατηγού Μακρυγιάννη» (σε σκηνοθεσία Μαρίας Γυπαράκη, μουσική διεύθυνση Μάρκελλου Χρυσικόπουλου) παρακολουθούν πρισματικά, από απόσταση άλλοτε αναπνοής και άλλοτε ασφαλείας, την καταβύθιση του Στρατηγού στα οράματα αλλά και στις μνήμες του από συγκλονιστικά ιστορικά ή προσωπικά γεγονότα, όπως η μάχη της Ακρόπολης, η περίφημη δίκη του, η θυμωμένη επίκλησή του προς τον Θεό και η «πολιτική λιτανεία» της μεταγωγής του στη φυλακή.

Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Η όπερα, βασισμένη στο εξομολογητικό βιβλίο «Οράματα και θάματα», όπου καταγράφονται οράματα, όνειρα και μυστικιστικές συναντήσεις του Μακρυγιάννη, θα μπορούσε να έχει τίτλο «Τι φτάνει από τον Στρατηγό Μακρυγιάννη ώς σήμερα;», διότι στην πραγματικότητα το έργο επιχειρεί να απαντήσει σε σχετικά ερωτήματα όπως: «Τι αντέχει ακόμα από αυτό το “τρελό” του έργο;» (όπως το αποκάλεσε ο πιο παθιασμένος ερευνητής του, Γιάννης Βλαχογιάννης). «Τι μένει και τι περισσεύει από την προσωπικότητα και τα γραπτά του;». «Εχουμε άραγε περάσει από όλα τα στάδια αγιοποίησης ή αποδόμησης του μύθου του;».

Ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος συνέθεσε μια όπερα όπου ηλεκτρονικοί ήχοι διαπλέκονται αρμονικά με μεσογειακά παραδοσιακά όργανα, όπως ο κεμανές, το νέι, το ούτι, το τσίμπαλουμ (σαντούρι). «Προσεγγίσεις όπως της βυζαντινής, της μεσογειακής-παραδοσιακής και άλλων μουσικών πολιτισμών διατηρούν μια πιο αβίαστη και φυσική σχέση με τον τονικό χώρο και χρόνο. Στο έργο, “κλασικές” οπερατικές τεχνικές επιχειρούν να αγγίξουν και να αναδείξουν τις κρυμμένες μουσικές στα “Οράματα και θάματα” του Μακρυγιάννη, όπως αποτυπώθηκαν από τον ίδιο αλλά και όπως τα διαβάσαμε εμείς», σημειώνει ο ίδιος, αποκαλύπτοντας πως ο πρώτος στον οποίο κάποτε εμπιστεύτηκε την επιθυμία του να μεταφέρει στη σκηνή το συγκεκριμένο βιβλίο ήταν ο Κάρολος Κουν.

«Ενιωθα πάντα αυτό το έργο σαν μυστήριο, σαν μια εξομολόγηση του ήρωα προς το κοινό του. Αισθάνθηκα πως αυτό το κείμενο, παρά την παραληρηματική του γλώσσα, μιλούσε μέσα από την απελευθερωμένη γλώσσα του ασυνείδητου του Στρατηγού. Δεν είχε τους περιορισμούς και την ιστορική ευθύνη των Απομνημονευμάτων. Αυτή η σχέση ανάμεσα στο φανταστικό και το πραγματικό, τα αληθινά πρόσωπα και αυτά που υπάρχουν μόνο στα οράματά του ήταν αυτό το σταυροδρόμι όπου έπρεπε να κινηθώ».

Εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα και το λιμπρέτο που ετοίμαζε επί δύο χρόνια ο Αλέκος Λούντζης. Ο συγγραφέας ταίριαξε στη νέα σύνθεση εκτενή αποσπάσματα του πρωτότυπου κειμένου με δικά του λόγια και διερεύνησε γέφυρες και καθρεφτίσματα της ιδιόμορφης γλώσσας και του πεπερασμένου κόσμου του Μακρυγιάννη στη δική μας σημερινή «γλώσσα». «Δουλέψαμε ως ομάδα από την πρώτη στιγμή. Σε μια όπερα τον πρώτο λόγο έχει η μουσική. Ημουν πολύ τυχερός που στην πρώτη κιόλας συνάντηση με τον Δ. Μαραγκόπουλο και τη Μ. Γυπαράκη μού έβαλαν να ακούσω επτά λεπτά μουσικής τα οποία με βοήθησαν να συντονιστώ αμέσως. Ημουν αρκετά προβληματισμένος με το κείμενο καθώς σε ορισμένα σημεία είναι δυσπρόσιτο, δύσκαμπτο και αρκετά παραληρηματικό. Με δυσκόλεψε τρομερά από την πρώτη κιόλας ανάγνωση», λέει ο λιμπρετίστας.

Και διευκρινίζει: «Το νήμα που διατρέχει το λιμπρέτο εστιάζει στη διαχρονία των ιδεών και των παθών του Μακρυγιάννη· αποσκοπεί ακριβώς στο να αναδείξει το “διπλό” στην προσωπικότητα και την ειρωνεία στη μοίρα του. Γι' αυτόν τον λόγο η δραματουργία και η διαλεκτική της εστιάζουν σε ορισμένες κομβικές αντιθέσεις. Το λιμπρέτο της όπερας αναπτύσσεται σε διαρκή διάλογο με τη μουσική σύνθεση του Δ. Μαραγκόπουλου και επιχειρεί μια υποκειμενική καταβύθιση, μακριά από οποιαδήποτε αποτίμηση, στο σύμπαν του Στρατηγού την εποχή της συγγραφής του ύστερου έργου του».


Info: Εναλλακτική Σκηνή ΕΛΣ, ΚΠΙΣΝ 5, 6, 7 Απριλίου στις 20.30. Τηλ.: 2130885700. Ερμηνεύουν: Ιωάννης Μακρυγιάννης-Ζαχαρίας Καρούνης. Αικατερίνη Σκουζέ (Μακρυγιάνναινα)-Ιωάννα Φόρτη. Ονειροκρίτρια (Ταχυδρόμος)-Μυρτώ Μποκολίνη. Ιωάννης ο Βαπτιστής-Γιώργος Παπαδημητρίου. Ιατρός-Νίκος Κοτενίδης. Τιμές εισιτηρίων: €10- €20.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Λουτσιάνο για πάντα
Το ντοκιμαντέρ του Ρον Χάουαρντ και δύο κυκλοφορίες δίσκων θυμίζουν πως ο πληθωρικός τενόρος από τη Μόντενα, που σύστησε την όπερα στο κοινό των σταδίων, παραμένει, 12 χρόνια από τον θάνατό του, αξεπέραστος
Λουτσιάνο για πάντα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οπερα σε ιψενικό φόντο
Ο διακεκριμένος συνθέτης και πιανίστας Γιώργος Δούσης καταπιάνεται με τη σκοτεινή θεατρική ηρωίδα γράφοντας ένα ολοκαίνουργιο έργο, άμεσο, λιτό, μελωδικό. «Μπήκα πολύ βαθιά στο κείμενο κι ήρθα πολύ κοντά στην...
Οπερα σε ιψενικό φόντο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σκαλκώτας και διεθνή ονόματα
Τα έγχορδα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών έπαιζαν δύο από τους χορούς του Σκαλκώτα, ο Στέφανος Τσιαλής είχε πάρει θέση μπροστά από το μικρόφωνο, φίλοι και συνεργάτες είχαν καταφτάσει.
Σκαλκώτας και διεθνή ονόματα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο «Τροβατόρε» των μεγάλων χιτ
Ο μαέστρος Μίλτος Λογιάδης μάς μιλά για το συγκλονιστικό έργο του Βέρντι που έχει εμπνεύσει κινηματογραφικούς σκηνοθέτες, ενώ οι άριες, τα ντουέτα, τα χορωδιακά του είναι δημοφιλή ακόμα και σε όσους δεν...
Ο «Τροβατόρε» των μεγάλων χιτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναμέτρηση με τον απόλυτο ρόλο
Ο καταξιωμένος βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος, λίγο πριν ταξιδέψει στην παρισινή Opéra Comique για ακόμη μια πρεμιέρα, μας μιλάει για τη βαθιά, πολύχρονη σχέση του με τον σατανικό σεξπιρικό ήρωα.
Αναμέτρηση με τον απόλυτο ρόλο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Οι ήρωες του Βάγκνερ μας μοιάζουν»
Σχεδόν πέντε δεκαετίες μετά την πρώτη της παρουσίαση στην Ελλάδα, η εμβληματική όπερα επιστρέφει και ο σκηνοθέτης Αντονι ΜακΝτόναλντ μας εξηγεί γιατί παραμένει γοητευτική, μυστηριώδης και άκρως ρομαντική.
«Οι ήρωες του Βάγκνερ μας μοιάζουν»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας