Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ρομαντισμός με... Νέζη

Η μεσόφωνος ερμηνεύει Λιστ και Μπερλιόζ συνοδευόμενη από τον Δημήτρη Γιάκα. ©Χάρης Ακριβιάδης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ρομαντισμός με... Νέζη

  • A-
  • A+

Την περασμένη εβδομάδα είχαμε τη σπάνια ευκαιρία να απολαύσουμε τη Μαίρη - Ελεν Νέζη σε ένα ρεπερτόριο απρόσμενα διαφορετικό από αυτό του μπαρόκ, στο οποίο δρέπει δάφνες εδώ και πολλά χρόνια, ερμηνεύοντας ζωντανά και ηχογραφώντας. Ηταν σε ένα θαυμάσιο ρεσιτάλ υπό τον τίτλο «Η αποθέωση του Ρομαντισμού: Λιστ – Μπερλιόζ», που έδωσε η εκλεκτή μεσόφωνος στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής, συνοδευόμενη από τον πιανίστα Δημήτρη Γιάκα (27/2/2019). Εντεταγμένο στον τριμερή κύκλο «Φραντς Λιστ», το πρόγραμμα ήταν δομημένο με γνώση και παρουσιασμένο με ιδιαίτερη φροντίδα και αποτελούνταν από τραγούδια δύο κορυφαίων δημιουργών του κεντροευρωπαϊκού ρομαντισμού όπως αυτός αρθρώθηκε στον γαλλογερμανικό άξονα.

Στο πρώτο μέρος της βραδιάς ακούστηκαν μάλλον σπάνια παρουσιαζόμενα τραγούδια του Λιστ σε ποίηση Φράιλιγκρατ, Λέναου, Γκέτε, Χάινε και Ουγκό. Πρόκειται για συνθέσεις αφηγηματικές, με ιδιαίτερα θεατρικό χαρακτήρα και λεπτές, λυρικές διαθέσεις, που άλλοτε παραπέμπουν στον μελωδισμό γνωστών πιανιστικών συνθέσεων και άλλοτε έρχονται να φανερώσουν συγγένειες με τις μουσικές των Βάγκνερ και Μάλερ.

Παράλληλα, αντλούν από τη «συνομιλία» των δυο κυρίαρχων πολιτισμών. Μάλιστα, το δεύτερο από αυτά, οι «Τρεις Τσιγγάνοι» σε ποίηση Λέναου, γραμμένο στη φλέβα των «Ουγγρικών ραψωδιών», ζητά από τον μονωδό και τον πιανίστα όμοια υψηλές ερμηνευτικές επιδόσεις. Αποδίδοντας με όμοια άνεση στη γερμανική και τη γαλλική γλώσσα των στίχων, η έμπειρη Νέζη αναμετρήθηκε με τις απαιτητικές αυτές μουσικές άνετα και με ακρίβεια, διαπλάθοντάς τες με ευγενή, στιλιζαρισμένη θεατρικότητα, εξαιρετικά φροντισμένη φραστική, διαποτίζοντάς τες με συγκρατημένο συναίσθημα.

Στο δεύτερο μισό της βραδιάς η εκλεκτή μεσόφωνος ερμήνευσε τον κύκλο τραγουδιών «Νύχτες καλοκαιριού» του Μπερλιόζ, σε στίχους του Θεόφιλου Γκοτιέ. Απολύτως ταιριαστά στο φυσικό εύρος της φωνής της, τα λυρικά τραγούδια του Μπερλιόζ αποδόθηκαν με μουσικότητα, ελεγχόμενη ηδυπάθεια, τρυφερότητα, εσωτερικότητα και διαύγεια. Αριστη ήταν σε όλη τη βραδιά η πιανιστική συνοδεία του μοναδικά έμπειρου Δημήτρη Γιάκα.
 

Ο Δεστούνης παίζει «Πρώτο» του Τσαϊκόφσκι

Publicity

Στις 26/2/2019, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ (ΕΣΟΕΡΤ) υπό τον Στέφανο Τσιαλή, καλλιτεχνικό διευθυντή της ΚΟΑ, έδωσε μια συναυλία στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής αφήνοντας άνισες εντυπώσεις. Το πρόγραμμα ξεκίνησε με τη σύνθεση «Προσευχή στην Ακρόπολη» του Μενέλαου Παλλάντιου (1914-2012), γραμμένη στην Κατοχή, το 1942 και πρωτοπαρουσιασμένη στις 11/4/1943 στο παλαιό θέατρο Ολύμπια. Κατά τον συνθέτη, ο μυστικός τίτλος του έργου ήταν «Ελλάς 1940» και αποτύπωνε τα δεινά των Ελλήνων στη γερμανοκρατούμενη Ελλάδα και την άσβεστη ελπίδα για δικαίωση. Ηταν ένα σύντομο, σκοτεινής διάθεσης, στομφώδους ρητορείας συμφωνικό ποίημα σε ώριμη μεταρομαντική γραφή, που συχνά θύμιζε τις πρώτες συμφωνίες του Σιμπέλιους. Το έργο δόθηκε αργά και επίσημα.

Ακολούθως, ο Κωνσταντίνος Δεστούνης ερμήνευσε σε πρώτη σύμπραξη με την ΕΣΟΕΡΤ το δημοφιλές «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.1» του Τσαϊκόφσκι. Εργο διάσημο για τον κυρίαρχα συγκρουσιακό χαρακτήρα της μουσικής του, το κοντσέρτο αυτό απαιτεί οπωσδήποτε από σολίστα και ορχήστρα να συμπορευτούν σε όμοια επίπεδα εγρήγορσης, έντασης και υψηλών θερμοκρασιών. Δυστυχώς ήταν αυτό ακριβώς που έλειψε από την εκτέλεση που ακούσαμε, υπονομεύοντας ένα συνδυαστικό αποτέλεσμα που θα μπορούσε να είναι γνήσια συναρπαστικό. Ολοκληρωμένος, έμπειρος, ακμαίος μουσικός, ο πολυβραβευμένος 28χρονος Δεστούνης έπαιξε με την ανήμερη ορμή, το θερμό πάθος, τις βίαιες δυναμικές και την αθλητικά αρθρωμένη φραστική που ζητά ο συνθέτης. Αντίθετα, από το παίξιμο της ορχήστρας έλειψαν η ένταση και η αιχμηρότητα των διατυπώσεων, η επιθετική εγρήγορση στις αντιπαραθέσεις.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με την ευφρόσυνη «Συμφωνία αρ.4» του Μπετόβεν, σύνθεση καταφανώς γνωστή και στον Στέφανο Τσιαλή και στους μουσικούς της ΕΣΟΕΡΤ, όπως φάνηκε από την άνεση με την οποία αποδόθηκε παρά τις ευπρόσδεκτα υψηλές ταχύτητες και τη σβέλτη άρθρωση που επέλεξε ο αρχιμουσικός. Ωστόσο, παρά τον γενικώς καλό συντονισμό, η εκτέλεση έρρευσε συνολικώς αδιάφορα: δίχως φροντίδα στην κάθετη οργάνωση της παραγραφοποίησης, δίχως εκφραστικούς τονισμούς και υπογραμμίσεις. Στο καταληκτικό «Allegro ma non troppo», που εκτυλίσσεται επάνω σε ένα δίχως στάση, νευρώδες ρυθμικό υφάδι, η ακραία υψηλή ταχύτητα του Τσιαλή ξεπέρασε καταφανώς τη δυνατότητα των μουσικών να ανταποκριθούν με καθαρή άρθρωση (ξύλινα πνευστά) και συντονισμένα (έγχορδα).

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Σκαλκώτας και οι σύγχρονοί του
Το τρίτο μέρος του αφιερώματος στον Νίκο Σκαλκώτα (1904-1949) και τους συγχρόνους του παρουσίασε η ΚΟΑ υπό τον Στέφανο Τσιαλή στο Μέγαρο Μουσικής στις 10.5.2019.
Ο Σκαλκώτας και οι σύγχρονοί του
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Εξαιρετική συναυλία στο κατάμεστο Μέγαρο
Στις 13/12/2018, στο πλαίσιο του κύκλου «Μεγάλες Ορχήστρες / Μεγάλοι Ερμηνευτές», η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου υπό τον Χάιμε Μαρτίν, έδωσε στην κατάμεστη αίθουσα του κρατικού Μεγάρου Μουσικής μιαν...
Εξαιρετική συναυλία στο κατάμεστο Μέγαρο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
Στο πλαίσιο του αφιερωματικού κύκλου στον Αλφρεντ Σνίτκε (1934-1998), οι δύο μουσικοί επέλεξαν να παρουσιάσουν συνθέσεις του πολύ ιδιαίτερου Σοβιετικού συνθέτη δίπλα σε συνθέσεις του επίσης Σοβιετικού Σεργκέι...
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
Η Εθνική Ορχήστρα της Ρωσίας (ΕΟΡ) είναι το πρώτο μη κρατικό συμφωνικό σύνολο στη ρωσική ιστορία. Ιδρύθηκε από τον πιανίστα/αρχιμουσικό Μιχαήλ Πλετνιόφ στις παραμονές της διάλυσης της ΕΣΣΔ, το 1990, και σήμερα...
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Καλομοίρης: ο Ευρωπαίος, Βαλκάνιος, Ελληνας!
Το μοναδικό «Κοντσέρτο για πιάνο» του Μανώλη Καλομοίρη είχε ως επίκεντρο ενδιαφέροντος η πρώτη συναυλία του «Κύκλου Φραντς Λιστ», που έδωσε η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ) υπό τον Βύρωνα Φιδετζή στο Μέγαρο...
Καλομοίρης: ο Ευρωπαίος, Βαλκάνιος, Ελληνας!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν οι Τσέχοι παίζουν τη μουσική τους
Στις 22/5/2018, η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Τσεχίας υπό τον Πετρ Αλτριχτερ έδωσε στο κατάμεστο Μέγαρο Μουσικής μια εξαιρετική συναυλία, που υλοποιήθηκε σε συνεργασία με την πρεσβεία της Τσεχικής Δημοκρατίας...
Οταν οι Τσέχοι παίζουν τη μουσική τους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας