Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Εφυγε» ο θρύλος της μουσικής

Αντρέ Πρεβέν (1930-2019)

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Εφυγε» ο θρύλος της μουσικής

  • A-
  • A+
Αντρέ Πρεβέν (1930-2019)

Διανοούμενος, συνθέτης μεγίστης αξίας, τεράστια μορφή της μουσικής και της τέχνης εν γένει. Βραβευμένος με τέσσερα Οσκαρ, δέκα Γκράμι (ένα εκ των οποίων για το σύνολο της καριέρας του), πιανίστας που ηχογράφησε από τζαζ μέχρι Μότσαρτ, δημιουργός δεκάδων σάουντρακ και τραγουδιών που ερμήνευσαν η Τζούντι Γκάρλαντ και η Ντόρις Ντέι, μαέστρος σε μερικές από τις σπουδαιότερες ορχήστρες του πλανήτη (Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου, Συμφωνική Ορχήστρα του Χιούστον, Φιλαρμονική του Λος Αντζελες) ο Αντρέ Πρεβέν πέθανε χθες στο σπίτι του στο Μανχάταν σε ηλικία 89 ετών.

Γεννήθηκε στο Βερολίνο το 1929 ή το 1930 όπως ο ίδιος ισχυριζόταν. Ο μπαμπάς του Ζακ ήταν δικηγόρος και δάσκαλος μουσικής που ένας αστικός μύθος έλεγε ότι ήταν «μακρινός συγγενής» του Γκούσταβ Μάλερ (ο Αντ. Πρεβέν πάντως το διέψευδε). Το 1938, η εβραϊκή οικογένειά του εγκατέλειψε το Βερολίνο, εγκαταστάθηκε προσωρινά στο Παρίσι κι έναν χρόνο μετά μετακόμισε στο Λος Αντζελες. Πολιτογραφημένος Αμερικανός από το 1943 και με δάσκαλο μουσικής τον μέγα τζαζίστα Αρτ Τέιτουμ, ο Πρεβέν βρήκε στην Ανατολική Ακτή πεδίον δόξης λαμπρόν.

Πριν καν συμπληρώσει τα τριάντα είχε κατακτήσει τα δύο πρώτα Οσκαρ της καριέρας του. Το πρώτο το 1958 για το μιούζικαλ «Ζιζί» (σκηνοθέτησε ο Βινσέντε Μινέλι), το «Porgy & Bess» (1959, ταινία βασισμένη στην ομότιτλη όπερα του Γκέρσουιν). Πέντε χρόνια μετά έρχεται ο δεύτερος διπλός θρίαμβος αφού δύο ακόμα αγαλματίδια του χαρίζουν η μουσική για τη «Γλυκιά μου Ιρμα» (1963, σκηνοθεσία Μπίλι Γουάιλντερ) και το σάουντρακ του «Ωραία μου κυρία» (1964, σκηνοθεσία Τζορτζ Κιούκορ).

Οσο για την ιδιωτική του ζωή, πληθωρική, ήταν γεμάτη μεγάλους έρωτες, γάμους, εννέα παιδιά (βιολογικά/υιοθετημένα), πολύκροτα σκάνδαλα και συνθέσεις τις οποίες εμπνεύστηκε από την εξέλιξή τους.

Ο Πρεβέν παντρεύτηκε πέντε φορές: την πρώτη με την τραγουδίστρια της τζαζ Μπέτι Μπένετ, τη δεύτερη με την Ντόρι Λάνγκαν. Με την τρίτη σύζυγό του Μία Φάροου υιοθέτησαν την κόρη τους Σουν-Γι Πρεβέν (σημερινή σύζυγος του Γούντι Αλεν που κρατά ακόμα το επώνυμό του). Τέταρτη φορά παντρεύτηκε τη Χίδερ Σνέντον και πέμπτη τη σπουδαία βιολονίστρια Ανε Σοφί Μούτερ παρά τα 35 χρόνια διαφοράς (2002-2006) με την οποία παρέμειναν στενοί συνεργάτες ώς το τέλος.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Adieu Charles
Εμβληματική φιγούρα της γαλλικής κουλτούρας και βαθιά συνδεδεμένος με τις αρμενικές ρίζες του ο σπουδαίος τραγουδιστής, στιχουργός, ηθοποιός μεγαλούργησε σε μια καριέρα που διήρκεσε πάνω από 70 χρόνια. Οπως...
Adieu Charles
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πέθανε ο «πατέρας της νοτιοαφρικανικής τζαζ»
Σπουδαίος τρομπετίστας, συνθέτης και ερμηνευτής, πατέρας της νοτιοαφρικανικής τζαζ, σύμβολο του κινήματος κατά του απαρτχάιντ, ο Χιου Μασεκέλα πέθανε χθες στα 78 του χρόνια. Για περισσότερο από δέκα χρόνια...
Πέθανε ο «πατέρας της νοτιοαφρικανικής τζαζ»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η σκοτεινή κι ευαίσθητη φωνή των Cranberries
Εύθραυστη, σκοτεινή, ασταθής, βασανισμένη από τη μάχη με τους προσωπικούς της δαίμονες αλλά προικισμένη με σπάνια φωνητικά χαρίσματα, η τραγουδίστρια των Cranberries, Ντολόρες Ο’ Ριόρνταν, πέθανε χθες σε...
Η σκοτεινή κι ευαίσθητη φωνή των Cranberries
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τραγουδούσε σαν να γελά!
Το ιδιαίτερο τράβηγμα της φωνής, οι ερωτικές του ερμηνείες, η μεγάλη δόξα των δεκαετιών του '60 και του '70, τα πολλά τραγούδια με την αμεσότητα και τις οικείες εικόνες μιας άλλης εποχής, οι στίχοι που...
Τραγουδούσε σαν να γελά!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μου φτάνει πως μεγάλωσα με σένα
Με μεγάλη συγκίνηση, σιγοψιθυρίζοντας μια από τις αγαπημένες του μελωδίες, οι Ελληνες αποχαιρετούν τον τραγουδοποιό, που πέθανε στα 73 του χρόνια. Διαφορετικός από όλους ο Λουκιανός Κηλαηδόνης, με λατρεία στην...
Μου φτάνει πως μεγάλωσα με σένα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γκαλά διαφορετικότητας
Ο περίφημος Γάλλος χορογράφος Ζερόμ Μπελ έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση με το «Gala» στις 9 και 10 Ιανουαρίου, συνεργάζεται με Ελληνες ερμηνευτές και τους ζητά να καταθέσουν την πιο αυθεντική,...
Γκαλά διαφορετικότητας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας