Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Aριστοτεχνική «Λουτσία» της Κέιτι Μίτσελ

Στιγμιότυπο από την «Λουτσία» του Ντονιτσέτι ©Δημήτρης Σακαλάκης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Aριστοτεχνική «Λουτσία» της Κέιτι Μίτσελ

  • A-
  • A+
Καλλιτεχνικός θρίαμβος για την ΕΛΣ υπήρξε πέρυσι τον Μάρτιο η παρουσίαση της «Λουτσίας ντι Λαμερμούρ» (1835) σε συμπαραγωγή με τη Βασιλική Οπερα του Λονδίνου. Η νέα παραγωγή σε σκηνοθεσία της Βρετανής Κέιτι Μίτσελ πρωτοπαρουσιάστηκε στο Κόβεντ Γκάρντεν το 2016, προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων.

Στο πρώτο αθηναϊκό ανέβασμά της τραγούδησαν τον επώνυμο ρόλο οι Χριστίνα Πουλίτση και Βασιλική Καραγιάννη, πλαισιωμένες από μετακληθέντες άνδρες συμπρωταγωνιστές. Οι ίδιες πρωταγωνιστούν και στη φετινή αναβίωση αλλά αναμενόμενα με αντίστροφη σειρά. Αυτή τη φορά τις Ελληνίδες μονωδούς πλαισίωσε εγχώρια διανομή (Χριστογιαννόπουλος/Πατσαλίδης, Χριστόπουλος, Καλύβας/Στεφάνου, Αποστόλου κ.ά.).

Παρακολουθήσαμε την πρεμιέρα της αναβίωσης στις 24.2.2019. Στην οικονομία των εντυπώσεων κυριάρχησαν –και πάλι– αδιαπραγμάτευτα η ποιότητα, η δύναμη, η δριμύτητα της σκηνοθεσίας. Η 59χρονη Μίτσελ αφηγήθηκε αριστοτεχνικά την τραγική ιστορία της νύφης των Λαμερμούρ, υπομνηματίζοντας σκηνικά τις δεδομένες ιστορικές οπτικές των δημιουργών της όπερας στον πρώιμο 19ο αιώνα –Σκοτ, Καμαράνο, Ντονιτσέτι– με σύγχρονους τολμηρούς επισχολιασμούς, δοσμένους με αιχμηρά φεμινιστική οπτική. Μοναδικό «μάθημα» χειρισμού ιστορικού υλικού υπήρξαν τα θαυμάσια σκηνικά και κοστούμια εποχής της Βίκι Μόρτιμερ, οι υποβλητικοί θεατρικοί φωτισμοί του Τζον Κλαρκ και η λεπτομερώς χορογραφημένη κινησιολογία του Τζόζεφ Αλφορντ.

Μουσικά η παράσταση ήταν καλή με καταφανώς ξεχωριστές θετικές συνεισφορές αλλά και με τοπικές –και εύλογες– επιφυλάξεις, αναμενόμενες για ένα έργο τόσο δύσκολο και το οποίο είχε απουσιάσει από την ΕΛΣ για περίπου 40 χρόνια. Από κάθε άποψη άριστος υπήρξε ο Ενρίκο του Τάση Χριστογιαννόπουλου: φωνητικά καλοτραγουδισμένος και ευγενής, καλαίσθητος, θεατρικά πειστικός, στιλιστικά εύστοχος. Πολύ καλή, επίσης, ήταν η Λουτσία της Βασιλικής Καραγιάννη: ακριβής, ηδύφωνη, καλαίσθητη και αφειδώλευτα φροντισμένη και εύστοχη στις κρίσιμες δεξιοτεχνικές παραγράφους. Ας εξηγήσουν –αν μπορούν– προηγούμενοι καλλιτεχνικοί διευθυντές της ΕΛΣ γιατί δεν την είχαν αξιοποιήσει μέχρι χθες ανεβάζοντας αυτό το έργο…

Επιβλητική, όπως πάντα, ήταν η παρουσία του Τάσου Αποστόλου (Ραϊμόντο). Καλές ήταν οι επιδόσεις της ορχήστρας και της χορωδίας της ΕΛΣ. Σφιχτή, ακριβής και αυστηρή, η διεύθυνση του Γάλλου αρχιμουσικού Πιερ Ντιμουσό εξασφάλισε τον συντονισμό και τη συνοχή του ακροάματος. Εξαιρετική παράσταση μιας όπερας από τον βαθύ πυρήνα του ρεπερτορίου, την οποία αξίζει να δει –και να ξαναδεί– κάθε φίλος της όπερας!

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Αμίλητη – ένα σύγχρονο χορικό»
Μετά τις περσινές «Δυδιμάνες» που παρουσιάστηκαν με επιτυχία στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, η συνθέτρια Δήμητρα Τρυπάνη επέστρεψε φέτος στoν ίδιο χώρο με την «Αμίλητη», έργο επίσης εμπνευσμένο από το πεδίο...
«Αμίλητη – ένα σύγχρονο χορικό»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Φτωχότερη η Εθνική Λυρική Σκηνή
H διακεκριμένη υψίφωνος Βαρβάρα Γκαβάκου-Ψαροπούλου, μία από τις πιο σπουδαίες καλλιτέχνιδες της Εθνικής Λυρικής Σκηνής η οποία διέπρεψε σε κορυφαίους πρωταγωνιστικούς ρόλους στις δεκαετίες του ’70 και του...
Φτωχότερη η Εθνική Λυρική Σκηνή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναγεννημένοι «Τετρακτύς»
Την τελευταία εικοσαετία έχουμε δει και έχουμε ακούσει αρκετά εγχώριας σύνθεσης κουαρτέτα εγχόρδων, κανένα όμως δεν διατήρησε επί μακρόν μόνιμη, τακτική παρουσία με την έννοια ότι κατόρθωσε να προσφέρει ετήσια...
Αναγεννημένοι «Τετρακτύς»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Τραβιάτα» με ιδανική διανομή
Ριψοκίνδυνη πρόβαλε εξαρχής η επιλογή της ΕΛΣ να αναθέσει στον χορογράφο Κωνσταντίνο Ρήγο τη σκηνοθεσία της βερντιανής «Τραβιάτας», δεύτερης συμμετοχής του θεσμού στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών.
«Τραβιάτα» με ιδανική διανομή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η μοντέρνα επιστροφή της «Μανόν»
Στις 12/12/2018, στο ΚΠΙΣΝ, η ΕΛΣ ξανανέβασε ύστερα από μισόν αιώνα τη «Μανόν» του Μασνέ. Η απολύτως ευπρόσδεκτη επιλογή πρόσθεσε άλλη μια σημαντική γαλλική όπερα στο θαρραλέα εμπλουτιζόμενο και ανανεούμενο...
Η μοντέρνα επιστροφή της «Μανόν»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Επιτέλους «Γενούφα»!
Μέχρι το 2014 το ενδεχόμενο να ξεκινούσε η ΕΛΣ να παρουσιάζει όπερες του Γιάνατσεκ θα αντιμετωπιζόταν ως χονδροειδές χωρατό: οι επί δεκαετίες, πλην μοναχικών εξαιρέσεων, συντηρητικές επιλογές των καλλιτεχνικών...
Επιτέλους «Γενούφα»!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας