Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Η διδασκαλία και η πατρότητα σε διαμορφώνουν και σε εξελίσσουν»

Ο Βασίλης Χριστόπουλος © ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Η διδασκαλία και η πατρότητα σε διαμορφώνουν και σε εξελίσσουν»

  • A-
  • A+
Βασίλης Χριστόπουλος: Ο διακεκριμένος, περιζήτητος στο εξωτερικό, Ελληνας μαέστρος επιστρέφει στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, της οποίας υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής. Λίγο πριν φτάσει στην Αθήνα μάς μιλά για την επανασύνδεσή του με το σύνολο και τα απίθανα μελλοντικά του σχέδια.

Ενα νέο ελληνικό, γλαφυρό έργο του συνθέτη Χρίστου Παπαγεωργίου εμπνευσμένο από το δημοφιλές μυθιστόρημα «Ο Γλάρος Ιωνάθαν Λίβινγκστον» του Ρίτσαρντ Μπαχ. Ενα έξοχο κοντσέρτο του Μπραμς, από τα ωραιότερα και πιο απαιτητικά μουσικά του βιολιστικού ρεπερτορίου. Και για επίλογο ένα κορυφαίο συμφωνικό έργο του ύστερου ρομαντισμού που ο Ρίχαρντ Στράους συνέθεσε γοητευμένος από έναν επαναστατικό ήρωα της παγκόσμιας γραμματείας, τον Ζαρατούστρα του Νίτσε.

Ο κορυφαίος Ελληνας μαέστρος και τέως καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Βασίλης Χριστόπουλος, επιστρέφει στην ορχήστρα και μαζί της παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την 1η Μαρτίου ένα πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα με τίτλο «Ο ελεύθερος άνθρωπος» (σολίστ στο βιολί ο Γιαν Μράτσεκ).

Ακμαίος, πολυπράγμων (τα τελευταία τρία χρόνια ζει στη Φρανκφούρτη καθώς έχει εκλεγεί καθηγητής Διεύθυνσης Ορχήστρας στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών του Πανεπιστημίου) και διαρκώς περιζήτητος σε όλο και πιο απαιτητικές παραγωγές, ο Βασίλης Χριστόπουλος μάλλον διανύει μία από τις πιο δημιουργικές περιόδους του.

«Πυρήνας των δραστηριοτήτων μου είναι η εκπαιδευτική δραστηριότητα, μια διαδικασία συναρπαστική, διδακτική και για τις δύο πλευρές και πολύ εμπνευστική. Μαθαίνω πολλά και επαναπροσδιορίζω σκέψεις μου που αφορούν τη μουσική διεύθυνση», μας λέει λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για τη συναυλία του Μεγάρου.

• Δεν είναι ένα είδος μαθητή και το κάθε μέλος της ορχήστρας που κατά καιρούς διευθύνετε;

Δεν είναι το ίδιο καθώς στη διεύθυνση ορχήστρας απευθύνεσαι σε επαγγελματίες, υψηλού επιπέδου σολίστες που έχουν τελειοποιηθεί στον τομέα τους κι εσύ οφείλεις να τους πείσεις για το πώς πρέπει να τους καθοδηγήσεις. Είσαι πρώτος μεταξύ ίσων.

Ενώ, όταν διδάσκεις τους φοιτητές πώς να ερμηνεύσουν ένα έργο, πώς να λειτουργήσουν μέσα σε μια ορχήστρα, ποια κινησιολογία πρέπει να ακολουθήσουν, επαναπροσδιορίζεις τα πάντα: τα παρακολουθείς από τη σκοπιά των μουσικών, συνειδητοποιείς πόσο αφόρητα βαρετός μπορεί να είναι ο ρυθμός της πρόβας, βλέπεις τα πιθανά λάθη στη διαχείριση του χρόνου, την επικοινωνία, τη στρατηγική.

• Και στον χαρακτήρα σάς άλλαξε η επαφή με τους νέους;

Η διδασκαλία και η πατρότητα νομίζω ότι είναι οι δύο ιδιότητες που σε διαμορφώνουν και σε εξελίσσουν ώστε να περάσεις στις επόμενες φάσεις της ζωής σου.

• Πώς νιώθετε που επιστρέφετε στην ορχήστρα έπειτα από τρία χρόνια;

Πολύ ωραία, νιώθω σαν να επιστρέφω για να συναντήσω μακρινούς συγγενείς που έχω να δω καιρό. Η ΚΟΑ θα είναι πάντα μια ευρύτερη οικογένειά μου. Σφυρηλατήθηκαν σχέσεις και δεσμοί μέσα στα τρία χρόνια που τη διηύθυνα. Με την πάροδο του χρόνου επικρατούν οι θετικές αναμνήσεις για όσα πετύχαμε μαζί. Θα είναι μια ευκαιρία να παρατηρήσουμε αμφότεροι πώς εξελίχθηκε ο άλλος στο πέρασμα αυτών των ετών. Ευτυχώς θα είναι μια επανασύνδεση που το μυαλό μας δεν θα αποσπούν τομείς που δεν αφορούν τη μουσική.

• Ως επισκέπτης μαέστρος έχετε διαφορετικές απαιτήσεις από μια ορχήστρα;

Οταν είσαι διευθυντής μιας ορχήστρας και άρα υπεύθυνος για την εξέλιξή της, δεν μπορείς να φερθείς όπως ο επισκέπτης γιατί δεν γίνεται να κάνεις πολλές εκπτώσεις. Είναι σαν να σου αναθέτουν για babysitting ένα παιδί για τρεις μέρες. Προφανώς δεν θα του φερθείς όπως φέρεσαι στα δικά σου παιδιά. Δεν σε απασχολεί αν μεγαλώνει σωστά. Θα κοιτάξεις απλώς να είναι ασφαλές το διάστημα που το έχεις υπό την προστασία σου, να μη χτυπήσει, να περάσετε όσο καλά γίνεται και ίσως να του μάθεις και ένα-δυο πράγματα όσο ανταλλάσσετε απόψεις και εμπειρίες. Δεν έχεις τη συλλογική ευθύνη της εξέλιξής του. Αλλο το βραχυπρόθεσμο αποτέλεσμα μιας συνεργασίας και άλλο οι πολλαπλές απαιτήσεις, η ένταση και η ευθύνη που νιώθει κανείς στα δικά του παιδιά και στους «δικούς» του μουσικούς. Αλλο η καθημερινότητα και άλλο η επίσκεψη. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να έχουν την ωριμότητα και τα δύο μέρη να το καταλάβουν.

• Δεν χωράνε συναισθηματικές προσεγγίσεις στη δουλειά;

Προφανώς δεν μπορείς να τις αποκλείσεις, γιατί η μουσική είναι κυρίως έκφραση συναισθημάτων και ειδικά συναισθημάτων που δεν μπορούν να ειπωθούν λεκτικά. Γι' αυτό και γεμίζει τη ζωή τόσων ανθρώπων. Απλώς όπου υπεισέρχεται το συναίσθημα δημιουργούνται ευαισθησίες και γίνεται κανείς πιο ευάλωτος.

Συνεργασία με τη Φανί Αρντάν​​​​​

«Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ» του Σοστακόβιτς (πρεμιέρα 12 Μαΐου στην Αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος»

Σε λιγότερο από ένα μήνα, ο Βασ. Χριστόπουλος ξεκινά πρόβες με την ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, τη Γαλλίδα σταρ Φανί Αρντάν και το επιτελείο της για τη φιλόδοξη παραγωγή της «Λαίδης Μάκβεθ του Μτσενσκ» του Σοστακόβιτς (πρεμιέρα 12 Μαΐου στην Αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος»).

«Το έργο υπήρξε πολύ τολμηρό και πρωτοποριακό για την εποχή του. Είναι ένα συγκλονιστικό ψυχόδραμα, μία από τις πιο δυνατές όπερες του 20ού αιώνα που τα τελευταία χρόνια περνάει μια φάση αναβίωσης καθώς κορυφαίοι λυρικοί οργανισμοί το εντάσσουν στο ρεπερτόριό τους.

Διέπεται από τρομακτική βία -τόσο στην υπόθεση όσο και στη μουσική- η οποία αποτυπώνεται με εκρηκτικό τρόπο, σχεδόν αχαλίνωτα από τον Σοστακόβιτς και συμπαρασύρει στο διάβα της τα πάντα. Δεν μπορείς να αντισταθείς σε αυτό το τσουνάμι ήχων που δοκιμάζει τα όρια ορχήστρας και χορωδίας», λέει ο Βασ. Χριστόπουλος τονίζοντας: «Είναι πολύ νωρίς να μιλήσουμε για την παραγωγή, ωστόσο, ό,τι έχω δει από σχέδια, σκηνικά (του διαπρεπούς Γερμανού Τομπίας Χοάιζελ) και κοστούμια (τα υπογράφει η Μιλένα Κανονέρο των τεσσάρων Οσκαρ) είναι τρομερά εντυπωσιακά. Η Αρντάν έχει πολλές σκηνοθετικές ιδέες για το έργο κι εγώ πολλές σκέψεις για την παρτιτούρα. Θα προσπαθήσουμε να τα συγκεράσουμε».

INFO: 1/3, Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης», στις 20.30. Εισιτήρια: 5€- 25€.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
80 χρόνια, 500 τίτλοι, 3.000 παραστάσεις
Ο κορυφαίος οργανισμός έχει κλείσει το παρελθόν και την ιστορία του, τις κατακτήσεις και την εξέλιξή του σε μια επετειακή έκδοση, το εξαιρετικό λεύκωμα «1940-2020, 80 Χρόνια Εθνική Λυρική Σκηνή» και κοιτά με...
80 χρόνια, 500 τίτλοι, 3.000 παραστάσεις
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η υπαρξιακή περιπλάνηση ενός κοριτσιού χωρίς φύλο
Η σκηνή έχει μετατραπεί σε έναν υδάτινο, δυστοπικό λαβύρινθο. Τα κοστούμια κι η περιρρέουσα αισθητική αποθεώνουν τον υπαινιγμό, το παπικό μεγαλείο αλλά και την έκρηξη της σεξουαλικότητας.
Η υπαρξιακή περιπλάνηση ενός κοριτσιού χωρίς φύλο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η άνοδος και η πτώση ενός Ρώσου ολιγάρχη
Ο συνθέτης της βραβευμένης όπερας «Χοντορκόφσκι», Περικλής Λιακάκης, εξηγεί πώς έντυσε με μουσική ένα γνωστό πολιτικό θρίλερ της Ρωσίας, τη σύγκρουση ανάμεσα σε δύο ισχυρούς άνδρες, τον Μιχαήλ Χοντορκόφσκι και...
Η άνοδος και η πτώση ενός Ρώσου ολιγάρχη
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια «Νυχτερίδα» στον Αστέρα Βουλιαγμένης
Ο σκηνοθέτης της παράστασης Αλέξανδρος Ευκλείδης μεταφέρει τη δράση από τα βιεννέζικα σαλόνια στην παραμονή της 21ης Απριλίου και ο μαέστρος Γιώργος Ζιάβρας εξηγεί τι κάνει τόσο αγαπητό το έργο του Γιόχαν...
Μια «Νυχτερίδα» στον Αστέρα Βουλιαγμένης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Λέξη-κλειδί: εξωστρέφεια
Παγκόσμιες πρεμιέρες, σημαντικές διεθνείς συνεργασίες, σπουδαίοι πρωταγωνιστές και μια νέα μεγάλη καμπάνια που θα ταξιδέψει σε όλον τον κόσμο. Μια νέα εποχή γεννιέται στην Εθνική Λυρική Σκηνή.
Λέξη-κλειδί: εξωστρέφεια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας