Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η ΕCM γιορτάζει τα 50 χρόνια της

Ελίνα Ντούνι

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η ΕCM γιορτάζει τα 50 χρόνια της

  • A-
  • A+
H σπουδαία δισκογραφική εταιρεία πρώτη φορά επιλέγει πόλη του ευρωπαϊκού Νότου για τις επετειακές εκδηλώσεις της, όπου θα πάρουν μέρος και Ελληνες δημιουργοί.

Μισό αιώνα ζωής συμπλήρωσε μία από τις πιο εκλεκτικές δισκογραφικές εταιρείες του κόσμου, η ECM. Η σπουδαία ECM, που ιδρύθηκε το φθινόπωρο του 1969 στο Μόναχο από τον πολυτάλαντο παραγωγό Μάνφρεντ Αϊχερ και τον Καρλ Εγκερ. «Ισως να μην υπάρχει άλλη εταιρεία που να έχει αφήσει τόσο έντονο αποτύπωμα στον τρόπο που ακούμε μουσική» έγραψε πρόσφατα ο Independent για την ECM.

Συνάντηση αντιπροσώπων και καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο το τριήμερο 1-3 Μαρτίου

Η Θεσσαλονίκη είναι η πόλη την οποία επέλεξε φέτος η εταιρεία για να πραγματοποιήσει την ετήσια συνάντηση αντιπροσώπων και καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο το τριήμερο 1-3 Μαρτίου, σε συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και την ΑΝ Μusic.

Είναι η πρώτη φορά που επιλέγουν πόλη του ευρωπαϊκού Νότου. Και προγραμματίζουν και συναυλία για το Σάββατο 2 Μαρτίου στην αίθουσα «Αιμίλιος Ριάδης» με καλλιτέχνες της νέας γενιάς της ECM: το Mats Eilertsen Τrio από τη Νορβηγία, την Ελίνα Ντούνι από την Αλβανία και το κουαρτέτο του δικού μας Σωκράτη Σινόπουλου.

Mats Eilertsen Τrio

Στην ετικέτα της ECM βρίσκουμε περισσότερους από 1.700 δίσκους με καλλιτέχνες «από όλο τον κόσμο και από κάθε μουσικό ιδίωμα της έντεχνης έκφρασης των ημερών μας». Ενδεικτικά ορισμένοι από τους εκατοντάδες καλλιτέχνες που ανήκουν στο δυναμικό της: Κιθ Τζάρετ, Κάρλα Μπλέι, Γιαν Γκαρμπάρεκ, Τσικ Κορία, Πατ Μεθίνι, Art Ensemble of Chicago και, φυσικά, η Ελένη Καραΐνδρου...

Οταν ξεκίνησε την εταιρεία ο Μάνφρεντ Αϊχερ ήταν ακόμα μουσικός και όχι παραγωγός. Εκανε ωστόσο μία πολύ ενδιαφέρουσα παρατήρηση, από την εμπειρία του ως βοηθού παραγωγής στην Deutsche Grammophon: ενώ για την κλασική μουσική επενδυόταν χρόνος και ενέργεια, για την τζαζ δεν συνέβαινε το ίδιο.

Αυτό ήταν άλλωστε που εκτίμησε περισσότερο ο Κιθ Τζάρετ στον Μάνφρεντ, την προσήλωσή του στη λεπτομέρεια. Στην ECM δεν υπάρχουν μακροσκελή συμβόλαια που δένουν τους μουσικούς με την εταιρεία, μόνο απλά συμφωνητικά ηχογράφησης για κάθε άλμπουμ.

Ο Πολ Μπλέι το περιέγραψε με τον καλύτερο τρόπο, το 2003: «Οταν ηχογραφούσα για την Polygram, είχα ένα συμβόλαιο 35 σελίδων. Στην ECM μού είπαν: Λοιπόν, αν σου άρεσε ο τρόπος με τον οποίο χειριστήκαμε τη μουσική σου, τότε είμαστε σίγουροι πως θα θελήσεις να ηχογραφήσεις και πάλι μ’ εμάς».

Σήμερα η ECM είναι μία μεγάλη και πολυσχιδής δισκογραφική εταιρεία. Η μουσική της, όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι, «μπορεί να είναι μια ερμηνεία του “My Funny Valentine” ή συνθέσεις του Ornette Coleman ή αυτοσχεδιασμοί με μικροτόνους, μπαλάντες ή ακόμη και ηλεκτρο-ακουστικά ηχητικά πειράματα. Ενας δίσκος της ECM μπορεί να έχει ελληνική λαϊκή μουσική, ήχους σουηδικού βιολιού, ιρανο-ινδικές συνθέσεις ή τη μουσική μιας ρωσικής ταινίας». Το ρεπερτόριό της είναι πλέον μεγαλύτερο από ποτέ.

Πέρυσι τέτοιες ημέρες, ο Μάνφρεντ Αϊχερ ανακηρύχθηκε μέλος της Royal Academy of Music στο Λονδίνο. Είναι ο πρώτος μουσικός παραγωγός στην ιστορία της Ακαδημίας που λαμβάνει αυτό το σημαντικό αξίωμα.

■ Ο Νορβηγός μπασίστας Ματς Εϊλερτσεν θα παρουσιάσει με το τρίο του το νέο τους άλμπουμ «And Then Comes The Night». «Προχωρήσαμε στο στούντιο έχοντας στα χέρια μας μόνο κάποιες ιδέες και το περίγραμμα κάποιων συνθέσεων. Πήγαμε με την προσδοκία να ακούσουμε ο ένας τον άλλον και να δούμε τι είναι αυτό που μπορεί να συμβεί.

Παίξαμε χωρίς ακουστικά, χωρίς ενίσχυση, φυσικά, προσπαθώντας να διερευνήσουμε αυτόν τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της ατμόσφαιρας της μουσικής», εξηγεί ο Ματς. Είναι η πρώτη φορά που εμφανίζονται στην Ελλάδα. Μαζί τους στη σκηνή, ο Ολλανδός πιανίστας Χάρμεν Φρανζέ και ο συμπατριώτης του Τόμας Στρόνεν στα ντραμς.

■ Η πολυτάλαντη Ελίνα Ντούνι τραγουδά αλλά και παίζει πιάνο, κιθάρα και κρουστά. Γεννήθηκε στα Τίρανα και ήδη έχει δύο άλμπουμ στην ECM. Στο καινούργιο «Partir» εμπνέεται από μουσικές από την Αλβανία, το Κόσοβο, την Αρμενία, την Ελβετία και την Ιταλία, ενώ επηρεάζεται από το γαλλικό τραγούδι και την αραβο-ανδαλουσιανή παράδοση.

Δώδεκα τραγούδια σε εννέα διαφορετικές γλώσσες! «Πάντα μου άρεσε να επικοινωνώ με τους ανθρώπους με διαφορετικές γλώσσες. Κάθε τραγούδι το αγαπάς για τους δικούς σου λόγους και συνδέεσαι μαζί του στον χρόνο», λέει η ίδια. «Ηθελα να πω μια “μεγαλύτερη ιστορία”, προβάλλοντας την παγκοσμιότητα των τραγουδιών αυτών, την ίδια στιγμή που η εξοικείωση με το άγνωστο, η απόσταση απέναντι στο διαφορετικό, η εμπειρία της συμβίωσης με το “άλλο” είναι εξίσου καίρια ζητήματα της εποχής μας».

Κουαρτέτο του Σωκράτη Σινόπουλου

■ Τον Σωκράτη Σινόπουλο τον γνωρίζουμε πολύ καλά. Ενας αληθινός βιρτουόζος της λύρας που έχει συμμετάσχει σε πολλές ηχογραφήσεις της ECM μέχρι σήμερα. Στη Θεσσαλονίκη θα παρουσιάσει για πρώτη φορά μια νέα σειρά συνθέσεων με τίτλο «meta-modal». «Παίζω ένα όργανο που συνδέεται με μια συγκεκριμένη παράδοση και ζω σε έναν τόπο όπου η παράδοση είναι πραγματικά ισχυρή» επισημαίνει.

«Υπάρχουν πολλά θετικά σημεία σε μια ισχυρή παράδοση. Είναι σαν να έχεις μια μηχανή του χρόνου που μπορεί να σε ταξιδέψει στον Μεσαίωνα ή στην Ιστορία της Ελλάδας και των Βαλκανίων, πηγαίνοντάς σε σε πολλές χώρες». Και σημειώνει πως αυτό που θα ακούσουμε είναι κάπως «πιο οικουμενικό που γεφυρώνει και συνδυάζει όλες τις προηγούμενες μουσικές μου εμπειρίες». Μαζί του θα είναι ο Γιάννης Κυριμκυρίδης στο πιάνο, ο Δημήτρης Τσεκούρας στο μπάσο και ο Δημήτρης Εμμανουήλ στα ντραμς.


Info: Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Σάββατο 2 Μαρτίου, στις 9 μ.μ. Εισιτήριο 10 ευρώ.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσικοί ανήσυχοι κι ανένταχτοι
Θύμιος Ατζακάς, Σωκράτης Σινόπουλος, Xylouris White, James Wylie στο τετραήμερο «Φεστιβάλ Ανήσυχων Ηχων», που ενώνει τα μουσικά όργανα και τις παραδόσεις της Μεσογείου με τις σύγχρονες αναζητήσεις.
Μουσικοί ανήσυχοι κι ανένταχτοι
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Γυρίζω στην αλητεία του ροκ»
Αδέσμευτη και ορμητική, η ταλαντούχα τραγουδοποιός κάνει μια νέα αρχή. Αφού ακύρωσε την εμφάνισή της στον Κήπο του Μεγάρου γιατί διαφωνούσε με τους όρους της συναυλίας, η Μόνικα ετοιμάζει τώρα δύο άλμπουμ -ένα...
«Γυρίζω στην αλητεία του ροκ»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χιπ χοπ, σύγχρονο, ελληνικό, πολιτικό
Το σύγχρονο ελληνικό πολιτικό τραγούδι δεν είναι έντεχνο. Ούτε επικό. Δεν είναι Μίκης Θεοδωράκης ούτε Θάνος Μικρούτσικος. Και δεν το τραγουδάει η Μαρία Φαραντούρη. Και ναι, υπάρχει: είναι το χιπ χοπ. Οχι...
Χιπ χοπ, σύγχρονο, ελληνικό, πολιτικό
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σεπτέμβριος όπως... Πολιτισμός»
Με το τριήμερο Φεστιβάλ Βυζαντινών Νερόμυλων ανοίγει η αυλαία των εκδηλώσεων «Σεπτέμβριος όπως... Πολιτισμός» του Δήμου Παύλου Μελά. Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων, που αρχίζουν στις 30 Αυγούστου και θα...
«Σεπτέμβριος όπως... Πολιτισμός»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τέσσερις μέρες μουσική, ειρήνη και χασίς
Στις 15 Αυγούστου 1969 ξεκίνησε το φεστιβάλ που άλλαξε την ιστορία του rock and roll, φέρνοντας στη σκηνή τεράστια ονόματα. Κάτι που δεν θα γίνει με το «Woodstock 2019», αφού ακυρώθηκε στο παραπέντε αφήνοντας...
Τέσσερις μέρες μουσική, ειρήνη και χασίς
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο έρωτας είναι παντού ίδιος
Ο Δημήτρης Αποστολάκης άκουγε από μικρός να τραγουδούν στις παρέες, στα γλέντια, στις γεωργικές εργασίες το δημοφιλές έργο, που σήμερα καλείται να διασκευάσει.
Ο έρωτας είναι παντού ίδιος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας