Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Παλαιότερα ήμουν κάπως σνομπ. Τώρα πια όχι»

Η Ελένη Δήμου στο «Half Note»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Παλαιότερα ήμουν κάπως σνομπ. Τώρα πια όχι»

  • A-
  • A+

Ακούγοντάς τη ακόμα και από το τηλέφωνο, συνειδητοποιούμε πως η φωνή της δεν έχει αλλάξει καθόλου. Παρότι τραγουδάει από τα 16 της χρόνια και τώρα έχει φτάσει ακριβώς στον αντίστροφο αριθμό, ό,τι έρχεται στο μυαλό ακούγοντας το όνομα «Ελένη Δήμου» ισχύει σχεδόν αναλλοίωτο: φωνή και μαλλί. Και τα δύο σταθερά στο πέρασμα των χρόνων.

Λες και η στεγνή της φιγούρα, τα πυκνά μαλλιά της και η ιδιαίτερη, κάπως βραχνή, γεμάτη όγκο φωνή της απλά «κυκλοφορούν» μέσα στον χρόνο, χωρίς να συνδιαλέγονται μαζί του.

Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τα τραγούδια της. Γνωστά και δημοφιλή ακόμα και στις νεότερες γενιές και ας μας γυρίζουν πίσω έως και τις αρχές της δεκαετίας του 1980, όταν η Ελένη Δήμου βραβεύτηκε πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης. Αυτά, αλλά και κάποια λιγότερο γνωστά μα αγαπημένα, θα ερμηνεύσει από σήμερα και για τέσσερις παραστάσεις στο «Half Note».

«Λέω συνεχώς ότι το κοινό δεν ξεγελιέται και πως όταν επικοινωνείς την αλήθεια σου, αυτή μένει αναλλοίωτη στον χρόνο. Αυτό βέβαια δεν έρχεται χωρίς κόστος. Και μπορεί αυτά που κατέθεσα ερμηνευτικά να μην είναι η ποίηση του Ελύτη, ωστόσο ήταν από ψυχής. Ηταν τραγούδια καθημερινών ανθρώπων, ήταν σαν κάτι που ο άλλος θα ήθελε να ψιθυρίσει... Κάπως έτσι είναι και η φωνή μου» εξηγεί η ίδια. «Νομίζω ότι η χροιά και το ιδιαίτερο ηχόχρωμά της είναι σαν να σου μιλάει κάποιος πολύ κοντά στ’ αυτί».

Προσθέτουμε πως ταυτόχρονα είναι και πολύ στέρεη. Σταθερή και στέρεη. Δυναμική και συναισθηματική ταυτόχρονα. «Νομίζω ότι μου μοιάζει» μας λέει. «Φωνή και χαρακτήρας δεν έρχονται σε αντίθεση. Ισως παλαιότερα να ήμουν κάπως σνομπ: σηκωνόταν το φρύδι αν άκουγα ομιλίες και ψιθύρους. Τώρα δεν είμαι έτσι». «Ωστόσο, πάντα ήμουν πολύ συνειδητοποιημένη για το τι ήθελα να κάνω. Και για τα όσα δεν ήθελα.

»Οταν πήρα το Α΄ Βραβείο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, μου πήρε μήνες έως να μπω στο στούντιο για τον πρώτο μου δίσκο. Σήμερα όλα γίνονται τόσο γρήγορα: γρήγορα τρώμε, γρήγορα πίνουμε, γρήγορα “χωνεύουμε”, ακούμε γρήγορα... Με αποτέλεσμα να ξεχνάμε και γρήγορα: και το τι ακούσαμε και από ποιον το ακούσαμε».

Τη ρωτάμε αν αυτό είναι ένα σχόλιο για το πώς κινείται η μουσική βιομηχανία στην Ελλάδα σήμερα. «Πλέον –και στενοχωριέμαι πολύ γι’ αυτό– δεν υπάρχουν ούτε Φεστιβάλ Τραγουδιού, ούτε καν δισκογραφικές εταιρείες στη χώρα. Υπάρχουν, όμως, δεκάδες μουσικά ριάλιτι και άλλες τόσες πίστες. Οπου τραγουδούν νέα παιδιά, σχεδόν γυμνά (μεταφορικά και κυριολεκτικά). Κοιτάω αυτές τις κοπέλες... Δεν λέω να είναι ντυμένες ώς το λαιμό – όχι όμως να είναι και εντελώς γδυτές! Δεν λέω να μην υπάρχει αισθησιασμός. Λέω να υπάρχει καλλιτεχνική αισθητική».

«Μου κάνει εντύπωση όταν έρχονται νέα παιδιά και μου λένε “μα γιατί συστήνεστε κάθε φορά;” και “τι ωραία φωνή”. Απαντώ πως εγώ πάντα έτσι τραγουδούσα – τα ακούσματα άλλαξαν. Συνηθίσαμε στη μετριότητα. Σχεδόν ξεχάσαμε και τη γλώσσα μας. Ακούω τις νεότερες τραγουδίστριες να τραγουδάνε σπαστά τα ελληνικά – γιατί; Η ελληνική γλώσσα θέλει ιδιαίτερο χειρισμό στο τραγούδι: αλλιώς τοποθετείς τη φωνή σου, αλλιώς εκφέρεις τα φωνήεντα...».

Η ίδια, ωστόσο, μόνο αυτό δεν κάνει. Οχι μόνο εκτιμά όσα έχει, αλλά είναι και απόλυτα συνειδητοποιημένη: «Δεν υπάρχει περίπτωση να τραγουδήσω σε πίστα για τα χρήματα. Οσα έχω στη ζωή μου, ας θεωρούνται λίγα, μου φτάνουν. Προτιμώ τις μικρότερες σκηνές, εκεί όπου υπάρχει μαγεία και αλήθεια. Μαγεία γιατί όλοι βρισκόμαστε στην ίδια κατάσταση μνήμης και ονείρου. Και αλήθεια, γιατί ο θεατής ξέρει ότι θα πάει για ν’ ακούσει την Ελένη – όχι γιατί έτυχε. Αλλά γιατί το επέλεξε».


Info: Σήμερα και αύριο στις 22.30 και Κυριακή και Δευτέρα στις 21.30, στο «Half Note» (Τριβωνιανού 17, Μετς, τηλ. 210-9213310, www.halfnote.gr).

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σπάω πιάνα με την ελπίδα να ξαναγεννηθούν»
Ο Γιώργος Ψυχογιός είναι από τους μεγαλύτερους πιανίστες παγκοσμίως. Συνθέτης και ακορντεονίστας ταυτοχρόνως, έχει βραβευτεί σε διεθνή fora και έχει κατακτήσει την εκτίμηση και τον θαυμασμό του κόσμου της...
«Σπάω πιάνα με την ελπίδα να ξαναγεννηθούν»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Οι σημερινοί μουσικοί ξέρουν από μάρκετινγκ»
Θεωρείται ο διάδοχος του Κολτρέιν. Ο Αφροαμερικανός σαξοφωνίστας Ντέιβιντ Μάρεϊ, στα 60 του χρόνια, βρίσκεται στη χώρα μας, δημιουργώντας κάθε βράδυ (στο Half Note όπου εμφανίζεται) ένα μοναδικό σύμπλεγμα από...
«Οι σημερινοί μουσικοί ξέρουν από μάρκετινγκ»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο θεός μου θέλει νότες, όχι εκκλησίες
Ο Μανού Ντιμπάνγκο έρχεται σήμερα στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της παγκόσμιας περιοδείας «80th Birthday Tour», με την οποία γιορτάζει την ένατη δεκαετία της ζωής του, θα είναι στο Gazarte. Πληθωρικός, γεμάτος...
Ο θεός μου θέλει νότες, όχι εκκλησίες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ενα φοβισμένο παιδάκι είμαι, αλλά τώρα πια ξέρω και το προσέχω»
Πάντα ανάμεσα σε δύο κόσμους είναι η Βιτάλη. Η σπουδαία Ελένη Βιτάλη, που ταξιδεύει από τη γλύκα του σαμπάχ στο ρεμπέτικο, από το έντεχνο στο λαϊκό. Ανάμεσα σε δύο τόσο διαφορετικούς όσο και ξεχωριστούς...
«Ενα φοβισμένο παιδάκι είμαι, αλλά τώρα πια ξέρω και το προσέχω»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
 «Ο Μητροπάνος έπαιρνε πάντα το μέρος των καταπιεσμένων»
Τον Δημήτρη Μητροπάνο μπορεί να μην τον έχουμε πια κοντά μας, υπάρχουν ωστόσο τα τραγούδια του. Και το βράδυ του Σαββάτου, στο «Kremlino» στον Πειραιά, θα ακουστούν μόνο δικά του τραγούδια. Θα τα ερμηνεύσει ο...
 «Ο Μητροπάνος έπαιρνε πάντα το μέρος των καταπιεσμένων»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Κάποιοι Ελληνες ναι, ακούνε μπλουζ»
Αν πραγματικά θέλετε να περάσετε μια βραδιά με μεθυστική μουσική τότε να πάτε το Σάββατο στη συναυλία των Blues Wire στο «Κύτταρο». Μια συναυλία αγνού και ανόθευτου μπλουζ που όλο και πιο σπάνια ζούμε πλέον.
«Κάποιοι Ελληνες ναι, ακούνε μπλουζ»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας