Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Ξορκίζουμε τον θάνατο χορεύοντας»

Δημήτρης Μαραμής

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Ξορκίζουμε τον θάνατο χορεύοντας»

  • A-
  • A+

Διονυσιακή ατμόσφαιρα, παγανιστικό παρελθόν, πανδαισία χάλκινων και πνευστών, ποίηση πολύ υψηλού επιπέδου, ιστορίες που διέτρεξαν τους αιώνες και έφτασαν στις μέρες μας μέσω της προφορικής παράδοσης.

Δύο αριστουργηματικά τραγούδια της δημοτικής παράδοσης, «Το γιοφύρι της Αρτας» και «Το τραγούδι του νεκρού αδελφού», καθώς και ένα σύγχρονο λιμπρέτο πιστό στην τεχνοτροπία των δημοτικών τραγουδιών, «Το στοιχειό της Χάρμαινας» σε ποίηση Σωτήρη Τριβιζά, μεταμορφώνονται για πρώτη φορά σε σύγχρονο ελληνικό μιούζικαλ από τον Δημήτρη Μαραμή.

Μετά τον θρίαμβο του «Ερωτόκριτου» ο ταλαντούχος συνθέτης παραμένει στο πεδίο της παράδοσης και κάνει το επόμενο βήμα παρουσιάζοντας τους «Στοιχειωμένους». Το νέο του έργο, που κάνει πρεμιέρα την Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου, σκηνοθετεί ο Θάνος Παπακωνσταντίνου.

Οσο για τους βασικούς ρόλους, ερμηνεύουν οι ταλαντούχοι καλλιτέχνες Αργυρώ Καπαρού (Μάνα), Θοδωρής Βουτσικάκης (Κωσταντής), Βασιλική Καρακώστα (Γυναίκα του Πρωτομάστορα), η πρωτοεμφανιζόμενη Ελένη Δημοπούλου (Αρετή, Λενιώ), ο Βασίλης Δημακόπουλος (Πρωτομάστορας) κ.ά.

«Τη μουσική του Δημήτρη (Μαραμή) πρωτοάκουσα από τον δίσκο του “Αισθηματική ηλικία”. Εκεί τον γνώρισα ως τραγουδοποιό. Κατόπιν παρακολούθησα τις παραστάσεις του “Ερωτόκριτου” στην Εναλλακτική της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, οι οποίες μου άρεσαν πάρα πολύ», είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, Μίλτος Λογιάδης. «Επειτα από πολύ καιρό στο Μέγαρο, που τα χρόνια της κρίσης δεν μπορούσε να δίνει παραγγελίες σε συνθέτες, έχουμε τη χαρά να σας παρουσιάζουμε έργο που αποτελεί την πρώτη παραγγελία».

«Με συγκινεί αυτή η ανάθεση, διότι όσο ήμουν μαθητής στο Λύκειο ήμουν από τα πρώτα πιτσιρίκια που μπήκα στο Μέγαρο Μουσικής για να παρακολουθήσω συναυλία. Μετά από τόσα χρόνια είμαι εδώ όχι ως ακροατής αλλά ως δημιουργός», είπε ο Δημήτρης Μαραμής παίρνοντας τον λόγο. «“Οι Στοιχειωμένοι” είναι μια τριλογία αποτελούμενη από “Το γιοφύρι της Αρτας” και “Το τραγούδι του νεκρού αδελφού” και “Το στοιχειό της Χάρμαινας”, ένα δημοτικό τραγούδι, που δεν είναι παλαιό αλλά γράφτηκε στις μέρες μας από έναν σύγχρονο ποιητή, τον Σωτήρη Τριβιζά. Ηταν μια συνειδητή επιλογή για να γεφυρώσω το παρελθόν με το σήμερα. Εχουν τέτοια δύναμη η τεχνοτροπία και η αυθεντικότητα των δημοτικών τραγουδιών που μπορούν να εμπνεύσουν έναν ποιητή να γράψει κάτι σχετικό».

Συγχρόνως, τα τρία τραγούδια έχουν μια κοινή θεματική: τα στοιχειά και τους στοιχειωμένους.

«Το δικό μου κίνητρο για να ασχοληθώ με τα δημοτικά τραγούδια δεν ήταν η παράδοση ως παράδοση. Δεν θα ακούσετε τέτοια μουσική από μένα. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι μόνο η μεγάλη λογοτεχνική τους αξία και η συγκινησιακή τους δύναμη. Θεωρώ τα τραγούδια σπουδαία ποιήματα με έντονη δραματουργία, ειδικά “Το τραγούδι του νεκρού αδελφού” που στο παρελθόν (εποχή Μεσοπολέμου) ενέπνευσε τουλάχιστον τρία ενδιαφέροντα θεατρικά έργα».

Τι λέει, όμως, ο σκηνοθέτης της παράστασης; «Μελετώντας διαπίστωσα πως αυτές οι εξαιρετικά γνωστές ιστορίες δεν είναι ξεκομμένα κομμάτια σαν μια συλλογή σκοτεινών παραμυθιών αλλά όλες αφορούν αρχετυπικούς μύθους που η καταγωγή τους κρατά από την αρχαιότητα και συνδέονται με τη μετάβαση από τη μία εποχή στην άλλη. Με απασχόλησε πώς συνυπάρχουν στις τρεις ιστορίες οι τελετές θανάτου και αναγέννησης της φύσης», τόνισε ο Θ. Παπακωνσταντίνου.

Αλλά και για τον Δημήτρη Μαραμή η πρόκληση της σύνθεσης ήταν μεγάλη: «Ηθελα το επόμενο βήμα να έχει μια συγγένεια με τον “Ερωτόκριτο”, γι’ αυτό και επέλεξα τον ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο σε μια εκπληκτική γλώσσα, που όμως είναι κατανοητή ακόμα κι από έναν που μπορεί να μην ξέρει γράμματα. Στους “Στοιχειωμένους” έχουμε να κάνουμε με το αντίθετο του “Ερωτόκριτου” καθώς δεν είχα να διαχειριστώ χιλιάδες στίχους αλλά να αναπτύξω ένα πολύ μικρό ποίημα. Στην προηγούμενη απόπειρα έβαλα στοιχεία τζαζ και μπλουζ μπλεγμένα με την κρητική παράδοση, σε αυτό το έργο επηρεάστηκα από την Ανατολή, τη Μεσόγειο, τα Βαλκάνια. Είναι έντονα χορευτική η μουσική διότι εγώ σε αυτά τα δημοτικά τραγούδια δεν βρίσκω ίχνος θλίψης αλλά έντονα αισθήματα, αυθεντικότητα, γνησιότητα. Δεν υπάρχει κανένα είδος προσποίησης και φλυαρίας αλλά μια ευθύτητα. Η αγάπη εδώ είναι αιχμηρή. Μιλάμε για δεσμούς αίματος, σχέσεις μάνας και κόρης, μάνας και γιου, αδερφής και αδερφού, άντρα και γυναίκας, εραστή και ερωμένης».

Οσο για το βασικό θέμα αυτού του σύγχρονου μιούζικαλ ο συνθέτης ήταν ξεκάθαρος: «Είναι η άρνηση του θανάτου. Ο άνθρωπος ποτέ δεν δέχεται το τέλος. Ακόμα κι ένα δευτερόλεπτο πριν εκπνεύσει ελπίζει στην αιώνια ζωή. Αφού, λοιπόν, δεν μπορούμε να αποφύγουμε τον κύκλο της ζωής, ας ξορκίσουμε τον θάνατο χορεύοντας και κοιτώντας τον κατάματα».

 Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, Πέμπτη 28/2, Παρασκευή 1/3, στις 20.00. Τραγουδούν επίσης: Λητώ Μεσσήνη, Σταμάτης Πακάκης, Νίκος Ζιάζιαρης. Συμμετέχουν σύνολο μουσικών και τελειόφοιτοι της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών. Σκηνικά-Κοστούμια: Νίκη Ψυχογιού. Κίνηση: Νάντη Γώγουλου. Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα. Τιμές: 9€ -45 €. Τηλ: 210-7282333, megaron.gr.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Γέφυρες με την τζαζ και την παράδοση
Μια μουσική σύμπραξη που περνά από την Πόλη και τη Σμύρνη και φτάνει ώς τη Νέα Υόρκη και το Σικάγο. Αυτοσχεδιασμοί που σκοπεύουν να αναδείξουν την οικουμενικότητα και τον κοσμοπολίτικο χαρακτήρα της μουσικής...
Γέφυρες με την τζαζ και την παράδοση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ξανά αδιέξοδα;
Η νέα σεζόν ξεκίνησε. Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε κι έχει ενδιαφέρον, νέα στόχευση αλλά οι πραγματικά μεγάλες κι ακριβές παραγωγές είναι ελάχιστες. Ο καινούργιος γενικός διευθυντής αναλαμβάνει τα καθήκοντά του...
Ξανά αδιέξοδα;
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οι μουσικοί χρησμοί του Γιώργου Κουρουπού
H συναυλία τιτλοφορείται «Γη και Θάλασσα» και θα ακουστούν αποσπάσματα από τη μουσική του συνθέτη για το μπαλέτο «Οδύσσεια» του Τζον Νοϊμάγερ, που ανέβηκε στο Μέγαρο το 1995. Τις συνθέσεις ερμηνεύουν οι...
Οι μουσικοί χρησμοί του Γιώργου Κουρουπού
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μονομαχία με... κιθάρες
Η Αρλέτα και ο Λάκης Παπαδόπουλος γνωρίζονται δεκαετίες. Εχουν γράψει πολλά μουσικά χιλιόμετρα παρέα, έχουν αφήσει πίσω τους πολύ μεγάλα τραγούδια, έχουν δοκιμάσει τη φιλία τους σε διάφορες στιγμές στο πέρασμα...
Μονομαχία με... κιθάρες
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Παραλήρημα για τον Κουρεντζή
Eνα μεγαλειώδες έργο για τέσσερις σολίστ, διπλή χορωδία και ορχήστρα με σολιστικά φωνητικά μέρη οπερατικών διαστάσεων που εξακολουθεί να συγκλονίζει το κοινό σχεδόν 150 χρόνια μετά την πρώτη του παρουσίαση στο...
Παραλήρημα για τον Κουρεντζή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναβίωση με θρύλους της ροκ και... χιπ-χοπ
Πενήντα χρόνια μετά. Τίποτα στη μουσική δεν είναι ίδιο. Και τίποτα σε ό,τι αφορά τη μυθολογία του Γούντστοκ δεν έχει αλλάξει. Το Woodstock 50, ακόμα μια προσπάθεια αναβίωσης του θρυλικού φεστιβάλ,...
Αναβίωση με θρύλους της ροκ και... χιπ-χοπ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας