Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μουσική δωματίου υψηλής θερμοκρασίας

Εργα Μότσαρτ, Σούμαν και Μπραμς έπαιξαν ο βιολιστής Νοέ Ινουί, ο πιανίστας Βασίλης Βαρβαρέσος, η τσελίστρια Ελα φαν Πόουκε και ο βιολίστας Γκεόργκι Κοβάλεφ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μουσική δωματίου υψηλής θερμοκρασίας

  • A-
  • A+

Οσο περνάει ο καιρός τόσο εντείνεται η ξηρασία στο πεδίο της αθηναϊκής μουσικής ζωής, ειδικά όσον αφορά την παρουσίαση μουσικής δωματίου. Ταυτόχρονα με απογοήτευση παρατηρεί κανείς την οικτρή ποσοτική καθήλωση του μεγέθους και τον έκδηλο περιορισμό της σύνθεσης των ακροατηρίων σε πολύ στενό, αναμενόμενο κύκλο επαγγελματιών και ενδιαφερομένων…

Με αυτά ως δεδομένα η συναυλία που πρόσφερε το έντονα πολυεθνικής σύνθεσης Κουαρτέτο με πιάνο «Κορνέιλ» στις 4/2/2019 υπήρξε πολλαπλά ευπρόσδεκτη και απολαυστική. Η διοργάνωση ήταν της ελληνικής ιδιωτικής εταιρείας «Concerts & Opera» και φιλοξενήθηκε στην άριστης ακουστικής, νεοκλασικής αισθητικής αίθουσα του «Παρνασσού».

Συνάντηση ταλαντούχων μουσικών, το τετραμελές σχήμα αποτελείται από τον ελληνοϊαπωνικής καταγωγής βιολιστή Νοέ Ινουί, τον Θεσσαλονικιό πιανίστα Βασίλη Βαρβαρέσο, την Ολλανδή τσελίστρια Ελα φαν Πόουκε και τον Γεωργιανό βιολίστα Γκεόργκι Κοβάλεφ. Η δημιουργία του συνόλου συντελέστηκε προ τριετίας στην Ολλανδία, στο γόνιμο έδαφος της βορειοευρωπαϊκής μουσικής ζωής, με πρωτοβουλία της Πόουκε –η Ολλανδή τσελίστρια είναι διάσημη στη χώρα της– και του Ινουί. Ως σχήμα, οι τέσσερίς τους έχουν παίξει ώς τώρα πολλές φορές στην Ολλανδία. Η αθηναϊκή τους εμφάνιση ήταν γι’ αυτούς η πρώτη εκτός έδρας.

Ταυτόχρονα, εδώ και έξι χρόνια, οι Νοέ και Βαρβαρέσος συμπράττουν τακτικά σε συναυλίες ανά τον κόσμο (Ευρώπη, ΗΠΑ, Ιαπωνία) αλλά και στην Ελλάδα (ΜΜΑ 2016, Παρνασσός 2017).

Οι τρεις νέοι, ακμαίοι μουσικοί –κανείς τους δεν είναι άνω των 40– πρότειναν τρία κουαρτέτα με πιάνο από τον πυρήνα του βασικού ρεπερτορίου. Σε όλα οι ερμηνείες χαρακτηρίστηκαν από έντονη ζωντάνια, απουσία κάθε ίχνους προσέγγισης εκ του ασφαλούς, άριστη αντίληψη της στιλιστικής ταυτότητας και του βάρους της μουσικής δραματουργίας. Ωστόσο αυτό που αποτέλεσε πηγή ανεξάντλητης απόλαυσης και πρόσφερε σπάνιο πνευματικό ερέθισμα ήταν η περίσσεια νεανικού σφρίγους και, πάνω απ’ όλα, η αίσθηση ότι και οι τέσσερις ταλαντούχοι μουσικοί απολάμβαναν ανεπιφύλακτα τη συντροφική καλλιτεχνική σύμπραξή τους!

Η βραδιά ξεκίνησε με το «Κουαρτέτο για πιάνο αρ.2» του Μότσαρτ. Εργο αντιπροσωπευτικό της αισθητικής του περάσματος από το ώριμο μπαρόκ στον κλασικισμό, παίχτηκε με ωραία, διακριτικά υπογραμμισμένη απόδοση των συνεχών μεταπτώσεων στις διαθέσεις, δίχως να βιάζεται η νωχελική διάθεση και ο κυρίαρχα κομψός, μελωδικός χαρακτήρας της μουσικής.

Η εκτέλεση βασίστηκε στο ασφαλές, σταθερό ρυθμικό υπόβαθρο/βηματισμό που παρείχε από το πιάνο ο Βαρβαρέσος, ενώ απολαυστικές ήσαν οι ευγενικές στιχομυθίες ανάμεσα στο ηδύφωνο βιολί του Ινουί και τα άλλα δύο έγχορδα. Το ζωηρό, καταληκτικό Allegretto δόθηκε με ανήμερη κινητικότητα και, ταυτόχρονα, ελαφράδα που προσέδωσαν στη μουσική σπινθηροβόλα λάμψη και ευφορία.

Ακολούθησε το καθαρόαιμα ρομαντικό «Κουαρτέτο για πιάνο, αρ.3» του Μπραμς. Ανταποκρινόμενοι στα τελείως διαφορετικά μεγέθη της γραφής –βάρος και δριμύτητα έκφρασης, κλίμακα δυναμικών, ένταση ροής μουσικού ειρμού, ισορροπίες συμμετοχής των οργάνων– οι τέσσερις μουσικοί έπαιξαν με πιο αργές ταχύτητες, μεγαλύτερο ήχο, αιχμηρότερη φραστική. Καθοριστική υπήρξε εδώ η συνεισφορά του Βαρβαρέσου από το πιάνο –στιβαρή, άγρια, επιβλητικής ρυθμικής πυγμής– αλλά και του Ινουί στο βιολί, ο οποίος ηγήθηκε αδιαπραγμάτευτα στο ξετύλιγμα της μελωδικής ρητορικής της μουσικής ορίζοντας τη θερμοκρασία, το ήθος και το εκφραστικό βάρος του μουσικού ειρμού.

Το σύντομο σκέρτσο δόθηκε με καταδιωκτικής έντασης καλπαστική ορμή και σφυροκοπηματικής αιχμηρότητας παλμό, προσδίδοντας στο ακρόαμα δαιμονική διάσταση. Αντίθετα στο λυρικό Andante επικράτησαν οι λυρικοί, εσωστρεφείς μονόλογοι και διάλογοι των τριών εγχόρδων, βιόλας, βιολιού, τσέλου. Η βραδιά ολοκληρώθηκε με το επίσης πεμπτουσιακά ρομαντικό «Κουαρτέτο για πιάνο» του Σούμαν.

Η τετραμερής σύνθεση δόθηκε με έμφαση στην απόδοση του αιχμηρού, πιεστικά επίμονου ρυθμικού καλπασμού, υποστηρίζοντας άριστα τη συγκαλυμμένα συμφωνική διάσταση της πυκνοδομημένης γραφής. Υψηλή τεχνική ακρίβεια, αδιάλειπτη εγρήγορση και φροντίδα στην οργάνωση του μουσικού συντακτικού (παράγραφοι, στίξεις, φραστική), ισορροπημένες δυναμικές και ευγενής μουσικότητα εξασφάλισαν μια απολαυστική, ανεξάντλητης ευφορίας εκτέλεση!

Παροξυσμική ένταση διαπότισε το σύντομο σκέρτσο. Το καταληκτικό, συμφωνικής πυκνότητας μέρος δόθηκε με ηχητική διαφάνεια, υποδόριο ωστικό παλμό, ανάλαφρη διάθεση και μελετημένα κλιμακούμενες κορυφώσεις.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κρυμμένοι θησαυροί του μπαρόκ
Υπό τον γενικό τίτλο «Αφανείς ήρωες», οι Ιάσων Ιωάννου (μπαρόκ βιολοντσέλο), Δημήτρης Τίγκας (βιολόνε), Θεόδωρος Κίτσος (θεόρβη, μπαρόκ κιθάρα, μαντολίνο) και Μάρκελλος Χρυσικόπουλος (τσέμπαλο, φορητό...
Κρυμμένοι θησαυροί του μπαρόκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
Αναντίστοιχα μέτρια προσέλευση κόσμου για τη σημασία και το βάρος της παρουσίας της είχε η συναυλία που έδωσε στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η αγγλική Ορχήστρα Φιλαρμόνια υπό τον Εσα Πέκα...
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ορατόριο με ηλεκτρονική ενίσχυση
Για τέταρτη συνεχή χρονιά, φέτος τον Ιούνιο το Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» προσφέρει κύκλο δωρεάν εκδηλώσεων υπό τον αγγλόφωνο τίτλο «Summer Nostos Festival». Στο πλαίσιο αυτό παρακολουθήσαμε στην αίθουσα της...
Ορατόριο με ηλεκτρονική ενίσχυση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ελλάδα – Τουρκία, μουσική συμμαχία
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών παρακολουθήσαμε μια θαυμάσια συναυλία λατρευτικής χορωδιακής μουσικής με κομμάτια δημιουργημένα εκατέρωθεν του σημερινού συνόρου Ελλάδας – Τουρκίας από συνθέτες που έζησαν στο...
Ελλάδα – Τουρκία, μουσική συμμαχία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι
Μοναδικά απολαυστική ήταν η συναυλία που έδωσαν στο κατάμεστο Μέγαρο Μουσικής τα έγχορδα της Ακαδημίας του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών, στο πλαίσιο τρέχουσας ευρωπαϊκής περιοδείας σε Γερμανία, Ολλανδία, Ελλάδα,...
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας