Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ

  • A-
  • A+

Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής (25/1/2019). Το θαυμάσιο ακρόαμα απέδωσαν οι ορχηστρικές και χορωδιακές δυνάμεις του γνωστού γερμανικού Συνόλου «Μπαλτάζαρ Νόιμαν» (ιδρ. 1991/95) υπό τον αρχιμουσικό Τόμας Χένγκελμπροκ, που τον Απρίλιο του 2017 είχαν παρουσιάσει στον ίδιο χώρο τα «Κατά Ιωάννην Πάθη» του Μπαχ. Οι εκτελέσεις έγιναν με όργανα εποχής.

Η βραδιά ξεκίνησε με τη «Missa Superba/Θαυμαστή Λειτουργία» (1674) για οκτώ φωνές του Γιόχαν Κάσπαρ Κερλ, αυστηρό έργο του πρώιμου γερμανικού μπαρόκ με συμβατική γραφή, που αποδόθηκε με φροντίδα, ακρίβεια και σαφήνεια.

Ακολούθησε δίχως διακοπή –το κοινό δεν πρόλαβε καν να συνειδητοποιήσει το πέρασμα!– το «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ στην εκδοχή του Ζίσμαϊερ. Εχοντας υπό τις διαταγές του δυο τέλεια πειθαρχημένα σύνολα με εμπειρία αναρίθμητων συναυλιών υπό τον ίδιο, ο 60χρονος Χένγκελμπροκ υιοθέτησε γοργές έως πολύ υψηλές ταχύτητες και σφριγηλό, ρυθμικά τονισμένο βηματισμό, διαπλάθοντας τη μουσική με μοναδική καθαρότητα, γωνιώδη φραστική, υπογραμμισμένες εξάρσεις και κοφτές, ακριβείς στίξεις.

Ο ασύλληπτης τελειότητας συντονισμός των εγχόρδων της ορχήστρας και των φωνών, τόσο κατά ομάδες όσο και μεταξύ τους, είχε αποτέλεσμα ένα εκπληκτικής διαφάνειας και ακρίβειας ακρόαμα, το οποίο, σαν να μην έφταναν οι υψηλές ταχύτητες και τα σκληρά, «αρχαϊκά» ηχοχρώματα πνευστών και κρουστών, χάρη στις πυκνές, καίριες εκφραστικές υπογραμμίσεις του αρχιμουσικού γινόταν ακραία συναρπαστικό, κόβοντας την ανάσα. Τ

ο εισαγωγικό μέρος ξετυλίχθηκε απαλά, με απαλό ρυθμικό παλμό. Το «Κύριε ελέησον» δόθηκε με καταδιωκτική βιασύνη δίχως, όμως, το παραμικρό θόλωμα στην πλοκή των φωνών και της ορχήστρας, η «Ημέρα οργής» ξέσπασε με θυελλώδη ένταση και μαστιγωτικής αγριότητας ωστική ορμή. Η ζωντανή εκτέλεση της μουσικής με τέτοιες, ασυμβίβαστης έμπνευσης προδιαγραφές προσέλαβε ασύλληπτης αγριότητας και συγκινησιακής πειθούς παροντική ένταση.

Επιπλέον, η χρήση ως μονωδών τεσσάρων ικανών μελών της χορωδίας, που τραγούδησαν από τις θέσεις τους, προσέδωσε στην εκτέλεση διαφορετικό ψυχολογικό, πιο κατανυκτικό χαρακτήρα υπογραμμίζοντας –και υπενθυμίζοντας– τον ακολουθιακό χαρακτήρα του έργου.

Η ΚΟΘ παίζει στο Μέγαρο Μουσικής

Ανιση ήταν η συναυλία που έδωσε στον ίδιο χώρο η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης υπό την καλλιτεχνική της διευθύντρια, αρχιμουσικό Ζωή Τσόκανου (1/2/2019). Η ΚΟΘ είναι ένα σύνολο με εξαιρετικής ποιότητας σώμα εγχόρδων που διαθέτει ομοιογενή, καλλιεργημένο ήχο και, επιπλέον, έχει ως εξάρχοντες δυο αληθινά εκλεκτούς σολίστες βιολιού· πάσχει, ωστόσο, αισθητά από έλλειμμα ποιότητας στα πνευστά, κάτι που διαπιστώθηκε σποραδικά αλλ’ επανειλημμένα κατά τη συναυλία.

Οπως παλιά, τότε που η υποχρέωση προς την ντόπια, ιστορική εργογραφία εξοφλούνταν παίζοντας στην αρχή κάποιο σύντομο έργο, η συναυλία ξεκίνησε με την «Αυγή στον Παρθενώνα» (1936) του Σόλωνα Μιχαηλίδη, πρώτο μέρος συμφωνικού διπτύχου ελληνικής έμπνευσης υπό τον τίτλο «Δυο συμφωνικές εικόνες», που περιλαμβάνει επίσης «Το πανηγύρι της Κακάβας».

Εμπρεσιονιστικής γραφής με μεσογειακά θερμές, ρομαντικές εξάρσεις, το κομμάτι δόθηκε άρτια. Αναμφίβολα, η εντύπωση θα ήταν καλύτερη –και πληρέστερη– αν είχε δοθεί και το δεύτερο μέρος του διπτύχου... Ακολούθησε το «Κοντσέρτο για βιολί» του Μπραμς με σολίστα τον Βαλέρι Σοκολόφ.

Από τις πρώτες νότες της γεμάτης ζέση εισόδου του, ο ανερχόμενος 32χρονος Ουκρανός βιολιστής έδειξε να διαθέτει όλα τα εχέγγυα ενός ώριμου επαγγελματία: καταφανή άνεση και σιγουριά, θερμή ιδιοσυγκρασία συνδυασμένη με άριστη αντίληψη της ρομαντικής μουσικής δραματουργίας, ηγετική πυγμή στη συμπόρευση με την ορχήστρα. Το παίξιμό του είχε γλυκό, φωτεινό, μεστό ήχο στο πλήρες φάσμα, επαρκέστατες δυναμικές, δεξιοτεχνική δεινότητα, άριστη άρθρωση, σφριγηλό φραζάρισμα.

Η εκτέλεση έρευσε αβίαστα αλλά και συχνά κάπως αδιάφορα, κυρίως όσον αφορά στο ποιον της έκφρασης –εντάσεις, θερμοκρασίες, στίξεις, βάθος λεπτομέρειας– που εκπορευόταν από τη συνεισφορά της ορχήστρας.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη «Συμφωνία αρ.6, Παθητική» του Τσαϊκόφσκι, έργο με ιδιαζόντως βαρύ συναισθηματικό φορτίο, ένθεν και ασυμβίβαστα απαιτητικό εκφραστικά.

Γενικώς τεχνικά επαρκής και ακριβής, η εκτέλεση στηρίχτηκε κυρίως στο ζηλευτά καλό παίξιμο των εγχόρδων –πειθαρχημένο, συντονισμένο, διάφανο, με θερμό ήχο– αλλά και πάλι, τη συνολικά θετική εντύπωση υπονόμευσαν σποραδικά ανισότητες στο ποιον και στο βάθος της έκφρασης.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική δωματίου υψηλής θερμοκρασίας
Οσο περνάει ο καιρός τόσο εντείνεται η ξηρασία στο πεδίο της αθηναϊκής μουσικής ζωής, ειδικά όσον αφορά την παρουσίαση μουσικής δωματίου. Με αυτό ως δεδομένο η συναυλία που πρόσφερε το έντονα πολυεθνικής...
Μουσική δωματίου υψηλής θερμοκρασίας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κρυμμένοι θησαυροί του μπαρόκ
Υπό τον γενικό τίτλο «Αφανείς ήρωες», οι Ιάσων Ιωάννου (μπαρόκ βιολοντσέλο), Δημήτρης Τίγκας (βιολόνε), Θεόδωρος Κίτσος (θεόρβη, μπαρόκ κιθάρα, μαντολίνο) και Μάρκελλος Χρυσικόπουλος (τσέμπαλο, φορητό...
Κρυμμένοι θησαυροί του μπαρόκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κλασικά... ελληνικά
Η οικονομική κρίση δεν μείωσε σοβαρά μόνον τον αριθμό και την ποιότητα εκδηλώσεων κλασικής μουσικής αλλά ανέστειλε μερικώς και τη δισκογραφική παρουσία των Ελλήνων μουσικών. Ωστόσο, στο σημερινό...
Κλασικά... ελληνικά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
Στο πλαίσιο του αφιερωματικού κύκλου στον Αλφρεντ Σνίτκε (1934-1998), οι δύο μουσικοί επέλεξαν να παρουσιάσουν συνθέσεις του πολύ ιδιαίτερου Σοβιετικού συνθέτη δίπλα σε συνθέσεις του επίσης Σοβιετικού Σεργκέι...
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
Η Εθνική Ορχήστρα της Ρωσίας (ΕΟΡ) είναι το πρώτο μη κρατικό συμφωνικό σύνολο στη ρωσική ιστορία. Ιδρύθηκε από τον πιανίστα/αρχιμουσικό Μιχαήλ Πλετνιόφ στις παραμονές της διάλυσης της ΕΣΣΔ, το 1990, και σήμερα...
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μέτριο ξεκίνημα νέας σεζόν
Καταφανώς μέτρια –για προφανείς και όχι μόνον λόγους– ήταν η εναρκτήρια συναυλία της νέας περιόδου 2018/19 που έδωσε η ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής υπό τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Στέφανο Τσιαλή (5/10/2018) και...
Μέτριο ξεκίνημα νέας σεζόν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας