Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τρεις σταρ του χορού στην Αθήνα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τρεις σταρ του χορού στην Αθήνα

  • A-
  • A+

Ενα έργο εμπνευσμένο από εικόνες του Γκουαντάναμο που φτιάχτηκε για να προβληματιστούμε σχετικά με τις συνθήκες κράτησης των ανθρώπων. Ενα κορυφαίο χορευτικό συγκρότημα σε τρεις αριστουργηματικές χορογραφίες που μελετούν τη σχέση μας με τη μουσική και είναι βασισμένες σε μελωδίες των Μπαχ, Κάρολιν Σο, Περ Χένρικ Νόρντγκρεν, Πάβελ Χάας. Και μια παράσταση με έργα του μεγάλου Ουίλιαμ Φορσάιθ γεμάτα χιούμορ, ευαισθησία, πρόκληση που υπενθυμίζουν γιατί ο Αμερικανός χορογράφος ηλέκτρισε το μπαλέτο όσο κανείς και άλλαξε για πάντα την ιστορία της κίνησης. Τρεις μεγάλοι αστέρες του χορού παρουσιάζουν στην Αθήνα νέες και παλαιότερες δουλειές τους μεταμορφώνοντας σε χορευτική όαση το πρώτο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου.

■ Μια διεθνής συμπαραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι η παράσταση «A Quiet Evening of Dance» που ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή (6 – 10/2 στις 20.30) και, αν μη τι άλλο, αναδεικνύει τον χορό ως εμπειρία. Αναμφισβήτητα, αν υπάρχει ένας άνθρωπος που έδωσε νέα πνοή στον κλασικό χορό και τον μετέτρεψε σε μια δυναμική τέχνη, έτοιμη να εκτοξευτεί στον 21ο αιώνα, αυτός είναι ο Ουίλιαμ Φορσάιθ.

Ο Αμερικανός χορογράφος δημιουργεί κόσμους ολόκληρους με μοναδικά μέσα το ανθρώπινο σώμα, τον χώρο και τον χρόνο, μεταβάλλοντας τον χορό σε μια πρωτόγνωρη εμπειρία, τόσο για τους χορευτές όσο και για το κοινό του. Αυτό ισχύει και για το «A Quiet Evening of Dance» που θα δούμε στην Αθήνα τέσσερις μήνες μετά την πρεμιέρα του στο Sadler’s Wells του Λονδίνου. Πρόκειται για σπουδαία δουλειά (η «Γκάρντιαν» την ανέδειξε σε κορυφαία παράσταση χορού στην Αγγλία για το 2018), η οποία περιλαμβάνει δύο νέα κομμάτια («Epilogue» και «Seventeen/Twenty One»), δύο νέες εκδοχές παλαιότερων έργων του, το «Dialogue (DUO2015)» και το «Catalogue (Second Edition)», καθώς και το «Prologue», ένα απόσπασμα του «Seventeen/Twenty One».

■ Σημαντικό κεφάλαιο του ευρωπαϊκού χορού ο σπουδαίος Ισπανός Νάτσο Ντουάτο συνεργάζεται για πρώτη φορά με το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και παρουσιάζει με τους χορευτές της ομάδας μια παράσταση για τη φθορά της ψυχής με τίτλο «Herrumbre» (6, 8, 9, 15, 16, 17/2, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ, στο ΚΠΙΣΝ). Για τον περιζήτητο χορογράφο και διευθυντή του Κρατικού Μπαλέτου του Βερολίνου, αφετηρία για να δημιουργήσει το «Herrumbre» υπήρξε μια φωτογραφία από τις φυλακές του Γκουαντάναμο που δείχνει τους φυλακισμένους πεσμένους στο έδαφος σαν ζώα. Ετσι, στη χορογραφία του μεταμόρφωσε σε κινήσεις τις εικόνες βίας που προβάλλουν τα ΜΜΕ με σκοπό να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο γύρω από ένα ζήτημα που θα έπρεπε να μας αφορά όλους.

«Εχοντας κουραστεί να βλέπω εικόνες βίας και βασανιστηρίων κάθε είδους, αισθάνθηκα την ανάγκη να μεταφράσω όλον αυτόν τον τρόμο σε κίνηση. Το “Herrumbre” (Σκουριά) είναι ένα κάλεσμα να προβληματιστούμε, όχι ένα δογματικό έργο. Θέλω να προκαλέσω ανθρώπους να μελετήσουν ένα ζήτημα που συμβαίνει καθημερινά όχι τόσο μακριά από μας. Το έργο δεν αφορά μόνο τα βασανιστήρια, αλλά και το πώς ο άνθρωπος μπορεί να φτάσει σε μια τόσο εξευτελιστική ακραία κατάσταση, όπως η απώλεια της αξιοπρέπειας. Συγκρίνω τον άνθρωπο με τον σίδηρο, ο οποίος οξειδώνεται, σαν να σκουριάζει η ψυχή».

■ Με ορμητήριο τη Χάγη της Ολλανδίας και μότο τους τη φράση του καλλιτεχνικού τους διευθυντή Πολ Λάιτφουτ «Το θέμα είναι η καλλιτεχνική δημιουργία, όχι μόνο η χορογραφία», το Nederlands Dans Theater Ι, που τόσο αγαπά το ελληνικό κοινό, αφήνει το στίγμα του στον διεθνή χορευτικό χάρτη εδώ και έξι δεκαετίες. Χορογραφίες που αλλάζουν τα δεδομένα, παραγωγές αντισυμβατικές και προοδευτικές, χορευτές με εντυπωσιακές τεχνικές και ερμηνευτικές ικανότητες. Mία χορευτική ομάδα με έντονη ιδιοσυγκρασία και πρωτοποριακή αισθητική που τάραξε τα νερά του σύγχρονου χορού, όταν πρωτοεμφανίστηκε το 1959.

Ενώ πριν από 40 χρόνια πήραν απόφαση να χωρίσουν σε ΝDT 1 και ΝDT 2 το αρχικά ενιαίο σύνολο, με το δεύτερο να δίνει έμφαση στην ανάπτυξη του ταλέντου των νεαρών μελών και το πρώτο να αφοσιώνεται στην περαιτέρω καλλιτεχνική εξέλιξη των ωριμότερων χορευτών. Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (1, 2, 3 και 4 Φεβρουαρίου, 8 μ.μ.), αυτή τη φορά φέρνουν τρεις χορογραφίες: το νέο έργο του Γερμανού Μάρκο Γκέκε «Walk the Demon», το «Safe as Houses» του διάσημου διδύμου Σολ Λεόν και Πολ Λάιτφουτ και το «Παρτίτα για 8 χορευτές» της Καναδής Kρίσταλ Πάιτ.

   

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κύκνοι σε σκηνικό Mad Max
Στην πρώτη χορογραφία του ως διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ ο Κωνσταντίνος Ρήγος επιχείρησε μια νέα ανάγνωση πάνω στη ρομαντική «Λίμνη των κύκνων», έβγαλε την καταχνιά και παρακμή που κρύβει το έργο, σε μια...
Κύκνοι σε σκηνικό Mad Max
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Η Ζιζέλ μπορεί να είναι μια σημερινή γυναίκα»
Ο διάσημος χορογράφος παρουσιάζει στη Λυρική Σκηνή μια κλασική εκδοχή του παραμυ­θένιου μπαλέτου και εξηγεί πώς τα δυνατά θέματά του, η αγάπη, η προδοσία, αγγίζουν πάντα τους θεατές. Ενα μπαλέτο από τα...
«Η Ζιζέλ μπορεί να είναι μια σημερινή γυναίκα»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σπάνιος και ποιητικός Χατζιδάκις
Τρία σπουδαία έργα του Μάνου Χατζιδάκι αποκαλύπτονται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο πλαίσιο του Κύκλου Μάνος Χατζιδάκις. Τα «Τραγούδια της αμαρτίας»θα ερμηνεύσουν ο Π. Κιμιωνής...
Σπάνιος και ποιητικός Χατζιδάκις
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Μόνο η θέληση για ζωή δεν φυλακίζεται»
Εχει διευθύνει τα μεγαλύτερα μπαλέτα του κόσμου, θεωρεί ότι η τέχνη είναι συνώνυμη της πολιτικής και πιστεύει ότι οι καλύτεροι χορευτές είναι τα άλογα στο κτήμα του. Ο κορυφαίος Ισπανός χορογράφος Νάτσο...
«Μόνο η θέληση για ζωή δεν φυλακίζεται»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η μικρή κίτρινη ετικέτα με τους θησαυρούς της κλασικής
Η αρχαιότερη και πλέον έγκυρη δισκογραφική εταιρεία στο είδος της γιορτάζει με ένα φιλόδοξο πρόγραμμα εκδηλώσεων, όπως η σύμπραξη των ιερών τεράτων Ανε Σοφί Μούτερ και Σέιζι Οζάουα ή του Μαξ Ρίχτερ με τη...
Η μικρή κίτρινη ετικέτα με τους θησαυρούς της κλασικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Eνας σκοτεινός κουρσάρος στη Λυρική
Η πιο πολιτική όπερα του Ιταλού συνθέτη ανοίγει το 2019 για την ΕΛΣ σε μια εντυπωσιακή παραγωγή της Βασιλικής Οπερας του Λονδίνου. Στο πόντιουμ για την αποψινή πρεμιέρα θα βρίσκεται μία από τις λίγες γυναίκες...
Eνας σκοτεινός κουρσάρος στη Λυρική

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας