• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 2.8°C / 6.3°C
    3 BF
    46%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    4°C 1.9°C / 6.0°C
    2 BF
    38%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.0°C / 8.7°C
    1 BF
    26%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.9°C / 7.0°C
    1 BF
    35%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    1 BF
    64%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    4°C 1.2°C / 5.9°C
    2 BF
    40%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C 1.4°C / 1.8°C
    3 BF
    32%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    6°C 6.3°C / 6.8°C
    1 BF
    21%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 4.4°C / 7.8°C
    5 BF
    70%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    3 BF
    52%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 6.1°C / 7.4°C
    5 BF
    45%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 4.7°C / 5.6°C
    3 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.9°C / 8.9°C
    2 BF
    46%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 3.5°C
    0 BF
    35%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.4°C / 6.1°C
    2 BF
    56%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 5.8°C / 6.8°C
    2 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.0°C / 5.9°C
    3 BF
    55%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    3°C 3.2°C / 3.3°C
    2 BF
    40%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.0°C / 6.7°C
    2 BF
    41%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    2 BF
    43%

Ραμόν Βάργκας (Αντόρνο), Άννα Στυλιανάκη (Μαρία) και Τάσης Χριστογιαννόπουλος (Σιμόν Μποκανέγκρα)

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΑΚΑΛΑΚΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Σιμόν Μποκανέγκρα» με ένταση και πάθος

  • A-
  • A+

Παρότι όχι μία από τις δημοφιλέστερες όπερες του Βέρντι, ο «Σιμόν Μποκανέγκρα» (1857) έχει παρουσιαστεί αρκετές φορές από την ΕΛΣ, πάντα με κριτήριο την ύπαρξη Ελληνα πρωταγωνιστή ικανού να φέρει επάξια τον επώνυμο ρόλο: πρωτοανέβηκε με τον Τζον Μοδινό (1963, 1964 «Ολύμπια»), ακολούθως με τον Κώστα Πασχάλη (1974 Ηρώδειο, 1995/96) και, τέλος, με τον Δημήτρη Τηλιακό (2008 ΜΜΑ).

Το Σαββατοκύριακο που πέρασε (19 & 20/1) ήρθε η σειρά δύο άλλων έμπειρων ακμαίων Ελλήνων βαρυτόνων με έντονη διεθνή παρουσία να ενσαρκώσουν τον ρόλο του τραγικού δόγη της Γένοβας: του Δημήτρη Πλατανιά και του Τάση Χριστογιαννόπουλου. Το έργο παρουσιάστηκε σε συνεργασία της ΕΛΣ με τη Βασιλική Οπερα του Κόβεντ Γκάρντεν, σε αναβίωση της κλασικής πλέον σκηνοθεσίας του 1991, από τον Αυστραλό Ελάιτζα Μοσίνσκι. Ας προσθέσουμε εδώ ότι η παραγωγή αυτή ξαναπαρουσιάστηκε στο Λονδίνο το περασμένο φθινόπωρο. Παρακολουθήσαμε την παράσταση στην κατάμεστη αίθουσα με τη δεύτερη διανομή αποκομίζοντας άριστες εντυπώσεις.

Στα μάτια ενός σημερινού θεατή, εξοικειωμένου με τις σύγχρονες σκηνικές παραγωγές, η συνειδητά ημιαφαιρετική σκηνοθεσία ισορρόπησε ευανάγνωστα μεταξύ (ψευδο)ιστορικής αναπαράστασης και εικαστικού αισθητισμού, υποστηρίζοντας ιδανικά τις ατμόσφαιρες και τις διαθέσεις της μουσικής του Βέρντι.

Το σκηνικό του Μάικλ Γίρκγαν -μια δεσπόζουσα κιονοστοιχία με γεωμετρικό πλακόστρωτο σε έντονη προοπτική μέσα από την οποία ανοιγόταν ένας άδειος ορίζοντας- και τα ιστορικά κοστούμια του Πίτερ Τζ. Χολ υπέβαλαν αβίαστα την εποχή και τον τόπο δίχως να φορτώνουν την πρόσληψη με περιττές λεπτομέρειες. Ταυτόχρονα οι φωτισμοί του Τζον Χάρισον σε χρωματική παλέτα που παλινδρομούσε μεταξύ ψυχρών γαλάζιων και θερμών κόκκινων και η ευγενικά θεατρική κινησιολογία -των άριστα χορογραφημένων αψιμαχιών συμπεριλαμβανομένων!- ολοκλήρωναν αισθητικά ένα θέαμα με ατμόσφαιρες α λα Τιτσιάνο.

Μουσικά η παράσταση υπό την ικανότατη Θεσσαλονικιά αρχιμουσικό Ζωή Τσόκανου διέθετε σφρίγος, ευγένεια, ακρίβεια. Ισορροπημένη εκφραστικά και φωνητικά ήταν η πρωταγωνιστική τετράδα. Ως Μποκανέγκρα ο Τάσης Χριστογιαννόπουλος μάς χάρισε άλλο ένα εξαιρετικά μεστό πορτρέτο βερντιανού ήρωα. Τραγούδησε άψογα, με ένταση, πάθος και ακρίβεια, με καλαισθησία και ευγένεια, ενώ σκηνικά υπήρξε ηρωικός και ρωμαλέος και ταυτόχρονα εύθραυστος και ευαίσθητος, ισορροπώντας τη μοναδικά συγκινητική ερμηνεία του με ευφυώς στιλιζαρισμένη θεατρικότητα. Ως Αντόρνο ο διεθνούς φήμης 58χρονος Μεξικανός τενόρος Ραμόν Βάργκας πρόσφερε μιαν ιδανικά βερντιανή ερμηνεία, με φωτεινή, εύηχη φωνή, ακριβές, θαυμαστά αβίαστο, μελωδικά εύπλαστο τραγούδι και άνετη, επικοινωνιακά ζωντανή σκηνική παρουσία.

Στην πρώτη της αναμέτρηση με τον Βέρντι, σε ρόλο φανερά βαρύτερο απ’ ό,τι έχει τραγουδήσει ώς τώρα, η υψίφωνος Αννα Στυλιανάκη υπήρξε μια σκηνικά πειστική, γοητευτική, φωνητικά καλή Μαρία Μποκανέγκρα, τραγουδισμένη με αφιέρωση, ένταση, δίχως εκπτώσεις˙ περιμένουμε περισσότερα από αυτήν μελλοντικά. Τον Φιέσκο ενσάρκωσε θαυμάσια ο έμπειρος βαθύφωνος Πέτρος Μαγουλάς, συνθέτοντας ένα απολαυστικό δίπτυχο με τον Μποκανέγκρα του Χριστογιαννόπουλου.

Τέλος, τον ρόλο του απεχθούς, μηχανορράφου Πάολο τραγούδησε με ακρίβεια και αιχμηρότητα ο βαρύτονος Κύρος Πατσαλίδης. Ακριβής και συντονισμένη ήταν στις συμμετοχές της -εντός και εκτός σκηνής- η Χορωδία της ΕΛΣ. Τέλος, οφείλουμε να προσθέσουμε ότι, εκτός του ότι εξασφάλισε καλό συντονισμό μεταξύ τάφρου, σκηνής και τραγουδιστών, η αρχιμουσικός Ζωή Τσόκανου διέπλασε με ακρίβεια και ευγένεια τις, όχι λίγες, ιδιαίτερες ορχηστρικές σελίδες που ο Βέρντι περιλαμβάνει στον Μποκανέγκρα, για να υπογραμμίσει ατμόσφαιρες και καταστάσεις.

Οχι άδικα, ούτε αδικαιολόγητα, η παραγωγή αποδείχτηκε ιδιαίτερα ελκυστική για το αθηναϊκό κοινό: όλα τα εισιτήρια για τις αρχικά έξι προγραμματισμένες παραστάσεις έχουν πωληθεί, ενώ και για την πρόσθετη παράσταση της 27/1 κοντεύουν ήδη να εξαντληθούν!

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν το τσέλο τραγουδά
Μια απολαυστική βραδιά μουσικής δωματίου πρόσφερε ο τσελίστας Μπένεντικτ Κλέκνερ (Benedict Klöckner), συνοδευόμενος από τον πιανίστα Χοσέ Γκαγιάρδο (José Gallardo), στην άριστης ακουστικής νεοκλασική αίθουσα...
Οταν το τσέλο τραγουδά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ελισάβετ Λεόνσκαγια παίζει Σούμπερτ
Μουσικός με ποικίλες, σημαίνουσες καταβολές –πολωνοεβραϊκής καταγωγής γεννημένη και μεγαλωμένη στην Τιφλίδα της Γεωργίας, με σπουδές στη Μόσχα– η Λεόνσκαγια βρίσκεται αδιάλειπτα σε δράση επί τέσσερις...
Η Ελισάβετ Λεόνσκαγια παίζει Σούμπερτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Διαπολιτισμική συνάντηση Ανατολής - Δύσης
Στις 16/4/2018 η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Χάνγκτσοου (ΦΟΧ) έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής μια συναυλία εντεταγμένη στο πλαίσιο του Ετους Πολιτιστικών Ανταλλαγών Ελλάδας-Κίνας. Η ΦΟΧ έρχεται από μια κινεζική πόλη...
Διαπολιτισμική συνάντηση Ανατολής - Δύσης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Καμεράτα με Μπαχ και όργανα εποχής
​Οφείλει κανείς να παραδεχτεί ότι οι Μουσικοί της Καμεράτας και, δίπλα τους, ο ευρύτερος κύκλος όσων συνεργάζονται με αυτήν σχηματίζουν μια σπάνια ομάδα ανθρώπων της μουσικής που, σε αυτή τη χώρα, διαθέτουν...
Καμεράτα με Μπαχ και όργανα εποχής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τρεις Ελληνίδες συνθέτριες σε πρώτη ακρόαση
Υποστηριγμένα από πολύ καλές, άρτια προετοιμασμένες ερμηνείες, τα ίδια τα έργα αποδείχτηκαν πολλαπλώς ενδιαφέροντα. Ταυτόχρονα, η ακρόασή τους σε σχέση με το πού, πότε και πώς γράφτηκαν γεννούσε επιτακτικές...
Τρεις Ελληνίδες συνθέτριες σε πρώτη ακρόαση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Παύλος Καρρέρ: ο δικός μας ξεχασμένος Βέρντι
Πρώτη φορά στα νεότερα χρόνια παίχτηκε πρόσφατα η όπερα του Επτανήσιου συνθέτη Παύλου Καρρέρ, «Φιορ ντι Μαρία». Στη συναυλιακή εκτέλεση συμμετείχαν μονωδοί, η Μικτή Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του...
Παύλος Καρρέρ: ο δικός μας ξεχασμένος Βέρντι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας