Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τραγούδια για εγκλήματα...

Ο Δημήτρης Μυστακίδης στον «Σταυρό του Νότου Plus»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τραγούδια για εγκλήματα...

  • A-
  • A+

Δείτε πόσο ενδιαφέρον ακούγεται αυτό που ετοίμασε για τα επόμενα Σάββατα στον «Σταυρό του Νότου Plus» ο Δημήτρης Μυστακίδης: ένα πρόγραμμα με ρεμπέτικα τραγούδια που αναφέρονται σε εγκλήματα. «Εχω χωρίσει το πρόγραμμα σε ενότητες ανάλογα με τον τύπο του εγκλήματος», μας λέει ο ίδιος. «Ενδεικτικά αναφέρω τις ανθρωποκτονίες, τις απειλές κατά της ζωής, τα εγκλήματα εξ αμελείας, τα εγκλήματα τιμής, τον τζόγο, τα ναρκωτικά και πολλά άλλα. Για τα τραγούδια που γράφτηκαν με αφορμή πραγματικές δολοφονίες, χρησιμοποιώ και κάποια βίντεο που έχουμε φτιάξει ειδικά για την παράσταση, με τη συμμετοχή του πλέον ειδικού στο αστυνομικό ρεπορτάζ, του κ. Πάνου Σόμπολου».

Μπορεί να ακούγεται κάπως αντιφατικό αλλά ναι, γιατί όχι, θα διασκεδάσουμε με... τραγούδια για εγκλήματα. «Οπως έχει γράψει ο Δερμιτζογιάννης, “μέσα στον πόνο είν' η χαρά, μες στη χαρά ο πόνος”, οπότε ναι, μπορούμε και να διασκεδάσουμε και να ψυχαγωγηθούμε», συμφωνεί και ο Δημήτρης Μυστακίδης. «Είναι τόσο μεγάλο αυτό το θέμα και τόσο “πολύχρωμο” και νομίζω ότι έχουμε δομήσει ένα πρόγραμμα που τα προσφέρει όλα αυτά».

Ποιος σκότωσε τον Σακαφλιά; Αργιλέ μου γιατί σβήνεις; Τι γυρεύουν οι μπάτσοι τέτοια ώρα; Γιατί αντιλαλούν οι φυλακές; Μεγάλα εγκλήματα που συντάραξαν την Ελλάδα του Μεσοπολέμου και που καταγράφηκαν με τον πιο γλαφυρό τρόπο μέσα από ρεμπέτικα τραγούδια. Γιατί, άραγε, γίνονται τραγούδια τα μεγάλα εγκλήματα; «Οι ζωές μας κυλούν, σε ένα μεγάλο μέρος τους, με μια κανονικότητα, μια ρουτίνα», απαντάει ο Δημήτρης. «Οτιδήποτε μας βγάζει από αυτή τη ρουτίνα, μας ταρακουνάει κατά κάποιον τρόπο, όπως ο έρωτας, ο θάνατος ή οι ριζικές αλλαγές στη ζωή μας (μετανάστευση κ.λπ.), τουλάχιστον για μια λαϊκή μουσική, όπως είναι το ρεμπέτικο, είναι αφορμή για να γραφτούν τραγούδια. Η δολοφονία, όπως όλα τα μεγάλα εγκλήματα, ειδικά όταν συμβαίνει μέσα στην οικογένεια, είναι γεγονός που ανατρέπει βασικές αρχές, συγκλονίζει τα θεμέλια της «κανονικότητας». Γίνεται τραγούδι και για να καταγραφεί σαν ιστορικό παράδειγμα αλλά και για να εξορκίσει τον φόβο. Στην Ελλάδα έχουμε μεγάλη παράδοση στο να γλεντάμε με τους πόνους και τους φόβους μας».

Γιατί όμως συνδέονται τα ρεμπέτικα -ειδικά αυτά- με τα εγκλήματα; «Τα ρεμπέτικα συνδέονται με όλες τις εκφάνσεις της ζωής των ανθρώπων που ανήκαν στο κοινωνικό σώμα που τα γέννησε. Μιας κοινωνικής ομάδας, η οποία μέσα στις μεγάλες αλλαγές που συνέβησαν στη μεσοπολεμική περίοδο στην Ελλάδα, βρέθηκε απομονωμένη και στοχοποιημένη και έτσι ανέπτυξε δική της κουλτούρα. Η Ιστορία έχει δείξει ότι η παραβατικότητα είναι ένα απ' τα χαρακτηριστικά που αναπτύσσουν αναγκαστικά αυτές οι ομάδες. Ισως να είναι από τα πιο αιχμηρά χαρακτηριστικά της και αυτό που δίνει την ιστορική συνέχεια της παράδοσης ανυπακοής και αντίστασης που έχουμε στον λαϊκό μας πολιτισμό, και αυτό το κάνει και λίγο γοητευτικό».

Ο πολυοργανίστας Δημήτρης Μυστακίδης, πέρα από την κιθάρα που τον συνόδευε αποκλειστικά ώς σήμερα, φέρνει αυτή τη φορά στη σκηνή και άλλα μουσικά όργανα. «Δεν είμαι δημιουργός, αλλά από την εμπειρία μου μέχρι τώρα νομίζω ότι τα δυσάρεστα γεγονότα είναι αυτά που προσφέρονται πιο πολύ για να γράψεις ένα τραγούδι», υποστηρίζει. «Ενα γεγονός που σου δίνει χαρά το απολαμβάνεις και το ξεχνάς πιο εύκολα απ' ό,τι ένα γεγονός που σου “ξύνει” τα σωθικά. Πρέπει να βρεις έναν τρόπο να το απαλύνεις και το τραγούδι μπορεί να το κάνει αυτό».

INFO: Σταυρός του Νότου Plus. Θαρύπου 37, Νέος Κόσμος. Σάββατο 19 Ιανουαρίου και για 4 Σάββατα. Ωρα έναρξης 22.30, τηλ. 210 9226975.

   

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Το γράψιμο είναι ένα στοίχημα που μία στις δέκα κερδίζεις»
Μια απρόσμενη συνάντηση με αφορμή το νέο cd «Πολιορκημένος χρόνος», μια ωραία συνεργασία. Ο Ανδρέας Κατσιγιάννης της Εστουδιαντίνας της Νέας Ιωνίας μελοποιεί Τίτο Πατρίκιο, ο ποιητής απαγγέλλει και γνωστοί...
«Το γράψιμο είναι ένα στοίχημα που μία στις δέκα κερδίζεις»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Γιώργος Μπίλιος ανοίγει τον «Διακόπτη»
Ο Γιώργος Μπίλιος είναι ο τραγουδιστής των «Amnesia Pills», ενός καλού εγχώριου συγκροτήματος με αγγλόφωνο στίχο. Ωστόσο, μόλις κυκλοφόρησε ένα προσωπικό άλμπουμ, «Διακόπτης» ο τίτλος του, τραγουδώντας στα...
Ο Γιώργος Μπίλιος ανοίγει τον «Διακόπτη»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Trouble and Desire» με εκλεκτούς καλεσμένους
Η αυριανή σύμπραξη στο κλαμπ «Χοροστάσιο» μοιάζει εξαιρετικά ενδιαφέρουσα: οι The Callas παρουσιάζουν τη νέα τους δισκογραφική δουλειά «Trouble and Desire» (Inner Ear) στην οποία συνεργάστηκαν με τον Lee...
«Trouble and Desire» με εκλεκτούς καλεσμένους
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσικό οδοιπορικό χωρίς σύνορα
Εκείνο που συνδέει περισσότερο τη Φωτεινή Βελεσιώτου με τον Χάικ Γιαζιτζιάν είναι η βαθιά και αληθινή φιλία. Η τραγουδίστρια με τη γνήσια λαϊκή φωνή και ο δεξιοτέχνης στο ούτι αρχίζουν τις εμφανίσεις τους στο...
Μουσικό οδοιπορικό χωρίς σύνορα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αν έχεις «μπαμπάκι», θα κάνεις επιτυχία
Η κουβέντα μας με τον Γιώργο Μαργαρίτη ήταν 100% αυθεντική. Αμεση. Με... γνήσιες λέξεις. Θα τη διαβάσετε παρακάτω και, νομίζω, θα συμφωνήσετε. Μας μιλάει για τον Στέλιο Καζαντζίδη, τον Ακη Πάνου, τον Μανώλη...
Αν έχεις «μπαμπάκι», θα κάνεις επιτυχία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οι στίχοι, οι φίλοι, η δική του Σύρος
Μια ξεχωριστή προσφορά, ανατυπωμένο το τεύχος του περιοδικού «Μετρονόμος» που κυκλοφόρησε το τελευταίο τρίμηνο του 2015 και ήταν αφιερωμένο στον μεγάλο μας ποιητή. Περιλαμβάνει κάθε πτυχή της στιχουργικής του...
Οι στίχοι, οι φίλοι, η δική του Σύρος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας