Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πάμε «Βόλτα στα Εξάρχεια»...

Χρήστος Θηβαίος

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πάμε «Βόλτα στα Εξάρχεια»...

  • A-
  • A+

Από απόψε ο Χρήστος Θηβαίος ξεκινάει στη «Σφίγγα» σειρά εμφανίσεων που παρουσιάζουν ειδικό ενδιαφέρον. Οκ, θα παίζει τα δικά του κομμάτια καθώς και διασκευές σε μεγάλους συνθέτες, αναμενόμενο και καλοδεχούμενο για τους φίλους του, ωστόσο το πρώτο μέρος του προγράμματος είναι αφιερωμένο στα Εξάρχεια! Νικόλας Ασιμος, Παύλος Σιδηρόπουλος, Αρλέτα και Κατερίνα Γώγου στο επίκεντρο.

Ο Χρήστος αναζητά το αποτύπωμά τους στο παρόν σε μια «Βόλτα στα Εξάρχεια», τη γειτονιά που αγαπά και όπου κατοικεί από μικρός. «Το 1980, μετά το Λύκειο, μετακομίσαμε με τους γονείς μου από το Μεταξουργείο στα Εξάρχεια», μας λέει ο ίδιος. «Γνώρισα την αγωνία του Νικόλα Ασιμου με τα κλουβιά, τα όνειρα του Παύλου Σιδηρόπουλου απ’ την Κυψέλη, τη σοφία της Αρλέτας, με την οποία μας συνδέει μια πολύ μεγάλη φιλία, τα ποιήματα που σκάβουν στο μαγαζί με τα ρούχα της Κατερίνας Γώγου».

• Πώς ήταν τα πράγματα τότε;

Πάρα πολύ όμορφα. Καθημερινές συζητήσεις στα καφενεία των Εξαρχείων και ατέρμονες βόλτες. Αυτοί οι άνθρωποι ήταν με τους οποίους μιλούσαμε καθημερινά σχεδόν και τελικά η γειτονιά έγινε για μένα πραγματικά η πνευματική μου μεταπολίτευση. Ηταν το έναυσμα και ο βατήρας για να συνεχίσω τις σπουδές της φιλοσοφίας στην Ιταλία και να γράψω τα τραγούδια μου.

• Γιατί οι εναλλακτικές γειτονιές μπαίνουν στο μάτι του συστήματος;

Δεν νομίζω πάντως ότι θέλουν να μπουν στο μάτι του συστήματος. Νομίζω ότι αποτελεί αξιακό κριτήριο το εξής: συνήθως κατασκευάζουμε τον εχθρό για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι για να συγκεκριμενοποιήσουμε την προσωπική μας ταυτότητα. Ο δεύτερος είναι για να προσπαθήσουμε να εκφράσουμε ένα αξιακό σύστημα. Νομίζω πως αποτελεί χρέος όλων των νέων. Γι’ αυτό και οι γειτονιές είναι εναλλακτικές.

• Και στην προκειμένη περίπτωση;

Με τα Εξάρχεια φαίνεται η διαφορά. Φαίνεται η σύγκρουση. Υπάρχουν άλλες γειτονιές στις οποίες όλα αυτά αποσιωπούνται.

• Αποτελούν τα Εξάρχεια άβατο; Ο ΣΚΑΪ λέει τα χειρότερα για την περιοχή· όπως και η Νέα Δημοκρατία επίσης...

Μπορούν να λένε ό,τι θέλουν. Η μοναδική πραγματική πολιτική στην οποία πιστεύω είναι η καθημερινή αισθητική του κάθε ανθρώπου. Μέσω του Θωμά του Ακινάτη και του Μποναβεντούρα, στον Μεσαίωνα έλεγαν το εξής: «Δεν έχει σημασία αν θα ζωγραφίσεις τον διάβολο, αρκεί η ζωγραφική σου να αναπαριστά με τον καλύτερο τρόπο την αισχρότητά του». Από την άλλη πλευρά, θα μπορούσαμε να σκεφτούμε ότι όλος ο σκελετός της παγκόσμιας ιστορίας μέχρι σήμερα, από κτίσεως κόσμου και από γεννήσεως του ανθρώπου, ο μοναδικός μηχανισμός και μοχλός που κάνει τα πράγματα να προχωράνε μπροστά, είναι οι γιοι να σκοτώνουν τους πατεράδες τους.

• Αυτός είναι δηλαδή ο βασικός μηχανισμός;

Ναι. Ο γιος να σκοτώνει τον πατέρα. Συνήθως, αυτό σημαίνει ότι φιλοσοφικά καταστρέφουμε την προηγούμενη γενιά μας και πολλές φορές δανειζόμαστε το μεγαλείο του παππού, καταστρέφοντας τον μπαμπά. Από την άλλη πλευρά, το μοναδικό σίγουρο είναι ότι εμείς είμαστε νάνοι σε πλάτες γιγάντων. Για να μπορέσουμε, δηλαδή, να δούμε παραπέρα. Ο μόνος κίνδυνος είναι, μην έρθουν κάποιοι γίγαντες και πατήσουν στις δικές μας πλάτες, δηλαδή να ’ρθουν γίγαντες και να πατήσουν σε πλάτες νάνων.

• Εξάρχεια: κακόφημα, δημιουργικά, συκοφαντημένα, ιδιαίτερα, καλλιτεχνικά, παραμελημένα...

Πάντα η τέχνη και η επανάσταση έψαχναν να βρουν το φως μέσα στο χάος και μέσα στο σκοτάδι. Ακριβώς όπως οι ζωγραφιές του Μεσαίωνα αγαπούσαν πολύ το φως. Δεν το έκαναν να πηγάζει από ένα σύμπαν το οποίο προέρχεται από τον ουρανό ή από γύρω-γύρω, αλλά τα χρώματα ήταν εκτυφλωτικά, μέσα από τα μέλη του σώματος του κάθε ανθρώπου. Μέσα από το φως των αντικειμένων των ίδιων. Ούτε τα σώματα ούτε και τα αντικείμενα ήταν ετερόφωτα. Τα σώματα και τα αντικείμενα ήταν αυτόφωτα. Ευτυχισμένα δυσανάλογο το μεγαλειώδες ευδοκιμεί στο σκοτάδι, στη νύχτα, στην καταιγίδα, στην ασάφεια, στο κενό, στη μοναξιά και τη σιωπή.

• Τι θα ακούσουμε λοιπόν σε αυτή τη «Βόλτα στα Εξάρχεια», στη «Σφίγγα»;

Τραγούδια του Παύλου Σιδηρόπουλου, του Νικόλα Ασιμου, της Αρλέτας, ποίηση της Κατερίνας Γώγου, και όλα αυτά ιδωμένα μέσα από το πρίσμα νέων ανθρώπων, όπως είναι ο Μάξιμος Δράκος, ο Καλλίστρατος Δρακόπουλος και οι String Demons, δηλαδή ο Κωνσταντίνος Μπουντούνης και η Λυδία Μπουντούνη. Και φυσικά, τα τραγούδια τα δικά μου, που έχω τραγουδήσει, που έχω γράψει, αλλά και κομμάτια συνθετών και τραγουδοποιών που αγαπάμε, που σεβόμαστε και που θαυμάζουμε. Και επίσης, από πλευράς ψυχαγωγίας, θα υπάρχουν και στιγμές όπου θα ακούγονται από διασκευές πάνω στον Τσιτσάνη, τον Μίκη Θεοδωράκη, τον Μάνο Χατζιδάκι, έως τους Queen, τη Lady Gaga, τους Rolling Stones και τους Doors.

• Να φοβηθεί ο κόσμος να έρθει στη «Σφίγγα» που βρίσκεται –δίπλα– στα Εξάρχεια;

Να χαρεί που θα πάμε όλοι μαζί μια βόλτα στα Εξάρχεια· κι αν έχει και λίγο χρόνο, να ‘ρθει νωρίτερα, και να κάνει μόνος του μια βόλτα στην περιοχή, να δει τι εννοούμε.

INFO: Μουσική σκηνή «Σφίγγα», Ακαδημίας και Ζωοδόχου Πηγής (είσοδος στον πεζόδρομο Κιάφας 13). Απόψε και κάθε Σάββατο ώς τις 9 Φεβρουαρίου. Τηλέφωνο κρατήσεων: 211-4096149, 6987844845. Ωρα έναρξης: 22.30. Τιμή εισόδου στο μπαρ: 12 ευρώ με μπίρα ή κρασί.

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Το ταλέντο ανθεί μόνο με σκληρή δουλειά
Να περάσω κατευθείαν στις συστάσεις: ο Θοδωρής Νικολάου είναι ένας νεαρός τραγουδιστής που έχει και ντεμπούτο άλμπουμ, την «Ομπρέλα», αλλά ξεκινάει και ζωντανές εμφανίσεις. Την πρώτη Πέμπτη κάθε μήνα θα παίζει...
Το ταλέντο ανθεί μόνο με σκληρή δουλειά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Στο Half Note με δίσκο βιωματικό
Μοιάζει αντιφατικό, σύμφωνοι, αλλά δεν είναι: απόψε ο Γιώργος Δημητριάδης παίζει φουλ ηλεκτρικά και με ροκ ήχο σε ένα τζαζ κλαμπ, το Half Note. Θα ακούσουμε ζωντανά το νέο του άλμπουμ «Σκιά που τον ακολουθεί»,...
Στο Half Note με δίσκο βιωματικό
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Ντύνω με χαρούμενες μουσικές τα λυπητερά θέματα»
Αποκλείεται να μην έχετε πετύχει στο ραδιόφωνο το «Χαράματα η ώρα τρεις» του Μάρκου Βαμβακάρη, στην εμπνευσμένη διασκευή που του έκανε ο τραγουδοποιός Λεωνίδας Μαριδάκης μαζί με τη Φωτεινή Βελεσιώτου. Κάπως...
«Ντύνω με χαρούμενες μουσικές τα λυπητερά θέματα»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Οσο οι καλλιτέχνες δημιουργούν, υπάρχει ελπίδα»
Τρία χρόνια γυρνούσε για συναυλίες στην Ευρώπη η Ηρώ και, επιτέλους, επέστρεψε στην Αθήνα. Από απόψε και για τρεις συνολικά Τετάρτες θα παίζει στο Half Note. Μοιράζεται τη σκηνή με τη Λένα Παπαληγούρα, τη...
«Οσο οι καλλιτέχνες δημιουργούν, υπάρχει ελπίδα»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Μοιραζόμαστε τη δημιουργική αγωνία των ημερών»
Πιθανότατα να σας μοιάζει παράξενο και να μην το πιστεύετε, όπως δεν το πιστεύαμε κι εμείς στην αρχή, αλλά ισχύει: ο Δημήτρης Ζερβουδάκης και η Μελίνα Kανά παίζουν για πρώτη φορά μαζί. Στον «Σταυρό του Νότου»....
«Μοιραζόμαστε τη δημιουργική αγωνία των ημερών»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ωρα για πάρτι και ξεφάντωμα
Δεν ξέρετε τι θα σας περιμένει αν πάτε το Σάββατο στο «Gagarin» με τους London Afrobeat Collective και τους Blend Mishkin & Roots Evolution. Τέτοια πανδαισία ήχων και χρωμάτων, τόσο μεθυστικό live, σπάνια θα...
Ωρα για πάρτι και ξεφάντωμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας