Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κρυμμένοι θησαυροί του μπαρόκ

Οι Μάρκελλος Χρυσικόπουλος, Θεόδωρος Κίτσος, Ιάσων Ιωάννου και Δημήτρης Τίγκας παίζει έργα για τσέλο και κοντίνουο του μπαρόκ

Photo: Ακριβιάδης
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κρυμμένοι θησαυροί του μπαρόκ

  • A-
  • A+

Στις 5/12/2018 οι Ιάσων Ιωάννου (μπαρόκ βιολοντσέλο), Δημήτρης Τίγκας (βιολόνε), Θεόδωρος Κίτσος (θεόρβη, μπαρόκ κιθάρα, μαντολίνο) και Μάρκελλος Χρυσικόπουλος (τσέμπαλο, φορητό εκκλησιαστικό όργανο) παρουσίασαν ένα ασυνήθιστο πρόγραμμα μπαρόκ μουσικής με έμφαση σε έργα λιγότερο γνωστών συνθετών για τσέλο από την εποχή μετάπτωσης του ενδιαφέροντος από τη βιόλα-ντα-γκάμπα στο τσέλο.

Υπό τον γενικό τίτλο «Αφανείς ήρωες» ακούστηκαν συνθέσεις του 17ου και 18ου αιώνα γραμμένες στην Ιταλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία(;) από τους Ντομένικο Γκαμπριέλι, Ζοζέφ Μποντέν ντε Μπουαμορτιέ, Πιέτρο Τζοζέπε Γκαετάνο Μπόνι, Ζοζέφ νταλ’ Αμπακο και Ζαν Μπατίστ Μπαριέρ.

Στο περιορισμένο πεδίο της εγχώριας μουσικής ζωής που αφορά την παλιά μουσική, οι τέσσερις εκτελεστές έχουν συχνά συμπράξει με γνωστά σχήματα (Καμεράτα/Armonia Atenea, Latinitas Nostra, Ex Silentio).

Με δεδομένο την έμφαση στο ρεπερτόριο του υπό ανάδυση τσέλου, εξ ορισμού αδιαφιλονίκητος πρωταγωνιστής του ακροάματος υπήρξε ο Ιάσων Ιωάννου που έπαιξε σε μπαρόκ τσέλο, συνοδευόμενος ή συμπορευόμενος στο συνεχές βάσιμο από έναν έως και τους άλλους τρεις μουσικούς.

Τονικά ακριβές, αβίαστο, ευγενές, διαμορφωμένο με καλή αντίληψη της κομψά στιλιζαρισμένης φραστικής του μπαρόκ, εμπλουτισμένο με σωστά ζυγιασμένους γλυκασμούς και αρθρωμένο με καίριες εμφάσεις του ρυθμικού (χορευτικού ή μη) στοιχείου, το παίξιμό του υπηρέτησε θαυμάσια το ιδιαίτερο ρεπερτόριο του οργάνου και χάρισε μοναδική απόλαυση.

Πρόσθετο ενδιαφέρον εξασφάλισαν οι μίξεις της χροιάς των οργάνων στην εκάστοτε σύνθεση του συνεχούς βάσιμου. Μικρό, έξοχο διάλειμμα υπήρξε η εκτέλεση της «Σονάτας για μαντολίνο και κοντίνουο Κ.89» του Ντομένικο Σκαρλάτι από τον Θεόδωρο Κίτσο.

Πέραν των ωραίων εκτελέσεων, οι ψαγμένες επιλογές των έργων λειτούργησαν ως μικρές, διαδοχικές αποκαλύψεις που, από μόνες ή σε συνδυασμό, κέντρισαν και διπλασίασαν το ενδιαφέρον.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική δωματίου υψηλής θερμοκρασίας
Οσο περνάει ο καιρός τόσο εντείνεται η ξηρασία στο πεδίο της αθηναϊκής μουσικής ζωής, ειδικά όσον αφορά την παρουσίαση μουσικής δωματίου. Με αυτό ως δεδομένο η συναυλία που πρόσφερε το έντονα πολυεθνικής...
Μουσική δωματίου υψηλής θερμοκρασίας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
Αναντίστοιχα μέτρια προσέλευση κόσμου για τη σημασία και το βάρος της παρουσίας της είχε η συναυλία που έδωσε στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η αγγλική Ορχήστρα Φιλαρμόνια υπό τον Εσα Πέκα...
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ορατόριο με ηλεκτρονική ενίσχυση
Για τέταρτη συνεχή χρονιά, φέτος τον Ιούνιο το Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» προσφέρει κύκλο δωρεάν εκδηλώσεων υπό τον αγγλόφωνο τίτλο «Summer Nostos Festival». Στο πλαίσιο αυτό παρακολουθήσαμε στην αίθουσα της...
Ορατόριο με ηλεκτρονική ενίσχυση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ελλάδα – Τουρκία, μουσική συμμαχία
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών παρακολουθήσαμε μια θαυμάσια συναυλία λατρευτικής χορωδιακής μουσικής με κομμάτια δημιουργημένα εκατέρωθεν του σημερινού συνόρου Ελλάδας – Τουρκίας από συνθέτες που έζησαν στο...
Ελλάδα – Τουρκία, μουσική συμμαχία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι
Μοναδικά απολαυστική ήταν η συναυλία που έδωσαν στο κατάμεστο Μέγαρο Μουσικής τα έγχορδα της Ακαδημίας του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών, στο πλαίσιο τρέχουσας ευρωπαϊκής περιοδείας σε Γερμανία, Ολλανδία, Ελλάδα,...
Η Ακαδημία του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών συμπράττει με τον Φασίλ Σάι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας