Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Εξαιρετική συναυλία στο κατάμεστο Μέγαρο

Ο Φάζιλ Σάι παίζει το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.2»

PHOTO: ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εξαιρετική συναυλία στο κατάμεστο Μέγαρο

  • A-
  • A+

Στις 13/12/2018, στο πλαίσιο του κύκλου «Μεγάλες Ορχήστρες / Μεγάλοι Ερμηνευτές», η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου υπό τον Χάιμε Μαρτίν, έδωσε στην κατάμεστη αίθουσα του κρατικού Μεγάρου Μουσικής μιαν εξαιρετική συναυλία. Ο ταλαντούχος Ισπανός αρχιμουσικός επέλεξε σκόπιμα τη «στεροφωνική» διάταξη των εγχόρδων: α΄ βιολιά αριστερά, β΄ βιολιά δεξιά, βιόλες και τσέλα στη μέση, κοντραμπάσα στο βάθος, πίσω από τα πνευστά.

Αυτό μαζί με το τέλεια συντονισμένο παίξιμο εξασφάλισε πλήρη διαφάνεια ήχου στο σώμα των εγχόρδων που, σε συνδυασμό προς τις τελειοθηρικές συνεισφορές πνευστών και κρουστών, έγινε εργαλείο διάπλασης ενός συμφωνικού ακροάματος συνεκτικού, με βάθος δράσης, παλλόμενου από εσωτερική ζωντάνια.

Πρώτη ακούσαμε μιαν εξαιρετική εκτέλεση της Εισαγωγής «Λεονόρα» αρ. 2 του Μπετόβεν. Αξιοποιώντας στο έπακρο τα διδάγματα της ιστορικής ερμηνευτικής –αιχμηρή άρθρωση, υψηλές ταχύτητες, έντονες αντιθέσεις– και, φυσικά, τον ύψιστο επαγγελματισμό και τον εμφανώς καλλιεργημένο ήχο της ορχήστρας, ο Μαρτίν διέπλασε μιαν ευγενή και, ταυτόχρονα, δραματικά θυελλώδη ανάγνωση, γεμάτη περιπετειώδεις μεταπτώσεις και φλογερές κορυφώσεις.

Ακολούθησε το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.2» του Σεν-Σανς, με σολίστα τον ταλαντούχο Φαζίλ Σάι. Αντιμέτωπος με το εξωστρεφές, λαμπερά δεξιοτεχνικό «σαλονίστικο» κοντσέρτο, για την ελαφρότητα του οποίου έχει εύστοχα λεχθεί πως «Ξεκινά με Μπαχ και τελειώνει με... Οφενμπαχ!», ο δαιμόνιος Τούρκος πιανίστας επιστράτευσε εκφραστικά και ηχητικά μεγέθη α λα Λιστ - Ραχμάνινοφ.

Αυτό κυριολεκτικά μεταμόρφωσε το έργο, προσδίδοντας στο παίξιμό του απρόσμενο ενδιαφέρον. Η ακραία φορτισμένη, τεχνικά αψεγάδιαστη ανάγνωση αρθρώθηκε δυναμικά με αθλητικού σφρίγους ανταγωνιστικούς διαλόγους πιάνου-ορχήστρας και τραχιές, στιβαρές εξάρσεις, ενώ ανέδειξε με αιθέρια ελαφράδα τις μπαλετικού ύφους και βάρους διατυπώσεις. Ανταποκρινόμενος στο αναμενόμενα θυελλώδες χειροκρότημα του κοινού ο Σάι έπαιξε το αγαπημένο του εκτός προγράμματος κομμάτι: τη δική του «Μαύρη γη».

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη «Συμφωνία αρ. 5» του Μπετόβεν. Αξιοποιώντας στο έπακρο το άριστο βρετανικό σύνολο, ο Χάιμε Μαρτίν πέτυχε να προσφέρει μιαν ερμηνεία εκπληκτικής ζωντάνιας, ορμής και συγκινησιακής αμεσότητας. Επιπλέον, εμπλούτισε ευφυώς την ανάγνωσή του με καίριες εκφραστικές υπογραμμίσεις, ανανεώνοντας το ενδιαφέρον για ένα έργο χιλιοακουσμένο που κάθε σοβαρός φιλόμουσος γνωρίζει από τότε που θυμάται να ακούει κλασική μουσική!

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
Στο πλαίσιο του αφιερωματικού κύκλου στον Αλφρεντ Σνίτκε (1934-1998), οι δύο μουσικοί επέλεξαν να παρουσιάσουν συνθέσεις του πολύ ιδιαίτερου Σοβιετικού συνθέτη δίπλα σε συνθέσεις του επίσης Σοβιετικού Σεργκέι...
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
Η Εθνική Ορχήστρα της Ρωσίας (ΕΟΡ) είναι το πρώτο μη κρατικό συμφωνικό σύνολο στη ρωσική ιστορία. Ιδρύθηκε από τον πιανίστα/αρχιμουσικό Μιχαήλ Πλετνιόφ στις παραμονές της διάλυσης της ΕΣΣΔ, το 1990, και σήμερα...
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Καλομοίρης: ο Ευρωπαίος, Βαλκάνιος, Ελληνας!
Το μοναδικό «Κοντσέρτο για πιάνο» του Μανώλη Καλομοίρη είχε ως επίκεντρο ενδιαφέροντος η πρώτη συναυλία του «Κύκλου Φραντς Λιστ», που έδωσε η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ) υπό τον Βύρωνα Φιδετζή στο Μέγαρο...
Καλομοίρης: ο Ευρωπαίος, Βαλκάνιος, Ελληνας!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Βραδιά γαλλικής μουσικής με την ΚΟΑ
Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συναυλία έδωσε η ΚΟΑ υπό τον Πέντρο Χάλφτερ (23/3/2018). Γόνος διάσημης οικογένειας Ισπανών μουσικών, ο ταλαντούχος αρχιμουσικός διηύθυνε έργα αποκλειστικά γαλλικής μουσικής.
Βραδιά γαλλικής μουσικής με την ΚΟΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χυμώδες ακρόαμα με δύο βιρτουόζους του πιάνου
Με χορηγία από τον όμιλο «Ελληνικά Πετρέλαια» πραγματοποιήθηκαν στο Μέγαρο Μουσικής δύο συναυλίες της Ορχήστρας της Γαλλικής Ραδιοφωνίας, επιβεβαιώνοντας την επάνοδο της λειτουργίας του -κρατικού πλέον- θεσμού...
Χυμώδες ακρόαμα με δύο βιρτουόζους του πιάνου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Τιάνγουα Γιανγκ αναμετριέται με τον Μπάρτοκ
Πολύ καλές ήσαν η δεύτερη και η τρίτη συναυλία της νέας καλλιτεχνικής περιόδου 2017-18 που έδωσε η ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής. Στις 13/10/2017 η διεύθυνση του αθηναϊκού συνόλου υπό τον Σλοβένο αρχιμουσικό Ούρος...
Η Τιάνγουα Γιανγκ αναμετριέται με τον Μπάρτοκ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας