Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κλασικά... ελληνικά
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κλασικά... ελληνικά

  • A-
  • A+

ΝΕΕΣ Δισκογραφικές καταθέσεις 

Η οικονομική κρίση δεν μείωσε σοβαρά μόνον τον αριθμό και την ποιότητα εκδηλώσεων κλασικής μουσικής αλλά ανέστειλε μερικώς και τη δισκογραφική παρουσία των Ελλήνων μουσικών. Ωστόσο, στο σημερινό παγκοσμιοποιημένο πεδίο της ψηφιακής τεχνολογίας ό,τι είναι απαγορευτικό να ηχογραφηθεί και να κυκλοφορήσει εδώ, μπορεί πια εύκολα και με λογικό κόστος να υλοποιηθεί αλλού.

Τελευταία κυκλοφόρησαν εννιά νέες ηχογραφήσεις ελληνικού ενδιαφέροντος. Κάποιες είναι ξένες παραγωγές διεθνούς ρεπερτορίου με Ελληνες μουσικούς, που αποτείνονται σε διεθνές κοινό αλλά κυκλοφορούν και στην Ελλάδα. Αλλες είναι ντόπιες παραγωγές με Ελληνες εκτελεστές και έντονα ελληνοκεντρική στόχευση και ενδιαφέρον.

■ Στη χρυσή της ωριμότητα, η πιανίστρια Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου ηχογράφησε πρόσφατα για αγγλική εταιρεία ολόκληρο «Το καλοσυγκερασμένο κλειδοκύμβαλο» του Μπαχ. 

Η καταγραφή έγινε στην αίθουσα «Αρης Γαρουφαλής» του Ωδείου Αθηνών. Οι τελειοθηρικά επεξεργασμένες ερμηνείες της συνδυάζουν πνευματική νηφαλιότητα και σφρίγος, μαθηματική καθαρότητα, στιλιστική ευγένεια και αυστηρή καλαισθησία. Η έκδοση είχε ήδη πολύ θετική υποδοχή από τη διεθνή κριτική. [4 CDs, First Hand Records, FHR 65].

Ανεξάντλητη φαίνεται να είναι η έμφαση των Ελλήνων εκτελεστών αλλά και των Ελλήνων συνθετών στον ελληνικό ήχο, στον οποίο επιστρέφουν ή στρέφονται με ανανεούμενο –ιστορικό ή συγκινησιακής προέλευσης- ενδιαφέρον.

■ Την ιδιαίτερη αγάπη της για τον εθνικοσχολικών καταβολών ελληνικό ήχο καταθέτει η πιανίστρια Μαρία Οικονόμου στον δίσκο με τίτλο «Ελληνικοί ρυθμοί & ήχοι». Η ηχογράφηση περιλαμβάνει χορούς για πιάνο των Διονυσίου Βισβάρδη («Ζακυνθινός συρτός», «Κοζανίτικος»), Μάριου Βάρβογλη («Χορός της κούκλας», «Γκαβότα») Σπυρίδωνος Σαμάρα («Γαλλική σερενάτα»), Γεώργιου Καζάσογλου («Εννιά Ελληνικοί χοροί»), Γιάννη Κωνσταντινίδη («Σονατίνα αρ.2, επάνω σε ηπειρώτικες μελωδίες») και Θάνου Ερμήλιου («Ελληνικός χορός αρ.2»). Αρκετά από έργα αποτυπώνονται για πρώτη φορά σε CD. [Subways Music SM-171]

■ Ολόκληρο το πιανιστικό έργο του Θόδωρου Αντωνίου περιλαμβάνει ο δίσκος που ηχογράφησε ο ταλαντούχος Ελληνας πιανίστας Κωνσταντίνος Δεστούνης. Τα έργα απλώνονται χρονικά από το 1958 έως το 2000, φωτογραφίζοντας την εξέλιξη της ιδιόφωνης γραφής του συνθέτη –εθνικοσχολικοί απόηχοι, μουσική για το αρχαίο δράμα, ποικίλες όψεις μοντερνισμού, «Αφηρημένη προγραμματική μουσική»- από τις σχεδόν χατζιδακικές «Ακουαρέλλες» του 1958 έως τους «Επτά ρυθμικούς χορούς» και «Συναφές» του 2000 και 2001. [Grand Piano, GP 779].

■ Σχεδόν μόνον πρώτες ηχογραφήσεις ελληνικών έργων περιλαμβάνει ο δίσκος του συνόλου ξύλινων πνευστών «Αίολος» στη σειρά «Greek Classics» της NAXOS. Περιλαμβάνει τους ανάλαφρους «Δέκα ελληνικούς λαϊκούς σκοπούς» (1972) του Γιάννη Κωνσταντινίδη, το «Ηπειρώτικο χρονικό» (2005) του Τάκη Καλογερόπουλου, τη «Μικρή σουίτα» (1970) του Αλκη Μπαλτά, το μεσοπολεμικής αισθητικής «Κουιντέτο» (1966) του Γεώργιου Πονηρίδη, τον ατμοσφαιρικό «Κότσυφα στο φαράγγι του Γρύλου» (2013) του Γιώργου Κουμεντάκη, το «Κουιντέτο πνευστών αρ.2» (2014) του Θόδωρου Αντωνίου και το «Κουιντέτο πνευστών» (1993) του Ανδρέα Μακρή. [NAXOS 8.579037]

■ Καθώς οι καλές ηχογραφημένες εκτελέσεις ελληνικής συμφωνικής μουσικής σπανίζουν, ο δίσκος με έργα του Αλκη Μπαλτά διεκδικεί αυτοδίκαια το ενδιαφέρον. Δραστήριος αρχιμουσικός και συνθέτης ο 70χρονος Θεσσαλονικιός ηχογράφησε πρόσφατα το 11μερές «Ντιβερτιμέντο» (1997), ενδιαφέρουσα σουίτα εντυπώσεων σε ύφος soundtrack, και το «Συμφωνικό Ρέκβιεμ» (2006) σε μορφή μονομερούς Συμφωνίας εμπνευσμένης από γεγονότα του 20ού αιώνα και προσωπικές μνήμες. Τα έργα υποστηρίζει ιδανικά η Συμφωνική Ορχήστρα της Βουλγαρικής Ραδιοφωνίας υπό τον συνθέτη.[Subways Music SM-181].

■ Στους θιασώτες της βυζαντινής μουσικής αποτείνονται οι δύο τελευταίες εκδόσεις του Βυζαντινού Χορού «Τρόπος» (ιδρ. 2005) υπό τον χοράρχη και μαθητή του Λυκούργου Αγγελόπουλου, Κωνσταντίνο Αγγελίδη.

Η πρώτη, με τίτλο «Κλασική Εκκλησιαστική Μουσική, Σπουδή 6», προτείνει σειρά κομματιών εκκλησιαστικής φωνητικής μουσικής των τριών τελευταίων αιώνων που ακούγονται εναλλάξ προς εκτενείς αυτοσχεδιασμούς σε έγχορδα και πνευστά παραδοσιακά όργανα από σημαντικούς σολίστες, που υπογραμμίζουν την κοινή ρίζα βυζαντινής και παραδοσιακής μουσικής (Δημητρακόπουλος, Τσιαμούλης, Μαρινάκης, Μπαραμπούτης, Ψαραδέλλης, Παπαπετρόπουλος, Λαμπράκης, Σινόπουλος, Χαλκιάς/Κωτσίνης) [ΒΧΤ-17]. Η δεύτερη υπό τον τίτλο «Κλασική Εκκλησιαστική Μουσική, Σπουδή 7» είναι αφιερωμένη στον Ρωμανό τον Μελωδό (6ος αι. μ.Χ.) και περιλαμβάνει μέλη του Ιωάννου Δαμασκηνού (8ος αι.), του Ιωάννου Κουκουζέλη (14ος αι.) και του Γερασίμου Μακραγιαννίτου (1905-1991) [ΒΧΤ-18].

Ο πιανίστας Στέφανος Θωμόπουλος έχει κάνει διεθνείς σπουδές και διαθέτει διεθνή παρουσία και υψηλές επιδόσεις σε ευρύτατο ρεπερτόριο, που απλώνεται από τους κλασικούς μέχρι την σύγχρονη παραγωγή. Πρόσφατα ηχογράφησε δύο δίσκους. Επικεντρωμένος στον Μπετόβεν με σύμπραξη του γαλλικού Kουαρτέτου «Varèse», ο πρώτος περιλαμβάνει το μοτσάρτειας ελαφράδας «Κουαρτέτο με πιάνο, op.16» αλλά και μια ερεθιστική σπανιότητα: το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.4, οp.58» σε μεταγραφή για πιάνο και κουαρτέτο εγχόρδων από τον συνθέτη. [Le Chant de Linos, CL-17133].

Στον δεύτερο ο Θεσσαλονικιός μουσικός αναμετριέται με ένα διαμάντι της ιστορικής Avant-Garde, τον πιανιστικό «Μακρόκοσμο, Δώδεκα κομμάτια Φαντασίας επάνω στο Ζωδιακό Κύκλο, για ενισχυμένο πιάνο» (Τόμοι Ι & ΙΙ, 1972/73) του Αμερικανού Τζορτζ Κραμπ. Εμμεση αναφορά στον «Μικρόκοσμο» του Μπάρτοκ, οι 24 ενότητες του δίσκου είναι ένα ευφυώς αυθάδες, μουσικοφιλοσοφικό ταξίδι αναφορών περίπου στα πάντα και στους πάντες [Printemps des Arts de Monte Carlo, PRI-025].

  

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μέτριο ξεκίνημα νέας σεζόν
Καταφανώς μέτρια –για προφανείς και όχι μόνον λόγους– ήταν η εναρκτήρια συναυλία της νέας περιόδου 2018/19 που έδωσε η ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής υπό τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Στέφανο Τσιαλή (5/10/2018) και...
Μέτριο ξεκίνημα νέας σεζόν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Kαταρρίπτοντας ηχητικούς φραγμούς
Υπό τη συνολική επιμέλεια του ιδρυτή του και καταξιωμένου αρχιμουσικού Ιλάν Βολκόφ, στην Αθήνα το «Tectonics» κατέρριψε ηχητικούς φραγμούς, φέρνοντας σε διάλογο φαινομενικά αντίθετες μουσικές: συμφωνική...
Kαταρρίπτοντας ηχητικούς φραγμούς
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσικό ταξίδι με εικαστική έμπνευση
Στον τρέχοντα κύκλο υπό τον τίτλο «Μουσική και εικαστικά» ακούσαμε τις προάλλες στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση τρία νέα έργα, τα οποία παρουσίασε η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ υπό τον Λουκά Καρυτινό. Η...
Μουσικό ταξίδι με εικαστική έμπνευση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με ορμή από τη Ρωσία
Το ελληνικό συγκρότημα «Kyklos» έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής μια συναυλία εστιασμένη στη ρωσική μουσική. Στον απόηχο του έτους Ελλάδας-Ρωσίας που μόλις ολοκληρώθηκε, το πρόγραμμα περιελάμβανε έργα από τη ρωσική...
Με ορμή από τη Ρωσία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναγεννημένοι «Τετρακτύς»
Την τελευταία εικοσαετία έχουμε δει και έχουμε ακούσει αρκετά εγχώριας σύνθεσης κουαρτέτα εγχόρδων, κανένα όμως δεν διατήρησε επί μακρόν μόνιμη, τακτική παρουσία με την έννοια ότι κατόρθωσε να προσφέρει ετήσια...
Αναγεννημένοι «Τετρακτύς»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας