• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.2°C / 31.8°C
    2 BF
    47%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    30°C 26.9°C / 31.6°C
    2 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.0°C / 29.8°C
    0 BF
    56%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    1 BF
    44%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    0 BF
    65%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 26.2°C / 29.8°C
    0 BF
    51%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    23°C 23.4°C / 27.6°C
    1 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    1 BF
    51%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.8°C / 30.4°C
    1 BF
    46%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.8°C / 28.9°C
    2 BF
    58%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.8°C / 30.4°C
    1 BF
    39%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.7°C / 29.0°C
    1 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    0 BF
    65%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.4°C / 28.9°C
    2 BF
    45%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.5°C / 30.5°C
    1 BF
    48%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    30°C 30.4°C / 31.8°C
    3 BF
    62%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.8°C / 31.5°C
    0 BF
    35%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.3°C / 29.4°C
    2 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 27.0°C / 30.5°C
    2 BF
    90%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    28°C 28.0°C / 28.0°C
    0 BF
    49%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η ξυπόλυτη Σταχτοπούτα

  • A-
  • A+

«Ο πρώτος, κυρίαρχος λόγος που δημιούργησα τη “Σταχτοπούτα”, ήταν η μουσική του Προκόφιεφ. Ο δεύτερος ήταν ότι αντιπαθούσα την εκδοχή του Ντίσνεϊ και ο τρίτος ότι αγαπώ και πιστεύω στα παραμύθια. Ετσι έφτιαξα μια παράσταση που συνδέει τη φαντασία με την πραγματικότητα».

Με το καλημέρα, ο Ζαν Κριστόφ Μαγιό, καλλιτεχνικός διευθυντής των Μπαλέτων του Μόντε Κάρλο και σημαντικός χορογράφος, μας εξήγησε γιατί έφτιαξε μια παράσταση που σχεδόν δέκα χρόνια μετά τη δημιουργία της συνεχίζει να περιοδεύει σε όλον τον κόσμο.

Τις επόμενες μέρες (21- 29 Δεκεμβρίου), η ανατρεπτική «Σταχτοπούτα» τους, με τα αφαιρετικά σκηνικά του Ερνέστ Πινιόν-Ερνέστ και τα υπέροχα κουστούμια του Ζερόμ Καπλάν, παρουσιάζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Ετσι, θα δούμε πώς είναι το γνωστό παραμύθι σε μια εκδοχή που απομυθοποιεί την ιστορία της χωριατοπούλας που παντρεύεται τον πρίγκιπα κι επικεντρώνεται στα συναισθηματικά γρανάζια που κινούν τη διαχρονική υπόθεση.

«Η ιδέα του έργου είναι πολύ απλή. Η παράσταση ξεκινά δείχνοντας την αγάπη των γονιών της Σταχτοπούτας πριν η μητέρα της πεθάνει, ώστε να φανταστούμε στη συνέχεια ποιο είναι το πραγματικό πρόσωπο πίσω από τη νεράιδα - νονά. Πιστεύω στις νεράιδες, θεωρώ ότι βρίσκονται τριγύρω μας. Μπορεί να είναι ένας φίλος, μία μητέρα, ένας πατέρας…», εξηγεί ο Ζαν Κριστόφ Μαγιό.

«Ηθελα να αφαιρέσω κάθε ανεκδοτολογικό στοιχείο από την παράσταση, οπότε δεν υπάρχει καμία κολοκύθα, καμία καμινάδα, κανένα στερεότυπο. Για παράδειγμα, αρνήθηκα να παρουσιάσω τη μητριά, αλλά και τις δύο κακές αδερφές ως τρεις πανάσχημες γυναίκες. Ποιος άντρας που μένει χήρος μπλέκει με ένα πανάσχημο τέρας; Εγώ τις παρουσιάζω όλες πεντάμορφες, αλλά με τον ψυχικό κόσμο που ξέρουμε».

Σε ό,τι αφορά την ουσία, πάντως, επιμένει ότι πρόκειται για μια παράσταση με πολλαπλά επίπεδα ανάγνωσης.

«Είναι ιδανική για κάποιον που αναζητά μια όμορφη παράσταση, ιδανική για εκείνον που θέλει να δει ένα ανέβασμα που ανασυνθέτει την έννοια της οικογένειας, ιδανική για να διαπιστώσετε πόσο μπορεί να αγαπηθεί κάποιος μέσα στην απλότητά του. Γι' αυτό η Σταχτοπούτα μας είναι η μόνη χορεύτρια που δεν φοράει παπούτσια. Είναι ξυπόλυτη. Με προβλημάτιζε πώς θα μεταφέρω την ιστορία με το γυάλινο γοβάκι. Είναι δύσκολο το μπαλέτο με... τακούνια. Επειδή, λοιπόν, θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό το στοιχείο των ποδιών, είναι αυτά που μας γειώνουν και στα οποία βασίζονται οι χορευτές, επέλεξα να συμβολίσω με αυτόν τον τρόπο την απλότητα της ηρωίδας. Επίσης, δεν μου αρέσει να δημιουργώ παραστάσεις που δεν συνδέονται με την κυρίαρχη επικαιρότητα ή τις εκάστοτε πολιτικές συνθήκες. Επιλέγω να επενδύω στη διαχρονικότητα».

Ο Ζαν Κριστόφ Μαγιό συνεργάστηκε με τα Μπαλέτα του Μόντε Κάρλο, αρχικά ως καλλιτεχνικός σύμβουλος και εν συνεχεία ως επικεφαλής τους (1993). Η άφιξή του σε έναν οργανισμό που ιδρύθηκε το 1909 από τον Σεργκέι Ντιαγκίλεφ και προσείλκυσε χορευτές, όπως ο Νιζίνσκι και η Αννα Πάβλοβα, έδωσε νέα ώθηση στην ομάδα. Ως τώρα έχει δημιουργήσει σχεδόν 40 χορογραφίες, που εκτίναξαν τη φήμη της ομάδας παγκοσμίως.

Στην Αθήνα, το ιστορικό σχήμα έρχεται με 50 περίπου χορευτές και τρία διαφορετικά καστ. «Δυσκολεύομαι να σας πω ποια διανομή προτιμώ, γιατί κάθε φορά η επιλογή χορευτών είναι σαν να μαγειρεύεις ένα όμορφο γεύμα: φροντίζεις να δημιουργήσεις σωστές αλχημείες και πετυχημένους συνδυασμούς. Ο χορογράφος δεν είναι τίποτα χωρίς τους ερμηνευτές τους. Καμιά φορά, εύχομαι να ήμουν ζωγράφος ή συγγραφέας, ώστε να μεταφέρω τις ιδέες μου απευθείας στο χαρτί, χωρίς να υπάρχουν μεσάζοντες».

Μοναδική «απώλεια» για τις παραστάσεις της Αθήνας, η απουσία ζωντανής μουσικής.

«Είναι πολύ ακριβό να έχουμε μαζί μας και την ορχήστρα, διότι, όπως ξέρετε, καμιά φορά οι μουσικοί στοιχίζουν περισσότερο από τους χορευτές. Επιλέξαμε μια ηχογράφηση της Συμφωνικής Ορχήστρας του Σικάγου, γιατί δεν μοιάζει να προορίζεται αποκλειστικά για μπαλέτο και παίζει με τους ρυθμούς με τρόπο που μας ταιριάζει. Τέλος πάντων, η μουσική είναι από τους παράγοντες που καθορίζουν τα πάντα. Οχι μόνο στο μπαλέτο, αλλά και στη ζωή. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, να σας εγκαταλείψει ο σύντροφός σας. Αν γυρίσετε σπίτι κι ακούσετε την 5η του Μάλερ, πιθανότατα θα αυτοκτονήσετε... Αν βάλετε ένα δυνατό ροκ εν ρολ κομμάτι, ίσως και να φτιάξει λίγο η διάθεσή σας».

Φίλος του Γιώργου (Λούκου), όπως μας είπε, κι ενημερωμένος περί των σπουδαίων Ελλήνων χορογράφων, ο Μαγιό αποκάλυψε ότι δεν θα χάσει την ευκαιρία και θα πάει στη Στέγη για τη νέα παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου. Ωστόσο, επιμένει πως για εκείνον δεν μπορεί να μετατρέπεται ο χορογράφος στον πρωταγωνιστή μιας δουλειάς.

«Δεν μπορεί να είναι η χορογραφία το σημαντικότερο στοιχείο. Είναι ο τρόπος που οι ερμηνευτές αναζητούν την αλήθεια μέσα από τη χορογραφία, για να υπάρχουν στην σκηνή. Δεν είναι αυτοσκοπός να σας επιδεικνύω τις γνώσεις μου στη διαχείριση του χώρου και την αναζήτηση νέων φορμών και κινήσεων. Ο χορός δεν μπορεί να είναι επίδειξη δυνάμεων και ικανοτήτων. Εγώ τοποθέτησα στη σκηνή πρόσωπα που ζουν, που αισθάνονται, που συνομιλούν με σώματα κι όχι που κινούνται μόνο».

 Info:

Παραστάσεις 21, 23, 25, 27/12 στις 20:00. 26, 29/12 στις 17:00 και 21:00. 22, 28/12 στις 17:00. Τιμές: από 24 ευρώ - 80 ευρώ.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αντώνης Φωνιαδάκης: «Σέβομαι την παράδοση, αλλά θέλω και να την ταρακουνήσω»
Χορογράφος διεθνούς εμβέλειας, με το έργο του «Salema Revisited» που κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής, επιστρέφει στις κρητικές ρίζες του και τις «ποτίζει» με τις κατακτήσεις ενός σύγχρονου...
Αντώνης Φωνιαδάκης: «Σέβομαι την παράδοση, αλλά θέλω και να την ταρακουνήσω»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χoρευτική μαγεία με τα Μπαλέτα Μπεζάρ
Ο Ζιλ Ρομάν, καλλιτεχνικός διευθυντής των φημισμένων μπαλέτων της Λοζάνης, περιέγραψε την αρμονική ένωση της μουσικής του Μότσαρτ με τη χορογραφία του Μορίς Μπεζάρ, σε ένα παραμύθι γεμάτο φως και μαγεία, με 50...
Χoρευτική μαγεία με τα Μπαλέτα Μπεζάρ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια βασίλισσα στο Μέγαρο
Στη νέα χορογραφική δουλειά της Ιωάννας Πορτόλου και της ομάδας χορού Griffón, παρουσιάζεται το έργο «Elizabeth» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για τρεις παραστάσεις, την Πέμπτη, την Παρασκευή και το Σάββατο.
Μια βασίλισσα στο Μέγαρο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Το αύριο αρχίζει σήμερα
Η ομάδα χορού που γεννήθηκε και ζει στους κόλπους της ΚΣΟΤ, της πρώτης τη τάξει σχολής χορού της χώρας, παραδίδει για 16η συναπτή χρονιά ένα σπονδυλωτό χορευτικό θέαμα. Τώρα πέντε κορυφαίοι δημιουργοί...
Το αύριο αρχίζει σήμερα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Η Σιλβί Γκιλέμ με γνώρισε στο μεγάλο κοινό»
Ο κορυφαίος Βρετανός χορογράφος Ράσελ Μάλιφαντ, φέρνει στο Μέγαρο την παράσταση «Conceal/Reveal» με νέα και παλιά, εμβληματικά κομμάτια του. Και μας μιλά για τη θρυλική μπαλαρίνα που στήριξε πάνω του τη στροφή...
«Η Σιλβί Γκιλέμ με γνώρισε στο μεγάλο κοινό»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Υπηρετούμε τη μουσική και την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο»
Ακμαία στα 80 της, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ετοιμάζει αφιέρωμα στη Μικρασιατική Καταστροφή αλλά και για την επέτειο των 150 χρόνων από τη γέννηση του Ραχμάνινοφ.
«Υπηρετούμε τη μουσική και την προσφορά στο κοινωνικό σύνολο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας