Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η μοντέρνα επιστροφή της «Μανόν»

Η Μυρτώ Παπαθανασίου στον επώνυμο ρόλο

ΧΑΡΗΣ ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η μοντέρνα επιστροφή της «Μανόν»

  • A-
  • A+

Στις 12/12/2018, στο ΚΠΙΣΝ, η ΕΛΣ ξανανέβασε ύστερα από μισόν αιώνα τη «Μανόν» του Μασνέ. Η απολύτως ευπρόσδεκτη επιλογή πρόσθεσε άλλη μια σημαντική γαλλική όπερα στο θαρραλέα εμπλουτιζόμενο και ανανεούμενο δραματολόγιο του μοναδικού λυρικού θεάτρου της χώρας επί της καλλιτεχνικής διευθύνσεως του Γιώργου Κουμεντάκη. Ιδιαίτερα δημοφιλής στον Μεσοπόλεμο αλλά και κατά τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, η «Μανόν» υπήρξε μια από τις μεγαλύτερες και πιο μακρόχρονες επιτυχίες του κορυφαίου συνθέτη της γαλλικής μπελ επόκ.

Η νεοσύστατη ΕΛΣ την είχε πρωτοπαρουσιάσει στο παλιό «Ολύμπια» κατά την τετραετία 1944-1947 και κατόπιν στο νέο «Ολύμπια» τη δεκαετία του ‘60. Η αδιαμφισβήτητη επιτυχία της νέας παραγωγής οφείλεται στην πειστικά εκσυγχρονισμένη σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου, στη γενικώς ισορροπημένη διανομή των πρωταγωνιστικών ρόλων και στην πολύ καλή ανταπόκριση της Ορχήστρας της ΕΛΣ στη δυναμική, γεμάτη σφρίγος διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού.

Εύστοχη σκηνοθεσία

Κινούμενος με περισσή τόλμη, ο Μοσχόπουλος μετέφερε εύστοχα τη δράση από τον εστετίστικα διαμεσολαβημένο, «αμαρτωλό» κόσμο του μπαρόκ των Πρεβό/Μεϊγιάκ-Ζιλ/Μασνέ σε ένα ανενδοίαστα ηδονοθηρικό, κυνικό, αμοραλιστικό παρόν. Στην πάντα και σκόπιμα ημιαφαιρετική σκηνική εικόνα υπέβοσκε συνεχώς η αίσθηση της βιτρίνας, του εφήμερου, της κυνικής συναλλαγής, της αβάσταχτης ελαφρότητας και του ανακυκλώσιμου.

Πατώντας (κάποτε υπερβολικά) χαλαρά στο κείμενο, αλλά ακολουθώντας πιστά τους ρυθμούς και τις εναλλαγές διαθέσεων της μουσικής αφηγήθηκε σκηνικά την ιστορία της Μανόν με ευανάγνωστες αναφορές και οικείες εικόνες. Ετσι, η Α΄ Πράξη διαδραματίστηκε σε αίθουσα άφιξης αεροδρομίου με ιμάντα αποσκευών, η Β΄ σε δωμάτιο/ντουλάπι ξενοδοχείου, στην Γ΄ ο παριζιάνικος «Περίπατος της Βασίλισσας» αποδόθηκε ως αίθουσα επίδειξης μόδας με πασαρέλα και στιλιζαρισμένα «kinky» χορογραφία (υπέροχο το «Credo» ασύστολης φιληδονίας της Μανόν!), ενώ η εκκλησία υποδηλώθηκε ως αφηρημένο τοπίο με σταυρούς.

Η Δ΄ Πράξη –κάπως υπερβολικά και, κυρίως, άστοχα– διαδραματίστηκε σε χαρτοπαικτικό καταγώγιο/πορνείο με ναρκωτικά και σαδομαζοχιστικά παιχνίδια, ενώ στην Ε’ ο αρχικός ιμάντας αποσκευών γίνεται ο δρόμος μέσω του οποίου οι άνθρωποι/σκουπίδια όπως η Μανόν οδεύουν προς απόσυρση... Τη σκηνική εικόνα υποστήριξαν ταιριαστά τα σύγχρονα, χαρακτηριστικά κοστούμια της Κλερ Μπρέισγουελ –«καθημερινά» ρούχα, τουαλέτες πίστας, πέτσινες στολές κ.λπ.–, το εννοιολογικό, πολυώροφο σκηνικό/βιτρίνα της Ευαγγελίας Θεριανού, οι παγεροί φωτισμοί της Σοφίας Αλεξιάδου και η σχηματοποιημένη κινησιολογία της Σοφίας Πάσχου.

Απολαυστικό ακρόαμα

Μουσικά η παράσταση ήταν πολύ καλή. Ως πρωταγωνιστικό ζευγάρι της πρώτης διανομής, η υψίφωνος Μυρτώ Παπαθανασίου και ο τενόρος Γιόαν Χοτέα έφεραν πειστικά και αβίαστα το βάρος των απαιτητικών ρόλων τους. Με καλή τεχνική, με φωνή λαμπερή αν και λίγο βιασμένη στις υψηλές νότες, με άριστη αντίληψη του ιδιαίτερου στίγματος και της πολύπλευρης δραματουργίας του ρόλου, η Ελληνίδα τραγουδίστρια ενσάρκωσε μια σχεδόν ιδανική, σύγχρονη Μανόν.

Απέδωσε έξοχα τις διαδοχικές μεταμορφώσεις της από χαριτωμένο, αφελές νυμφίδιο, σε ερωτευμένη γυναίκα και, έπειτα, σε κυνική βασίλισσα της «γλυκιά ζωής» των πλουσίων και δυνατών, για να πιαστεί τελικά στο δόκανο του νόμου και να πεθάνει μετανιωμένη καθ’ οδόν προς την εξορία. Αντίστοιχα, ο Ρουμάνος τενόρος υπήρξε ένας φωνητικά υγιής και εύηχος, ταιριαστά νεανικός ιππότης.

Τους δύο πλαισίωσαν καλά και ισορροπημένα ο βαρύτονος Διονύσης Σούρμπης ως ανευθυνοϋπεύθυνος εξάδελφος Λεσκό, ο βαθύφωνος Πέτρος Μαγουλάς ως παρεμβατικός πατέρας Κόμης Ντε Γκριέ, ο τενόρος Νίκος Στεφάνου ως Γκιγικό ντε Μορφοντέν, ο βαρύτονος Χάρης Αδριανός ως «playboy/bon viveur». Απρόσμενα μέτριο σκην(οθετ)ικά και φωνητικά ήταν το τρίο των Πουσέτ, Ζαβότ, Ροζέτ (Λούστα, Πουλημένου-Καπόν, Μαραγκού). Καλή ήταν η απόδοση της Χορωδίας της ΕΛΣ.

Από την τάφρο της ορχήστρας, ο αρχιμουσικός Λουκάς Καρυτινός διηύθυνε την παράσταση με νεύρο και σφρίγος, διασφαλίζοντας τη συνοχή και τον καλό συντονισμό του ακροάματος. Ισορρόπησε καλά τις δυναμικές της ορχήστρας, άντλησε από τους μουσικούς ωραίες σολιστικές συνεισφορές και διέπλασε χυμώδη, ρευστή μελωδική φραστική στις κορυφαίες λυρικές σελίδες της όπερας.

  

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Από τον Σισιλιάνο στον Οφενμπαχ
Σήμερα η γνωριμία και η απόλαυση της μουσικής κατανέμονται παγκοσμίως τελείως άνισα ανάμεσα σε σπάνιες, ακριβές, ζωντανές ακροάσεις και σε πληθώρα κατασκευασμένων δισκογραφικών προϊόντων. Εμείς, χάρη στη...
Από τον Σισιλιάνο στον Οφενμπαχ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Φτωχότερη η Εθνική Λυρική Σκηνή
H διακεκριμένη υψίφωνος Βαρβάρα Γκαβάκου-Ψαροπούλου, μία από τις πιο σπουδαίες καλλιτέχνιδες της Εθνικής Λυρικής Σκηνής η οποία διέπρεψε σε κορυφαίους πρωταγωνιστικούς ρόλους στις δεκαετίες του ’70 και του...
Φτωχότερη η Εθνική Λυρική Σκηνή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναγεννημένοι «Τετρακτύς»
Την τελευταία εικοσαετία έχουμε δει και έχουμε ακούσει αρκετά εγχώριας σύνθεσης κουαρτέτα εγχόρδων, κανένα όμως δεν διατήρησε επί μακρόν μόνιμη, τακτική παρουσία με την έννοια ότι κατόρθωσε να προσφέρει ετήσια...
Αναγεννημένοι «Τετρακτύς»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Τραβιάτα» με ιδανική διανομή
Ριψοκίνδυνη πρόβαλε εξαρχής η επιλογή της ΕΛΣ να αναθέσει στον χορογράφο Κωνσταντίνο Ρήγο τη σκηνοθεσία της βερντιανής «Τραβιάτας», δεύτερης συμμετοχής του θεσμού στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών.
«Τραβιάτα» με ιδανική διανομή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Aριστοτεχνική «Λουτσία» της Κέιτι Μίτσελ
Καλλιτεχνικός θρίαμβος για την ΕΛΣ υπήρξε πέρυσι τον Μάρτιο η παρουσίαση της «Λουτσίας ντι Λαμερμούρ» (1835) σε συμπαραγωγή με τη Βασιλική Οπερα του Λονδίνου. Η νέα παραγωγή σε σκηνοθεσία της Βρετανής Κέιτι...
Aριστοτεχνική «Λουτσία» της Κέιτι Μίτσελ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Eνας σκοτεινός κουρσάρος στη Λυρική
Η πιο πολιτική όπερα του Ιταλού συνθέτη ανοίγει το 2019 για την ΕΛΣ σε μια εντυπωσιακή παραγωγή της Βασιλικής Οπερας του Λονδίνου. Στο πόντιουμ για την αποψινή πρεμιέρα θα βρίσκεται μία από τις λίγες γυναίκες...
Eνας σκοτεινός κουρσάρος στη Λυρική

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας