Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η Κελεσίδη, εντυπωσιακή «Εlle»

Πουλένκ: «Η ανθρώπινη φωνή» - Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Κελεσίδη, εντυπωσιακή «Εlle»

  • A-
  • A+

Στην όπερά του «Η ανθρώπινη φωνή» (1959) επάνω στον ομότιτλο θεατρικό μονόλογο του Ζαν Κοκτό (1928), ο Φρανσίς Πουλένκ εκτονώνει –σε μια ριψοκίνδυνα διάφανη συγκάλυψη για τα δεδομένα της εποχής– την οδύνη από την πρόσφατη απώλεια του εραστή του. Σήμερα εμφανώς και κατανοητά «παλιωμένη», η όπερα αυτή ισορροπεί επισφαλώς στο όριο του κιτς.

Ωστόσο, η σύμπραξη των δύο τρομερών παιδιών της γαλλικής τέχνης του 20ού αιώνα συνέβαλε αποφασιστικά στην καθιέρωσή της, εξασφαλίζοντας την αμείωτη, διαχρονική απήχησή της σε ευρεία μερίδα ανθρώπων της μουσικής και του θεάτρου. Στην Ελλάδα «Η ανθρώπινη φωνή» παρουσιάστηκε δις προ εικοσαετίας (Μέγαρο Μουσικής, 1994/95, 1998/99). Στις 2/12/2018 ανέβηκε για πρώτη φορά από την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, σε εκδοχή για πιάνο και φωνή, με πρωταγωνίστρια την Ελενα Κελεσίδη. Η παράσταση άφησε γενικώς άνισες εντυπώσεις.

Παρ’ ότι αντιμέτωπος με ένα κυρίαρχα και σκόπιμα αφαιρετικού σκηνικού χαρακτήρα έργο, ο σκηνοθέτης Παναγής Παγουλάτος εισήγαγε ένα εφευρεμένο, «επεξηγηματικό» αφήγημα, ακυρώνοντας τη βασική επιλογή των Κοκτό/Πουλένκ να διατηρήσουν τον εραστή αόρατο. Υπό τη ραδιοφωνική υπόκρουση μεσοπολεμικής τζαζ, σκηνοθέτησε τον φόνο του από «Αυτήν» («Elle») επί σκηνής και μετέτρεψε τη δράση σε ένα σκηνικά παραληρηματικό flashback, που κορυφώνεται στην αυτοκτονία της εγκαταλελειμμένης ερωμένης/φόνισσας με το δικό του ξυράφι. Τα λιτά σκηνικά και κοστούμια της Τότας Πρίτσα και οι «noir» ατμοσφαιρικοί φωτισμοί του Χρήστου Τσιόγκα λειτούργησαν αβίαστα.

Ικανότατη υψίφωνος, με τεράστια πείρα, που έχει επανειλημμένα αποδείξει ότι δεν κάνει πίσω στα δύσκολα –θυμίζω μόνον τον πρόσφατο θρίαμβό της στην «Υπόθεση Μακρόπουλου» του Γιάνατσεκ!– η Κελεσίδη κλήθηκε να ενσαρκώσει μια πολύ ιδιαίτερη ηρωίδα, ριζικά διαφορετική από τις μεγάλες οπερατικές με τις οποίες είχε αναμετρηθεί έως τώρα. Στηριζόμενη στην άψογη πιανιστική συνοδεία της Σοφίας Ταμβακοπούλου, με όχι τέλεια γαλλικά –σε έναν ρόλο περίπου ομιλούντα– έδωσε μια ερμηνεία βεριστικών εκφραστικών μεγεθών... Η παραγωγή θα επαναληφθεί στις 29 & 31/1/2019 και στις 3 & 5/5/2019.

  

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Μποέμ» εδώ και τώρα!
Ιδιαίτερα ευπρόσδεκτη ήταν η αναβίωση της παραγωγής της «Μποέμ» στην πειστικά εκσυγχρονισμένη σκηνοθεσία του Γκέιαμ Βικ, την οποία είχε πρωτοπαρουσιάσει η Εθνική Λυρική Σκηνή τον ταραγμένο Δεκέμβριο του 2007...
«Μποέμ» εδώ και τώρα!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Χολιγουντιανή «Αΐντα»
H όπερα σε τέσσερις πράξεις του Τζουζέπε Βέρντι άνοιξε το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Η μεγαλειώδης νέα παραγωγή προέρχεται από το φεστιβάλ όπερας της Ταορμίνας με τη σκηνοθετική υπογραφή του Ιταλού Ενρίκο...
Χολιγουντιανή «Αΐντα»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η ΚΟΑ στα πάνω της
Η ποιότητα απόδοσης της ΚΟΑ παρουσίαζε ανέκαθεν τα πιο ακραία σκαμπανεβάσματα ανάλογα με το ποιος στέκει στο πόντιουμ απέναντι στους Ελληνες μουσικούς. Ετσι τις προάλλες παρακολουθήσαμε στο Μέγαρο Μουσικής μια...
Η ΚΟΑ στα πάνω της
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Καθηλωτικός «Βότσεκ»
Τελική δοκιμασία ενηλικίωσης, στην οποία ανταποκρίθηκε με θαυμαστή επιτυχία, ήταν για την ΕΛΣ το πρώτο της ανέβασμα της όπερας «Βότσεκ» του Αλμπαν...
Καθηλωτικός «Βότσεκ»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η α λα Βέρντι politically uncorrect όπερα του Καρρέρ
Του χρόνου, με αφορμή την επέτειο της Ελληνικής Επανάστασης αλλά και με αφορμή τη θερμή συγκυρία της εξόδου από την κρίση, ασφαλώς θα λεχθούν δημοσίως πολλά -και όχι δίχως αδικαιολόγητη αυτοπεποίθηση- ως...
Η α λα Βέρντι politically uncorrect όπερα του Καρρέρ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η «Υπνοβάτις» επιτέλους επέστρεψε!
Μισός αιώνας πέρασε από την προηγούμενη παραγωγή της «Υπνοβάτιδος» του Μπελίνι στην ΕΛΣ. Οι παλαιότεροι ασφαλώς θα θυμούνται τη δεκαετία 1969/79, όταν τον πρωταγωνιστικό ρόλο είχαν τραγουδήσει οι Ελληνίδες...
Η «Υπνοβάτις» επιτέλους επέστρεψε!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας