Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
ΚΟΑ: άγευστος Μότσαρτ, δυνατός Σοστακόβιτς

Ο Φρανκ Μπέερμαν διευθύνει την ΚΟΑ στη «Συμφωνία του Λένινγκραντ» του Σοστακόβιτς

ΜΑΡΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΚΟΑ: άγευστος Μότσαρτ, δυνατός Σοστακόβιτς

  • A-
  • A+

Την Παρασκευή 7/12/2018 η ΚΟΑ υπό τον Φρανκ Μπέερμαν έδωσε στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής μια πολύ καλή αν και άνιση συναυλία. Η εντυπωσιακά κατάμεστη αίθουσα έδειξε ότι, τελικά, το ρεπερτόριο έχει σημασία κι ότι τα σημαντικά έργα διαθέτουν πάντα ευρεία βάση απήχησης. Η βραδιά ξεκίνησε με το «Κοντσέρτο για πιάνο, αρ. 24» του Μότσαρτ.

Το έργο παίχτηκε με μεγάλο κλιμάκιο της ΚΟΑ αποτελούμενο από περίπου 40 έγχορδα και σε σύγχρονο, μεγάλο πιάνο, επιλογές που διατάραξαν κάπως τις ηχοχρωματικές ισορροπίες του ορχηστρικού ήχου –τα πνευστά καλύπτονταν από τα έγχορδα– και ενέγραψαν την εκτέλεση εκτός του πεδίου της ιστορικής ερμηνευτικής. Σολίστας ήταν ο Γιώργος-Εμμανουήλ Λαζαρίδης.

Παρ’ ότι το παίξιμο του 40χρονου Θεσσαλονικιού πιανίστα ήταν ελεύθερο λαθών, λυρικό, με καθαρή άρθρωση και λαμπερό ήχο, έλειψαν το στιλιζαρισμένο πλάσιμο, η ελαφράδα και η κομψότητα της φραστικής, το σφιχτό, ακριβές, αβίαστο δέσιμο πιάνου-ορχήστρας επάνω στο σταθερών ταχυτήτων συνεκτικό υπόβαθρο.

Γενικώς, η ανάγνωση έπασχε από έλλειψη ιδιαίτερου χαρακτήρα και αστοχία εκφραστικών μεγεθών, τείνοντας υφολογικά προς τον Μπετόβεν και τον Σοπέν παρά προς τον Μότσαρτ.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη «Συμφωνία αρ.7, του Λένινγκραντ» του Σοστακόβιτς, μουσικό μνημείο ηρωικών στιγμών του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Καλά και διεξοδικά προετοιμασμένη, η εκτέλεση άφησε άριστες εντυπώσεις. Ο έμπειρος, ευφυής Γερμανός αρχιμουσικός –ευρέως γνωστός από την πλούσια δισκογραφία του στη CPO– άντλησε από τους Ελληνες μουσικούς τη βέλτιστη ποιότητα ανταπόκρισης.

Το σταθερά και επακριβώς συντονισμένο σώμα των εγχόρδων απέδωσε εύπλαστα και με ευγενές πάθος τις πλατιές, εκτενείς, συγκινησιακά υπερφορτισμένες φράσεις πατριωτικής ρητορείας και σπαρακτικού πένθους. Τα ξύλινα πνευστά –όμποε, κλαρινέτο, φλάουτα, φαγκότο, αγγλικό κόρνο– θαυματούργησαν στα ακραίως εκτεθειμένα, εκτενή, λυρικά σόλι αλλά και στις ιδιαίτερες διατυπώσεις γκροτέσκου και σαρκασμού.

Σε ένα έργο με τεράστιο εύρος ηχητικών και εκφραστικών εντάσεων, ο Μπέερμαν οικονόμησε αριστοτεχνικά τις απαιτητικές ισορροπίες δυναμικής και υποστήριξε ευφυώς και ευαίσθητα όλες τις όψεις του γεμάτου διακυμάνσεις πληθωρικού συναισθήματος που διαποτίζει απ’ αρχής μέχρι τέλους την απερίφραστα πατριωτική μουσική του Σοβιετικού Σοστακόβιτς.

  

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αγαπάω το δημοτικό τραγούδι όπως τη μάνα και τ’ αδέρφια μου
Ο Παντελής Μπουκάλας είναι ένας κορυφαίος της διανόησης. Οι επιτυχίες του, οι βραβεύσεις του δεν άλλαξαν τον χαρακτήρα του. Προικισμένος με εξαιρετική ευκολία στο γράψιμο, με γονιμότητα στην επινόηση. Δεν...
Αγαπάω το δημοτικό τραγούδι όπως τη μάνα και τ’ αδέρφια μου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Δημόσια Βιβλιοθήκη των Radiohead
Και το όνομα αυτής: Radiohead Public Library. Οι αγαπημένοι Βρετανοί, που αν μη τι άλλο συνηθίζουν να μας εκπλήσσουν με τους τρόπους που κατά καιρούς...
Η Δημόσια Βιβλιοθήκη των Radiohead
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Είναι «ερωτικό» παιχνίδι η σχέση του καλλιτέχνη με το κοινό
Από σήμερα έως και τη Δευτέρα η Ελένη Δήμου θα τραγουδήσει στο Half Note πολύ Γιάννη Σπανό. «Θα σταθούμε στις σημαντικές δεκαετίες του Σπανού», μας λέει η ίδια. «Από το Νέο Κύμα, θα περάσουμε στην Τρίτη...
Είναι «ερωτικό» παιχνίδι η σχέση του καλλιτέχνη με το κοινό
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Aρνήθηκα να γράψω «κατά παραγγελία» τραγούδια για τις φίρμες της δεκαετίας του 1980
Καθώς ετοιμάζεται για μια μεγάλη, εφ’ όλης της ύλης συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τον κλασικό πλέον Μανώλη Μητσιά και τη λυρική Θεοδώρα Μπάκα, o Ηλίας Ανδριόπουλος μας μιλάει για τις σπουδαίες...
Aρνήθηκα να γράψω «κατά παραγγελία» τραγούδια για τις φίρμες της δεκαετίας του 1980

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας