Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε

Κωνσταντής Σφέτσας και Νέλλη Σεμιτέκολο

ΧΑΡΗΣ ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε

  • A-
  • A+

Εξαιρετικό ενδιαφέρον είχε η βραδιά με έργα μουσικής δωματίου που έπαιξαν στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» ο τσελίστας Κωνσταντής Σφέτσας και η πιανίστρια Νέλλη Σεμιτέκολο. Στο πλαίσιο του αφιερωματικού κύκλου στον Αλφρεντ Σνίτκε (1934-1998), οι δύο μουσικοί επέλεξαν να παρουσιάσουν συνθέσεις του πολύ ιδιαίτερου Σοβιετικού συνθέτη δίπλα σε συνθέσεις του επίσης Σοβιετικού Σεργκέι Προκόφιεφ και του Αγγλου Μπέντζαμιν Μπρίτεν. Η βραδιά άφησε πολύ καλές εντυπώσεις.

Ρωσογερμανός με εβραϊκές ρίζες, η πλούσια δημιουργική κατάθεση του οποίου μοιράστηκε ανάμεσα στα χρόνια που έζησε στην ΕΣΣΔ και στη Δύση, ο μεφιστοφελικά πνευματώδης Σνίτκε ανέπτυξε μια ιδιότυπη γραφή που συνδυάζει με ιστορικίζουσα ευαισθησία στοιχεία ρομαντισμού και μοντερνισμού.

Μέσω αυτής εκφράζει με α λα Σοστακόβιτς κρυπτικό τρόπο ένα βασανισμένο ψυχοδραματικό φορτίο μνήμης και αντίδρασης στα πράγματα. Συνεπώς, τα έργα του απαιτούν ευφυείς και ταυτόχρονα δεξιοτεχνικά επαρκέστατους ερμηνευτές αλλά και… ευφυείς ακροατές! Σε ιδανική ερμηνευτική σύγκλιση, Σφέτσας και Σεμιτέκολο έδειξαν ότι διαθέτουν την τεχνική επάρκεια και την ευαισθησία να αναμετρηθούν επιτυχώς τόσο με την ώριμη «Musica nostalgica» (1992) όσο και με την πρώιμη «Σονάτα για τσέλο αρ. 1» (1978).

Αριστα συντονισμένο παίξιμο, αμοιβαία αποχή από ανταγωνιστικούς εκφραστικούς υπερθεματισμούς, ευαίσθητη και ευφυής διάπλαση της φραστικής, άνετη, καίρια και εύστοχη αντιμετώπιση των μεταπτώσεων στις διαθέσεις, ασφαλής και εύστοχος χειρισμός των αντισυμβατικών στοιχείων της γραφής –«άσχημος» ήχος, επιτηδευμένη ρυθμική ακανονιστία κλ.π.–, μελωδικότητα αλλά και εξπρεσιονιστική αιχμηρότητα όπου χρειαζόταν, όλ’ αυτά απέδωσαν αβίαστα –μέγα κατόρθωμα!– και πειστικά τη θεατρική μουσική δραματουργία του Σνίτκε.

Η βραδιά ξεκίνησε με μια ωραία, λυρική, γεμάτη αθλητική ενέργεια εκτέλεση της «Σονάτας για τσέλο» του Προκόφιεφ (1949). Παίχτηκε, επίσης, η «Σονάτα για σόλο τσέλο» (1964) του Μπρίτεν, έργο αφιερωμένο στον Σοστακόβιτς, με δεξιοτεχνικές εξάρσεις, αλλά φλύαρο και ρηχό σε σχέση με την α λα Μάλερ ψυχολογική/επιγονική γραφή του Σνίτκε.

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
Η Εθνική Ορχήστρα της Ρωσίας (ΕΟΡ) είναι το πρώτο μη κρατικό συμφωνικό σύνολο στη ρωσική ιστορία. Ιδρύθηκε από τον πιανίστα/αρχιμουσικό Μιχαήλ Πλετνιόφ στις παραμονές της διάλυσης της ΕΣΣΔ, το 1990, και σήμερα...
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Τιάνγουα Γιανγκ αναμετριέται με τον Μπάρτοκ
Πολύ καλές ήσαν η δεύτερη και η τρίτη συναυλία της νέας καλλιτεχνικής περιόδου 2017-18 που έδωσε η ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής. Στις 13/10/2017 η διεύθυνση του αθηναϊκού συνόλου υπό τον Σλοβένο αρχιμουσικό Ούρος...
Η Τιάνγουα Γιανγκ αναμετριέται με τον Μπάρτοκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με δύναμη από την Ινδονησία
Ακόμη μια συναυλία στο πλαίσιο του κύκλου «Οι πόλεις της μουσικής», αυτή τη φορά με άξονα την πόλη της Δρέσδης, πρότεινε η ΚΟΑ υπό τον Αντριάν Πραμπάβα στο Μέγαρο Μουσικής (31/3/2017). Το πρόγραμμα περιλάμβανε...
Με δύναμη από την Ινδονησία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος
Καλό αυστρογερμανικό ρεπερτόριο, παιγμένο άριστα από τους Ολλανδούς μουσικούς, αντιμετωπίστηκε με ρουτινιάρικη βιασύνη από τον αρχιμουσικό Ντανιέλε Γκάτι, ο οποίος όμως ανέβασε θερμοκρασία στο τέλος και...
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Εξαιρετική συναυλία στο κατάμεστο Μέγαρο
Στις 13/12/2018, στο πλαίσιο του κύκλου «Μεγάλες Ορχήστρες / Μεγάλοι Ερμηνευτές», η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου υπό τον Χάιμε Μαρτίν, έδωσε στην κατάμεστη αίθουσα του κρατικού Μεγάρου Μουσικής μιαν...
Εξαιρετική συναυλία στο κατάμεστο Μέγαρο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας