Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος

Ο Νικολάι Λουγκάνσκι ερμηνεύει Ραχμάνινοφ. Στο πόντιουμ ο Μιχαήλ Πλετνιόφ

ΧΑΡΗΣ ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ανεξίτηλος ρωσο-σοβιετικός ήχος

  • A-
  • A+

Η Εθνική Ορχήστρα της Ρωσίας (ΕΟΡ) είναι το πρώτο μη κρατικό συμφωνικό σύνολο στη ρωσική ιστορία. Ιδρύθηκε από τον πιανίστα/αρχιμουσικό Μιχαήλ Πλετνιόφ στις παραμονές της διάλυσης της ΕΣΣΔ, το 1990, και σήμερα θεωρείται ένα από τα καλύτερα μουσικά σύνολα της χώρας.

Στηρίζεται από ιδιώτες, ιδρύματα και ενώσεις της Ρωσίας και του εξωτερικού, ενώ λαμβάνει και κρατική υποστήριξη. Η συναυλία της ΕΟΡ στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής (18/11/2018) επικεντρώθηκε στο εθνικό ρεπερτόριο. Το ακρόαμα έφερε το ανεξίτηλο στίγμα του ιστορικού ρωσικού/σοβιετικού ορχηστρικού ήχου –στριγκά, τονικώς αψεγάδιαστα χάλκινα πνευστά, χυμώδη έγχορδα κ.λπ.– και άφησε άριστες εντυπώσεις.

Ο 61χρονος Πλετνιόφ άνοιξε τη βραδιά με μια μάλλον ψυχρή, αγέλαστη, υπερβολικά μετρημένη εκτέλεση του «Μακάβριου χορού» του Σεν-Σανς. Ακολούθησε αμέσως το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 3» του Ραχμάνινοφ με σολίστα τον διεθνούς φήμης Νικολάι Λουγκάνσκι. Πολυβραβευμένος, με δισκογραφία σε πληθώρα μειζόνων δισκογραφικών εταιρειών, ο ακμαίος Ρώσος πιανίστας πρόσφερε μιαν υποδειγματικής ισορροπίας, εκφραστικού πλούτου και ρωμαλέας μουσικότητας ερμηνεία.

Ηγούμενος της εκτέλεσης, σε αγαστή συνεργασία με τον έμπειρο Πλετνιόφ, έπαιξε με ιδανικό συνδυασμό πληθωρικού αλλά ευγενούς ρομαντικού πάθους, συναρπαστικά λαμπερής, αθλητικής δεξιοτεχνίας και ανυπέρβλητης τεχνικής αρτιότητας. Κρυστάλλινη άρθρωση, αισθησιακά εύπλαστη αλλά σφριγηλή φραστική και μεγάλος ήχος, που συνδιαλεγόταν ισότιμα με το τεράστιο σύνολο, υπηρέτησαν τη συνεκτική ροή της μουσικής αφήγησης μέσα από την ευανάγνωστη διαδοχή ελασσόνων και μειζόνων επεισοδίων, λυρικών υφέσεων και εκρηκτικών κορυφώσεων.

Ο 46χρονος Λουγκάνσκι διατηρούσε αδιάλειπτα τη μακρο- και μικρο-εποπτεία του συνόλου εκάστου μέρους, διαποτίζοντας πειστικά με νόημα κάθε μουσική φράση. Ωστόσο, απείχε συνειδητά από μελωμένους συναισθηματικούς υπερθεματισμούς, επανεντάσσοντας έτσι τον εμιγκρέ Ραχμάνινοφ στο κάδρο της ρωσικής/ευρωπαϊκής μεταρομαντικής παράδοσης.

Το δεύτερο μισό της βραδιάς ξεκίνησε με το σύντομο πρελούδιο της σουίτας «Από τον Μεσαίωνα» του Γκλαζούνοφ, ένα σύντομο, απερίφραστα ρομαντικό, ατμοσφαιρικό κομμάτι. Η συναυλία ολοκληρώθηκε με μια σουίτα από το χορόδραμα «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Προκόφιεφ, την οποία συνέθεσε ο Πλετνιόφ ανθολογώντας μέρη από τις σουίτες του συνθέτη. Οργανωμένη με ερεθιστικές μεταπτώσεις διαθέσεων, παιγμένη με μεστό, χυμώδη ήχο και στιβαρό, αιχμηρό ρυθμικό παλμό, η σουίτα αποτέλεσε ιδανική ολοκλήρωση της σπάνια απολαυστικής βραδιάς.

  

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
Στο πλαίσιο του αφιερωματικού κύκλου στον Αλφρεντ Σνίτκε (1934-1998), οι δύο μουσικοί επέλεξαν να παρουσιάσουν συνθέσεις του πολύ ιδιαίτερου Σοβιετικού συνθέτη δίπλα σε συνθέσεις του επίσης Σοβιετικού Σεργκέι...
Αφιέρωμα στον Αλφρεντ Σνίτκε
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η Τιάνγουα Γιανγκ αναμετριέται με τον Μπάρτοκ
Πολύ καλές ήσαν η δεύτερη και η τρίτη συναυλία της νέας καλλιτεχνικής περιόδου 2017-18 που έδωσε η ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής. Στις 13/10/2017 η διεύθυνση του αθηναϊκού συνόλου υπό τον Σλοβένο αρχιμουσικό Ούρος...
Η Τιάνγουα Γιανγκ αναμετριέται με τον Μπάρτοκ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με δύναμη από την Ινδονησία
Ακόμη μια συναυλία στο πλαίσιο του κύκλου «Οι πόλεις της μουσικής», αυτή τη φορά με άξονα την πόλη της Δρέσδης, πρότεινε η ΚΟΑ υπό τον Αντριάν Πραμπάβα στο Μέγαρο Μουσικής (31/3/2017). Το πρόγραμμα περιλάμβανε...
Με δύναμη από την Ινδονησία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος
Καλό αυστρογερμανικό ρεπερτόριο, παιγμένο άριστα από τους Ολλανδούς μουσικούς, αντιμετωπίστηκε με ρουτινιάρικη βιασύνη από τον αρχιμουσικό Ντανιέλε Γκάτι, ο οποίος όμως ανέβασε θερμοκρασία στο τέλος και...
Τέλεια ορχήστρα, αμέτοχος μαέστρος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Εξαιρετική συναυλία στο κατάμεστο Μέγαρο
Στις 13/12/2018, στο πλαίσιο του κύκλου «Μεγάλες Ορχήστρες / Μεγάλοι Ερμηνευτές», η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου υπό τον Χάιμε Μαρτίν, έδωσε στην κατάμεστη αίθουσα του κρατικού Μεγάρου Μουσικής μιαν...
Εξαιρετική συναυλία στο κατάμεστο Μέγαρο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας