Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η ΚΟΑ χαμένη στο «Τραγούδι της νύχτας»
ΜΑΡΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η ΚΟΑ χαμένη στο «Τραγούδι της νύχτας»

  • A-
  • A+

Γνωστή με το προσωνύμιο «Τραγούδι της νύχτας», η «Συμφωνία αρ.7» (1904/5) του Μάλερ είναι αναμφίβολα μια από τις πιο περιπετειώδεις και ενδιαφέρουσες συνθέσεις του Βοημού δημιουργού, ταυτόχρονα, όμως θεωρείται και ένα από τα άνισα κομμάτια της εργογραφίας του. Εντεταγμένη στο πλαίσιο του «Κύκλου Μάλερ», η εκτέλεσή της από την ΚΟΑ υπό τον Ούρος Λάγιοβιτς στο κρατικό Μέγαρο Μουσικής άφησε μέτριες εντυπώσεις (2/11/2018).

Τον Σλοβένο αρχιμουσικό έχουμε επανειλημμένα ακούσει να διευθύνει την ΚΟΑ (16/1/2015, 4/11/2016) αποκομίζοντας άριστες εντυπώσεις, ωστόσο η αναμέτρησή του με τον Μάλερ αποδείχτηκε απογοητευτική. Οι αιτίες γι’ αυτό, πολλές: κατ’ αρχάς ο μέτρια καλλιεργημένος, συνολικός ήχος των Ελλήνων μουσικών, επίσης ο περιορισμένος χρόνος δοκιμών και, πιθανότατα, η αντίληψη της μουσικής του συνθέτη από τον αρχιμουσικό.

Ασυζητητί έμπειρος, ο σήμερα 74χρονος Λάγιοβιτς επένδυσε ιδιαίτερα στο να σταθμίσει ισορροπημένα τις συνολικές δυναμικές της τεράστιας ορχήστρας. Το πέτυχε γενικώς καλά, εξασφαλίζοντας πρωτίστως ότι τα χάλκινα πνευστά δεν θα έπνιγαν το σώμα των εγχόρδων, παρ’ ότι υπήρξαν στιγμές που ο υπερμεγέθης ήχος γινόταν δυσάρεστα επιθετικός. Επίσης η σύμπραξη όλων των επιμέρους ομάδων οργάνων ήταν γενικώς καλή: τα έγχορδα έπαιξαν εστιασμένα, τα ξύλινα και τα χάλκινα πνευστά απέδωσαν καλά και δίχως λάθη στις συχνές σολιστικές συνεισφορές τους.

Το κύριο μειονέκτημα της εκτέλεσης ήταν οι γενικώς χαμηλές ταχύτητες. Ειδικά στο τεράστιο, σύνθετης δραματουργίας εναρκτήριο μέρος, αυτό έκανε τη μουσική να εκτυλίσσεται υπερβολικά άτολμα και εκ του ασφαλούς, σε αργή κίνηση, λύοντας τον ειρμό, αποδυναμώνοντας εσωτερικές αντιθέσεις/μεταπτώσεις ταχυτήτων, ορμητικές εκκινήσεις και ωστικής δύναμης εμβατηριακές ενότητες.

Πρόσθετη συνέπεια αυτών ήσαν η ανεπαρκώς γλαφυρή οργάνωση της μουσικής ροής και ο ελλιπής διαχωρισμός παραγράφων και υποπαραγράφων -υπονομευτικός για την πολυώροφη μουσική δραματουργία του Μάλερ!- καθώς επίσης η υποτονική ανάδειξη των διαφορετικών διαθέσεων. Αντίθετα, αυτή η αργή διεύθυνση λειτούργησε αποσυμφορητικά για το ιδιαίτερα μπουκωμένης γραφής καταληκτικό μέρος, επιτρέποντας -παρά την ατίθαση επέλαση των ντεσιμπέλ- να αναδυθούν λεπτομέρειες που διαφορετικά χάνονται.

Συγκεφαλαιωτικά καταλήγει κανείς στο συμπέρασμα ότι, ενδεχομένως με σπάνιες εξαιρέσεις υπό πολύ ικανούς αρχιμουσικούς, η ΚΟΑ είναι καλύτερα να μην αναμετριέται με τη μουσική του Μάλερ…

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ρέβιτς-Παπαδήμα: δυο ξένοι στην ίδια βραδιά…
Απογοητευτικά άνιση ήταν η βραδιά με έργα μουσικής δωματίου για βιολί και πιάνο τα οποία ερμήνευσαν οι Γιούρι Ρέβιτς και Ευγενία Παπαδήμα στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» (5/11/2018). Στο πλαίσιο του κύκλου...
Ρέβιτς-Παπαδήμα: δυο ξένοι στην ίδια βραδιά…
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Λουτσία» με vintage αξία
Η «Λουτσία ντι Λαμερμούρ» (1835) του Ντονιτσέτι συγκαταλέγεται στις απολύτως εμβληματικές όπερες του πρώτου ιταλικού ρομαντισμού, ανήκει στον πυρήνα του διεθνούς λυρικού δραματολογίου και η θεματική διαθέτει...
«Λουτσία» με vintage αξία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κουρεντζής... superstar!
Τα εισιτήρια για το Μέγαρο Μουσικής είχαν εξαντληθεί προ πολλού και το βράδυ της συναυλίας η μεγάλη αίθουσα ήταν ασφυκτικά γεμάτη πολλή ώρα πριν από την έναρξη. Εβδομάδες νωρίτερα, είχε προηγηθεί οργανωμένη...
Κουρεντζής... superstar!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Χαρούμενη σουίτα» σε πρώτη εκτέλεση
Αλλη μία τυπικά και αναμενόμενα άνιση συναυλία έδωσε η ΚΟΑ στις 25/11/2016 στο Μέγαρο Μουσικής. Πάντα στο πλαίσιο του γενικόλογου θεματικού κύκλου «Οι πόλεις της μουσικής», αυτή τη φορά ήταν εστιασμένη στο...
«Χαρούμενη σουίτα» σε πρώτη εκτέλεση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ροκ ντεσιμπέλ για Νάιμαν
Αμεσότητα, ζωντάνια και ενέργεια είχε η εκτέλεση των εμβληματικών του σάουντρακ με τον ίδιο στο πιάνο. Ο ηλεκτρικά ενισχυμένος, όμως, ήχος σε μια αίθουσα σαν την «Αλεξάνδρα Τριάντη» είχε αποτέλεσμα το...
Ροκ ντεσιμπέλ για Νάιμαν
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Πολυμεσική όπερα του μέλλοντος από τον Βαν ντερ Αα
Ενα εξαιρετικά ενδιαφέρον δείγμα του προς τα πού θα μπορούσε να εξελιχθεί το μουσικό θέατρο στο άμεσο μέλλον ήταν η «όπερα-θέατρο» του Ολλανδού Μίσελ Βαν ντερ Αα, «Blank out» («Λησμονιά»), που είδαμε στις...
Πολυμεσική όπερα του μέλλοντος από τον Βαν ντερ Αα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας