• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    6°C 2.0°C / 9.0°C
    0 BF
    79%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.9°C / 7.6°C
    2 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 6.0°C / 9.9°C
    1 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 2.5°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.9°C / 3.5°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.0°C / 7.0°C
    2 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C 1.4°C / 1.4°C
    3 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.1°C / 9.6°C
    1 BF
    79%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.8°C / 7.0°C
    3 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 0.9°C
    3 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 10.4°C
    1 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    4 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 10.5°C
    1 BF
    79%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -2.1°C / 3.2°C
    0 BF
    68%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 1.5°C / 6.2°C
    0 BF
    77%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 1.8°C / 9.8°C
    2 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 2.2°C / 9.2°C
    1 BF
    83%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    2 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.0°C / 7.7°C
    2 BF
    52%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    2 BF
    80%
ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η Ελισάβετ Λεόνσκαγια παίζει Σούμπερτ

  • A-
  • A+

Ολες τις σονάτες για πιάνο του Φραντς Σούμπερτ θα ερμηνεύσει σε έξι ατομικά ρεσιτάλ η Ελισάβετ Λεόνσκαγια στο Μέγαρο Μουσικής στο πλαίσιο κύκλου διετούς διάρκειας (2018/19, 2019/20). Από τους λιγοστούς ζωντανούς φορείς, άξιους κληρονόμους της μεγάλης ρωσικής παράδοσης του πιάνου, η 72χρονη κορυφαία πιανίστρια και μαθήτρια του Σβιατοσλάβ Ρίχτερ έπαιξε στη μικρή και κατάμεστη αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος»· απορίας άξιον είναι το γιατί δεν προγραμματίστηκε να δοθούν τα ρεσιτάλ της στη μεγάλη αίθουσα όπως θα ήταν ταιριαστό και αναμενόμενο για μια πιανίστρια διεθνούς κύρους και, επιπλέον, γνωστή και αγαπητή στο αθηναϊκό φιλόμουσο κοινό…

Η βραδιά άφησε άριστες εντυπώσεις. Το πρόγραμμα περιλάμβανε τη «Σονάτα αρ.4/D.537» και τη «Σονάτα αρ.18/D.894», μεταξύ των οποίων παρεμβλήθηκε η «Φαντασία του οδοιπόρου». Μουσικός με ποικίλες, σημαίνουσες καταβολές –πολωνοεβραϊκής καταγωγής γεννημένη και μεγαλωμένη στην Τιφλίδα της Γεωργίας, με σπουδές στη Μόσχα– η Λεόνσκαγια βρίσκεται αδιάλειπτα σε δράση επί τέσσερις δεκαετίες, δηλαδή από το 1979 που άφησε την ΕΣΣΔ για να εγκατασταθεί στη Βιέννη παίρνοντας αυστριακή υπηκοότητα.

ΜΑΡΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΥ

Είναι μία από τις λιγοστές ερμηνεύτριες που το παίξιμό τους υπερβαίνει πλήρως τη συνήθως επίμονα αισθητή διάσταση της κοπιώδους φυσικής διαμεσολάβησης ανάμεσα στην παρτιτούρα και στην αμιγώς πνευματική διάσταση της μουσικής, εμπλέκοντας τον ακροατή σε μια βαθιά συναισθηματική και διανοητική περιπέτεια εκτός τόπου και χρόνου· ένθεν οι εκτελέσεις των μεγάλων σε διάρκεια συνθέσεων του Σούμπερτ έρρευσαν αβίαστα! Μοιραία, επίσης, το παίξιμό της κάνει κάθε απόπειρα κριτικής να εξοκέλλει στα ρηχά θαυμαστικής περιγραφής… Τις ερμηνείες της Λεόνσκαγια χαρακτήρισε ο ιδανικά ισορροπημένος συνδυασμός αψεγάδιαστης τεχνικής αρτιότητας και ευγενούς συναισθηματικού βάρους που αναδίδει η παρουσία ενός ακμαίου εκτελεστή σε χρυσή ωριμότητα.

Δεν εντρύφησε σε βιρτουοζίστικες επεμβάσεις αλλά και δεν υπολειπόταν σε δυναμισμό και αιχμηρότητα όπου το προέβλεπε η γραφή ή το υπαγόρευε η μουσική δραματουργία. Δίχως να βιάζει μεγέθη, δίχως να βιάζεται, δίχως να «καπελώνει» τη μουσική με αυτάρεσκους εκφραστικούς υπερθεματισμούς, ζυγιάζοντας σοφά τις εντάσεις των δυναμικών και τις διάρκειες των στίξεων διέπλασε αναγνώσεις ιδανικά σουμπέρτειας ρευστής μελωδικότητας και εύπλαστου, γεμάτου ζωντάνια ρυθμικού παλμού που προσέδιδαν στη μουσική μοναδική φυσικότητα και συγκινησιακή πειστικότητα. Υποκύπτοντας στο επίμονο χειροκρότημα του ακροατηρίου με ένα σπάνιο –για σοβιετικό καλλιτέχνη– χαμόγελο, πρόσφερε εκτός προγράμματος ακόμη δύο εκτενή κομμάτια του Σούμπερτ.

Tίτος Γουβέλης με Προκόφιεφ

Εξαιρετικές εντυπώσεις άφησε η συναυλία της ΚΟΑ υπό τον φανερά έμπειρο και καλλιεργημένο Μισέλ Τιλκιέν στο Μέγαρο Μουσικής (19/10/2018). Ξεκίνησε με τον «Φόρο τιμής στον Κουπρέν» του Ραβέλ, σε μια ανάγνωση στην οποία ο Βέλγος αρχιμουσικός ισορρόπησε συνεκτικά το εμπρεσιονιστικό στοιχείο με τις ιστορικίστικες αναφορές της γραφής και αξιοποίησε στο μέγιστο το καλό παίξιμο των πνευστών. Ακολούθησε το «Κοντσέρτο για πιάνο αρ.2» (1923) του Προκόφιεφ με ερμηνευτή τον Τίτο Γουβέλη.

Μουσικός στην απόλυτη ακμή του, με άριστη τεχνική, περισσή ευφυΐα αλλά και υψηλή συναισθηματική αντίληψη και ευαισθησία, ο 41χρονος Αθηναίος πιανίστας καθήλωσε το ακροατήριο με μιαν ώριμη ερμηνεία που συνδύασε ευαισθησία και οξύνοια, εναλλάσσοντας συναρπαστικά το πανταχού παρόν αθλητικό ματσίσμο με τον «σλαβικό» λυρισμό του συνθέτη.

Δίχως να επιδίδεται στους συνήθεις –τόσο απωθητικούς!– αγώνες ταχύτητας αλλά και δίχως να υπολείπεται –το αντίθετο μάλιστα!– σε αιχμηρές βιρτουοζίστικες εξάρσεις, απέδωσε τέλεια τις τόσο χαρακτηριστικές στον Προκόφιεφ συστηματικές μεταπτώσεις της μουσικής: από λυρικούς θύλακες τρυφερότητας και ονειρικές παραγράφους σε βίαιες εκρήξεις (νέο-)βαρβαρικής ενέργειας και εκτεταμένα μέρη τραχιάς μηχανιστικής «δράσης», γεμάτης αδρεναλίνη. Αριστοτεχνικά χαλιναγωγημένη έκρηξη δύναμης ήταν η εκτενής candenza του πρώτου μέρους, ερεθιστικά τονισμένη η άρθρωση των πιανισμών, τέλεια η φιλική αθλητική διαπάλη ορχήστρας και σολίστα!

Από μέρους του, ο Τιλκιέν κατηύθυνε την άρτια προετοιμασμένη ΚΟΑ σαν ομάδα σε αγωνιστική αναμέτρηση, χορογραφώντας αριστοτεχνικά τις συνεχείς συγκρουσιακές ισορροπίες μεταξύ πιάνου και συνόλου. Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη «Συμφωνία αρ.7» του Μπετόβεν σε μια δυναμική, ακριβή, νευρώδη ερμηνεία, διαπλασμένη με ωραίες ισορροπίες (παραβλέπουμε μικρά ολισθήματα των πνευστών) ανάμεσα στις κλασικά διαιρεμένες ομάδες οργάνων. Μια απόλυτα και ανεπιφύλακτα απολαυστική βραδιά!

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Οταν το τσέλο τραγουδά
Μια απολαυστική βραδιά μουσικής δωματίου πρόσφερε ο τσελίστας Μπένεντικτ Κλέκνερ (Benedict Klöckner), συνοδευόμενος από τον πιανίστα Χοσέ Γκαγιάρδο (José Gallardo), στην άριστης ακουστικής νεοκλασική αίθουσα...
Οταν το τσέλο τραγουδά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σιμόν Μποκανέγκρα» με ένταση και πάθος
Παρότι όχι μία από τις δημοφιλέστερες όπερες του Βέρντι, ο «Σιμόν Μποκανέγκρα» (1857) έχει παρουσιαστεί αρκετές φορές από την ΕΛΣ, πάντα με κριτήριο την ύπαρξη Ελληνα πρωταγωνιστή ικανού να φέρει επάξια τον...
«Σιμόν Μποκανέγκρα» με ένταση και πάθος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Διαπολιτισμική συνάντηση Ανατολής - Δύσης
Στις 16/4/2018 η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Χάνγκτσοου (ΦΟΧ) έδωσε στο Μέγαρο Μουσικής μια συναυλία εντεταγμένη στο πλαίσιο του Ετους Πολιτιστικών Ανταλλαγών Ελλάδας-Κίνας. Η ΦΟΧ έρχεται από μια κινεζική πόλη...
Διαπολιτισμική συνάντηση Ανατολής - Δύσης
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Καμεράτα με Μπαχ και όργανα εποχής
​Οφείλει κανείς να παραδεχτεί ότι οι Μουσικοί της Καμεράτας και, δίπλα τους, ο ευρύτερος κύκλος όσων συνεργάζονται με αυτήν σχηματίζουν μια σπάνια ομάδα ανθρώπων της μουσικής που, σε αυτή τη χώρα, διαθέτουν...
Καμεράτα με Μπαχ και όργανα εποχής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τρεις Ελληνίδες συνθέτριες σε πρώτη ακρόαση
Υποστηριγμένα από πολύ καλές, άρτια προετοιμασμένες ερμηνείες, τα ίδια τα έργα αποδείχτηκαν πολλαπλώς ενδιαφέροντα. Ταυτόχρονα, η ακρόασή τους σε σχέση με το πού, πότε και πώς γράφτηκαν γεννούσε επιτακτικές...
Τρεις Ελληνίδες συνθέτριες σε πρώτη ακρόαση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Παύλος Καρρέρ: ο δικός μας ξεχασμένος Βέρντι
Πρώτη φορά στα νεότερα χρόνια παίχτηκε πρόσφατα η όπερα του Επτανήσιου συνθέτη Παύλου Καρρέρ, «Φιορ ντι Μαρία». Στη συναυλιακή εκτέλεση συμμετείχαν μονωδοί, η Μικτή Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του...
Παύλος Καρρέρ: ο δικός μας ξεχασμένος Βέρντι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας