Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η δυναμική Τσέχα «Γενούφα» πρώτη φορά στην Αθήνα

Η υψίφωνος Ζαμπίνε Χογκρέφε ερμηνεύει τη νεωκόρισσα

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η δυναμική Τσέχα «Γενούφα» πρώτη φορά στην Αθήνα

  • A-
  • A+

Εγκλήματα τιμής και δολοφονίες βρεφών. Συναρπαστική μουσική γραφή, λυρισμός, συναισθηματική ειλικρίνεια. Ξεκάθαρη απεικόνιση της κοινωνίας και των εθίμων. Κλειστοφοβική ατμόσφαιρα και αυστηροί κανόνες από τους οποίους κανείς δεν ξεφεύγει. Με μια όπερα έντονα δραματική και ταυτόχρονα βαθιά ανθρώπινη, η οποία θεμελίωσε τη φήμη του συνθέτη της, ανοίγει η καλλιτεχνική περίοδος 2018-19 για την Εθνική Λυρική Σκηνή.

Μέσα σε ένα υπέροχο σκηνικό του Γιώργου Σουγλίδη που αλλάζει μορφές και τελικά διαλύεται, η αναγνωρισμένη Γερμανίδα σκηνοθέτρια Νίκολα Ράαμπ, διεθνώς γνωστή για την επιμονή της στην ονειρική οπτικοποίηση των έργων που σκηνοθετεί, ζωντανεύει από τις 14 Οκτωβρίου την πλοκή της «Γενούφας» του Λέος Γιάνατσεκ. Το έργο, από τα αριστουργήματα του 20ού αιώνα, ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με λαμπρό καστ και μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού.

«Ο Γιάνατσεκ συνέθεσε τη Β' και την Γ' Πράξη της “Γενούφας” υπό το βάρος του θανάτου της 21χρονης κόρης του Ολγας, αλλά και της θλίψης του για τον χαμό του μικρού του γιου σε νηπιακή ηλικία λίγα χρόνια νωρίτερα. Σε μια εποχή που η οικογένειά του είχε ήδη διαλυθεί και το σπίτι του ήταν άδειο, έβαλε τις τελευταίες πινελιές στην όπερα», αναφέρει η σκηνοθέτρια Νίκολα Ράαμπ. «Οι παραδόσεις και το παρελθόν διαμορφώνουν αδιάλειπτα τις ζωές μας και τη συμπεριφορά μας. Πρόκειται για την πραγματικότητα μιας άκαμπτης κοινωνίας με όλες τις σκοτεινές της πλευρές αλλά και ευτυχισμένες αναμνήσεις μιας εποχής που φαίνεται χαμένη».

Βασισμένη στο θεατρικό της Γκαμπριέλα Πρεΐσοβα «Η ψυχοκόρη της» (1890) η όπερα, από τις πρώτες που χρησιμοποίησαν αυτούσια την πρόζα ενός λογοτεχνικού κειμένου, είναι μια ιστορία ωμού ρεαλισμού. Σύμφωνα με την υπόθεση, η όμορφη Γενούφα περιμένει παιδί από τον μυλωνά Στέβα. Ο ετεροθαλής αδερφός του, Λάτσα, είναι ερωτευμένος μαζί της και την εκδικείται χαράζοντας το πρόσωπό της. Καθώς χάνει πια την ομορφιά της, ο Στέβα την αρνείται κι αρραβωνιάζεται την κόρη του δημάρχου. Τότε η μητριά της Γενούφας, η αυστηρών αρχών νεωκόρισσα του χωριού, στρέφεται στον ακόμα ερωτευμένο Λάτσα. Εκείνος αρνείται να νομιμοποιήσει το παιδί του αδερφού του και η νεωκόρισσα θανατώνει το νεογέννητο, λέγοντας ψέματα ότι το παιδί πέθανε στη γέννα. Οταν αργότερα το σώμα του μωρού ανακαλύπτεται η νεωκόρισσα ομολογεί το έγκλημά της αλλά η Γενούφα τη συγχωρεί.

Τον πρωταγωνιστικό ρόλο της νεωκόρισσας θα ερμηνεύσει η σπουδαία υψίφωνος Ζαμπίνε Χογκρέφε, που αποθεώθηκε στην περσινή «Ηλέκτρα» του Στράους της ΕΛΣ, όπου ερμήνευσε συγκλονιστικά τον ομώνυμο ρόλο. Μάλιστα μετά την επιτυχία στην Αθήνα, η Γερμανίδα τραγούδησε την Ηλέκτρα στη Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, στην περίφημη σκηνοθεσία του Πατρίς Σερό και μουσική διεύθυνση του νέου μουσικού διευθυντή της ΜΕΤ, Γιανίκ Νεζέ Σεκγέν. Αμέσως μετά τραγούδησε στις Βρυξέλλες Γερτρούδη στον «Λόενγκριν» σε σκηνοθεσία Ολιβιέ Πι.

«Η τέλεια συνεργασία σημαίνει αρμονία. Πρέπει να ακούμε και να μιλάμε εξίσου με τον σκηνοθέτη, να ψάχνουμε να βρούμε την αλήθεια. Δεν μπορείς να προβλέψεις την καλή ή κακή στιγμή από πριν, αλλά σίγουρα μπορείς να συμβάλεις στην αποφυγή εντάσεων και στη δημιουργία θετικού κλίματος στις πρόβες. Ο στόχος όλων είναι κοινός κι αυτό διευκολύνει τα πράγματα», λέει η Ζαμπίνε Χογκρέφε για τις πολλές κορυφαίες συναντήσεις που είχε το τελευταίο διάστημα.

Σε ό,τι αφορά τη «Γενούφα», την «τέλεια όπερα», όπως τη χαρακτήρισε πρόσφατα ο Guardian, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η τσεχική απάντηση στον ιταλικό βερισμό. «Μοιάζει πράγματι σαν την τέλεια όπερα, γιατί μιλάει για μια ιστορία που θα μπορούσε να συμβεί και σήμερα, σε όλες εκείνες τις χώρες όπου οι κοινωνίες είναι κλειστές και συντηρητικές και η θρησκεία πολύ αυστηρή. Φυσικά, η μουσική του Γιάνατσεκ είναι συγκλονιστική. Πάντα θαυμάζω τη μελωδικότητά του αλλά και τον τρόπο που απεικόνισε στη μουσική του τους ήχους της τσεχικής γλώσσας», λέει η Χογκρέφε και σχολιάζει για τη νεωκόρισσα που ερμηνεύει: «Είναι μια πολύ δυνατή γυναίκα που αντιπροσωπεύει την επικρατούσα ηθική και την αυστηρότητα της θρησκείας σε μια μικρή κοινωνία της υπαίθρου. Ορίζει τους κανόνες με ιδιαίτερη αυστηρότητα. Οταν σκοτώνει το μωρό πηγαίνει ενάντια στην κοινωνία και τους κανόνες, κάτι που την οδηγεί στην τρέλα. Είναι μια γυναίκα εγκλωβισμένη στο καλούπι που η ίδια έχει χτίσει γύρω της, αναπαράγοντας αυστηρούς κανόνες. Είναι θύμα, όσο και θύτης».

Η ίδια άραγε σήμερα από ποια πράγματα θεωρεί ότι δεν μπορούν να ξεφύγουν οι κοινωνίες; «Ακριβώς το ίδιο συμβαίνει ακόμα στις κλειστές κοινωνίες. Με τρομάζει, αλλά είναι αλήθεια. Ενδεχομένως στην Ευρώπη να είναι λιγότερες οι περιπτώσεις, ωστόσο, αν ανοίξουμε το βλέμμα μας, θα διαπιστώσουμε πολλά δυσάρεστα παραδείγματα, όπου και η θρησκεία διαδραματίζει έναν αμφιλεγόμενο ρόλο. Το πιο τρομακτικό είναι ότι η εξέλιξη δεν μας οδηγεί σε πιο ανοιχτές κοινωνίες με ελεύθερη σκέψη. Δυστυχώς οδηγούμαστε διαρκώς προς τα πίσω».

Info: Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος ΕΛΣ- ΚΙΣΝ. Παραστάσεις 14, 19, 21, 24, 27/10 & 2/11 στις 20.00 (Κυριακές 18.30). Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Τους βασικούς ρόλους ερμηνεύουν: Ινές Ζήκου (Γριά Μπούριγια), Σάρα -Τζέιν Μπράντον - Μαρία Μητσοπούλου (Γενούφα), Φρανκ Βαν Ακεν (Λάτσα), Δημήτρης Πακσόγλου (Στέβα), Αρτεμις Μπόγρη (Κάρολκα) κ.ά.

  

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Στην όπερα είμαι αουτσάιντερ»
Φανί Αρντάν: Σκηνοθετεί πρώτη φορά όπερα στην Αθήνα την αυτοκαταστροφική «Λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ» και με την ευκαιρία αυτή μας μιλά για τα δικά της πάθη, την τόλμη στην τέχνη, την απόγνωση στον έρωτα.
«Στην όπερα είμαι αουτσάιντερ»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η μικρή κίτρινη ετικέτα με τους θησαυρούς της κλασικής
Η αρχαιότερη και πλέον έγκυρη δισκογραφική εταιρεία στο είδος της γιορτάζει με ένα φιλόδοξο πρόγραμμα εκδηλώσεων, όπως η σύμπραξη των ιερών τεράτων Ανε Σοφί Μούτερ και Σέιζι Οζάουα ή του Μαξ Ρίχτερ με τη...
Η μικρή κίτρινη ετικέτα με τους θησαυρούς της κλασικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Με Αρντάν, Κανονέρο και Λα Φούρα ντελς Μπάους
Ανατρέποντας τις μέχρι σήμερα παραδόσεις ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ Γιώργος Κουμεντάκης δεν πραγματοποίησε συνέντευξη Τύπου, αλλά έστειλε με μέιλ το πρόγραμμα της επόμενης καλλιτεχνικής περιόδου...
Με Αρντάν, Κανονέρο και Λα Φούρα ντελς Μπάους
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η τολμηρή «Λουτσία» της Κέιτι Μίτσελ
Μια όπερα, από τα αριστουργήματα του ρομαντικού μπελ κάντο, φτιαγμένη να δοκιμάζει τα φωνητικά όρια των τραγουδιστών. Μια πολυσυζητημένη παράσταση που «τάραξε» το Λονδίνο. Η «Λουτσία ντι Λαμερμούρ» του...
Η τολμηρή «Λουτσία» της Κέιτι Μίτσελ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Σήμερα δεν θα τον έδιωχναν, θα τον αποζητούσαν»
Δέκα χρόνια από τον θάνατο του σπουδαίου σκηνοθέτη και σκηνογράφου Στέφανου Λαζαρίδη, ο Γιώργος Κουμεντάκης προγραμμάτισε έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη για το έργο μιας μεγάλης προσωπικότητας της όπερας που,...
«Σήμερα δεν θα τον έδιωχναν, θα τον αποζητούσαν»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η «Μποέμ» ξαναγράφει ιστορία
Οι περισσότεροι φίλοι του λυρικού θεάτρου θεωρούν την «Μποέμ» ως την απόλυτη όπερα, καθώς συνδυάζει μοναδική μελωδική μουσική, σπαρακτική ιστορία, καθημερινούς χαρακτήρες και έντονα συναισθήματα.
Η «Μποέμ» ξαναγράφει ιστορία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας