Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Νησίδα μουσικής ανάτασης

Η βιολίστρια Κλερ Μπουργκ, η πιανίστρια Σιάοχουι Γιανγκ, ο τσελίστας Ολιβερ Χέρμπερτ και ο βιολίστας Εντουαρντ Γαζουλέας

ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΒΩΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Νησίδα μουσικής ανάτασης

  • A-
  • A+

Εχουμε επισημάνει ξανά το απογοητευτικό γεγονός ότι, σαφώς λόγω της οικονομικής κρίσης αλλά και επιλογών των ίδιων των Ελλήνων μουσικών, η προσφορά εκδηλώσεων με έργα βασικού ρεπερτορίου κλασικής μουσικής δωματίου για σύνολα –κουαρτέτα εγχόρδων, κουιντέτα με διάφορα όργανα κ.λπ.– έχει εξαφανισθεί... Ετσι, το θαυμάσιο τετραήμερο μουσικής δωματίου που διοργάνωσε φέτος για τέταρτη συνεχή χρονιά η Γεννάδειος Βιβλιοθήκη της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών ήρθε «κυριολεκτικά» ως «μάννα εξ ουρανού» (26-29.9.2018).

Η διοργάνωση είναι προσφορά του αμερικανικού Ινστιτούτου Μουσικής Κέρτις και υλοποιήθηκε με σύμπραξη του Γερμανοελληνικού Πολιτιστικού Κοινωφελούς Ιδρύματος «Σβαρτς» και του θεσμού «Το Ινστιτούτο Κέρτις σε διεθνή περιοδεία», που υποστηρίζεται από την πολυεκατομμυριούχο βαρόνη Νίνα φον Μάλτζαν. Η σύμπραξη δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη διεθνή κινητικότητα των μουσικών (αποφοίτων, υποτρόφων, επαγγελματιών), οι οποίοι επιλέγονται με αυστηρά αξιοκρατικά κριτήρια. Οι τέσσερις συναυλίες προσφέρθηκαν δωρεάν και φιλοξενήθηκε στην πολύ καλής ακουστικής Αίθουσα «Κότσεν» της Γενναδείου. Οπως και τις προηγούμενες χρονιές, στις εκτελέσεις απόφοιτοι της σχολής συνέπραξαν με δασκάλους.

Στις 26.9.2018, ο Αμερικανός τσελίστας Ολιβερ Χέρμπερτ και η Κινέζα πιανίστρια Σιάοχουι Γιανγκ ερμήνευσαν έργα από το πλήρες εύρος του σχετικού ρεπερτορίου. Η βραδιά ξεκίνησε με τη «Σονάτα για βιόλα-ντα-γκάμπα» BWV 1028 του Μπαχ, που είχαμε ακούσει πριν από μία μόλις εβδομάδα από Αρμένιο μουσικό, στη «Σφενδόνη». Ο ταλαντούχος νεαρός Χέρμπερτ αξιοποίησε στο έπακρο τον γλυκό, φωτεινό ήχο του ιστορικού τσέλου Γκουαντανίνι (1769), προσφέροντας μιαν υπέρκομψη, ανεπιφύλακτα απολαυστική ερμηνεία, που ξεχώρισε για την αψεγάδιαστη ορθοτονία, τον εύπλαστο ρυθμικό παλμό, κυρίως, όμως, για την υψηλή ποιότητα της τέλεια επεξεργασμένης μελωδικής φραστικής –ακρίβεια, ρευστότητα, στιλιζαρισμένο συναίσθημα!– και την ισορροπημένη απόδοση του μουσικού συντακτικού της γραφής. Το χαρακτηριστικό αυτό διέθετε επίσης το παίξιμο της Γιανγκ.

Ακολούθησαν τα καθαρόαιμα ρομαντικά «Φανταστικά κομμάτια» op. 73 του Σούμαν και η πρωτομοντερνιστική σύνθεση «Παραμύθι» («Pohádka») του Γιάνατσεκ, οι εκτελέσεις των οποίων διαφοροποιήθηκαν ταιριαστά: τα πρώτα δόθηκαν με πτητικό, μεστό ήχο, πιο πλατιά, αισθαντική φραστική και ρευστό ειρμό, το δεύτερο με πιο γωνιώδη, βίαια αρθρωμένη φραστική και εύστοχα ζυγιασμένες στίξεις και αντιθέσεις.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με την ώριμη μπετοβενική «Σονάτα για τσέλο και πιάνο, αρ. 5», μια κυρίαρχα εγκεφαλικής διάθεσης σύνθεση, όπου δεσπόζουν το σύνθετο δομικό συντακτικό της φραστικής και οι συνεχείς εναλλαγές. Ανταποκρινόμενοι ανάλογα, οι δυο νέοι, ακμαίοι μουσικοί διέπλασαν μια συναρπαστική ανάγνωση, στην οποία συνδύασαν υψηλές θερμοκρασίες, αθλητικό σφρίγος, γεωμετρική ακρίβεια στη φραστική, δεξιοτεχνική άνεση και ισορροπημένο, ευγενές συναίσθημα.

Στις 27.9.2018, ακούστηκαν έργα Μότσαρτ, Ντανιελπούρ και Φορέ. Η συναυλία ξεκίνησε με το σπάνια παιζόμενο «Ντούο για βιολί - βιόλα» K.423 του Μότσαρτ, στο οποίο η βιολίστρια Κλερ Μπουργκ συνέπραξε με τον καθηγητή Εντουαρντ Γαζουλέας. Η ερμηνεία τους υπήρξε ορθοτονικά αψεγάδιαστη, με ανάλαφρους, αβίαστα συντονισμένους διαλόγους μεταξύ των δύο οργάνων. Ακολούθησε η λυρική σκηνή «Come up from the fields, father» του Ρίτσαρντ Ντάνιελπουρ, σε ποίηση του Ουόλτ Ουίτμαν από τα «Φύλλα χλόης», παραγγελία του Ινστιτούτου Κέρτις στον συνθέτη (2009).

Γραμμένο με στοχαστική διάθεση και δυνατές λυρικές εξάρσεις σε δίχως εκπλήξεις νεορομαντικό ύφος α λα Μπάρμπερ, το κομμάτι συνομιλεί ευθέως με τον ανυπέρβλητα εμπνευσμένο «Wound-dresser» (1989) του Τζον Ανταμς. Στη στρωτή, συγκρατημένα λυρική ερμηνεία της αξιοποίησε ιδανικά τη θερμή, φρέσκια φωνή του ο Αμερικανός βαρύτονος Τζόναθαν Μπέγερ, συνοδευόμενος από τον καθηγητή Μίκαελ Ελίασεν στο πιάνο.

Η συναυλία ολοκληρώθηκε με το «Κουαρτέτο με πιάνο αρ. 1» του Φορέ στη θαυμάσια εκτέλεση του οποίου ένωσαν τις δυνάμεις τους οι Κλερ Μπουργκ, Ολιβερ Χέρμπερτ, Εντουαρντ Γαζουλέας και Σιάοχουι Γιανγκ. Αβίαστα συντονισμένοι με οδηγό το φερέγγυο, ευαίσθητο, ευφυές παίξιμο της Γιανγκ, οι τρεις έγχορδοι υποστήριξαν άριστα το πεμπτουσιακά γαλλικό στίγμα της μουσικής.

Εναλλάχθηκαν αβίαστα ως φορείς της κυρίαρχης μελωδικής γραμμής, διέπλασαν ρευστή αλλά πάντα σφριγηλή και ακριβή φραστική, διατήρησαν ειρμό αδιάλειπτα τονισμένο με ωστική ορμή, άρθρωσαν τα γρήγορα μέρη με νεύρο και αιχμηρότητα. Το τετραήμερο περιλάμβανε επίσης μία βραδιά με άριες από όπερες των Μότσαρτ και Πουτσίνι και μία με έργα Κόνταϊ, Μπερνστάιν και Μπραμς.

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Διγενής και οι άλλοι ήρωες της Δόμνας
Η Δόμνα Σαμίου ερεύνησε, επέλεξε τα τραγούδια που αφηγούνται τα ανδραγαθήματα των ακριτών της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και είχε τη μουσική επιμέλεια αυτού του διπλού CD, που συνοδεύεται από καλαίσθητο δίγλωσσο...
Ο Διγενής και οι άλλοι ήρωες της Δόμνας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Απόφοιτοι και δάσκαλοι σε απολαυστικές βραδιές
Τετραήμερο μουσικής δωματίου στη Γεννάδειο. Η διοργάνωση υπήρξε μέρος ευρύτερης προσφοράς του αμερικανικού Ινστιτούτου Μουσικής Κέρτις και υλοποιήθηκε με σύμπραξη του Γερμανοελληνικού Πολιτιστικού Κοινωφελούς...
Απόφοιτοι και δάσκαλοι σε απολαυστικές βραδιές
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια αθώα αλλά αισθησιακή Γαλλίδα
Αληθινή αποκάλυψη υπήρξε η ζωντανή ακρόαση της όπερας του Σπύρου Σαμάρα «Δεσποινίς ντε Μπελίλ», που παρουσιάστηκε σε συναυλιακή μορφή στο Μέγαρο Μουσικής, στο πλαίσιο του 13ου κύκλου Ελληνικών Μουσικών Γιορτών.
Μια αθώα αλλά αισθησιακή Γαλλίδα
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Παγκόσμια πρώτη για το «Ρέκβιεμ» του Λιάλιου
Την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση της «Ακολουθίας εις κεκοιμημένους» του Πατρινού συνθέτη Δημήτρη Λιάλιου πρόσφερε την Κυριακή των Βαΐων η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών (ΦΟΑ) υπό τον Βύρωνα Φιδετζή (9/4/2017).
Παγκόσμια πρώτη για το «Ρέκβιεμ» του Λιάλιου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Τίτος Γουβέλης παίζει Προκόφιεφ
Εχουμε σχολιάσει και παλαιότερα την ανάδυση μιας πολυπληθούς εμπροσθοφυλακής ικανών Ελλήνων πιανιστών –εύκολα έρχονται στον νου τουλάχιστον δέκα! οι οποίοι, βαθμιαία αλλά σταθερά, κυριαρχούν στο πεδίο της...
Ο Τίτος Γουβέλης παίζει Προκόφιεφ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μια σουίτα για τη «Φόνισσα»
Η βραδιά ξεκίνησε με την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση της «Συμφωνικής σουίτας από την όπερα “Η φόνισσα”» του Γιώργου Κουμεντάκη. Η μετάπλαση υλικού από όπερα σε συμφωνική σουίτα είναι συνήθης, μουσικώς καθ’ όλα...
Μια σουίτα για τη «Φόνισσα»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας