Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ

Η Αμερικανίδα Ντε Γιανγκ ερμηνεύει την τελική σκηνή από το «Λυκόφως των θεών»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Βάγκνερ και η επιβλητική μεσόφωνος Μισέλ ντε Γιανγκ

  • A-
  • A+

Αναντίστοιχα μέτρια προσέλευση κόσμου για τη σημασία και το βάρος της παρουσίας της είχε η συναυλία που έδωσε στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, η αγγλική Ορχήστρα Φιλαρμόνια υπό τον Εσα Πέκα Σάλονεν (2/7/2018). Το πρόγραμμα περιλάμβανε έργα Μπετόβεν και Βάγκνερ.

Διαθέτοντας ορχηστρικό ήχο ιδιαίτερο, σαφώς διαφορετικό αυτού του γερμανικών συνόλων, το κορυφαίο βρετανικό σύνολο και ο 60χρονος Φινλανδός αρχιμουσικός πρόσφεραν ακριβείς, στρωτές, συγκινησιακά αποστασιοποιημένες εκτελέσεις, αφήνοντας γενικώς καλές εντυπώσεις.

Η βραδιά ξεκίνησε με τη «Συμφωνία αρ.3, Ηρωική» σε μια ανάγνωση εξαιρετικής διαφάνειας και ακρίβειας.

Ωστόσο, αντί να θέτει τις διαδοχικές παραγράφους της παρτιτούρας σε διάλογο μεταξύ τους, υπογραμμίζοντας ισορροπημένα τις διαφορετικές τους διαθέσεις με τρόπο που να αναδεικνύει το εσωτερικό δράμα της μουσικής, ο αρχιμουσικός διέπλασε ένα συνεχή, αδιαφοροποίητο ειρμό, δίχως υπογραμμισμένες στίξεις, σαφή παραγραφοποίηση, νοηματοδοτούσες εξάρσεις δυναμικής κ.λπ.

Με εξαίρεση το αυτονόητα υπερθερμασμένο καταληκτικό μέρος, ολόκληρη η Συμφωνία έρευσε στην ίδια, σταθερή και αδιαφοροποίητη ταχύτητα, λειτουργώντας περισσότερο ως συγκινησιακά αμέτοχη ακτινογραφία της μπετοβενικής γραφής παρά ως ζωντανή ηχητική υποστασιοποίησή της.

Ακολούθως, με φανερά ενισχυμένες ιδιαίτερα τις τάξεις των ξύλινων και χάλκινων πνευστών, η ορχήστρα έπαιξε αποσπάσματα από το βαγκνερικό «Λυκόφως των θεών».

Αρχικά ακούστηκαν τα ορχηστρικά ιντερλούδια «Αυγή», «Ταξίδι του Ζίγκφριντ στον Ρήνο», «Θάνατος του Ζίγκφριντ» και «Πένθιμο εμβατήριο».

Αντιμέτωπος με μια ασυζητητί βαρύτερη, πιο σύνθετη, αρμονικά περιπετειώδη συμφωνική γραφή, αρχιμουσικός και ορχήστρα πρόσφεραν μεγαλειώδεις, σαγηνευτικού πλούτου λεπτομερείς, καθηλωτικής δύναμης αναγνώσεις. Η συναυλία ολοκληρώθηκε με τη «Θυσία της Βρουνχίλδης», που τραγούδησε η Μισέλ ντε Γιανγκ.

Αμερικανίδα μεσόφωνος με επιβλητική σκηνική παρουσία, επάρκεια στην υψηλή περιοχή της φωνής, φανερά εξοικειωμένη με τη μουσική του Βάγκνερ, μείζονες ρόλους έργων του οποίου έχει επανειλημμένα τραγουδήσει τα τελευταία χρόνια (Ιζόλδη, Αφροδίτη, Μπραγκένε, Κούντρι, Ζιγκλίντε, Φρίκα) η έμπειρη 50χρονη τραγουδίστρια αναμετρήθηκε ευθαρσώς με την απαιτητική παρτιτούρα της Βρουνχίλδης.

Ωστόσο από το τραγούδι της έλειψαν ξεκάθαρα η καθαρότητα άρθρωσης και, κυρίως, η επάρκεια της δυναμικής.

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ελλάδα – Τουρκία, μουσική συμμαχία
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών παρακολουθήσαμε μια θαυμάσια συναυλία λατρευτικής χορωδιακής μουσικής με κομμάτια δημιουργημένα εκατέρωθεν του σημερινού συνόρου Ελλάδας – Τουρκίας από συνθέτες που έζησαν στο...
Ελλάδα – Τουρκία, μουσική συμμαχία
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ρωσικό ρεπερτόριο χωρίς... Τεμιρκάνοφ
Μοναδική σοβαρή παρουσία στο πεδίο της συμφωνικής μουσικής στο φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών ήταν αυτή της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Αγίας Πετρούπολης (ΦΟΑΠ) υπό τον αρχιμουσικό Νικολάι Αλεξέεφ.
Ρωσικό ρεπερτόριο χωρίς... Τεμιρκάνοφ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Κάρμινα Μπουράνα» σε ολική επαναφορά
Επικεφαλής ενός τεράστιου συνόλου συντελεστών αποτελούμενου από την Καμεράτα, χορωδίες, σολίστες και μονωδούς, ο ταλαντούχος μαέστρος χάρισε, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, μια θαυμάσια ερμηνεία με...
«Κάρμινα Μπουράνα» σε ολική επαναφορά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η ΚΟΑ υποβιβάζεται σε ορχήστρα ποικίλης μουσικής
Αμήχανη και κουραστική η συναυλία με τα σάουντρακ από τις ταινίες του Φελίνι και παράλληλη προβολή αποσπασμάτων. Ηταν ένα ακόμα καλοπροαίρετο λαϊκίστικο άνοιγμα του Στέφανου Τσιαλή, που δεν ασχολείται με τις...
Η ΚΟΑ υποβιβάζεται σε ορχήστρα ποικίλης μουσικής
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσική δωματίου υψηλής θερμοκρασίας
Οσο περνάει ο καιρός τόσο εντείνεται η ξηρασία στο πεδίο της αθηναϊκής μουσικής ζωής, ειδικά όσον αφορά την παρουσίαση μουσικής δωματίου. Με αυτό ως δεδομένο η συναυλία που πρόσφερε το έντονα πολυεθνικής...
Μουσική δωματίου υψηλής θερμοκρασίας
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ
Μία από κάθε άποψη εξαιρετική εκτέλεση του μοτσάρτειου «Ρέκβιεμ», που έφερε το στίγμα της ώριμης ιστορικής ερμηνευτικής, απόλαυσε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στο κατάμεστο κρατικό Μέγαρο Μουσικής. Το θαυμάσιο...
Ενα εξαιρετικό «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας