Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στους δρόμους του πιανιστικού ύστερου ρομαντισμού
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στους δρόμους του πιανιστικού ύστερου ρομαντισμού

  • A-
  • A+

Στις 18/5/2018, στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος», ο Απόστολος Παληός, σολίστας συνεχώς εξελισσόμενος, εργατικός και με φιλέρευνο πνεύμα, έδωσε ένα ωραίο ρεσιτάλ πιάνου υπό την αιγίδα του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής». Υπό τον περιγραφικό τίτλο «Πιανιστικός ύστερος ρομαντισμός στο απόγειό του» ακούστηκαν έργα Σκριάμπιν, Γκρανάδος, Ραχμάνινοφ.

Ο πιανίστας επέλεξε έργα αντιπροσωπευτικά των έντονα αποκλινουσών μετεξελίξεων του ύστερου ρομαντισμού: την ανάπτυξη των εκτεταμένου βεληνεκούς επιδράσεων του Λιστ, την αποδόμηση της καθαρά τονικής αρμονίας, το γόνιμο σμίξιμο με τον εθνικό ήχο, την ανθεκτική επιβίωση στον «μοντέρνο» του 20ού αιώνα. Το ρεσιτάλ ξεκίνησε με τη «Σονάτα αρ. 3» (1897/98) του Σκριάμπιν, ακολούθησαν τα αποσπάσματα «Ο έρωτας και ο θάνατος» και «Οι ερωτοτροπίες» από τη σουίτα «Γκογιέσκας» (1911) του Γκρανάδος και ολοκληρώθηκε με τη «Σονάτα αρ. 1» (1908) του Ραχμάνινοφ.

Με ελάχιστα, αμελητέα ολισθήματα, το παίξιμο του Παληού υπήρξε ακριβές και αναλυτικό, με φροντισμένο, ορθολογικά εκτυλισσόμενο συντακτικό, καλή αντίληψη της μουσικής δραματουργίας και γενικώς εύστοχα ζυγιασμένες κορυφώσεις δυναμικής και δραματικών εντάσεων. Επιλέγοντας, ωστόσο, να αναμετρηθεί με την ύστερη εξελικτική φάση μιας μουσικής που πρωτίστως λειτουργεί ως φορέας ισχυρής, ενίοτε ερμητικά ιδιόφωνης και ακραίας συγκίνησης, ο Παληός αντιμετώπισε -με εγρήγορση και γενναιότητα!- εκφραστικά μεγέθη που κάποτε τον ξεπερνούσαν.

Στις υφολογικά διαφορετικές σονάτες των Σκριάμπιν και Ραχμάνινοφ, η σχέση ανάμεσα στη συνολική δραματουργία και τη μικροδραματουργία των επιμέρους παραγράφων πρόβαλε ατελής και ανολοκλήρωτη: παρότι τεχνικά και δεξιοτεχνικά επαρκές, το πρωτίστως προσεκτικό, μετρημένο παίξιμο δεν ανέβαζε τις αναμενόμενες, υψηλές θερμοκρασίες. Αντίθετα, τόσο στα εκφραστικώς ήπια λυρικά μέρη από τις δύο σονάτες όσο και στις μεσογειακής εξωστρέφειας και αμεσότητας μουσικές του Γκρανάδος, η εκτέλεση της μουσικής έρρεε με απόλυτη φυσικότητα και εκφραστική επάρκεια.

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ορατόριο με ηλεκτρονική ενίσχυση
Για τέταρτη συνεχή χρονιά, φέτος τον Ιούνιο το Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» προσφέρει κύκλο δωρεάν εκδηλώσεων υπό τον αγγλόφωνο τίτλο «Summer Nostos Festival». Στο πλαίσιο αυτό παρακολουθήσαμε στην αίθουσα της...
Ορατόριο με ηλεκτρονική ενίσχυση
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η «Υπνοβάτις» επιτέλους επέστρεψε!
Μισός αιώνας πέρασε από την προηγούμενη παραγωγή της «Υπνοβάτιδος» του Μπελίνι στην ΕΛΣ. Οι παλαιότεροι ασφαλώς θα θυμούνται τη δεκαετία 1969/79, όταν τον πρωταγωνιστικό ρόλο είχαν τραγουδήσει οι Ελληνίδες...
Η «Υπνοβάτις» επιτέλους επέστρεψε!
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Φτωχότερη η Εθνική Λυρική Σκηνή
H διακεκριμένη υψίφωνος Βαρβάρα Γκαβάκου-Ψαροπούλου, μία από τις πιο σπουδαίες καλλιτέχνιδες της Εθνικής Λυρικής Σκηνής η οποία διέπρεψε σε κορυφαίους πρωταγωνιστικούς ρόλους στις δεκαετίες του ’70 και του...
Φτωχότερη η Εθνική Λυρική Σκηνή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναγεννημένοι «Τετρακτύς»
Την τελευταία εικοσαετία έχουμε δει και έχουμε ακούσει αρκετά εγχώριας σύνθεσης κουαρτέτα εγχόρδων, κανένα όμως δεν διατήρησε επί μακρόν μόνιμη, τακτική παρουσία με την έννοια ότι κατόρθωσε να προσφέρει ετήσια...
Αναγεννημένοι «Τετρακτύς»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Τραβιάτα» με ιδανική διανομή
Ριψοκίνδυνη πρόβαλε εξαρχής η επιλογή της ΕΛΣ να αναθέσει στον χορογράφο Κωνσταντίνο Ρήγο τη σκηνοθεσία της βερντιανής «Τραβιάτας», δεύτερης συμμετοχής του θεσμού στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών.
«Τραβιάτα» με ιδανική διανομή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Γάμοι του Φίγκαρο» με αισθητική 60s
Τελευταία φορά που παρουσιάστηκαν οι «Γάμοι του Φίγκαρο» στην ΕΛΣ ήταν το 2005-06. Η νέα παραγωγή σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη, κινήθηκε σε τελείως διαφορετικό στίγμα.
«Γάμοι του Φίγκαρο» με αισθητική 60s

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας