Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η φλογερή Ρατσβελισβίλι επισκίασε τα πάντα

Η Ανίτα Ρατσιαλισβίλι με τον τενόρο Πάβελ Τσέρνοχ

Ανδρέας Σιμόπουλος
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η φλογερή Ρατσβελισβίλι επισκίασε τα πάντα

  • A-
  • A+

Θρίαμβος υπήρξε η αναβίωση της προπέρσινης παραγωγής της «Κάρμεν» από την ΕΛΣ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών με πρωταγωνίστρια την Ανίτα Ρατσβελισβίλι (27/7/2018). Στο κατάμεστο Ηρώδειο, η 33χρονη Γεωργιανή μεσόφωνος αποδείχτηκε αληθινό θαύμα της φύσης όσον αφορά το μέγεθος, την ποιότητα και τον έλεγχο της βελούδινης, ρωμαλέας φωνής, καθώς επίσης το φλογερό σκηνικό ταμπεραμέντο, που δίχως να εκτροχιάζεται σε χυδαιότητα αναπαρήγαγε θαυμαστά την τραχύτητα και τον ανυπότακτο, ζωώδη ερωτισμό της αντιηρωίδας/κοινωνικού παρία των Μεριμέ/Μπιζέ.

Κατά την Αγνή Μπάλτσα «κορυφαία Κάρμεν του σήμερα», η Ρατσβελισβίλι ηγήθηκε αδιαπραγμάτευτα της παράστασης με τη χυμώδη, θυελλώδη, μεθυστικά πληθωρική παρουσία της. Εχοντας απέναντί της τον ταιριαστά νεανικό, σκηνικά πειστικό, φωνητικά επαρκέστατο Δον Χοσέ του Τσέχου Πάβελ Τσέρνοχ, επισκίασε σκηνικά και μουσικά τους πάντες. Το θέατρο θα όφειλε να προστατέψει τη Μαρία Μητσοπούλου από την έκθεσή της ως Μικαέλα στο Ηρώδειο, ενώ από τον Διονύση Σούρμπη έλειπαν ο «αέρας» -ειδικά απέναντι σε αυτή την Κάρμεν- και οι χαμηλές νότες για τον ταυρομάχο Εσκαμίγιο.

Αξιοπρεπείς ήσαν ο Θουνίγα (Τάσος Αποστόλου), το ντούο Μερθέντες-Φρασκίτα (Αρτεμις Μπόγρη, Χρύσα Μαλιαμάνη), ενώ ταιριαστά καρτουνίστικοι πρόβαλαν οι Ντανκάιρε και Ρεμεντάδο (Χάρης Αδριανός, Νίκος Στεφάνου). Η σκηνή του φόνου στο φινάλε -υπό το χλομό φως της καλοκαιρινής πανσελήνου σε έκλειψη!- εντυπώθηκε ως αλησμόνητη.

Οχι στα καλύτερά της, η Χορωδία της ΕΛΣ ήχησε ενίοτε ασυντόνιστη, ενώ ο αρχιμουσικός Λουκάς Καρυτινός διηύθυνε με νεύρο και παλμό, πετυχαίνοντας το βέλτιστο αποτέλεσμα με το ανθρώπινο υλικό που είχε στη διάθεσή του.

Δομημένη ως υπερθέαμα, η πρόταση του Στίβεν Λάνγκριτζ και των ικανών συνεργατών του (Γιώργος Σουγλίδης, Τζουζέπε ντι Ιόριο, Τόμας Μπέργκμαν) λειτούργησε άριστα, ισορροπώντας αριστοτεχνικά ανάμεσα στην ευτέλεια της αλμοδοβαρικής λαϊκής Ισπανίας και στα όσα ζοφερά προβάλλει καθημερινά η τηλεόραση για τους πρόσφυγες που θαλασσοπνίγονται, τα hotspots κ.λπ. Πρόπερσι («Εφ.Συν.», 26/7/2016) είχαμε επισημάνει πόσο η δραματουργικά συνεπής πρόταση του Αγγλου σκηνοθέτη ανανέωσε καίρια την ικανότητα του έργου να σοκάρει.

Δυο χρόνια αργότερα, με τη συνεχιζόμενη εισροή προσφύγων να έχει εξελιχθεί σε πολυδιάστατο πρόβλημα δίχως ορατές προοπτικές επίλυσης, η μεταφορά της «Κάρμεν» στο κοινωνικό περιθώριο των ταπεινών και καταφρονεμένων του σήμερα και η αναπλαισίωσή της με συμφραζόμενα σύγχρονης παρανομίας λειτούργησαν πειστικά. Η παράσταση, με ίδια διανομή, επαναλαμβάνεται σήμερα.

 

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Σπουδαίος ο πατέρας, μέτριος ο γιος
Την 1η Αυγούστου η ΚΟΑ επανήλθε στο Ηρώδειο για μία ακόμη συναυλία, αυτή τη φορά υπό τη διεύθυνση του διάσημου Βλαντιμίρ Ασκενάζι, αφήνοντας λίγο άνισες μεν, αλλά γενικώς καλές εντυπώσεις. Η συναυλία ξεκίνησε...
Σπουδαίος ο πατέρας, μέτριος ο γιος
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Oταν ο πιανίστας θέλει, αλλά δεν μπορεί
Αντιληπτή ήταν η προσπάθεια συντονισμού του Γαλλοκαναδού σολίστ Αλέν Λεφέβρ με τον αρχιμουσικό Στέφανο Τσιαλή στο «Κοντσέρτο αρ. 2» του Ραχμάνινοφ. Ευτυχώς η βραδιά ξεκίνησε με μια θετική έκπληξη, το νέο έργο...
Oταν ο πιανίστας θέλει, αλλά δεν μπορεί
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Αναγεννημένοι «Τετρακτύς»
Την τελευταία εικοσαετία έχουμε δει και έχουμε ακούσει αρκετά εγχώριας σύνθεσης κουαρτέτα εγχόρδων, κανένα όμως δεν διατήρησε επί μακρόν μόνιμη, τακτική παρουσία με την έννοια ότι κατόρθωσε να προσφέρει ετήσια...
Αναγεννημένοι «Τετρακτύς»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Προμηθέας δεσμώτης» με μουσική Γιάννη Χρήστου
Από 4/6 έως 11/7/2017 παρουσιάστηκαν αντιπροσωπευτικά δείγματα έργων μουσικού θεάτρου Ελλήνων δημιουργών της πρωτοπορίας -Κουνάδη, Χρήστου, Λογοθέτη- που έδρασαν στην Ελλάδα ή/και στο εξωτερικό (1960-1980).
«Προμηθέας δεσμώτης» με μουσική Γιάννη Χρήστου
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Κουμεντάκης με νεανική ορμή
Στο πλαίσιο του θεματικού κύκλου «Ημέρες μουσικού θεάτρου», η Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ανέβασε την όπερα δωματίου «Εσσεται ήμαρ» του Γιώργου Κουμεντάκη (18/6/2017). Η δράση αντλεί από τη...
Κουμεντάκης με νεανική ορμή
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Η αθάνατη γοητεία της «Μπατερφλάι»
Αναβίωση της παραγωγής της «Μαντάμα Μπατερφλάι» του 2013, σε σκηνοθεσία Ούγκο ντε Ανα, πρότεινε η Εθνική Λυρική Σκηνή ως πρώτη από τις δύο συμμετοχές της στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Την εναρκτήρια παράσταση...
Η αθάνατη γοητεία της «Μπατερφλάι»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας