Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αβάν γκαρντ δίσκος από... σπίτι

Ο Χρήστος Αλεξόπουλος (πρώτος από αριστερά) με τη Μαρία Λατσίνου και τους Mokita

ΡΟΜΙΝΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αβάν γκαρντ δίσκος από... σπίτι

  • A-
  • A+

Παρουσιάζουν πολύ ενδιαφέρον οι συνθήκες ηχογράφησης του άλμπουμ «Λάρυμνα» της Μαρίας Λατσίνου και των Mokita. Ο λόγος στον συνθέτη Χρήστο Αλεξόπουλο, τον εγκέφαλο των Mokita.

Οπου Λάρυμνα, η Λάρυμνα Φθιώτιδας φυσικά. «Το περασμένο καλοκαίρι πήγαμε στη Λάρυμνα, έξι μουσικοί μαζί με τον Μανώλη Αγγελάκη σε ρόλο ηχολήπτη. Μαζί μας είχαμε τεχνικό εξοπλισμό, 5 τραγούδια έτοιμα για ηχογράφηση και τη διάθεση να φτιάξουμε εκεί και να ηχογραφήσουμε ακόμη 5, μέσα στις μόλις 6 μέρες που είχαμε στη διάθεσή μας.

»Το σπίτι στο οποίο στήσαμε στούντιο και ηχογραφήσαμε είχε χωροταξικά πλεονεκτήματα τα οποία μας διευκόλυναν. Από την άλλη, βέβαια (μιλώντας από την πλευρά του ηχολήπτη) ήταν απλώς ένα... σπίτι. Καμία σχέση με τον ακουστικό σχεδιασμό ενός στούντιο».

Παίζει ρόλο στην έμπνευση το πού ηχογραφείς έναν δίσκο; «Σίγουρα πάντως, τεχνικά μιλώντας, επηρεάζει το τελικό αποτέλεσμα. Στη Λάρυμνα έπρεπε να προσαρμοστούμε με τον δεδομένο –μη στουντιακό– χώρο. Και αυτό οδηγεί σε μια σειρά από δοκιμές, αποφάσεις, ακόμη και συμβιβασμούς που με τη σειρά τους όχι απλώς επηρεάζουν αλλά ουσιαστικά διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό το τελικό αποτέλεσμα.

Από την άλλη πάλι, όταν η όλη διαδικασία με οδήγησε στο να “πρέπει” να γράψω τους στίχους δύο νέων τραγουδιών μέσα σε λίγες ώρες, ώστε να τα ηχογραφήσουμε την ίδια ημέρα, κυριολεκτικά κοίταξα γύρω μου –στον περιβάλλοντα χώρο της αυλής στην οποία καθόμουν– για να αντλήσω από αυτόν τον χώρο τις λέξεις που ήταν κατάλληλες για να εκφράσω την κεντρική ιδέα που είχα στο μυαλό μου. Ιδίως στο ένα από τα δύο (“Σε Κώδικα”) φαίνεται ξεκάθαρα αυτό.

Στο άλλο τραγούδι της ίδια ημέρας (“Παιχνίδι”) αποφασίσαμε να ηχογραφήσουμε με ανοιχτά παράθυρα ώστε να ηχογραφηθεί στο τραγούδι το ambience του μεσημεριανού καλοκαιριού. Το τραγούδι των τζιτζικιών δηλαδή».

Τέσσερα από τα τραγούδια του avant garde αυτού άλμπουμ είναι σε μουσική και στίχους του Χρήστου Αλεξόπουλου, ενώ τα υπόλοιπα είναι συνθέσεις των Mokita και της Λατσίνου. Η ίδια στο παρελθόν έχει κυκλοφορήσει τα «Μια ανάσα δρόμος» (Puzzlemusik, 2015) ενώ τους Mokita (λέξη της φυλής Kivila –Παπούα, Νέα Γουινέα–, που σημαίνει «η αλήθεια που όλοι γνωρίζουν αλλά έχουν συμφωνήσει να μη μιλούν για αυτή») αποτελούν οι Χρήστος Αλεξόπουλος (πιάνο - πλήκτρα), Γιώργος Ανδρουλάκης (κρητική λύρα με συμπαθητικές χορδές), Βάσω Μιχαηλίδου (ακορντεόν, δεύτερα φωνητικά), Γιώργος Λιάπης (ηλ. μπάσο), Φοίβος Βαλαβάνης (τύμπανα).

Το εναρκτήριο τραγούδι «Αυτό» αποτελεί μελοποίηση του ποιήματος «Δημοτικό» από την ποιητική συλλογή της Ευγενίας Λουπάκη. Πώς προέκυψε αλήθεια; «Επειδή ακριβώς ο στόχος ήταν να γραφτούν κάποια τραγούδια εκεί, στη Λάρυμνα, είχα στις αποσκευές μου και μερικές ποιητικές συλλογές», λέει ο Χρήστος Αλεξόπουλος. «Μουσική γράφω ανά πάσα στιγμή και δεν ήμουν και μόνος μου ως προς αυτό στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Με τους στίχους δεν είναι το ίδιο. Κατά καιρούς μπορεί να “κολλήσω”. Οπότε πήρα μαζί μου τις συλλογές με τα ποιήματα για παν ενδεχόμενο. Ειδικά τη συλλογή “Το σπίτι από μακριά” της Ευγενίας την είχα μόλις διαβάσει και μου άρεσε πάρα πολύ. Τελικά την τελευταία ημέρα (κι ενώ είχαμε ηχογραφήσει όλα τα υπόλοιπα) μου μπήκε η ιδέα ότι αυτό το άλμπουμ θα “έπρεπε” να ξεκινά με ένα σύντομο τραγούδι. Και συγκεκριμένα με το “Δημοτικό”. Από τη στιγμή που γεννήθηκε η ιδέα, περάσαμε στην πράξη. Βγήκε πάρα πολύ γρήγορα. Κι έτσι το τραγούδι που ανοίγει το άλμπουμ (που τελικά απέκτησε τον τίτλο “Αυτό”) είναι το τελευταίο που ηχογραφήθηκε».

Πολυπράγμων ο Χρήστος, είναι ιδιοκτήτης της ανεξάρτητης δισκογραφικής εταιρείας «Puzzlemusik». Είναι κάπως σαν survivor να κρατάς ζωντανή μια δισκογραφική εταιρεία; «Τελείως. Και η πίστα στο παιχνίδι αυτό όλο και δυσκολεύει. Το μοντέλο λειτουργίας μιας δισκογραφικής στις μέρες μας συνεχώς μεταβάλλεται. Πλέον έχει πολύ μικρή σχέση με το μοντέλο λειτουργίας του πρόσφατου παρελθόντος».

   

ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Κάθε συνθέτης πρέπει να εφεύρει το κοινό του»
Ο Βέλγος μινιμαλιστής συνθέτης, με τους 65 δίσκους στο ενεργητικό του και φανατικούς θαυμαστές σε όλο τον κόσμο, μας επισκέπτεται ξανά, αυτή τη φορά με έμπνευση από το Αρχαίο Ωδείο Νικόπολης της Πρέβεζας
«Κάθε συνθέτης πρέπει να εφεύρει το κοινό του»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Το γράψιμο είναι ένα στοίχημα που μία στις δέκα κερδίζεις»
Μια απρόσμενη συνάντηση με αφορμή το νέο cd «Πολιορκημένος χρόνος», μια ωραία συνεργασία. Ο Ανδρέας Κατσιγιάννης της Εστουδιαντίνας της Νέας Ιωνίας μελοποιεί Τίτο Πατρίκιο, ο ποιητής απαγγέλλει και γνωστοί...
«Το γράψιμο είναι ένα στοίχημα που μία στις δέκα κερδίζεις»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Γιώργος Μπίλιος ανοίγει τον «Διακόπτη»
Ο Γιώργος Μπίλιος είναι ο τραγουδιστής των «Amnesia Pills», ενός καλού εγχώριου συγκροτήματος με αγγλόφωνο στίχο. Ωστόσο, μόλις κυκλοφόρησε ένα προσωπικό άλμπουμ, «Διακόπτης» ο τίτλος του, τραγουδώντας στα...
Ο Γιώργος Μπίλιος ανοίγει τον «Διακόπτη»
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Τραγούδια για εγκλήματα...
Δείτε πόσο ενδιαφέρον ακούγεται αυτό που ετοίμασε για τα επόμενα Σάββατα στον «Σταυρό του Νότου Plus» ο Δημήτρης Μυστακίδης: ένα πρόγραμμα με ρεμπέτικα τραγούδια που αναφέρονται σε εγκλήματα. «Εχω χωρίσει το...
Τραγούδια για εγκλήματα...
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
«Trouble and Desire» με εκλεκτούς καλεσμένους
Η αυριανή σύμπραξη στο κλαμπ «Χοροστάσιο» μοιάζει εξαιρετικά ενδιαφέρουσα: οι The Callas παρουσιάζουν τη νέα τους δισκογραφική δουλειά «Trouble and Desire» (Inner Ear) στην οποία συνεργάστηκαν με τον Lee...
«Trouble and Desire» με εκλεκτούς καλεσμένους
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Μουσικό οδοιπορικό χωρίς σύνορα
Εκείνο που συνδέει περισσότερο τη Φωτεινή Βελεσιώτου με τον Χάικ Γιαζιτζιάν είναι η βαθιά και αληθινή φιλία. Η τραγουδίστρια με τη γνήσια λαϊκή φωνή και ο δεξιοτέχνης στο ούτι αρχίζουν τις εμφανίσεις τους στο...
Μουσικό οδοιπορικό χωρίς σύνορα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας